Köphjälp AM/Enduro

jeppe.l

Medlem
Köphjälp AM/Enduro
Hej!

Skulle behöva lite tips och råd av er som har koll!
Det är så att jag har bestämt mig för att jag vill köra CES nästa år, och känner väll att jag borde köpa mig en fulldämpad mtb. har kollat lite på dessa:

Canyon spectral al 9.0 ex

Canyon Strive

mondraker foxy r

Är ute efter en cykel, främst då för enduroserien, men eftersom jag bor i norrköpingstrakten, finns de ju inte direkt några "berg" här så det får ju gärna vara lätttrampat :)
men så finns ju även yxbackens cykelpark, så där vill man ju också kunna köra! Om jag skulle vilja åka till t ex åre, funkar det med någon av dessa cyklar då?

Vad tycker ni? är jag på rätt spår eller är jag helt fel ute? all input uppskattas! :)

/jeppe

Köphjälp AM/Enduro
Jag tror du är helt rätt ute. Själv kör jag en Banshee Spitfire med 150 mm gaffel och 140 mm slag bak till allt och det funkar. Känns helt ok i en platt hemmaskog och jag har ännu inte önskat mig mer slag (förutsatt att jag ska behöva trampa runt till hela vägen fram till det där droppet...).

Jag hade valt bort Spectralen eftersom den inte har fästen för taco eller bash som jag förstår det.

Köphjälp AM/Enduro
Tack för snabbt svar!

Det låter bra!

synd med spectralen dock, har fastnat lite för den :)

Men om man jämför foxyn och striven, är striven otymplig för plattstig och klättring?

Köphjälp AM/Enduro
Jag har inte testat någon av cyklar har vet inte. När det inte är snabbt utför eller väldigt stökigt så borden Striven lida lite av att den har så mycket slag och Moondrakern av att den har lång hjulbas. Om detta är något som betyder något praktiken är jag lyckligt ovetande om.

Köphjälp AM/Enduro
Är du sugen på en spektral så går det ju alltid att montera en bash på vevpartiet om du märker att du behöver en. (ev. får du kanske byta spindel på veven först.)
Av de cyklar du känns spectral mest allround, och den jag helst hade valt för att även kunna trampa runt på "platta" stigar. (9.0 EX har 10mm mer slaglängd fram än övriga spectral, och har således 66,5 i gaffelvinkel, men det verkar canyon missat att skriva på sin hemsida...)

Jag hade inte köpt en ny cykel med 26" idag. Och då inte för att det skulle vara så himla jättebra med 27,5", men många nya däck och hjul som kommer nu släpps enbart i 27,5 och 29". Det kommer så klart finnas kvar 26" produkter, men det är inte dit allt nytt och fräsigt kommer att komma. Lite som 27,2 mm sadelstolpsrör, kändes lite sådär roligt när reverb kom...

Köphjälp AM/Enduro
Tack för bra info! :)

Nu lutar det ju åt spectral!
Men tror ni jag kommer kunna köra i yxbackens cykelpark med den? Det är ju gjort för dh, men vad jag har sett så ser det ju ut som brant o trixig stig, och inte några feta hopp eller så.
Spectral 9.0 ex marknadsförs ju lite som enduro hoj så det borde den väl klara, eller är jag helt fel ute? är ju som sagt nybörjare så har inte så jätte bra koll :P

Köphjälp AM/Enduro
jeppe.l skrev:
-------------------------------------------------------
> Tack för bra info! :)
>
> Nu lutar det ju åt spectral!
> Men tror ni jag kommer kunna köra i yxbackens
> cykelpark med den? Det är ju gjort för dh, men
> vad jag har sett så ser det ju ut som brant o
> trixig stig, och inte några feta hopp eller så.

Med tanke på att det går att ta sig ner med en vanlig XC-cykel där (med undantag för det stora trädroppet mitt i familjebacken) så borde en spectral funka finfint.

Köphjälp AM/Enduro
Jag skulle rekommendera canyon spectral 9.0 ex, en riktigt fin cykel som fungerar bra i yxbacken och andra bikeparks som Åre och Järvsö för den delen.

Jag var i samma sits som dig i våras Jeppe.i, körde hardtail innan men ville kunna köra lite enduro/am och även testa på olika bikeparks.

