Köpråd 29” endurohjul runt 4-8k

Varför verkar de flesta föredra A30-fälgen före A35? A35 från Slowbuild är 60€ billigare, skiljer bara 35 gram per fälg och 35 mm är klart skönare. Hade nog valt A35 tom om de var 60€ dyrare än A30.

Jag tänker iaf att 30 är tåligare, och ger en fullgod däckprofil. Har kört ibis 935 men går nu mot 30mm (och ev. 25mm på ett par rådjursstig-i-månsken-hjul).

zinkpasta sa:
Jag tänker iaf att 30 är tåligare, och ger en fullgod däckprofil. Har kört ibis 935 men går nu mot 30mm (och ev. 25mm på ett par rådjursstig-i-månsken-hjul).
Med däck av bra bredd, dvs ca 2,4, är jag också tveksam till vinsten av bredare fälg.

Jag har varken märkt någon för- eller nackdel med att gå från 30mm till 35mm. Jag kör alltid med Cush Core bak så det där extra sidoväggs-stödet från bredare fälgar får jag från insatsen.

Har visserligen bara provat med Minion 2,5 men upplever det trevligare med 35 mm fälg än 30 mm. Klart större skillnad än jag trodde det skulle vara. 25 mm håller jag med om att det möjligtvis kan användas på en slät stig men har inte satt på några på hojen det senaste året.

Blir verkligen en 35 mm fälg klart klenare än motsvarande 30 mm fälg?

Kan du beskrivna den upplevda skillnaden med andra ord än skönare och trevligare? Haha. På vilket sätt känner du av fördelen med bredare fälgar?

EWS åkarna verkar föredra 30mm (tror till och med att Callaghan har kört 25mm framtill). Och Newmen verkar främst markandsföra 35mm ringarna som PLUS bike ändamål. Med det sagt, allt slutar väl vid vart dem personliga preferenserna ligger ändå. Men som det ser ut på marknaden så verkar "sweetspottet" ligga på ca 30mm.

25 mm innerbredd tycker jag funkar utmärkt på Maxxis 2,3" och Schwalbe 2,35". Jag har testat att köra Maxxis 2,5" WT på fälgarna och det var verkligen inte ocyklingsbart, men kantdobben kommer väldigt mycket ut åt sådan så man måste göra handkrapande svängar innan dom är i kontakt.

Chralle sa:
Kan du beskrivna den upplevda skillnaden med andra ord än skönare och trevligare? Haha. På vilket sätt känner du av fördelen med bredare fälgar?

EWS åkarna verkar föredra 30mm (tror till och med att Callaghan har kört 25mm framtill). Och Newmen verkar främst markandsföra 35mm ringarna som PLUS bike ändamål. Med det sagt, allt slutar väl vid vart dem personliga preferenserna ligger ändå. Men som det ser ut på marknaden så verkar "sweetspottet" ligga på ca 30mm.

Jag upplever greppet bättre över rötter, sten mm samt att det går mjukare, följsammare. Kör 0,1 bar mindre i däcken vilket ger ungefär samma genomslag och kan tillsammans med mer luftvolym förklara känslan kanske. Kompisen tyckte samma sak när han köpte 35 mm.

Newman skriver så här om fälgen ” The 35 mm inner rim width is perfect for tyres from 2.35" up to 2.8" ”

Jag är ganska långt ifrån EWS-åkare och kör dessutom utan insert så det kan nog förklara att vi har olika preferenser.

Menar inte att 30 mm är kasst men jag föredrar helt klart 35 mm för Minion 2,5. Om du inte märker någon skillnad på 30 och 35 varför då betala 60€ mer för 30 mm?

magnil sa:
Chralle sa:

Jag upplever greppet bättre över rötter, sten mm samt att det går mjukare, följsammare. Kör 0,1 bar mindre i däcken vilket ger ungefär samma genomslag och kan tillsammans med mer luftvolym förklara känslan kanske. Kompisen tyckte samma sak när han köpte 35 mm.

