Köpråd: Canyon 2015: Strive eller Spectral?

Huck

Medlem
Nu är det dags för en AM/Enduro/kalladenvadduvill men det verkar som att jag inte lyckas komma över min beslutsångest och behöver er hjälp!
Jag har snöat in mig på Canyons 2015 modeller men kan inte riktigt bestämma mig för vilken som jag vill ha/behöver.
Budgeten ligger mellan 20-30'.
Tanken är att cykeln ska både rulla teknisk stig men även hänga med nedför Vallåsen.

De jag kollar på är
Strive AL 6.0 Race http://www.canyon.com/_en/mountainbikes/bike.html?b=3609
Striven är ju klart intressant med "Shapeshifter"-prylen men behöver man gå upp till en 7.0 Race för att bli "nöjd"?

Spectral AL 7.0 EX http://www.canyon.com/_en/mountainbikes/bike.html?b=3560
Spectralen 7.0 EX har en 150mm gaffel vilket känns som ett minimum. Spectral AL 8.0 verkar bara ha 140mm, annars hade den kanske varit bättre?
Hur skulle en Spectral funka nedför Vallåsen till exempel?

Idag cyklar jag på en White xc pro 29" med xt/slx prylar samt en RockShox REBA RL och det hade såklart varit trevligt med motsvarande på en heldämpad.

Som ni ser så har jag lite krav/önskemål utan att egentligen veta ett dyft vad som är bäst för mig =)

Senast ändrad:
Jämfört med din nuvarande hoj kommer ju båda vara rena drömmen utför...

Men i sakfrågan kan jag nog inte hjälpa tyvärr.

Hej,
Eftersom du ska åka nedför Vallåsen så måste ju Strive vara rätt alternativ.
Jag kommer inte åka så mycket utför så jag väljer Spectral. Och dom få gånger det blir så tror jag Spectral räcker och blir över för min del. Spectral väger lite mindre (1,2kg) så jag tror den passar mig bättre.

Strive!! Hade lätt kört Race-versionen. 6:an räcker nog även om den bara verkar ha 150mm gaffel i år. Med Strive:en kan du ju växla mellan 66 och 67,5 grader HA så klättra kan den nog.

Men hur mycket av ditt totala cyklande kommer ske i vallåsen?
Och om du bor där i krokarna lär väl en strive vara lite overkill för vanlig stigcykling?

Jag har en spectral 29:a och den funkar i byggda leder, absolut inte optimal men funkar. Däremot tycker jag den är lysande till just stigcykling

Jag säger Spectral.

Jag har en AL+ som i princip är en Spectral med en storlek mindre hjul så den borde om något vara en gnutta mindre stadig utför. Den är klockren till allt från stigcykling och endurotävling till utförskörning i Åre. Jag gjorde DH-premiär i Vallåsen med den och den är precis lagom för att ha riktigt kul där, en grövre cykel gör nog lederna lite för lättkörda. En vecka i Åre avverkades också med ett stort flin och det var jag snarare än cykeln som begränsade större delen av tiden. Vissa leder körde jag inte men det hade inte räckt med 10mm fjädring till för att jag skulle våga mig på allt, åtminstone inte första gången, men även brötleder som Tusenmetarn gick utmärkt om än inte superfort att köra.

Rattnalle skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag säger Spectral.
>
> Jag har en AL+ som i princip är en Spectral med
> en storlek mindre hjul så den borde om något
> vara en gnutta mindre stadig utför. Den är
> klockren till allt från stigcykling och
> endurotävling till utförskörning i Åre. Jag
> gjorde DH-premiär i Vallåsen med den och den är
> precis lagom för att ha riktigt kul där, en
> grövre cykel gör nog lederna lite för
> lättkörda. En vecka i Åre avverkades också med
> ett stort flin och det var jag snarare än cykeln
> som begränsade större delen av tiden. Vissa
> leder körde jag inte men det hade inte räckt med
> 10mm fjädring till för att jag skulle våga mig
> på allt, åtminstone inte första gången, men
> även brötleder som Tusenmetarn gick utmärkt om
> än inte superfort att köra.

+1
Jag och Rattnalle har ganska lika erfarenheter.
Jag kör själv med ytterligare en äldre modell av Canyon, Nerve AM.
DH-premiären gjorde i Åre och där var det inte cykeln som satte begränsningen.
Senaste månaden har jag varit på Vallåsen 4 ggr. Samma sak där, cykeln är inte begränsningen.

Hur mycket DH och Enduroåkare man än vill vara så titta hur dina vanliga rundor ser ut och välj cykel efter det.

