Köphjälp Mtb

Gunnarw

Medlem
Köphjälp Mtb
Hej,
Skulle behöva lite hjälp med detta att köpa mountainbike vilket inte är helt enkelt visade det sig. Intresserad av något som funkar på grusvägar, lite skog, inget allt för vilt utan för träning. 10-12k budget och första riktiga mountainbike jag köper mest racer annars. Några tankar på vad som kan vara ett bra köp?
mvh
Gunnar

Köphjälp Mtb
Hej,
Du kan kolla på Trek X-Caliber. under 10k, hardtail, 29 tum, aluminium, med bra utrustning. Min bror köpte en ifjol, hans första och riktigt nöjd med den.
Du kan kolla även på decathlon.se men den är tillfälligt nere idag. De har bra cyklar, med bra utrustning för bra pris.
Jag ska säja att alla stor märker som har cyklar i prisintervall mellan 10/12k är liknande i utrustning och kvalitet. Så blir design eller färgen som ska göra skillnaden för ditt val.

Jag tror att du skulle börja med en hardtail. De är lättare att underhålla också.

OBS : Undvik Plus däck. för bredd. 2.8'' är för mycket.

Köphjälp Mtb
Hej,
Skulle behöva lite hjälp med detta att köpa mountainbike vilket inte är helt enkelt visade det sig. Intresserad av något som funkar på grusvägar, lite skog, inget allt för vilt utan för träning. 10-12k budget och första riktiga mountainbike jag köper mest racer annars. Några tankar på vad som kan vara ett bra köp?
mvh
Gunnar
Låter som att du är ute efter en XC-cykel, hardtail med din budget. Trek, Scott e t c - här får du betala mycket för märket utan att få speciellt bra komponenter även om de ser snygga ut.

Decathlon säljer numera hyfsat ok XC-cyklar, har testat 2 av dom i din budget och jag blev positivt överraskad, du betalar alltså inget extra för märket.

Annars kolla https://www.chainreactioncycles.com/se/en eller Canyon eller bike-discount (Radon) e t c för online-hojar så blir det mer för pengarna.

Köphjälp Mtb
Tack för kommentarerna och har kollat runt lite nu. Är på jakt efter en XC 29 tum de jag har kollat på är

Tankar? Nån som borde finnas med?
Gunnar

Köphjälp Mtb
Hej, jag hoppa in här. Jag har ungefär samma krav/önskemål på cykel. Min budget ligger 15000+ och efter att ha läst här så har jag tittat på: Trek Procaliber 6 - Låter det vettigt?

Köphjälp Mtb
XL blir mer stabil i hög hastighet, L blir mer lekfull.
Kolla längden av Top Tuben från din racer. Och kolla den som matchar bäst.
Eller du kan gå på butiken och testa vilken är bäst.
Min cykel är M och jag ligger mellan L och M. Jag har valt att ha en mer lekfull.

Köphjälp Mtb
Grand Canyon AL 4.0 till och med 6.0 har sämre ram och gaffel än 7.0 och uppåt.

Från och med 7.0 är det boost med genomgående hjulaxlar 110 mm fram och 148 mm bak = mer stabilt och hållbart. Dessutom tapered (konat) styrrör/gaffelrör som är grundkrav för många för en modern och mer uppgraderingsbar cykel framgent.

Köphjälp Mtb
Vad säger ni om den här?

Jag vill inte beställa en cykel, jag vill se och känna på den och helts provcykla innan jag köper. Så jag har kollat efter cyklar som finns i butik här i Stockholm. Och nu upptäckte jag att Bikster har en butik här, i Sickla. Så då dök det ju plötsligt upp fler alternativ. Svårt det där! :)

Senast ändrad:
Köphjälp Mtb
Du vet, helt enkelt. Ta den du föredrar bäst. Färg, design.. De är liknande i alla fall.
Den stora skillnaden är att Canyon är online och Trek finns i butik och kan den vara enklare om du behöver använda garantin eller nåt annat.

