Köpråd 29” endurohjul runt 4-8k

Johge

Aktiv medlem
Jag har horizon. De gör jobbet men är knappast nåt speciellt. Jag hade satsat på att komma en bit under 2kg på den budgeten.

Som sagt gör de jobbet. Skitlätt att göra tubeless. Poppar med vanlig fotpump

Vet inget om just de specifika Industry nine hjulen. Men har haft två par hjul från dem. Eller ett par hjul med deras nav och ekrar och ett par med deras nav. Och har varit sjukt nöjd. Riktigt riktigt fina nav

jofahjalm sa:
Det är ju inga problem med att få handbyggda premiumhjul för dom pengarna. DT eller Hopenav med valfri kvalitetsfälg.

+1
Svetsad alu-fälg i lämplig vikt vs hur smutt TS är i sin åkstil...
DT’s EX511/471 för ”bombproof” eller lättare/klenare om TS inte alltid kör ”friskt vågat, hälften...”
Vad hette den där webbshoppen du handlade senast från Jofa?
Slowbuild eller ngt liknande...

jofahjalm sa:
https://dcrwheels.co.uk/ brukar jag använda. Det är hög tid att börja med tanke på brexit om man vill använda dom.

Aha’ ja just ja! Så var det... Brittisk underklass hoj ska så klart ha dito tillverkade hjul ;)
Dessa var det jag trodde du handlade ifrån: https://www.slowbuild.eu/
Men det måste varit någon annan som tipsade om dom i någon annan av alla hjul-trådar...
Sjukt bra priser på hjul med DT-nav och Newmen-fälgar iaf...

Jag har kört DT 350 nav med DT EX471 och Sapim Race ekrar både på min Five och min Mega. Det är väldigt bombsäkert. Vill man ha större innerbredd på fälgarna vet jag inte vad bästa valet av fälg är. 25 mm innerbredd som EX741 har funkar bra till Maxxis 2,3" och Schwalbe 2,35" vilket är dom däcken jag använder. Ska man köra Maxxis WT-däck bör man välja en bredare fälg. Vill man ha fler POE per kr är Hopenaven värda att titta på.

jofahjalm sa:
Jag har kört DT 350 nav med DT EX471 och Sapim Race ekrar både på min Five och min Mega. Det är väldigt bombsäkert. Vill man ha större innerbredd på fälgarna vet jag inte vad bästa valet av fälg är. 25 mm innerbredd som EX741 har funkar bra till Maxxis 2,3" och Schwalbe 2,35" vilket är dom däcken jag använder. Ska man köra Maxxis WT-däck bör man välja en bredare fälg. Vill man ha fler POE per kr är Hopenaven värda att titta på.
EX511 för 30 mm innerbredd.

Inget slår väl dt350 med 36poe star-ratchet. Solitt nav, bästa frihjulsmekanismen med tillräckligt många poe till inte onödigt mycket pengar.

Der Kaiser sa:
Inget slår väl dt350 med 36poe star-ratchet. Solitt nav, bästa frihjulsmekanismen med tillräckligt många poe till inte onödigt mycket pengar.
Men bara om du hittar nån som säljer naven med rätt antal poe. Köpa löst kan man lika gärna gå på 54 eftersom det kostar rätt snarlika pengar.

Jag googlade häcken av mig i jakt på bättre POE och det landade i att jag köpte DT Swiss E1700 och 54T ratchet-uppgradering från R2. Typ 4000kr för bakhjul. Det blev lite rappare känsla än innan så jag är nöjd.

Tja,

Varför tycker folk att slowbuilds hjul är så prisvärda? dt 350 + newmen fälg ligger på 429 euro för ett bakhjul, vilket är typ samma som newmens egna hjul?

Det kan jag inte svara för, men jag betalade 425 gbp med frakt för mitt hjulset från DCR. DTs egna hjul är betydligt dyrare jämfört med att låta ett proffs bygga grejerna från lösa delar, vilket i sig är mycket märkligt.

jofahjalm sa:
Johge sa:
Rattnalle sa:
För 8k får man ju plasthjul.
Men är plasthjul ALLTID bättre än alu? Är det bättre att köpa dom billigaste kolhjulen än att köpa ett par hyfsat dyra aluhjul?

