Koppling mellan inbrott och Strava?

Jilster

Aktiv medlem
Strava är ju en utmärkt guide till vad folk kör för cykel samt var personen börjar sina turer. Tjuvar är ju alltid ett steg före utvecklingen.

Jag skulle inte vara helt förvånad om det rekas med Strava vad folk har för cykel och var de bor. Ser en koppling mellan fräcka inbrott den senaste tiden.

Värt att tänka på för er som kör med strava..

Man kan lägga en privacy-zone kring hemmet. Men dessutom bör man ställa in vilka som får se ens bilder och kanske inte flasha hela namnet, utan köra med något mer diskret.

Gå till valfri köp/sälj.
Sök på cykel.
Hitta säljarens Namn, telefonnummer.
eniro ger dig adress.
gå och hämta cykeln

Har alltid fungerat lättare än strava, iaf för mig ;)

Kolla resultatlistan på några godtyckliga lopp och man har med största säkerhet funnit ägare till värdefulla cyklar.
Det är svårare att hålla sig anonym där.

Med strava kan du "söka lokalt" så att säga. Annonser och resultatlistor ger nog betydligt större geografisk spridning.

JimmyDr sa:
Luthman Photography sa:
Wow, vet Strava vad jag har för cykel?
Jag använder i alla fall funktionen där man fyller i vilken utrustning jag använder. Blir så mycket lättare att hålla reda på statistiken när man använder flera cyklar på samma konto.

Jag använder tre olika cyklar, men jag kan justera vilken hoj jag använder i min Garminklocka, så det ser jag i Garmin connect, om jag inte minns fel. Bike 1, 2 och 3.

JimmyDr sa:
Luthman Photography sa:
Wow, vet Strava vad jag har för cykel?
Jag använder i alla fall funktionen där man fyller i vilken utrustning jag använder. Blir så mycket lättare att hålla reda på statistiken när man använder flera cyklar på samma konto.

Samma här, men cyklarna heter "Räsern", "Tempocykeln", "Crossen", osv..

Räcker det inte att man har en privat konto på Strava? dvs att folk som vill följa dig ska be om lov och du godkänner vem kan följa dig.
Så har jag iaf och jag har fått några "okända" som försökte följa mig som jag har inte godkänt...

Konkret sa:
MatteXC sa:
Jag förstår inte vad du vill ha sagt?

Med tanke på att "du ser en koppling", är du tjuv eller polis?

Är du så jävla bra själv då?
Detta är väl kanon att upplysa folk på happy om hur man gömmer sitt hus på strava

Det går alldeles utmärkt att informera om privacyfunktionerna i Strava. Men vill man göra det så går det att skriva i klartext, då framgår det vad skribenten vill förmedla med sin text.
Lyckas man med det, så tycker jag att man "är så jävla bra".

:)

Men jisses... strava känns som en rätt dålig infokälla för tjyvar.

Skulle jag byta karriär och bli cykeltjyv så känns blocket som en klart bättre infokälla.

Men men...

Bilagor

• images-18.jpeg
    images-18.jpeg
    11.2 KB · Besök: 19
26er sa:
Alltså Strava. Vem fan behöver skiten när det finns RetroBike därute...

Nu vore det passande med ett skämt att 26" är retro igen. Hihi :)

Det räcker att "en kompis kompis" behöver pengar och vet vart grågubbarna förvarar sina dyrgripar...
Men privat är nog kanon på strava egentligen. Bor i brf så man kommer inte närmre än en port för min del.

MatteXC sa:
Konkret sa:
MatteXC sa:
Jag förstår inte vad du vill ha sagt?

Med tanke på att "du ser en koppling", är du tjuv eller polis?

Är du så jävla bra själv då?
Detta är väl kanon att upplysa folk på happy om hur man gömmer sitt hus på strava

Det går alldeles utmärkt att informera om privacyfunktionerna i Strava. Men vill man göra det så går det att skriva i klartext, då framgår det vad skribenten vill förmedla med sin text.
Lyckas man med det, så tycker jag att man "är så jävla bra".

:)

:D håller med. Kunde inte låta bli att inte använda riskradions gamla ordkvävningsfras.

Kopplingen är glasklar:
Folk som cyklar använder strava.
För att plocka KOM behövs en kolfiberraket. Många KOM = dyr cykel.
Många KOM gör en följaktligen högintressant för tjuvar?

Bengt-re sa:

Skulle jag byta karriär och bli cykeltjyv så känns blocket som en klart bättre infokälla.

Men men...
Ansiktsbok brukar väl också användas för att ta reda på när folk inte är hemma, inte specifikt för cyklar då.

Fältprästen sa:
Bengt-re sa:

Men men...
Ansiktsbok brukar väl också användas för att ta reda på när folk inte är hemma, inte specifikt för cyklar då.

Tänkte inte på det, men där kan väl inte se inlägg från som inte är ens polare?

Fältprästen sa:
Bengt-re sa:
Tänkte inte på det, men där kan väl inte se inlägg från som inte är ens polare?
Ingen aning, har aldrig haft det, men det brukar ju sägas så.

Inte jag heller. Tusan vad informativt det måste vara med två vimsiga gubbar som inte ens testat tjänsten spekulerar över hur den fungerar....

Går och tar en kaffe istället.

bjorre sa:
Kopplingen är glasklar:

Puh, då kommer jag med andra ord få ha mina cyklar ifred! :-))

------

Då den typ av cykelstölder som jag förmodar avses, är utförda av allt annat än "random pundare", så tror jag nog att Strava, Facebook, Happy, Blocket och allehanda andra källor på nätet används för att lista ut var de dyra cyklarna finns. Sen gissar jag att man riktar in sig på villägare eftersom de med större sannolikhet inte har cykeln inne i bostadshuset. Ett garage kan man ju bullra i lite utan att det märks, om det inte ligger i direkt anslutning till huset. Att bryta sig in i nåns lägenhet för att sno en hoj däremot, lär vara väldigt ovanligt.

Att de skulle kolla flybys på Strava känns däremot sjukt långsökt. Som om cykeltjuvar skulle vara cyklister. Det tror jag inte ett skvatt på.

Makten sa:
bjorre sa:
Kopplingen är glasklar:

Puh, då kommer jag med andra ord få ha mina cyklar ifred! :-))

------

Då den typ av cykelstölder som jag förmodar avses, är utförda av allt annat än "random pundare", så tror jag nog att Strava, Facebook, Happy, Blocket och allehanda andra källor på nätet används för att lista ut var de dyra cyklarna finns. Sen gissar jag att man riktar in sig på villägare eftersom de med större sannolikhet inte har cykeln inne i bostadshuset. Ett garage kan man ju bullra i lite utan att det märks, om det inte ligger i direkt anslutning till huset. Att bryta sig in i nåns lägenhet för att sno en hoj däremot, lär vara väldigt ovanligt.

Att de skulle kolla flybys på Strava känns däremot sjukt långsökt. Som om cykeltjuvar skulle vara cyklister. Det tror jag inte ett skvatt på.

Klarar mig bra också. Äger bara lättigenkända skrotcyklar vilka dessutom är inlåsta i huset, låsta med bygellås och finns det kanske både larm och kamera?

Och bara två KOM.

Så finns bättre ställen att bryta på om det inte var uppenbart.

Tillbaka
Topp