Köpa touringcykel

• Trådstartare Trådstartare BBX
  • Start datum Start datum

BBX

Ny medlem
Köpa touringcykel
Hej :)
Är ute efter en touringcykel som jag nu förstått att det brukar kallas, som jag kan cykla med inom sverige.
Så kommer väl att cykla mest på asfalt men skadar inte om den funkar OK på annan terräng med som grusväg t.ex.
Kanske kommer jag även cykla lite med den under vintern.
Är total nybörjare på detta så har ingen vidare koll. Kollat runt på massa olika sidor men finns ju så mycket att välja emellan.
Gärna under 10k.
Är 170cm lång kan tilläggas.

Köpa touringcykel
Intressant helt klart. Kan man verkligen få en vettig cykel för ett sånt pris? :P Har iofs i nuläget inga jättehöga krav då man cyklat på skitcyklar dom senaste åren.

Köpa touringcykel
Letar själv efter en touring-cykel och beroende på budget odyl så kan man shoppa Specialized AWOL, Salsa Vaya, Surly LHT/DT. Finns säkert en uppsjö av andra märken. Gemensamt för ovanstående cyklar är att de går på ca 15.000 och over så det är ju inte inom din budget men sälj tv:n, soffan och sängen för när du väl är ute så kommer du inte behöva dem ändå :)

Köpa touringcykel
Bump! :)

Har fortfarande inte köpt en touringcykel, det har legat lite på is.
Men har kollat runt stenhårt nu och hittat några lämpliga kandidater.

Denna verkar bra http://www.stenstromscykel.se/cyklar/hybridsport/trek-touring

Eller kanske någon av kona sutra cyklarna här?
https://www.cykellagret.se/prop/1/?...lar&sp=PriceMax-15276_PriceMin-6000_InStock-0
Om man tittar på den första cykeln på ovanstående länk, så ser man en Specialized Awol Elite och denna har jag hittat för bara 11496kr här http://www.evaldsmtb.se/landsvag-cy...g-adventure/specialized-cykel-awol-elite-2016

En sak som är viktigt för mig är att det är fäste för pakethållare då jag tänker ha med mig tält, sovsäck etc och jag har sett att på många cyklar finns inte det. Men sett att det finns såna här http://www.dx.com/p/mountain-road-b...luggage-rack-black-silver-145125#.Vhds99-qpBc så det kanske kan vara en lösning ändå om någon annan cykel som saknar fästen blir intressant? Vet inte hur bra dom funkar dock.

Som ni ser har jag ökat på budgeten lite, men går inte över 15000kr.
Även viktigt för mig att köpa en cykel på avbetalning, vilket har försvårat mitt sökande lite också, det är inte alla sidor man kan göra det på.

Köpa touringcykel
BBX skrev:
-------------------------------------------------------
> En sak som är viktigt för mig är att det är
> fäste för pakethållare då jag tänker ha med
> mig tält, sovsäck etc och jag har sett att på
> många cyklar finns inte det.

Om en cykel saknar fästen för pakethållare så är den inte byggd för touring. Eftersom du ändå tänker köpa en ny cykel så verkar det smartast att välja en som passar ändamålet.
Sadelstolpspakethållare som den du länkade till är usla alternativ till en riktig pakethållare. De tål nästan ingen last, men är ändå tyngre än en riktig pakethållare. De är inget för den packning som du har tänkt dig.

Köpa touringcykel
LTS skrev:
> BBX skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > En sak som är viktigt för mig är att det är
> > fäste för pakethållare då jag tänker ha
> med
> > mig tält, sovsäck etc och jag har sett att
> på
> > många cyklar finns inte det.
>
> Om en cykel saknar fästen för pakethållare så
> är den inte byggd för touring. Eftersom du
> ändå tänker köpa en ny cykel så verkar det
> smartast att välja en som passar ändamålet.
> Sadelstolpspakethållare som den du länkade till
> är usla alternativ till en riktig pakethållare.
> De tål nästan ingen last, men är ändå tyngre
> än en riktig pakethållare. De är inget för den
> packning som du har tänkt dig.

tackar för svar :)

Köpa touringcykel
Jag köpte en Kona Rove feån wiggle och är toknöjd med den. Geometrin är skön och inte alltför slö utan packning, den är som en cx med längre kedjestag. Sram Apex handtag, X9 bakvxl, bromsarna Hayes CX expert är väl det enda som känns sisådär. Dom skriker och tar ojämnt vilket gör att jag förmodligen byter till hydrauliska till våren. Jag har cyklat drygt 100 mil på den med eller utan last och gillar den skarpt, så pass mycket att jag inte skulle ha ngt emot ramen i titan. Kona Rove Ti ramset kanske är ngt för framtiden.