Vad ska plasthjulen göra som är så otroligt mycket bättre? Om du inte ska göra avkall på naven blir det nog tight med 8 lax i budget.
Min empiriska studier i bekantskapskretsen är att det går att bygga relativt lätta hjul som håller utan att behöva riktas så ofta och inte flexar så mycket jämfört med aluminium där EX511 är det som funkar men blir ganska tungt och fortfarande kräver regelbunden riktning under säsongen. Men det är inte natt och dag direkt.

Senast ändrad:
Jag skulle slå ett slag för Mavic DeeMax Pro. Är verkligen supernöjd med mina, inte allt för tunga men jäkligt styva.

Rattnalle sa:
jofahjalm sa:
Johge sa:
Rattnalle sa:
Men är plasthjul ALLTID bättre än alu? Är det bättre att köpa dom billigaste kolhjulen än att köpa ett par hyfsat dyra aluhjul?

Vad ska plasthjulen göra som är så otroligt mycket bättre? Om du inte ska göra avkall på naven blir det nog tight med 8 lax i budget.
Min empiriska studier i bekantskapskretsen är att det går att bygga relativt lätta hjul som håller utan att behöva riktas så ofta och inte flexar så mycket jämfört med aluminium där EX511 är det som funkar men blir ganska tungt och fortfarande kräver regelbunden riktning under säsongen. Men det är inte natt och dag direkt.
Fast är det pga fälgen, ekerkombinationen, åkstilen, för lågt däcktryck eller byggaren som fälgen behöver riktas? ;) - Finns väl många potentiella anledningar? Måste ju inte vara fälgens fel.

yonsson sa:
Rattnalle sa:
jofahjalm sa:
Johge sa:
Rattnalle sa:

Fast är det pga fälgen, ekerkombinationen, åkstilen, för lågt däcktryck eller byggaren som fälgen behöver riktas? ;) - Finns väl många potentiella anledningar? Måste ju inte vara fälgens fel.
I mitt fall är det att inga hjul håller sig raka om fälgen bucklas ofta. EX511 är ändå bäst hittills. Sedan är jag kanske inte världens mest noggranna hjulbyggare men brukar få till rätt jämn spänning enligt mätaren.

Att cykla i alper med mer än två bar bedömer jag som orimligt för någon som väger 70 kg. Eventuellt ska jag prova inserts på nästa hjulpar.

Jag tror säkert man kan hitta kolfiberfälgar som håller bättre jämfört med motsvarigheten i aluminium. Dock så blir viktskillnaden nästan försumbar när man jämför hjulen med riktiga däck. Det är också dyrare när det väl går sönder och då gör dom ofta det så att man inte kan fortsätta åka på dom.

Den är ju rätt ovanligt att proffsåkare i EWS eller DH väljer kolfiber när dom har ett val, så någon enorm prestandaökning tror jag inte det är. Går det att hitta ett par kolfiberhjul med bra nav för 8000 kr?

Sedan jag började köra på EX471 har jag körde sönder mindre än en fälg per säsong och då avverkade jag fälgar på löpande band innan detta.

Strava tycker inte att jag är snabbare på mina plasthjul. Styvheten är väl trevlig och det är den lägre vikten med men jag bromsar oftast på samma ställe ändå.
Hållbarheten har varit bättre än alu.

Jag hade siktat på bra nav först, fälg är ändå lite förbrukningsvara och snart dags att byta igen.

Jag kommer bygga mina nästa hjul på nya XT nav för övrigt. Endast eftersom de är nära tysta utan att kosta som en njure i Iran. Jag kan leva med att jag är ocreddig som fan.

Rattnalle sa:
Jag kommer bygga mina nästa hjul på nya XT nav för övrigt. Endast eftersom de är nära tysta utan att kosta som en njure i Iran. Jag kan leva med att jag är ocreddig som fan.

Har dom fortfarande lager med lösa kulor där man ska hålla på och skruva med konnycklar?

jofahjalm sa:
Rattnalle sa:

Har dom fortfarande lager med lösa kulor där man ska hålla på och skruva med konnycklar?
Ja. Det är dock barnsligt lätt att göra på ett nav med bra toleranser och ett skruvstäd att till hjälp så jag kan leva med det.

