Köpråd 29" FS

sjoberg1

Ny medlem
Köpråd 29" FS
Majoriteten här på forumet börjar säkert tröttna på dessa trådar, men jag gör ett försök.
Står och velar mellan två hojar:

Canyon Lux CF 8.9
http://www.canyon.com/sv/mountainbikes/bike.html?b=3556

Giant Anthem X Advanced
http://www.giant-bicycles.com/sv-se/bikes/model/anthem.x.advanced.29er/20636/80294/

Generellt likvärdiga cyklar, där gianten är något dyrare och finns hos LBS.
Luxen är något billigare men beställs hos Canyon.
Kör till största delen låglopp och stigcykling (cykelvasan, långloppscupen).

Så frågan är vilken cykel som är bäst för ändamålet? Och om det är värt att köpa hos lbs eller inte?

Tack på förhand!

Köpråd 29" FS
Jag kör en Giant Anthem med ungefär samma spec och är väldigt nöjd med den, men skulle gärna haft en remote till dämparen och åtminstone på bilden ser det ut som Canyonen har det.

Köpråd 29" FS
För utgångspriset skulle jag troligen luta lite mot Lux. Bättre hjul och lite lite lättare. Men Anthem hsr nog bättre dämpningssystem.

Jag har valt en Anthem Advanced 2015 men gjorde det dels för att jag fick bra rabatt och dels för att jag fick customisera den lite (annan sadel, ändra styrstamslängd, sram x1/x01mix). Sen blir det andra hjul som jag redan har hemma och lite kinakoldelar. Men den är säkert bra rakt ur lådan också.

Köpråd 29" FS
Kanske TS kan väga en hos sin lbs?

Annars har jag läst att 2013 (full xt sid o monarch o liknande rördelar o samma hjul) vägde ca 11.5-11.6 enligt ett tyskt test.

Köpråd 29" FS
Canyon Lux är väl mer en grym XC-racemaskin att prestera topptider på tävling och Giant Anthem en mycket bra o snabb XC-allroundhoj (mer lik Canyon Nerve?) med "bredare" användningsområde.

Kanske Lux om du vill ha den snabbare och Anthem om du vill ha den roligare. Typ. Riktigt bra köp båda 2 hur som helst som får toppbetyg både i tester och av nöjda köpare. Canyon är ju otroligt prisvärda tack vare direktförsäljning, men Giant verkar ha en jämförelsevis vettig prissättning via LBS på sina hojar. Gå på magkänslan...

Köpråd 29" FS
Tack allihopa för mycket bra svar!!
Tror det lutar åt en Lux ändå, som tidigare skrev så känns den mer "race" inriktad, och passar nog mig bättre då jag kört mycket Ht innan.
Vikten på giant vet jag tyvärr inte då den också lär beställas från lbs.

Tillbaka
Topp