Bilagor

• 20150908_133807.jpg
    20150908_133807.jpg
    123.8 KB · Besök: 157
Senast ändrad:
Köpa touringcykel
Kan vara enklare och billigare att köpa en touring-hoj som har allt från början, kanske/tex https://www.cykellagret.se/p4526/kona-sutra-blue-with-gold-and-white ( Verkar som alla pakethållare ingår från början ?) Det bör finnas 3 drev där fram och riktigt lätta växlar, tex 22 el 26 som minsta drev fram, det behövs om det blir branta backar. Och man bör ha bra pakethållare som är ordentligt fastskruvade både fram och bak. Men sen måste ju sittställning och storlek passa, så att man tex inte slår i fötterna i bakväskorna när man trampar, och att sadeln är bekväm ... Cyklarna ovan är kanske lite billigare, lite tyngre, och har lite enklare komponenter, men det spelar inte så stor roll om man har en massa tunga väskor med sig...
Har inte koll på hjulen, det kan vara en svag punkt på lite enklare touring-cyklar, dvs att ekrar går av efter ett tag om man har mkt packning. -- Isåfall är det bäst att köpa stabila touringhjul separat, om man långfärds-cyklar mkt !

Köpa touringcykel
Tack för alla svar. Om man ställer dom 3 mot varandra som jag skrev, Kona Sutra vs Trek 520 disc vs Specialized AWOL Elite 2016, vilken tror ni att ni skulle gå på?

Köpa touringcykel
Jag lägger min röst på Konan! Trek:n känns likvärdig Konan, men den sistnämnda är ju mycket snyggare. Dessutom får man ju en B17 sadel från Brooks, bara den går ju loss på 1200 kr. Specialized:n tycker jag går bort då den endast har två klingor fram. Ska du köra touring med tält, kök o.s.v. så är det förbannat gött att ha tredelat fram. Tycker jag i alla fall.

Tom Allens sida är en bra källa till det mesta vad gäller touring.

http://tomsbiketrip.com/

Köpa touringcykel
Det finns vanliga touringcyklar och så finns det Thorn. Inte de vackraste och inte de snabbaste cyklarna men kanske de bekvämaste och mest genomtänkta om man ska cykla med packning. Har själv en Thorn Sherpa.

Köpa touringcykel
Tips, kolla med Veloform i Gtb, han säljer tubus, Genesis, Surly, nitto, compass-, Panaracer-, Grand BoIS däck, son belysning och mycket mera.
Han tar hem Thorn också.

Tro inte på alla förstigpåare här på happy, även mig.
Fast jag har cyklat lite Touring. Första gången 1982, senaste var 2011 i Pyrenneerna.

Annars har jag en Touringcykel som jag sälja, Rivendell Atlantis, pga flytt.

Köpa touringcykel
svpe skrev:
> Det finns vanliga touringcyklar och så finns det
> Thorn. Inte de vackraste och inte de snabbaste
> cyklarna men kanske de bekvämaste och mest
> genomtänkta om man ska cykla med packning. Har
> själv en Thorn Sherpa.

thorn-nomad.jpg

Vad tusan! Så ser ju min stål-26"-pendlarsetup ut nu, fast med skärmar. Ungefär sådant styre. Skönt att man inte är helt udda.

Köpa touringcykel
jolop skrev:
> Tips, kolla med Veloform i Gtb, han säljer tubus,
> Genesis, Surly, nitto, compass-, Panaracer-, Grand
> BoIS däck, son belysning och mycket mera.
> Han tar hem Thorn också.
>
> Tro inte på alla förstigpåare här på happy,
> även mig.
> Fast jag har cyklat lite Touring. Första gången
> 1982, senaste var 2011 i Pyrenneerna.
>
> Annars har jag en Touringcykel som jag sälja,
> Rivendell Atlantis, pga flytt.

Veloform är en jävla bra butik men där räcker inte 10-15 inte långt tyvärr.