Just nu rullar den på Ibis 938 aluhjul som sägs vara som mjukost.. jag anser mig köra hyfsat aggressivt utan att ta hänsyn till slätaste linjen men dom har hållt ihop rätt bra.

Johge sa:
Just nu rullar den på Ibis 938 aluhjul som sägs vara som mjukost.. jag anser mig köra hyfsat aggressivt utan att ta hänsyn till slätaste linjen men dom har hållt ihop rätt bra.

Mina 938 fick i år ~18 dagar i bikepark och en vecka i alperna, några jack i kanten från genomslag men fortfarande runda och fina.

Jag kör Deemax Pro och Hunt wheels på min Nukeproof 27,5 tum och tycker båda är bra. Hunt är billiga, styva och gör jobbet.
Jag rekommenderar helt klart Hunt wheels som var snabba i leverans och bra pris typ 3500kr/set.

Jag tycker definitivt att ibis 938 är mjuka, har lyckats buckla både fram och bak (då är jag iofs allmänt klantig och osmutt). Fördelen är att de är lätta att fixa till med en polygrip (så länge de inte är alltför flatspottade)..

Kör nu på Hope Fortus 30 fram, det verkar stabilt men tungt.

Jag skulle nog köpa någon av nämnda DT-fälgarna (471/511).

zinkpasta sa:
Jag tycker definitivt att ibis 938 är mjuka, har lyckats buckla både fram och bak (då är jag iofs allmänt klantig och osmutt). Fördelen är att de är lätta att fixa till med en polygrip (så länge de inte är alltför flatspottade)..

Kör nu på Hope Fortus 30 fram, det verkar stabilt men tungt.

Jag skulle nog köpa någon av nämnda DT-fälgarna (471/511).
Du vek väl nästan ihop ditt fram?

Tror också på 511.
Jag har kört väldigt länge på mina 481, att de håller beror mest på att jag är feg. När de dör ersätts de med 511. Gillar bredden. Den blir perfekt med 2.5 wt däck.
481 hjulen används nästan enbart i park. Kör på två par olika kolhjul annars.

Krompa sa:
DT systemhjul är inte så dyra... M1700 tror jag är typ motsvarande 350-nav och XM481:

https://www.bike24.com/p2238402.html

Jag har köpt custom på wheelproject.com också och varit nöjd.

Har 350 + xm481 från wheelproject. Tror jag gav runt 4500 inkl frakt.

Men för park + enduro hade jag kört 511, tycker 481 tål för lite stryk, slagkänsliga. Då är jag ändå något av en katt ?

Krompa sa:
DT systemhjul är inte så dyra... M1700 tror jag är typ motsvarande 350-nav och XM481:

https://www.bike24.com/p2238402.html

Jag har köpt custom på wheelproject.com också och varit nöjd.

Jag tror inte dom motsvarar XM481 utan använder en billigare fälg. Därav det dåliga värdigt att köpa DTs färdiga hjul istället för att låta någon kompetent bygga hjulen från delar.

Chralle sa:
Tja,

Varför tycker folk att slowbuilds hjul är så prisvärda? dt 350 + newmen fälg ligger på 429 euro för ett bakhjul, vilket är typ samma som newmens egna hjul?

För att du får ett hjulpar! Och inte ett hjul. Och du får DT nav som varit strulfria i generationer medan Newmen haft en del strul med sina egna nav (som dock är omdesignade nu).

Riktigt! Jag fick precis en bekräftelse via mail från slowbuild att alla hjul säljs parvis. Väldigt bra pris då ja! Intressant att dem säljer newmen fälg + newmen nav för 579 euro, vilket är ganska mycket billigare än newmens systemhjul.

Skulle nog dock lägga på 700kr extra på DT naven för att bumpa upp POE från 18T till 36T. Har hört att 54T tenderar att "skippa" för tyngre/starkare cyklister - Ett problem som Ben Cathro uttryckte sig om i en video för ca ett år sedan.

Ett set med DT 350, Newmen sl A30 och star ratchet landar då på ca 5k.

Tillbaka
Topp