Köper man en hoj man inte kan individanpassa?

anna-ess

Medlem
Nu kommer 2 frågor i ett!
Är mantel.com en legit sida? De har schysstare pris på Abuslås så tänkte hellre klicka hem därifrån.

Sen se bild nedan. Man kan alltså köpa en cykel nuförtiden men inte individanpassa styret? 😟

Bilagor

• IMG_6767.webp
    IMG_6767.webp
    146.8 KB · Besök: 668
Mantel verkande känt. Ser nu att det är nederländsk. Tror jag har varit där. Är seriöst.

Men även om jag är nederländare så beställer jag oftast hos tysken. Titta på bike24.de, bike-discount.de och bike-components.de, troligtvis billigare och garanterad bra service.

Sen se bild nedan. Man kan alltså köpa en cykel nuförtiden men inte individanpassa styret? 😟
Precis som det står så kan du inte höja hur mycket som helst då stammen bör sitta mestadels runt styrröret. Ett annat alternativ är ju att skaffa en styrstam som är mer uppåtvinklad eller styre med mer rise. Det finns även gaffelrörsförlängare som gör att du kan montera stammen högre.

Det är väl ingen större skillnad mot hur det har varit innan dock.

Skruven till topplocket ändrar inte höjd i förhållande till muttern i gaffeln när du byter höjd på styrstammen. OM den gör det lägger du till fler spacers, vilket man inte kan göra med Ahead.

Dina alternativ är att lägga alla befintliga spacers under styrstammen (vilket troligen redan är gjort) eller köpa ny styrstam med annan vinkel/längd.

1745321146608.webp

Det är denna du har? I så fall har du en centimeterstor spacer under styrstammen. Den kan du flytta och sätta ovanför styrstammen för att sänka styret en centimeter, men i övrigt finns det inte några justeringsmöjligheter. Vill du höja styret är det byta styrstam som gäller.

Visa bilaga 764381

Det är denna du har? I så fall har du en centimeterstor spacer under styrstammen. Den kan du flytta och sätta ovanför styrstammen för att sänka styret en centimeter, men i övrigt finns det inte några justeringsmöjligheter. Vill du höja styret är det byta styrstam som gäller.
Det går även att byta styre till ett med högre rise så får man högre effektiv höjd.

Visa bilaga 764381

Finns Ergotec stam höjdare på befintliga
höjs ca 80 mm såg velo-store hade sådana.

Senast ändrad:
Däremot är det lämpligt att be dem lämna några cm extra på styrröret. Vet inte om alla handlare gör det på alla typer av cyklar.

Just det, jag har ju själv sådan som jag fick använda när jag hade frusen skuldra.
Själv har jag ergotec4 Buegel Cantry styre för märker att man inte riktigt på äldre dar kan riktigt vara framåt lutande märks mest med motorsåg vill upp från magen typiskt för mig 61 år gammal gubbe men annars hänger man med.

Skulle man vilja sänka styret så kan man väl vända styrstammen upp-och-ner.

det brukar gå att lösa. riserstyre rekommenderas, det ökar justeringsmöjligheterna väsentligt, särskilt om det är av lite högre modell, säg 60-70 mm.

som överkurs finns sen varianten att låta gänga styrröret, och sätta i en konventionell styrstam med expander. som cyklar var förr. gjorde så på min vinterbrompton jag byggde ihop i höstas. tvunget eftersom bromptons styrstam med inbyggd vikbar led inte går att fästa i styrrröret på annat vis.

ja, hrm; ett tag körde jag med en fastklämmande styrstam på plats utan styre, alltså utan annan funktion än att hålla styrlagren på plats, och på det inne i röret den expanderande bromptonstyrstammen. det kombinerade arrangemanget funkade helt ok rent tekniskt, men byggde för mig oönskad höjd.

dock vår ts önskar så vitt jag förstår mer höjd...

riserstyre är nog bästa och enklaste lösningen.

Tillbaka
Topp