Köpråd: begagnad Lapierre

whitesound

Medlem
Hej!

Jag är ganska ny på cyklar. Jag har haft en gammal Ridley CX tidigare men nu vill jag ha en ordentlig landsvägscykel att cykla lite längre turer på.

Jag hittade cykeln nedan på blocket när jag kollade igenom alla annonser i göteborgsområdet. Behöver man verkligen en kolfiberram och ultegrakomponenter eller är det kanske bättre att köpa nytt och kunna vara trygg med att man får en cykel i gott skick. Jag är som sagt inte så haj på cyklar och vet inte riktigt hur jag undvika att bli lurad om jag köper begagnat.

Sen kan man ju inte veta heller att cykeln inte är stulen om säljare inte har något kvitto...

Kort och gott undrar jag om det är en bra affär och köpa cykeln nedan för runt 20000, givet att den är i hyfsat skick.

Tack på förhand.

Hej!

Jag är ganska ny på cyklar. Jag har haft en gammal Ridley CX tidigare men nu vill jag ha en ordentlig landsvägscykel att cykla lite längre turer på.

Jag hittade cykeln nedan på blocket när jag kollade igenom alla annonser i göteborgsområdet. Behöver man verkligen en kolfiberram och ultegrakomponenter eller är det kanske bättre att köpa nytt och kunna vara trygg med att man får en cykel i gott skick. Jag är som sagt inte så haj på cyklar och vet inte riktigt hur jag undvika att bli lurad om jag köper begagnat.

Sen kan man ju inte veta heller att cykeln inte är stulen om säljare inte har något kvitto...

Kort och gott undrar jag om det är en bra affär och köpa cykeln nedan för runt 20000, givet att den är i hyfsat skick.

Tack på förhand.

Du behöver inte kolfiber och ultegra. Men det kan såklart vara kul.

Jag tittade på allt jag kom över förra året. Slutade med att jag köpte en ny democykel med bra rabatt. Samma överväganden som dig egentligen.

Jag fick bra hjälp, i princip allt inställt efter mig, allt monterat och skor som passar (de verkar ha egna storlekar, de som gör cykelskor...). Dessutom ny till landsvägscykling så dåligt med egna preferenser. Så i rätt butik med rätt fg modell kan du säkert hitta en ny cykel till bra pris och få mycket annan hjälp.

Med det sagt kan nog den där vara bra den med. Jag hade tittat på den om den legat ute när jag var på gång. Är ramen frisk och intrycket gott finns det inte någon jättestor risk tycker jag. Skulle något gå sönder går det ju att byta ut det. Allt kommer knappast att rasa. Tänker du ha den några år är det ju hanterbara pengar dessutom.

Jag inser att du inte fick någon direkt hjälp av mig 😅

Ett litet medskick, är du säker på att du vill ha ren landsväg? Jag börjar inse att jag behöver en gravel med lite grövre däck... (också) Så nästa vår kanske det blir tillskott i garaget... Då blir det lika mycket till ungefär...

Du behöver inte kolfiber och ultegra. Men det kan såklart vara kul.

Jag tittade på allt jag kom över förra året. Slutade med att jag köpte en ny democykel med bra rabatt. Samma överväganden som dig egentligen.

Jag fick bra hjälp, i princip allt inställt efter mig, allt monterat och skor som passar (de verkar ha egna storlekar, de som gör cykelskor...). Dessutom ny till landsvägscykling så dåligt med egna preferenser. Så i rätt butik med rätt fg modell kan du säkert hitta en ny cykel till bra pris och få mycket annan hjälp.

Med det sagt kan nog den där vara bra den med. Jag hade tittat på den om den legat ute när jag var på gång. Är ramen frisk och intrycket gott finns det inte någon jättestor risk tycker jag. Skulle något gå sönder går det ju att byta ut det. Allt kommer knappast att rasa. Tänker du ha den några år är det ju hanterbara pengar dessutom.

Jag inser att du inte fick någon direkt hjälp av mig 😅

Ett litet medskick, är du säker på att du vill ha ren landsväg? Jag börjar inse att jag behöver en gravel med lite grövre däck... (också) Så nästa vår kanske det blir tillskott i garaget... Då blir det lika mycket till ungefär...
Tack för svar!

Ja det är inte lätt med allt som finns att veta vad man faktiskt vill ha. Jag har, precis som du, även funderat på en Gravel men kommit framtill att det får bli ett framtida tillskott.