Man kan ta sig ner det mesta med en hardtail också. Antar att det handlar om hur duktig man är och hur svårt man vill göra det för sig/hur snabbt man vill åka utför. Antingen blir det tyngre att cykla uppför eller så får man ta det mer försiktigt utför. Pick your poison :)

Man kan också se det som att man inte måste köra skitfort i de köttigaste backarna för att det ska kännas som att man kör fort och köttigt. Blir lättare att hitta roliga backar helt enkelt.

FreeridePhille skrev:
> Strive!! Hade lätt kört Race-versionen. 6:an
> räcker nog även om den bara verkar ha 150mm
> gaffel i år. Med Strive:en kan du ju växla
> mellan 66 och 67,5 grader HA så klättra kan den
> nog.

Är det så att den bara har 150mm gaffel?

ab skrev:
> TS:Har du tryckt på köpknappen än?

Nej inte än, svaren i tråden gör mig inte klokare tyvärr.
Det mest resonabla vore ju Spectralen men det är ändå något som gör att jag vill ha Striven.

3plE: Ja det verkar som att 6.0 Race har 150mm (RockShox Pike RC SA)

Om jag skulle välja en Spectral vilken skulle jag ha då?
Spectral AL 7.0 EX http://www.canyon.com/_se/mountainbikes/bike.html?b=3560#tab-reiter1
eller
Spectral AL 8.0 http://www.canyon.com/_se/mountainbikes/bike.html?b=3559

8an har bara 140mm gaffel mot 7ans 150mm
Bryr jag mig för mycket om 10-20mm hit eller dit?
Är det viktigare att bry mig om Strivens 160mm bakdämpare mot Spectralens 140mm?

Står också och tvekar mellan Spectral och Strive, så jag skulle uppskatta om folk kunde sluta upp med att vara oense här ;-)

Men det lutar nog åt en Spectral EX. Känns lite mer allround och är förhoppningsvis skojigare att cykla vanlig stig på. Kul att höra att det verkar funka att åka bikepark också med en hoj i den kalibern.

Gissar att ramen inte kommer vara för klen för mina midjehöga gubb-drops. Eller tror ni det finns risk att man böjer nåt om man kör typ Järvsö med den?

Jag har bara väntat på att min ram ska spricka men den håller än. Uffes i Åre är en riktig orgie i dubbelbottningar men allt höll imponerande nog.

Fast om man kliver upp till Spectral 8.0 EX så får man ju en CCDB-dämpare som man kan justera friskt efter olika typer av körning. Funkar hur bra som helst!

Roy Mance skrev:
> Fast om man kliver upp till Spectral 8.0 EX så
> får man ju en CCDB-dämpare som man kan justera
> friskt efter olika typer av körning. Funkar hur
> bra som helst!

Ett litet lätt kliv på dryga åttatusen :)

jekyll skrev:
>
> Hur mycket DH och Enduroåkare man än vill vara
> så titta hur dina vanliga rundor ser ut och välj
> cykel efter det.

Jag bara citerar det för att det inte kan sägas nog ofta!

Av det jag cyklat i Skåne räcker även 140mm till mer än väl.
Strive är ett tävlingsredskap, den är gjord för att gå fort. Alpfort, alltså, ungefär som apfort. I de farter man har vid svensk stigcykling tror jag du har roligare på ngt med mindre slaglängd, hjulbas osv.

3plE skrev:
> Roy Mance skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Fast om man kliver upp till Spectral 8.0 EX så
> > får man ju en CCDB-dämpare som man kan
> justera
> > friskt efter olika typer av körning. Funkar
> hur
> > bra som helst!
>
> Ett litet lätt kliv på dryga åttatusen :)

Jepp, har också lite svårt att motivera det hoppet för min inre revisor. Lägger gärna lite extra för bättre dämpare och hjul, men en stor del av prisskillnaden här kommer nog från X01-gruppen. Känns inte riktigt lika lätt att svälja. Men det kommer nog hamna där ändå pga ren fåfänga.

... Å jag har råkat trycka köpknappen på en Spectral 7.0 EX för ett par veckor sedan. Väntar å längtar!!!
Har provat brossans 2014 spectral och kan intyga att den går finfint både uppför som utför och till både stök, hopp och dropp. Med 2015´s modell, de som har Pikegaffeln å även snäppet längre överrör kommer det nog t.o.m bli än mer strålande! Och som någon redan nämnt, Pikegaffeln är nog absolut de som gäller! Har en på nuvarnde stumpy fsr s-works å det är en grym gaffel!!

