Köpråd 29" hjul

AAverdal

Aktiv medlem
Köpråd 29" hjul
Hej.

Har letat runt i butikerna i Göteborg efter ett nytt bakhjul. Men hittar inget vettigt.
Det jag skall ha är 29", 12-142, genomgående axel. för XD-body, 6-bult.
Kör en XC-hoj, mest stig. Väger 90 kg. Och söker ett hjul i lite lägre prisklass då jag har ett andra hjulpar som är mina finhjul. Har sneglat på Hope för 2900 på Cykelkraft, köper gärna billigare än så och hos någon som jag kan lite på.

Sportson slände fram ett Shimanohjul med centerlock. som inte är kompatibelt med xd-body..
Tänkte snegla lite på nätbutikerna men tapapde bort mig fullständigt i djungeln.

Någon som har några tips?

Tackar och bockar på förhand för era tips.

Köpråd 29" hjul
AAverdal sa:
Hej.

Har letat runt i butikerna i Göteborg efter ett nytt bakhjul. Men hittar inget vettigt.
Kör en XC-hoj, mest stig. Väger 90 kg. Och söker ett hjul i lite lägre prisklass då jag har ett andra hjulpar som är mina finhjul. Har sneglat på Hope för 2900 på Cykelkraft, köper gärna billigare än så och hos någon som jag kan lite på.

Sportson slände fram ett Shimanohjul med centerlock. som inte är kompatibelt med xd-body..
Tänkte snegla lite på nätbutikerna men tapapde bort mig fullständigt i djungeln.

Om du kan släppa kravet på 6-bult och istället komplettera med en CL-bromsskiva,
så finns t.ex. två exempel här från Bike-Discount:

25mm - 12/142mm - Sram XD för strax under 2000 kr https://www.bike-discount.de/en/buy/dt-swiss-m-1900-spline-29-rearwheel-792295

Dito mått och typ, men lite finare för strax över 3000 kr https://www.bike-discount.de/en/buy/dt-swiss-m-1700-spline-two-29-cl-rearwheel-672344

Köpråd 29" hjul
Superstarcomponents säljer ut för £100/par, dock inte XD... Men om du ändå har finhjul, kanske Shimano-body med tillhörande kassett kan funka som backup-hjul?

Köpråd 29" hjul
Örjan Lax sa:
AAverdal sa:
Hej.

Om du kan släppa kravet på 6-bult och istället komplettera med en CL-bromsskiva,
så finns t.ex. två exempel här från Bike-Discount:

25mm - 12/142mm - Sram XD för strax under 2000 kr https://www.bike-discount.de/en/buy/dt-swiss-m-1900-spline-29-rearwheel-792295

Dito mått och typ, men lite finare för strax över 3000 kr https://www.bike-discount.de/en/buy/dt-swiss-m-1700-spline-two-29-cl-rearwheel-672344

Tack!
Kan vara aktuellt att släppa kravet på 6-bult. Hur lika placerad blir skivan gentemot 6-bult?

Köpråd 29" hjul
Köpråd 29" hjul
NiclasY sa:
Nja, nästan är min erfarenhet om man har otur. Åtminstone jämfört dina andra hjul av annat fabrikat.
Ja okej, exakt kanske inte var exakt rätt ord :) men inte värre än att man kan justera bromsoket någon/några millimeter i sidled i värsta fall. Tar ju inte många minuter. För övrigt har jag även upplevt finjusteringsbehov av bromsoken vid byten mellan olika exemplar men annars likvärdiga 6-bults-hjul.

Köpråd 29" hjul
Lejon sa:
Örjan Lax sa:
AAverdal sa:
Örjan Lax sa:
AAverdal sa:
Hur lika placerad blir skivan gentemot 6-bult?
Exakt samma.

Tack!

25 eller 30 mm? Bredar bättre?

För XC tycker jag 25 räcker gott, medan många andra föredrar 30.
Allt under 28 är ocyklingsbart har jag läst (men uppenbarligen inte tagit på allvar).
Hehe... :)

Köpråd 29" hjul
Örjan Lax sa:
NiclasY sa:
Nja, nästan är min erfarenhet om man har otur. Åtminstone jämfört dina andra hjul av annat fabrikat.
Ja okej, exakt kanske inte var exakt rätt ord :) men inte värre än att man kan justera bromsoket någon/några millimeter i sidled i värsta fall. Tar ju inte många minuter. För övrigt har jag även upplevt finjusteringsbehov av bromsoken vid byten mellan olika exemplar men annars likvärdiga 6-bults-hjul.
Bäst är ju att shimsa en av bromsskivorna så man slipper meka när man är stressad och ska byta hjul.

Köpråd 29" hjul
1+ på det

men centrumlock när man inte önskar det verkar vara en onödig omväg. köp det du egentligen vill ha skulle jag säga.

angående fälgbredd är väl ofta bredare starkare. en annan potentiell fördel är att man kan köra med lägre tryck och ändå behålla styrbarhet. men med 90 kg förare måste man ändå ha ett något högre tryck:)

men nu gällde det bakhjul; varför ska du köpa ett nytt endast bakhjul?

Köpråd 29" hjul
så lite;) vad är felet med bakhjulet, kanske något som kan åtgärdas tänkte jag??

hjul är ganska enkla tingestar som oftast låter sig fixas

Köpråd 29" hjul
Cannondale jekyl 1000 sa:
Örjan Lax sa:
NiclasY sa:
Bäst är ju att shimsa en av bromsskivorna så man slipper meka när man är stressad och ska byta hjul.

I dagsläget behöver jag inte justera om oken vid hjulbyte. Så därav min oro med centerlock.

Köpråd 29" hjul
kais01 sa:
så lite;) vad är felet med bakhjulet, kanske något som kan åtgärdas tänkte jag??

hjul är ganska enkla tingestar som oftast låter sig fixas

Axeln som håller bodyn är av (Dessutom så har verkar den ha svällt i brottet så jag får inte loss delarna ur navet), tre ekrar är av och ett par till ser ut att gå snart pga kraftigt skav från en incident när kedjan hamnat mellan kassett och ekrar (Halva godset borta). Dessutom så är fälgen bucklad. Så jag börjar känna att det är dags för byte istället för att försöka få liv i hjulet.

Tillbaka
Topp