Newman skriver så här om fälgen ” The 35 mm inner rim width is perfect for tyres from 2.35" up to 2.8" ”

Jag är ganska långt ifrån EWS-åkare och kör dessutom utan insert så det kan nog förklara att vi har olika preferenser.

Menar inte att 30 mm är kasst men jag föredrar helt klart 35 mm för Minion 2,5. Om du inte märker någon skillnad på 30 och 35 varför då betala 60€ mer för 30 mm?

Bra fråga. Mest för att jag hoppas på att känna en skillnad när jag byter denna gången. Och också för att jag blev rekommenderad 30mm av just en ews åkare när jag frågade om de olika alternativen.
Med det sagt är ännu inget bestämt om vad det blir. Vikten är väl en nedsida med de bredare fälgarna om man är sådan..

Nja. Det blir ju lättare att träffa själva fälgarna på saker, även om dom ofta kan göras styvare genom att vara bredare så blir dom förmodligen med känsliga för våld.

jofahjalm sa:
Nja. Det blir ju lättare att träffa själva fälgarna på saker, även om dom ofta kan göras styvare genom att vara bredare så blir dom förmodligen med känsliga för våld.
Materialet sprids tunnare för att göra den bredare så för en given vikt borde en bredare fälg bli ömtåligare.

Jag kommer nog prova ett par med 30mm innerbredd iom att det nu är 35mm på cykeln.
DTex511 låter ju väldigt prisvärt, på Wheelproject kunde man välja bland massa olika ekrar, vilka ska man välja?

Johge sa:
Jag kommer nog prova ett par med 30mm innerbredd iom att det nu är 35mm på cykeln.
DTex511 låter ju väldigt prisvärt, på Wheelproject kunde man välja bland massa olika ekrar, vilka ska man välja?
På DT Swiss hemsida ser du vilka ekrar de själva har till den fälgen.

Det där med att 54T ratchet kan kugga över borde ha att göra med för svaga fjädrar, har läst någonstans att 54T fått hårdare fjädrar. Jag har inte märkt något konstigt men har nog å andra sidan inte ens kört 10 mil än med 54T. Väldigt tyst är det i alla fall, trodde det skulle låta extremt.

yonsson sa:
Johge sa:
På DT Swiss hemsida ser du vilka ekrar de själva har till den fälgen.

Det där med att 54T ratchet kan kugga över borde ha att göra med för svaga fjädrar, har läst någonstans att 54T fått hårdare fjädrar. Jag har inte märkt något konstigt men har nog å andra sidan inte ens kört 10 mil än med 54T. Väldigt tyst är det i alla fall, trodde det skulle låta extremt.
Min låter rätt lite eller våldsamt högt beroende på mängden fett (givetvis av korrekt sort).

Anton-Plankton sa:
Hur mycket "svagare" är newmens XA25 jämfört med a30/35, tänker att det är stor viktbesparing. Kanske duger för hellasterräng?

Kör xa25 i hellas, funkar bra än så länge som hjul för brötstig.
Också med 54t sen 1 1/2 år (ratcheten har flyttats mellan hjulpar, xa25 har jag bara kört sen september), aldrig strulat

Snakepit sa:
Krompa sa:
DT systemhjul är inte så dyra... M1700 tror jag är typ motsvarande 350-nav och XM481:

https://www.bike24.com/p2238402.html

Jag har köpt custom på wheelproject.com också och varit nöjd.

Har 350 + xm481 från wheelproject. Tror jag gav runt 4500 inkl frakt.

Men för park + enduro hade jag kört 511, tycker 481 tål för lite stryk, slagkänsliga. Då är jag ändå något av en katt ?

Finns även E1700 (som borde vara jämförbar med 511) och H1700 som är typ HX531. Har ett par H1700 som är trevliga. De tål extra tungvikt+ebikes och man fick med stålbody för både HG och XD.

