Köpråd 29er

Chrichan

Ny medlem
Köpråd 29er
Hej.
Har tänkt lägga ungefär 15 000:- på en ny cykel, en 29er hardtail är det jag söker. Jag vill inte ha en allt för liggande körställning, då jag mest är ute o cyklar i skogen som motionär.
Det finns ju så mycket att välja på, kan ni som har koll ge mig några tips på vad som är prisvärt o bra?
Skruva ihop den själv är inga problem om det är ett alternativ.
Finns det gamla trådar om detta så länka gärna dit.
Mvh Chrichan

Köpråd 29er
Cube LTD verkar vara lite mindre XC-räser än vad som är vanligt bland 29-HT
http://www.bike-discount.de/index.php?ac=pddetails&pdid=54311

Kan du tyska så är det värt att titta på http://www.bike-magazin.de och även handla senaste (?) numret, du får titta på sidan. De skulle testa 29 HT för €1500; cyklar som exakt matchar din fråga... Det finns även ett stortest från förra året på samma. Det toppades av Merida Twenty-Nine och Specialized SJ 29.

Köpråd 29er
Du kan nog få en Yeti Big Top 29 för runt de pengarna om du hittar rätt ställe att beställa ifrån. Har sätt ett ställe där de tog runt 18. Finns en på köp o sälj här annars.

Köpråd 29er
Oskar skrev:
-------------------------------------------------------
> Kanske en Giant XTC 29er 0?
> http://www.bikes4yourpassion.com/detail/233451-201
> 2-Giant-XTC-29er-0-2012-Giant-XTC-29er-0

Bikes4yourpassion.com ser lite skum ut, men man får verkligen en cykel på posten efter ett litet tag. Andre, som driver sidan är dessutom jättebra att ha att göra med gällande frågor och sånt. Kan klart rekommenderas.

Köpråd 29er
s-tec verkar luriga, den XTC 29er 0 de säljer för 1499€ är svart och har samma spec som XTC 29er 1!
(Reba, Giant-hjul, SRAM-växlar).

Kan de ha blandat ihop hojjarna eller luras de medvetet? Med frakt landar den på 1571€
jämfört med bikes4yourpassion.com som inkluderar frakten till sverige i priset, 1450€ för en XTC 29er 1.

Brian

Köpråd 29er
Kapar tråden lite, hade egentligen samma fråga som Chrichan, men det som jag dessutom undrar över är lite om storlekar. Om man exempelvis följer anvisningarna på Canyons sida angående storlekar så hamnar jag på strl S om jag tittar på 26´´. 29´´finns ju inte i den storleken utan börjar på M.
Gör konstruktionen med de större hjulen att jag, 173cm, är för liten för 29´´och bör hålla mig kvar vid 26´´cyklar?

Köpråd 29er
Mycket intressant. Jag har själv börjat vackla lite då jag är 170 cm. Pratade med Stefan (tror jag han hette) på Canyon sverige som nog egentligen tyckte att jag är för liten för en M. Dock kommer den tydligen att komma som S ram också framöver. Puh, vad göra. Ska jag avboka cykeln och vänta till small ramen kommer.

Köpråd 29er
PerFormance skrev:
> grattis! hoppas du blir nöjd!

Tackar för tipset :)

Och givetvis tack till alla andras synpunkter och förslag.

Köpråd 29er
grenhöjden på toppröret är över 80cm på M och du bör ha ett par cm till godo. Annars kommer det göra ont...

170cm kan vara i kortaste laget. Jag hade väntat om jag var tveksam.

/Magnus

Köpråd 29er
Tack för alla råd. Jag har precis haft mailkontakt med Stefan på Canyon (Som för övrigt är superbra att ha att göra med) och vi har avbokan cykel hur gärna jag nu än vill ha en sån! Jobbigt men förmodligen det bästa. Hoppas på mindre ramar till nästa år, för sluta växa gjorde jag för 25 år sen typ ;-), på längden i alla fall!
Jaja...lycka till ni andra lyckliga själar som har beställt nya cyklar.

Köpråd 29er
Pastis skrev:
> Välkommen i klubben, väntar hem en 9.9 SL vecka
> 10. 8)

Venter en 9.9 S.L jeg også, men kommer ikke før uke 15. Du får gi en fyldig recension når du får din.

Köpråd 29er
hajo skrev:
> Tack för alla råd. Jag har precis haft
> mailkontakt med Stefan på Canyon (Som för
> övrigt är superbra att ha att göra med) och vi
> har avbokan cykel hur gärna jag nu än vill ha en
> sån! Jobbigt men förmodligen det bästa. Hoppas
> på mindre ramar till nästa år, för sluta växa
> gjorde jag för 25 år sen typ ;-), på längden i
> alla fall!
> Jaja...lycka till ni andra lyckliga själar som
> har beställt nya cyklar.

+1 canyon support av Stefan.
Sorry ...min komentar var ej elakt menad...ibland är man bara på ett så
plumt humör!
Lycka till med cykelvalet!

Köpråd 29er
brnomort skrev:
> Snygg! Lägg upp en bild när du får hem den!

Cykeln levererades idag, testat ett varv runt huset, känns mycket bra.

Bilagor

• IMG_0879.JPG
    IMG_0879.JPG
    107.6 KB · Besök: 25
Tillbaka
Topp