Köpa superiorcykel?

Köpa superiorcykel?
Jensen sa:
Cannondale kör ju 27,5 på små ramar för att kunna hålla kedjestaten i proportion till resten av geon även i de små storlekarna, alltså för att geon ska bete sig lika oavsett storlek på ram. Merida gör väll lika, eller gjorde i alla fall så.
Jo Cannondale verkar (tills vidare) behålla 27,5" i storlek Small med runt 400 mm reach (samma reach som Scott/Canyon Small med 29" hjul), samt att de precis som Canyon erbjuder sin HT i stl XS med 27,5" hjul och ca 375 mm reach.

Cannondale har bara två olika kedjestagslängder för HT 422/435 mm samt för FS 425/435 mm. Beroende på hjulstorlek.

Canyon har i sin Exceed HT fyra olika längder på fem ramstorlekar 422/427/427/432/437 mm för att kunna hålla kedjestaten i proportion till resten av geon i alla storlekarna, alltså för att geon ska bete sig lika oavsett storlek på ram.

Men Canyon Lux har precis som C Scalpel samma kedjestagslängd (baktriangel) på alla 29" FS ramstorlekar.

[viralgranskat]

Jag [kill]gissar att även Cannondale kommer att gå över till 29" på stl Small inom några år [#metoo]

DAB !

Senast ändrad:
Köpa superiorcykel?
Jensen sa:
Hur fan har vi kunnat köra på smala fälgar de senaste 20 åren , måste inbillat mig att det funkat ?

Funkat har det gjort men jag har gått upp från 2.1 till 2.4 och tubeless med lägre tryck så blir det lite läskigt med smala fälgar o breda däck med lågt tryck. Kör fortfarande på ganska smalt (med dagens mått mätt) 23mm innerbredd och 2.4 däck men märker stor skillnad jmf 19mm

Köpa superiorcykel?
Behöver hjälp med val av storlek, har bara kört lvg...
Finns någon heldämpad RM eller SUP som kan funka för mina 197 cm med 97 cm ben?
Ska funka för träning på småkuperad stig.

Köpa superiorcykel?
Mina genomslag försvann helt när jag bytte från 18 mm till 30 mm fälg med samma 2,25" Rocket Ron däck. Kunde sänka trycket från ca 1,8 fram / 2,1 bak ner mot 1,3 fram / 1,5 bak och hantera samma terräng utan att punka. Skillnaden i hur cykeln upplevs är hur stor som helst. Näst efter byte från 26" till 29" år 2012 var fälgbytet bland det som gjort mest nytta för min XC-stigcykling. Plus 200 gram på hjulen men däcken blev 0,15" bredare och 0,15" bredare mtb-däck väger normalt 200 gram mer (två däck). Nollsummespel ang vikt. Styvare hjul och däck som inte ormar, kränger och genomslagspunkar. Jag är övertygad.

Köpa superiorcykel?
Sixten Fors sa:
Mina genomslag försvann helt när jag bytte från 18 mm till 30 mm fälg med samma 2,25" Rocket Ron däck. Kunde sänka trycket från ca 1,8 fram / 2,1 bak ner mot 1,3 fram / 1,5 bak
Det där är väl synnerligen självklart om man har i åtanke att trycket är samma åt alla håll och verkar normalt mot ytan.
Du har ju gått från 18mm bredd på anlägget till 30mm vilket ju är +2/3.
Hade det inte varit för att den bredare fälgen nyper på sämre sätt och däcket arbetar sämre så hade du kunnat minska trycket 2/3 istället för 2/5 som du gjort.

Köpa superiorcykel?
Pojo sa:
Behöver hjälp med val av storlek, har bara kört lvg...
Finns någon heldämpad RM eller SUP som kan funka för mina 197 cm med 97 cm ben?
Ska funka för träning på småkuperad stig.
Det korta svaret är nej inte riktigt, dessvärre, de är rätt små i storlekarna.
Jag som är 194 cm anser att de inte finns något heldämpat från SUP/RM som riktigt räcker till, men RM är iaf. lite längre i hjulbas.
Skulle gärna se hjulbas >1200 mm och överrör >655 mm.
Neuron, Scott Spark/Genius, Kona Process, SC Hightower t.ex. är lite längre.
[med reservation för ej 100% viralgranskad tabell nedan]

geo2.png

Köpa superiorcykel?
emmer sa:
Det där är väl synnerligen självklart om man har i åtanke att trycket är samma åt alla håll och verkar normalt mot ytan. Du har ju gått från 18mm bredd på anlägget till 30mm vilket ju är +2/3. Hade det inte varit för att den bredare fälgen nyper på sämre sätt och däcket arbetar sämre så hade du kunnat minska trycket 2/3 istället för 2/5 som du gjort.
[killgissar]
Viralgranskat -- did not pass :)

Köpa superiorcykel?
emmer sa:
Sixten Fors sa:
Viralgranskat -- did not pass :)
Åh... Du saknade excelltabellen?
Sorry, glömde att det var du.
Här är Exceltabellen.
tabell.png

Det är en intressant teori du framför, jag säger inte att den är 100% fel, men jag tror inte att den är helt rätt. Har försökt omsätta din teori i en tabell där % ökning/minskning av fälgbredd och däcktryck följs åt linjärt, vilket är så som jag tolkar ditt resonemang.
Då ser man t.ex. att vid 90% minskning av bredd och 90% ökning av tryck ger 4 bar i bakdäcket. Utan att testa i verkligheten bedömer jag det som stört omöjligt att slå igenom 4 bar med min systemvikt på 95 kg då däcket är stenhårt. Alltså mycket svårare att slå igenom 4 bar på ultrasmalfälg än att slå igenom 1,4 bar på 30 mm fälg. Därför tror jag inte riktigt att din teori håller. [killgissar]

Det är möjligt att jag har missuppfattat din teori, eller att du har någon "disclaimer" som träder in vid en viss förändring av bredd/tryck. Utveckla gärna.

Senast ändrad:
Köpa superiorcykel?
Martinmat sa:
Jensen sa:
Hur fan har vi kunnat köra på smala fälgar de senaste 20 åren , måste inbillat mig att det funkat ?

Funkat har det gjort men jag har gått upp från 2.1 till 2.4 och tubeless med lägre tryck så blir det lite läskigt med smala fälgar o breda däck med lågt tryck. Kör fortfarande på ganska smalt (med dagens mått mätt) 23mm innerbredd och 2.4 däck men märker stor skillnad jmf 19mm

Sa inte att en bredare inte ä bättre. Bara att det funkat tidigare. Så vet inte om jag personligen hade sett det som helt avgörande om man väger in alla faktorer. Skulle i alla fall inte ekra ner hjulen det första jag gjorde ?

Köpa superiorcykel?
Eftersom jag inte lyckas personförbättra Strava-segmenten till o från jobbet på min nuvarande cykel så har jag börjat kolla på en ny (förhoppningsvis snabbare) cykel. Har snöat in mig på bl.a. Superior X-Road Issue https://www.cykelkraft.se/superior-x-road-issue-mattgra-vit-svart

Är dock tveksam över hjulen; Weinmann XC 180D, 24H-fälgar med ONE Race Ultralight-nav. Jag har förstått att naven är Superiors egen produktion o fälgarna är kinesiska. Är det nån som kan säga nåt mer om dessa? Är det bara skräp, ok eller..?

Tillbaka
Topp