Är ju slumpmässigt men H1700 bak har i alla fall klarat sig rakt betydligt längre än de två bakhjul Dr Spoke och Wheelproject byggt åt mig med HX531 (båda med 32, Sapim Leader på ena och CX-RAY på andra).

Johge sa:

Ett vanligt svar är CX-RAY. Ska vara både lättast och starkast men är ju lite dyrare...

glitch sa:
Anton-Plankton sa:
Hur mycket "svagare" är newmens XA25 jämfört med a30/35, tänker att det är stor viktbesparing. Kanske duger för hellasterräng?

Också med 54t sen 1 1/2 år (ratcheten har flyttats mellan hjulpar, xa25 har jag bara kört sen september), aldrig strulat

Tack glitch!

Anton-Plankton sa:
glitch sa:
Anton-Plankton sa:

Tack glitch!
Jag har haft mina 54or i tre eller fyra år nu och de har också varit helt perfekta i funktion hela tiden.

Rattnalle sa:
Anton-Plankton sa:
glitch sa:
Anton-Plankton sa:

Tack glitch!
Jag har haft mina 54or i tre eller fyra år nu och de har också varit helt perfekta i funktion hela tiden.

Kör också 54:or på ett hjulpar och är mkt nöjd. Gillar att de är så tysta, mkt tystare än Newmen eller Ibis egna nav exempelvis.
Extremt enkla att serva också.

Körde budgetvarianten och beställde nyss ett par Hunt trailwide. Lite smalare än mina Ibishjul och drygt 200gr lättare. Det visar sig om dom är så bra som folk skriver:)

stefanolsen sa:
Lånar tråden litegrann. Är det det någon som beställt customhjul från Actionsports nyligen och vet hur byggkvaliteten är?

N-Light baknaven har lite kvalitetsproblem. Får byta kullager i mina efter 10mil. Annars tycker jag byggkvalitetennoch fälgarna är helt ok.

Grymp pepp på att hämta ut mina 350/Newmen sal 30 från Slowbuild idag. Valde standard ekrar (CX-ray skulle bara spara 15g) enligt Stefan (på Slowbuild). Vikten med standard ekrar skulle landa på 1800g, återstår att se om det stämmer.
Någon annan som vägt sina Newmen från Slowbuild?

Nypåmtb sa:
Grymp pepp på att hämta ut mina 350/Newmen sal 30 från Slowbuild idag. Valde standard ekrar (CX-ray skulle bara spara 15g) enligt Stefan (på Slowbuild). Vikten med standard ekrar skulle landa på 1800g, återstår att se om det stämmer.

Ja, med Newman 35mm och tejp vägde de 1883 gram så så 1800 g bör stämma ganska bra.

Nypåmtb sa:
Valde standard ekrar (CX-ray skulle bara spara 15g) enligt Stefan (på Slowbuild). Vikten med standard ekrar skulle landa på 1800g, återstår att se om det stämmer.
Mina SL A30/dt350/cx-ray och tejp vägde 1830 gram.

Med tejp, gucka, ventiler och däck vägde mina newmen sla30 1,87 resp 1,83kg. Butcher 2,6" och purgatory 2,3", xd-body

1 resp 0,9 kg väger däcken, jag missade tyvärr att väga utan i somras. Eller om senildemensen slagit till jag minns det inte iaf.

Senast ändrad:
glitch sa:
Mina xa25 dt350 boost sp 29 vägde 1600 ink tejp. Med hg body.
Hur tror du XA25:orn håller för parkåkning?
Jag har mejlat Newmen den frågan också, för om dom är konstruerade på samma sätt som A30 fälgarna och om man bara kör med vanlig 2.3-2.4" däck så borde dom vara rätt ultimata med tanke på vikten och priset.

Steensma sa:
glitch sa:
Jag har mejlat Newmen den frågan också, för om dom är konstruerade på samma sätt som A30 fälgarna och om man bara kör med vanlig 2.3-2.4" däck så borde dom vara rätt ultimata med tanke på vikten och priset.