Jag tänker att, om jag köper kolfiber och ultegrakomponenter redan nu kanske jag kan stilla suget att köpa nytt och bättre, om än för några år 😅

Jodå, det var absolut en hjälp!

Varför vill du byta cykel? Vad är det du tänker du vinner på att köra en racer vs cx? Geometri, skivbromsar, utväxling? Om du nu inte cyklar så mycket, jag tycker 20 kkr är lite väl att spendera och hade kikat på lägre prisklasser

Varför vill du byta cykel? Vad är det du tänker du vinner på att köra en racer vs cx? Geometri, skivbromsar, utväxling? Om du nu inte cyklar så mycket, jag tycker 20 kkr är lite väl att spendera och hade kikat på lägre prisklasser
TS har ju av sitt inlägg att döma ingen cykel nu, så handlar inte om att byta upp sig
"Jag har haft en gammal Ridley CX tidigare..."
Jag har inte kvar min Ridley. Jag har nyligen opererat benet och kan därför inte springa längre. Jag har tänkt ta upp cyklingen igen 2-3 gånger i veckan och är ute efter en landsvägscykel för lite längre turer.

Precis som du skriver vill jag ha lite mer avslappnad geometri. Skivbromsar är såklart en bonus men inget måste. 20tkr är mycket pengar men det är väl spenderade pengar när man lägger dem på sin hälsa och sitt välmående tycker jag.

Mvh

Som många andra rekommenderar så hade jag sett till att budgeten finns över för tillbehören, sommarkläder/Höst vår, cykeldator, nice skor, hjälm, trainer :) etc.

Förövrigt om cykeln är en bra deal eller inte, svårt att säga på rak arm, skulle behöva dammsuga marknaden för att se vilka erbjudanden som finns, har du några andra alternativ?

Som många andra rekommenderar så hade jag sett till att budgeten finns över för tillbehören, sommarkläder/Höst vår, cykeldator, nice skor, hjälm, trainer :) etc.

Förövrigt om cykeln är en bra deal eller inte, svårt att säga på rak arm, skulle behöva dammsuga marknaden för att se vilka erbjudanden som finns, har du några andra alternativ?
Ja de flesta tillbehören har jag sedan tidigare! Jag blev rekommenderad i en annan tråd att köpa en postordercykel. Då stod det mellan en Canyon Endurance 7 RAW samt en Canyon Endurance CF 7 enligt nedan.

Jag kikade även på ytterligare två cyklar på blocket. Tycker det är väldigt svårt att välja...

Mvh

Utifrån en cykel och mer komfort-stuket på denna tycker jag ännu mer att den bör ta lite bredare däck än en ren racer... Tror du kommer uppskatta det längre fram.

Jag blev rekommenderad i en annan tråd att köpa en postordercykel. Då stod det mellan en Canyon Endurance 7 RAW samt en Canyon Endurance CF 7 enligt nedan.

Canyon Endurance är riktigt bra. För att göra det svårare att välja så tipsar jag om att det finns fler prisvärda tyska cyklar.

Cube ATTAIN HPA SLX/105 17790 SEK
Cube ATTAIN HPA SLX TOUR Test
Cube ATTAIN C:62 RACE/105 21490 SEK

Radon R1 105 1,154.41 €
Radon R1 Tiagra Tour Test
Radon R1 Ultegra Tour Test
Radon SPIRE CARBON 105 7.0 1,784.66 €

Sen finns det svensk postordercykel också.
BCF Endurance Sport Kolfiber SRAM RIVAL 19 800 SEK

Senast ändrad:
Ja verkligen, de där priserna skojar man inte bort. Hur kommer det sig att de är så billiga? Är de sämre kvalitet på något sätt eller några komponenter man inte tänker på som är sämre? Annars borde ju alla köpa dessa cyklar och inte en likvärdig för dubbla priset på sportson...

Cube är verkligen inget skitmärke, inte Radon heller.
Bägge finns på Bike-discount.de som också är en välrenommerad webshop.
Det är många som av olika anledningar vill köpa lokalt...

Cube är verkligen inget skitmärke, inte Radon heller.
Bägge finns på Bike-discount.de som också är en välrenommerad webshop.
Det är många som av olika anledningar vill köpa lokalt...
Då har jag kokat ner det till antingen Canyon Endurance CF 7, Cube Attain C:62 Race eller Radon Spire 7.0

Är det någon nämnvärd skillnad mellan dessa tre cyklar? Canyon känns som ett mer respektabelt märke men det är bara min åsikt som oerfaren cyklist. Den kostar ju dessutom 4000 mer än de andra två.

