köphjälp canyon vs rose

köphjälp canyon vs rose
garfunkah skrev:
-------------------------------------------------------
> Köp den du tycker är snyggast.

+1 å jag har en förkärlek till Canyon så ja säger Canyon!

köphjälp canyon vs rose
Rosen är snyggare, men Canyonen har ju sin sadelstolpe. Frågan är hur mycket komfort man mäktar med?

Köper man en Rose riskerar man ju att få en snygg cykel, den risken är nära nog obefintlig med Canyon - du kan som bäst få den svart.

köphjälp canyon vs rose
Ok, det här blir svårt :). Av det jag läst på andra forum och googlat verkar en del haft mindre bra upplevelser av Canyon som leverantör... Dock känns de större och mer kända här i sverige, borde kanske inte ha någon avgörande effekt på mitt köp.

Håller med att de ser väldigt lika ut specmässigt. Såg också att man flyttat bakbromsen på Rose-cykeln. Är det någon som har efarenhet av att cykla med en sån modell? Läste i några tester att man upplevde den ändringen som negativ, speciellt i dåligt väder (regn).

köphjälp canyon vs rose
Jag gillar Rose som leverantör, dom är grymma.
Sen tok ogillar jag massor med "CANYON" loggor över hela cykeln, så Rose är snyggare.

TL;DR +1 Rose

köphjälp canyon vs rose
Jag skulle sagt Rose, snyggare, mer valfrihet kring delar, mer fultüsk, har testats i Tour.
Dock känner jag att bakbroms under vevpartiet är en superdum idé. Känns som att be om att den beckar ihop. Någon som testat som kan lugna den tanken?

köphjälp canyon vs rose
Sadelstolpen + bakbromsplaceringen + priset + utseendet = Canyonen.

(Har aldrig köpt ngt fr dom samt är mkt nöjd m Rose's lev. dock.)

Vänta nu, Canyonen väger 450g mer!

Nu blev det svårt :-)

köphjälp canyon vs rose
Kaktusblad skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag skulle sagt Rose, snyggare, mer valfrihet
> kring delar, mer fultüsk, har testats i Tour.
> Dock känner jag att bakbroms under vevpartiet är
> en superdum idé. Känns som att be om att den
> beckar ihop. Någon som testat som kan lugna den
> tanken?

Är väl inte så ovanligt på tempo/triathloncyklar?
Man kan ju tvätta cykeln imellanåt :)

köphjälp canyon vs rose
Har beställt en endurace men nu har denna tråd satt griller i huvudet på mig. Kanske man skulle gått på Rose cgf i stället. Dagens ilandsproblem.

Bandit1250

köphjälp canyon vs rose
En köpupplevelse är bara ena sidan av myntet. Den andra sidan visar sig om och när problem uppstår. Jfr SAS vs Ryanair. Det är i kundbehandling och strullösning det skiljer sig, främst vid förseningar. Men det erfar man rätt sällan dock.

En aspekt till. Visst har Canyon strulat, även för mig. Men, det kan vara så enkelt som att de även har sålt fler cyklar och att de proportionellt inte strular mer än andra, de bara märks mer.

köphjälp canyon vs rose
Väcker liv i denna tråd igen. :) Har inte slagit till än men tänkte se om det finns några fler som hunnit köpa el testat nån av Rose cgf eller canyon endurace och kan guida mig till rätt val:)

köphjälp canyon vs rose
Både Canyon Endurace och Rose Xeon CGF har testats av Tour.
Canyon Endurace-testet finns inte på nätet, ännu. Men de har skrivit en del om 2015-modellen här:
http://www.tour-magazin.de/eurobike_2014/raeder/canyon-endurace-cf-2015/a32753.html

Rose Xeon CGF-testet finns här:
http://www.tour-magazin.de/technik/...test-2014-rose-xeon-team-cgf-4000/a33263.html

Testerna finns även översatta till engelska i eTidningen Tour-International, som du alltså läser i en app på en padda eller (Android-)platta.

/Håkan

köphjälp canyon vs rose
Ett plus för Canyon Endurace (tycker jag), är sadelstolpen som jag inbillar mig gör en stor skillnad för komforten samt att bakbromsen har en "normal" placering. Jag är kanske lite gammalmodig, men jag har inte fullt ut förstått poängen med att ha bakbromsen placerad undertill, speciellt inte på den här typen av cykel.

Tillbaka
Topp