Länkade artikeln nedan kan nog även tipsa om att spectralen räcker till utför, visserligen med annan dämparuppsättning än original men Pike´n (som sitter på EX-modellerna) kan nog t.o.m va ett strå vassare än Fox34..?.. Bakdämparen som sitter original på 7.0 ex kanske däremot hellre kunnat vara monarch plus men det går ju att byta efterhand om den inte skulle räcka till. Å pojkarna F.Barel å c:o har ju lyckats trampa hyggligt fort på dem :)

http://enduro-mtb.com/en/grouptest-ews-race-bikes-canyon-spectral-al-review/

...Å om du tvekar på hur långt spectralen´s utförsegenskaper räcker så av det lilla jag har hunnit prova spectral hittills så tror jag att min dh (trek session) ev kommer säljas p.g.a att spectralen kommer räcka till för alla de leder som finns i Järvsö även för en amatör som en själv... :P

Jag har kul på min 9.0 EX '14. Men jag tror inte det är så vansinnigt stor skillnad på Strive och Spectral. Den jag sitter på har ju dessutom ett riktigt grovt framdäck som gör den trögare. Har hoppat en del på stigarna och det känns bra. Väger bara 67 kg så det kanske spelar in en del, men cyklar man inte helt tokigt tar väl rättställda dämpare hand om saken :P

3plE skrev:
> För min del beställdes det en Strive 6.0 RACE
> igår. Bara att gå i ide till i februari :)

Du beställde väl rätt storlek också? Strive Race är en storlek större än normalt. S har M i storlek osv.

BjornR skrev:
> 3plE skrev:
> -----
> > För min del beställdes det en Strive 6.0 RACE
> > igår. Bara att gå i ide till i februari :)
>
>
> Du beställde väl rätt storlek också? Strive
> Race är en storlek större än normalt. S har M i
> storlek osv.

Oj! Beställde en M då jag har en medium Nerve idag men det känns som att den hade funkat i L också. Tack för tipset! Får ta fram måttbandet.

Tror inte att du behöver oroa dig att den är stor, ja överröret är ca:20mm längre men dom har ju kortat styrstammen med 20mm så avstånd från sadel till styre är fortfarande samma (kanske nån millimeter i skillnad.)

Har själv beställt en strive 6.0 race :)

Hej, jag är 179 och har ca 86 i grenmått. Är det L som gäller för Spectral 27,5 7.0EX?
Den är ju lite längre 2015 men har kortare stam på ex modellen.

andreas_nas skrev:
> Hej, jag är 179 och har ca 86 i grenmått. Är
> det L som gäller för Spectral 27,5 7.0EX?
> Den är ju lite längre 2015 men har kortare stam
> på ex modellen.

Medium skulle jag säga, långa ben; kort överkropp.

Tack för svaret! Medium säger Canyon's "mätsystem" också. Många rekommenderade dock att man gick upp en storlek förra året för den kändes kort. Vad är dina erfarenheter BjörnR?

andreas_nas skrev:
> Tack för svaret! Medium säger Canyon's
> "mätsystem" också. Många rekommenderade dock
> att man gick upp en storlek förra året för den
> kändes kort. Vad är dina erfarenheter BjörnR?

Runt 430mm reach ser ut att vara rätt bra för din längd. Jag gillar runt 420mm reach tillsammans med 35-45mm stam och är 3cm kortare än dig.

Jag garageuppfartsprovade en kompis Spectral 29" igår, och den var väldigt kort. Ganska säker på att den var i storlek L (439 mm reach + 60 mm styrstam), och den gav ändå mer upprätt sittställning än min 26:a med 20"-ram (429 mm reach + 45 mm styrstam).

Så, jag hade definitivt valt en större storlek än vad man vanligen gör. Reachmått på pappret verkar inte vara mycket att lita på.

Sorry for the post in English but my Swedish is so poor I promise you that I do you all a favour. ;)
Anyways, if money isn't the issue, buy the Stive.
What can do more can do less and it is crazy efficient in XC mode (test rode it in Morzine when Canyon was there in Les Gets early July)
The Spectral is great. As a trail bike you will never need anything more.
But I was happy going down the black in Les Gets and SuperMorzine at speed on the Strive in DH mode as fast as I normally do on my Canyon Torque EX
After 2 hours of play, I ordered one
I will be with me in 2 week!!!!
Oh happy days to come :P

Mathias_B skrev:
> Was it a big difference between DH and XC mode?
> How is the Strive in XC mode compared to the
> Spectral?