Mitt val fall mellan mondrake foxy r och canyon spectral al 9.0 ex efter att ha läst och kollat runt lite. Spectralen har finare komponenter , dock ska mondrakens speciella geometri vara riktigt trevligt enligt de som kört den.

Hur som föll det på spectralen tillslut och efter ett par veckors cyklande i bland annat yxbacken kan jag rekommendera dig att köpa spectralen. Den är en fantastisk cykel ?

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    99.2 KB · Besök: 17
Köphjälp AM/Enduro
Hej,

Har gått och köpt mig en Foxy R och cyklar inte Enduroserien men jagar väl polarna och en och annan stravatid på stigarna runt hemmet i Göteborg och klarar mig hyggligt för en 40-åring. Hojen är som en dröm på stigen men inget jag hade kört cykelvasan på. Ditt val det beror således på vad du lägger i "lättrampat" och hur cyklingen ser ut där du brukar cykla till vardags. Huruvida den rullar bättre än Spectralen skall jag låta vara osagt men du får om inte annat mer hjul för pengarna hos Canyon och det är möjligt att den kortare hjulbasen gör den lite livligare/nervösare. Å andra sidan gör Forward Geometry att du har en extremt kort styrstam och får en F1-känla i styrningen av Foxyn. När jag går tillbaka till min HT med ca 60 mm styrstam känns det som att köra buss. Tror detta är en del i att Foxyn absolut inte känns svårmanövrerad eller lång när man väl är ute på stigen. Låt oss säga att den är lång på pappret....

I mitt fall gick Spectralen bort pga storlek, slutade med en Foxy i XL.

Foxyn finns för övrigt att hyra (och köpa) hos mtbstore i Göteborg om du vill provcykla.

Får du rätt storlek så kommer du att bli nöjd med båda. Striven har jag ingen erfarenhet av men den kanske är längst ut på den skala du beskriver.

Med vänlig hälsning
Christian

Köphjälp AM/Enduro
Tack för väldigt bra svar!
Bestämde mig för en spectral och ringde canyon igår. Men finns inga 9.0ex kvar i min storlek. Så får vänta tills i höst! Men det positiva är att han sa att det troligtvis kommer några nya varianter, så hoppas på en team modell ;-) dessutom ska strive komma i 650B, så de måste ju kollas upp :-)

Köphjälp AM/Enduro
jeppe.l skrev:
> Tack för väldigt bra svar!
> Bestämde mig för en spectral och ringde canyon
> igår. Men finns inga 9.0ex kvar i min storlek.
> Så får vänta tills i höst! Men det positiva
> är att han sa att det troligtvis kommer några
> nya varianter, så hoppas på en team modell ;-)
> dessutom ska strive komma i 650B, så de måste ju
> kollas upp :-)

Det är la inte så länge kvar tills det kommer nyheter...?

https://www.facebook.com/happymtb/posts/723044061088649

http://www.canyon.com/_en/specials/shapeyourride/

Köphjälp AM/Enduro
jeppe.l skrev:
> Det blev en lapierre zesty tillslut :-) är sjukt
> nöjd!
> Så tack för tipset foxis! :-)

Byt gaffeln till en Pike och bli ännu gladare... Det gjorde jag på min zesty som blev en spezsty... Fantastiskt allround jag kör xc-slingorna med nya ögon och linjer, enda hojen man behöver om man inte skall tävla xc lr dh. Tycker dock att specen skulle varit mer Fransk till priset... Mavic crossmax enduro hjul och BOS bak fram hade suttit fint...

Köphjälp AM/Enduro
Helt rätt val! Zestyn är riktigt fin. Håller med om att byta dämparen till en Pike. Det gav cykeln en helt ny dimension efter att jag själv gjorde det på min 527.

Köphjälp AM/Enduro
Jag bytte min till en 150mm. Var länge inne på en 160 för att göra den lite mer "Spicy", men man kommer väldigt långt med 150 också och gillade verkligen hur cykeln var med 150mm, så vågade inte chansa. Inte så svårt att göra om en Pike till 160 om man ångrar sig efteråt. Köpa en reservdel bara och ha en fredagkväll i garaget.

Tillbaka
Topp