Köpråd BMC Teammachine

Köpråd BMC Teammachine
Tjenare!
Jag håller på att kika på en BMC och har lite frågor proffsen här kanske kan hjälpa till med. Har typ till 14:00 att ta beslut, därför lite stressad.
Jag är 166, innerbenslängd ca 78, sadelhöjd 68 ungefär. Kollar på en bmc teammachine slr two från 2023 i strl 51. Original förutom att styrröret är kapat 1 cm.
Jag har varit lite inne på endurance-hoj, cyklar inte superaggressivt, men detta var en bra deal och en väldigt fin cykel. Funderar på om både storleken och stilen skulle kunna passa mig, vad tror ni?
Kör just nu en Canyon ultimate strl xs med några år på nacken, gjort bikefit och trivs efter det bra med den men vill gärna ha en lite modernare.
Förstår såklart att det finns ett otal variabler att tänka kring och fundera över men bara bra att få stöta och blöta lite med kunnigt folk.
Tacksam för all hjälp.

Köpråd BMC Teammachine
Här är geometri för bmc och från min bikefit om det kan hjälpa.

Bilagor

• IMG_5989.webp
    IMG_5989.webp
    134.9 KB · Besök: 65
  • IMG_3402.webp
    IMG_3402.webp
    266.4 KB · Besök: 66
Köpråd BMC Teammachine
Det kommer att funka. Om du vill sitta precis som på bikefit behöver du byta från 90 mm stammen till 70-80 mm. Det för att reach är 5 mm längre och stack är 15 mm högre på Teammachine. Men sen spelar reach av styret också i, som inte är med i bikefit info.

Köpråd BMC Teammachine
Ok, tack för svar! Att styret är kapat på bmc:n är ingen fara?
Vet inte om det är.relevant men här är en bild från hans bikefit också. Iofs på holländska men måtten står ju. Han kör nu 100mm styrstam och 38cm styre vilket inte står med där.

Bilagor

• IMG_5990.webp
    IMG_5990.webp
    133.6 KB · Besök: 51
Köpråd BMC Teammachine
Ok, tack för svar! Att styret är kapat på bmc:n är ingen fara?
Vet inte om det är.relevant men här är en bild från hans bikefit också. Iofs på holländska men måtten står ju. Han kör nu 100mm styrstam och 38cm styre vilket inte står med där.

Jag är Nederländare, men det går att förstår utan att läsa. Det ser ut som en bikefit till MTB.

Jag vet inte hur mycket styrrör är kvar efter kapningen. men stack är 15 mm högre på BMCn, så du behöver bara 50 mm till mitten av stammen (några mm till med kort stam) som på din bikefit. En stam är ungefår 40 mm hög, så det skulle betyda 30 mm distanser, inklusive dust-cap av styrlagret. I värsta fall skulle du kunna rotera stammen uppåt för att vinna kring 20 mm höjd.

Köpråd BMC Teammachine
Tack för svar!
Hmmm ok. När jag gjorde min bikefit sa han att styret gärna skulle upp nån cm mer från hojen jag har nu men den var höjd max. Vet dock inte om det står med på mitt fit sheet.
Säljaren hade kapat stammen 1 cm men vet inte heller hur mkt som är kvar.
Hade gärna frågat han jag gjort bike fit hos men går inte riktigt att få tag i honom.

Köpråd BMC Teammachine
Du har ingen bild av cykeln?

De flesta bilder på modellen jag får upp ser ut som nedan. Det verkar vara 4x 1 cm distans, om stack har mättits utan top-cappen på styrlagret. I så fall hamnar styret ungefär som på din bikefit (om du byter till en kortare stam).

EDIT: menade att det hamnar rätt om du man tar 1 cm av de 4 cm.

DSC03208.webp

Köpråd BMC Teammachine
Är det ett integrerat styre/stam eller bara en speciell stam? Vad är längden av stammen?

Om det är en lös stam kan man byta, jag vet inte hur enkelt det är att hitta en.

Det är svårt att uppskatta höjden. Stammen går ner mycket, så det verkar ok.

Tillbaka
Topp