Två frågor du bör ställa dig:
1. Vet du vilken storlek du ska ha? 20 tkr är mycket pengar om man köper fel storlek.
2. Är enduranceracer rätt val för dig? Kan en raceorienterad gravel/gruscykel vara ett mer mångsidigt alternativ?

Lite mer input till fråga 2 hittar du i den här tråden

Tveksamt om Canyon är bättre eller sämre än de andra, däremot betalar man ju för alla lag de sponsrar. Bäst att köpa den snyggaste cykeln.

Angående racer vs gravel så är ju en racer roligare på asfalt:
1741646480855.webp

Samma runda och ungefär samma vindförhållanden.

Jag vet inte om det finns en definition av enduranceracer, men en cykel med en stack på 540 mm skulle jag inte se som en komfortracer. Det är hela 50 mm lägre än Endurace, vilket är väldigt mycket. Har inkluderat även en gruscykel för att visa vissa geometrilikheter- och skillnader.

1741648675832.webp

Igen. Det är ingen skillnad i kvalitet mellan märkena, de är alla vad som brukade kallas fultyskar. Heder åt Canyon om de lyckats höja sitt renommé, men det har gått mig förbi.
Men Cuben har halvintegrerade höljen, det gör det svårare att justera styre-höjd och stamlängd, inte omöjligt, men svårare. Radonen har helt traditionell cockpit så är överlägset lättast att justera positionen på. Canyonen ligger mittemellan.

Det här köpet blev verkligen svårare än jag trodde. Det känns lite som att jag kan fundera hur mycket som helst på vilken som passar mig bäst men i slutändan kommer jag ju bara behöva bestämma mig fastän jag inte kan provcykla någon av dem. Radonen kanske inte är aktuell då om den har en så agressiv geometri. Cuben kanske är ett bra mellanting...

Det här köpet blev verkligen svårare än jag trodde. Det känns lite som att jag kan fundera hur mycket som helst på vilken som passar mig bäst men i slutändan kommer jag ju bara behöva bestämma mig fastän jag inte kan provcykla någon av dem. Radonen kanske inte är aktuell då om den har en så agressiv geometri. Cuben kanske är ett bra mellanting...
Emondan är sjukt snygg! :)

Det här köpet blev verkligen svårare än jag trodde. Det känns lite som att jag kan fundera hur mycket som helst på vilken som passar mig bäst men i slutändan kommer jag ju bara behöva bestämma mig fastän jag inte kan provcykla någon av dem.
Detta är samma sits som för många andra nybörjare. Då brukar rekommendationen vara: Köp billigast möjliga (gärna beg) för om du blir intresserad på riktigt kommer du att byta till ngt annat och mkt dyrare(!) inom kort.
Men du har ju en fördel jmf med många andra som är helt nybörjare, du har ju erfarenhet från din Ridley CX.
Den borde underlätta för dig att hamna tillräckligt rätt både vad gäller strl och typ av cykel

Då har jag kokat ner det till antingen Canyon Endurance CF 7, Cube Attain C:62 Race eller Radon Spire 7.0
Alla tre är tyska och tyska tidningen Tour har testat dem och tusentals andra cyklar genom åren
Tidningen Tour testar sedan 1993 både vridstyvhet, flex, vikt och mkt mer hos ramar/cyklar, ffa för lvg. De har testat tusentals olika ramar vid det här laget.
Läs mer om hur Tour gör sina tester här: So testet Tour
Cube Attain C:62 Race hittar jag inte på Tours hemsida, däremot många andra cubemodeller
Även test av Canyon och Radon finns det flera av, några är länkade nedan. Men jmf själv förhoppningsvis är det de modeller du kollar på, om jag har länkat till fel kanske du kan hitta rätt själv.

Hoppas att du hittar en cykel du blir nöjd med

Du har gjort läxan tillräckligt noga. Vidare funderingar kommer bara göra dig mer förvirrad, vilket du redan märkt. I det här läget är det helt ok att välja den som är snyggast, men ffa lyssna på magkänslan. Du har en favorit av de tre, om du stänger av allt teoretiserande, köp den.

Jetzt kaufen, som tysken säger!

Canyon har sänkt priset lite på Endurance CF 7 till 22.999 SEK
Men det finns inte många strl kvar i ngn av de två färgerna

Canyon har sänkt priset lite på Endurance CF 7 till 22.999 SEK
Men det finns inte många strl kvar i ngn av de två färgerna
Jag beställde den silvriga i medium!

Tillbaka
Topp