Köpa touringcykel
En tanke: Skaffa något enklare först, något som kan vara väldigt billigt. På det lär du dig ganska mycket, vet vad du blev nöjd med o mindre nöjd med. En pimpad mtb från 90-talet kommer man långt med, utan att ha det lika obekvämt som Tuva*. De har ofta långa kedjestag (bra för att få plats med hälar och packväskor samtidigt) o har ramar som gott håller för touring. Man får in 622-hjul om man fixar adapter för bromsfästena, men det är inte nödvändigt. Första cykeln är oftast en väldig massa misstag, för att man inte kan o vet vad man vill ha. Se till att komma iväg bara, så lär du dig allteftersom.

Var bor du?

*sök på Tuva cyklar långt

Köpa touringcykel
Tackar för alla svar.

ratatosk skrev:
> En tanke: Skaffa något enklare först, något som
> kan vara väldigt billigt. På det lär du dig
> ganska mycket, vet vad du blev nöjd med o mindre
> nöjd med. En pimpad mtb från 90-talet kommer man
> långt med, utan att ha det lika obekvämt som
> Tuva*. De har ofta långa kedjestag (bra för att
> få plats med hälar och packväskor samtidigt) o
> har ramar som gott håller för touring. Man får
> in 622-hjul om man fixar adapter för
> bromsfästena, men det är inte nödvändigt.
> Första cykeln är oftast en väldig massa
> misstag, för att man inte kan o vet vad man vill
> ha. Se till att komma iväg bara, så lär du dig
> allteftersom.
>
> Var bor du?
>
> *sök på Tuva cyklar långt

Jag bor i småland. Har läst den tråden hehe :)
Har varit inne i dom banorna lite att testa en billig först, men vet inte, känner ändå att jag vill ta risken och köpa en dyrare direkt. Får se. Det lutar just nu åt en kona sutra isåfall.

Köpa touringcykel
Kona Sutra vs. Rove, i min mening stor skillnad på geometrin. Sutran kändes mycket trögare att trampa utan packning därför valde jag Rove istället.
Testade bara i 10-15 minuter på Sutran men avstod köp. Min Rove skulle jag inte tveka att cykla en 60-milare på, vilket jag förmodligen kommer att göra också. Awol & Genesis CdF har jag också cyklat på, bägge är bra utan last i min mening.

Köpa touringcykel
nieves skrev:
> Kona Sutra vs. Rove, i min mening stor skillnad
> på geometrin. Sutran kändes mycket trögare att
> trampa utan packning därför valde jag Rove
> istället.
> Testade bara i 10-15 minuter på Sutran men avstod
> köp. Min Rove skulle jag inte tveka att cykla en
> 60-milare på, vilket jag förmodligen kommer att
> göra också. Awol & Genesis CdF har jag också
> cyklat på, bägge är bra utan last i min mening.

Men jag hittar ingen Rove med fästen för pakethållare etc. :o

Köpa touringcykel
BBX skrev:
> nieves skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Kona Sutra vs. Rove, i min mening stor skillnad
> > på geometrin. Sutran kändes mycket trögare
> att
> > trampa utan packning därför valde jag Rove
> > istället.
> > Testade bara i 10-15 minuter på Sutran men
> avstod
> > köp. Min Rove skulle jag inte tveka att cykla
> en
> > 60-milare på, vilket jag förmodligen kommer
> att
> > göra också. Awol & Genesis CdF har jag också
> > cyklat på, bägge är bra utan last i min
> mening.
>
> Men jag hittar ingen Rove med fästen för
> pakethållare etc. :o
Jag har iaf hål i mina fram och bakgafflar (se bild). Även denna har det http://www.konaworld.com/rove_st.cfm
Så även http://www.wiggle.se/kona-rove-ti-r...38|pkw|_cat:wiggle.se|pmt|b|&dest=14&curr=SEK fast utan framgaffel. Där kan man t.ex köpa en gaffel från KUK http://shop.upgradebikes.co.uk/Catalogue/Forks/Kinesis/Kinesis-DC37-Disc

Senast ändrad:
Köpa touringcykel
Bara lite insperation om andra lösningar.

Bilagor

• disc-trucker-15_sv_930x390.jpg
    disc-trucker-15_sv_930x390.jpg
    34.7 KB · Besök: 49
  • big-dummy_black_sv_930x390.jpg
    big-dummy_black_sv_930x390.jpg
    33.2 KB · Besök: 57
  • images-9.jpeg
    images-9.jpeg
    10.8 KB · Besök: 67
Tillbaka
Topp