Köphjälp Mtb
Ok sorry, trodde du missat det eftersom du rekommenderade en cykel som var 25-50% över budget.
Rekommenderade en cykel med låg vikt, eftersom det är en viktig faktor som inte berörts i tråden. Om TS kan köpa en mtb för 12K bedömer jag att han inom rimliga nivåer (i detta fall +3K) kan vara nyfiken på att känna till vad en lätt cykel väger och kostar. Trade off är ju upp till honom. 3K för en ca 2kg lättare cykel (Chisel jfrt Grand Canyon 7 som diskuteras ovan).

Köphjälp Mtb
Nedsatt från 19000 iofs intressant frågan är om det är värt de extra 3000 de handlar om
Ligger precis på gränsen mellan L och XL på trek cykeln är det bättre att ta en större då?
Gunnar

Beror nog på kroppsform men jag tycker Trek känns små i storlekarna.

Tycker du ska fundera på hur du ska cykla. Vill du haen renodlad XC-cykel eller en enduro HT. Canyonen och Trek ligger nog någonstans i mitten och är mer allround. Vikt är inte allt.

Köphjälp Mtb
Beror nog på kroppsform men jag tycker Trek känns små i storlekarna.

Tycker du ska fundera på hur du ska cykla. Vill du haen renodlad XC-cykel eller en enduro HT. Canyonen och Trek ligger nog någonstans i mitten och är mer allround. Vikt är inte allt.
Jag kommer nog cykla mest på grusvägar men är sugen på stugan och skogen så möjligheten skall finnas. Är dock 47 så jag tror inte jag flyger ner för stockar och stenar :-)

Köphjälp Mtb
Hej!

Verkar vara en snabb och pigg cykel!

Eller kanske!

Med vänlig hälsning Nicklas

Senast ändrad:
Köphjälp Mtb
Hej, jag funderar precis på samma fråga som Gunnarw. Riktigt svårt med alla modeller dock (är löpare annars). Några skrev om decatlon i början, jag har kollat där och kom fram till att
alternativt
skulle kunna funka för mig. Någon som får några tankar kring det, verkar dom/någon av dom ok?

Köphjälp Mtb
Jag kommer nog cykla mest på grusvägar men är sugen på stugan och skogen så möjligheten skall finnas. Är dock 47 så jag tror inte jag flyger ner för stockar och stenar :-)

Då kommer nog både Trek, Canyon och Specialized som listats bli bra. Man kan ju alltid gå upp tre tusen till och till och få en bättre cykel hela tiden.

Köphjälp Mtb
Hej, jag funderar precis på samma fråga som Gunnarw. Riktigt svårt med alla modeller dock (är löpare annars). Några skrev om decatlon i början, jag har kollat där och kom fram till att
alternativt
skulle kunna funka för mig. Någon som får några tankar kring det, verkar dom/någon av dom ok?
Blir alltid en kompromiss i denna prisklass.

Den första cykeln är mer XC-orienterad och har 100 mm gaffel. Den har oxå through axel till skillnad mot den andra vilket är ett plus. Ganska billiga komponenter överlag på båda men de funkar. Den första liknar en cykel jag testat från Decathlon (men den hade bättre komponenter o var lite dyrare) och den kändes helt ok. Båda har enkla luftgafflar från Rockshox, välkänt märke - ok. 27,5-hjul på den andra om det är viktigt.

Som sagt, Decathlon är numera helt ok på MTB m a p priset. Tänk mellanmjölk. Hittar man inget i en högre prisklass på rea så duger detta.

Köphjälp Mtb
Blir alltid en kompromiss i denna prisklass.

Den första cykeln är mer XC-orienterad och har 100 mm gaffel. Den har oxå through axel till skillnad mot den andra vilket är ett plus. Ganska billiga komponenter överlag på båda men de funkar. Den första liknar en cykel jag testat från Decathlon (men den hade bättre komponenter o var lite dyrare) och den kändes helt ok. Båda har enkla luftgafflar från Rockshox, välkänt märke - ok. 27,5-hjul på den andra om det är viktigt.

Som sagt, Decathlon är numera helt ok på MTB m a p priset. Tänk mellanmjölk. Hittar man inget i en högre prisklass på rea så duger detta.
Mellanmjölk var en bra förklaring, det är nog vad jag vill ha egentligen då jag mest letar efter ett komplement till löpträningen. Men vill inte köpa något för billigt då jag hoppas ha den flera år.... Tack för infon

Tillbaka
Topp