Jag mailade Stefan exakt den frågan, men han svarade inte tyvärr. Jag tvivlar dock på att de är konstruerade på samma sätt, de väger ju mindre än en 30mm kolfiberfälg!
När man läser om dem så betonas XC/Trail.
Jag var nära men vågade inte, surt om de inte håller. Är man väldigt lätt i kroppen så funkar det säker ändå! Men jag ligger på runt 85.

Nypåmtb sa:
Steensma sa:
glitch sa:

Jag mailade Stefan exakt den frågan, men han svarade inte tyvärr. Jag tvivlar dock på att de är konstruerade på samma sätt, de väger ju mindre än en 30mm kolfiberfälg!
När man läser om dem så betonas XC/Trail.
Jag var nära men vågade inte, surt om de inte håller. Är man väldigt lätt i kroppen så funkar det säker ändå! Men jag ligger på runt 85.
Jag känner samma sak, avvaktar och kollar om jag kanske får svar från dom (mejlade i onsdags). Ligger på samma vikt som du och har en tendens att buckla mina fälgar.

Rattnalle sa:
mg25 sa:
Zakarias Johansen körde 25 innerbredd med DT, men verkar ha gått över till 30 på Newmen.
Innerbredd är väl en sak men det ska ju vara fälgar som håller rimligt bra för ändamålet också. Oavsett bredd.

Zakarias bestämde sig efter test att köra 25 mm innerbredd då han gillade däckens profil och att dom inte var lika styva som 30 mm när dom använde DT.

Nu när han åker på Newmen så har han gått ifrån något som han testat fram att han gillar kanske säger lite om att xa 25 inte är tänkt för mer än xc/trail.

https://www.pinkbike.com/news/cube-...nsen-vs-greg-callaghan-finale-ligure-ews.html

Senast ändrad:
Rattnalle sa:
zinkpasta sa:
Jag tänkte testa. (Väntar på leverans av 25.) Vågar nog inte köra annat än finstig utan inserts dock..
Du tänkte väl inte testa parkåkning med dem? Vad vore poängen med det?

Hmm nja, skulle väl vara av ren lathet då men det lär ju straffa sig snabbt mtp min fälghistorik.. så förhoppningsvis orkar jag byta hjul inför Vallåsen och utlandsresor. Dock kommer de säkert få bekänna färg i diverse Gbg-stök (Furulund bike park :-D), men ska iaf börja med inserts tror jag, trots att det går lite mot idén med lätta stighjul så borde +80g vara värt viktstraffet.

zinkpasta sa:
Rattnalle sa:
zinkpasta sa:
Jag tänkte testa. (Väntar på leverans av 25.) Vågar nog inte köra annat än finstig utan inserts dock..
Du tänkte väl inte testa parkåkning med dem? Vad vore poängen med det?

Hmm nja, skulle väl vara av ren lathet då men det lär ju straffa sig snabbt mtp min fälghistorik.. så förhoppningsvis orkar jag byta hjul inför Vallåsen och utlandsresor. Dock kommer de säkert få bekänna färg i diverse Gbg-stök (Furulund bike park :-D), men ska iaf börja med inserts tror jag, trots att det går lite mot idén med lätta stighjul så borde +80g vara värt viktstraffet.
Att byta hela hjul när cykeln ändå ska packas i en väska är ju sjukt jobbigt ;-)

Ska du sätta rimliga däck, dvs max 2,4", på de nya lättare hjulen eller tunga ballonger?

Rattnalle sa:
Ska du sätta rimliga däck, dvs max 2,4", på de nya lättare hjulen eller tunga ballonger?

Jag tycker ju min nuvarande setup med DHF/Aggressor 2.5WT är väldigt rimlig, men för 25mm-fälgar som är tänkta som stigdäck så blir det nog max 2.4 ja, både för däckprofilen och att minska "float"känslan. Har ju beställt Wolfpack Trail i 2.25 men misstänker att jag kommer tycka att de känns för smala, iaf som framdäck.. men kommer testas.

Senast ändrad:

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp