Köpa trainer, men vilken?

kompass_ol

Ny medlem
Finns det någon expert som kan säga vad som skiljer dessa åt mer än priset? Eller har någon annan favorit att rekommendera?
Har frågat CRC, men ännu inte fått svar efter 2 veckor. Båda verkar ju iallafall att ha magnet som motstånd.

Elite Volare Mag Alu Trainer Pack. Beskrivning saknas, vad ingår t ex i ett "Pack"?
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=44184

Tacx Satori- Den jag hade tänkt att köpa från början, men den kostar ju nästan 1000 kr mer.... Fastnat för att den ska fungera bra för att trampa tungt med låg kadens.
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=43181

//Tomten

Kan inte uttala mig om elite, men jag har en Tacx Swing som jag tror är föregångaren till Satori. Jag är mycket nöjd med den, fungerar utmärkt att köra tunga styrkeintervaller med.

Funderar själv på att köpa Satori ändå trots att jag egentligen är nöjd med min Swing. Dels för att reglaget inte passar OS-styren, dels för att Satori har 10 steg i stället för 7 (fast det är ingen vidare ursäkt...).

Tack! 10 steg förenklar ju en del mot de 5 som finns på Elite trainern. Kanske lika bra att beställa Satorin ändå. Fick mail om att CRC har 10% om man uppger en kod fram till söndag. Lika bra att få tummen ur...... Båda är förhoppningsvis bättre än Biltema trainern som snurrat i fyra vintrar nu.

//Tomten

Jag köpte en Satori till denna säsong. Den fungerar utmärkt och är lätt att använda. Den blev också bästa trainer i Tours test nyligen av trainers i den prisklassen. Det jag kan sakna är en effektmätare.

En Satori låg under julgranen igår, blir kul att prova så småningom.

Jag blev lite fundersam över monteringen, behöver man använda de extra förlängningsplattorna för olika hjulstorlekar om man skall använda en racer i den?

Det funderade jag också en stund på men bestämde mig för att inte göra det. Och det verkar ha varit rätt, inga problem att köra lvg i Satorin utan plattorna. ;-) Undrar bara vilka hjul/cyklar som behöver förlängningsplattorna?

Min rekommendation ang. trainer är att om man inte kört det innan så satsa på en billig. Jag trodde trainer skulle funka fint, men fan det är rätt trist faktiskt.

NiklasL skrev:
-------------------------------------------------------
> Det funderade jag också en stund på men
> bestämde mig för att inte göra det. Och det
> verkar ha varit rätt, inga problem att köra lvg
> i Satorin utan plattorna. ;-) Undrar bara vilka
> hjul/cyklar som behöver förlängningsplattorna?

Tack, jag monterade också ihop den utan dem så det verkar ha blivit rätt då.

skogsvakt skrev:
> Min rekommendation ang. trainer är att om man
> inte kört det innan så satsa på en billig. Jag
> trodde trainer skulle funka fint, men fan det är
> rätt trist faktiskt.

Så synd - själv kan jag längta efter trainerpassen, som jag tycker ger mer i träningsväg än att cykla ute eftersom jag är mer strukturerad och konsekvent i min inomhusträning. Och det finns så många olika moment att träna i en trainer. Däremot tyckte jag ergometercyklingen på gym var rätt trist.

skogsvakt skrev:
> Min rekommendation ang. trainer är att om man
> inte kört det innan så satsa på en billig. Jag
> trodde trainer skulle funka fint, men fan det är
> rätt trist faktiskt.

Jag instämmer, men Tacx har en drös med träningsscheman på sin sida som gör det hela mycket lättare. en timma går rätt fort och kan vara rätt kul med rätt musik när man följer ett av dessa scheman.

http://www.tacx.com/en/tacx-coach/trainingsprogrammas/index.dot

Förresten, är det någon som använder Tacx Flow? Det verkar vara ganska omständigt att ändra motståndet, fast jag kanske har läst manualen fel?

Jag har en Tacx Flow och den styr motorbromsen så du kan sätta den på lutning eller Watt sen håller den motståndet nästan oberoende av vilken växel du lägger i. Displayen är också riktigt bra, lätt att navigera och stöttålig.

Tack för svaren.
Det blev den "vanliga" satorin, beställde precis. Tvekade länge på pro modellen då man även fick med reväska och DVD över Amstel Gold Race. Fast ca 400kr mer när det inte verkar vara någon större skillnad mellan dem fick mig att ta den billiga. Rockklassiker får bli mitt sällskap i fortsättningen också....

evo skrev:
> Förresten, är det någon som använder Tacx
> Flow? Det verkar vara ganska omständigt att
> ändra motståndet, fast jag kanske har läst
> manualen fel?

Du har nog läst fel :-)
Man trycker på SET och sedan upp eller ner på pilarna (och sedan MODE för att gå ur den inställningen)
Man kan även trycka SET två gånger för ställa Watt istället om jag minns rätt.

Ach so! Tackar för infot tillmann. Jag trodde att man vid varje byte av motstånd måste trycka set->pil upp/ner->mode. Varför jag nu trodde det...

NiklasL skrev:
> skogsvakt skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Min rekommendation ang. trainer är att om man
> > inte kört det innan så satsa på en billig.
> Jag
> > trodde trainer skulle funka fint, men fan det
> är
> > rätt trist faktiskt.
>
> Så synd - själv kan jag längta efter
> trainerpassen, som jag tycker ger mer i
> träningsväg än att cykla ute eftersom jag är
> mer strukturerad och konsekvent i min
> inomhusträning. Och det finns så många olika
> moment att träna i en trainer. Däremot tyckte
> jag ergometercyklingen på gym var rätt trist.

Det finns gym. Dom har öppet även sommartid så du slipper både cykelkostnader och tävlingslicenser. Fan vet om du behöver lycran?

Tillbaka
Topp