Never rode the Spectral but my guess is that they have the same 140mm(ish) rear but stiffer on the Strive (about 15% sag compare to 20 or 25 you would need to run on the Spectral to have a nice set up when the DH comes)
Other than that I would say and it is what my contact at Canyon UK told me, is that the Strive can so all that the Spectral can, but the Spectral is less at ease on very rough (alpine like) trails when ridden under race condition
Now with the new Spectral 2015 it is less true since they made the downtube longer and the bike is more stable at high speed for it.
In short unless you are riding really are or racing gravity enduro, no one need more than the Spectral
Not even those that do race gravity enduro at slow as I do :(
It is just more capable and will make your like easier if you ride big mountain up and down...
My position and reason for buying it is that I can afford it and even if in reality I will only make full use of it asset 10 times per year, those are the 10 times I need to be faster than my wife so I will take all the help I can get to get there ;)
Now if you are considering the Spectral, look also at the Radon Slide carbon
And other great all rounder and a rocket on gravity orientated trails that need to be pedalled back up

Angående storlek så rekommenderade canyons pps och deras svenska kundtjänst mig en small, vilket inte blev bra!
172 med 82cm innerbensmått och den är för liten. Jag skulle egentligen ha en medium.

Så lita er inte blint på deras pps (i mitt fall inte deras kundtjänst heller)

* Glömde skriva att det är en spectral 2014 års modell. Vet inte om dom ändrat något på 2015års

Senast ändrad:
Rattnalle skrev:
> Man kan också se det som att man inte måste
> köra skitfort i de köttigaste backarna för att
> det ska kännas som att man kör fort och
> köttigt. Blir lättare att hitta roliga backar
> helt enkelt.

Jag instämmer helt, jag valde mellan en grövre cykel med längre slaglängd och en lite nättare med mindre. Den naturliga reaktionen var att ta den absolut största och tuffaste. Sen funderade jag lite på vart den främst kommer att gå. Jag valde slutligen den lilla och är supernöjd med det valet.

Murrmas skrev:
> Angående storlek så rekommenderade canyons pps
> och deras svenska kundtjänst mig en small, vilket
> inte blev bra!
> 172 med 82cm innerbensmått och den är för
> liten. Jag skulle egentligen ha en medium.
>
> Så lita er inte blint på deras pps (i mitt fall
> inte deras kundtjänst heller)
>
> * Glömde skriva att det är en spectral 2014 års
> modell. Vet inte om dom ändrat något på
> 2015års

Du ska ha small inte medium. Fortfarande är det din cykelställning som är helt åt skogen. Sadeln är minst 2-3cm för långt fram och troligen 2-5cm för lågt.

BjornR skrev:
> Du ska ha small inte medium. Fortfarande är det
> din cykelställning som är helt åt skogen.
> Sadeln är minst 2-3cm för långt fram och
> troligen 2-5cm för lågt.

Sadeln går ej längre bak. Antar att sätta den där det står max är den gräns man ska vara inom? Om jag skall ha helt rakt ben kan jag höja sadeln ja. Men som jag förståt skall man inte ha det? Kan ju ha fel där med.

Murrmas skrev:
> BjornR skrev:
> -----
> > Du ska ha small inte medium. Fortfarande är
> det
> > din cykelställning som är helt åt skogen.
> > Sadeln är minst 2-3cm för långt fram och
> > troligen 2-5cm för lågt.
>
> Sadeln går ej längre bak. Antar att sätta den
> där det står max är den gräns man ska vara
> inom? Om jag skall ha helt rakt ben kan jag höja
> sadeln ja. Men som jag förståt skall man inte ha
> det? Kan ju ha fel där med.

Benet ska vara rakt när du har hälen på pedalen med skor. Är framsida knä precis ovanför pedalaxeln när vevpartiet är vågrätt?

När jag tittade på bilderna ser det ut som centrum av knät är över pedalaxeln vilket betyder sadel några cm för långt fram. Ta med din sadel till LBS och försök hitta något liknande med längre rails, eller chansa att passera max, värsta som kan hända är att railsen blir böjda och du får köpa ny sadel, vilket är i princip obefintligt då reverb har fruktansvärt bra montering för sadlar.

Senast ändrad:
BjornR skrev:
> Benet ska vara rakt när du har hälen på pedalen
> med skor. Är framsida knä precis ovanför
> pedalaxeln när vevpartiet är vågrätt?
>
> När jag tittade på bilderna ser det ut som
> centrum av knät är över pedalaxeln vilket
> betyder sadel några cm för långt fram. Ta med
> din sadel till LBS och försök hitta något
> liknande med längre rails, eller chansa att
> passera max, värsta som kan hända är att
> railsen blir böjda och du får köpa ny sadel,
> vilket är i princip obefintligt då reverb har
> fruktansvärt bra montering för sadlar.

Jag fortsätta skriva i min tråd istället för att förstöra Hucks tråd =)

Jag har/ har haft beslutssvårigheter mellan dessa också. Spectralen är nog roligare på sätt att du får cykla mer, använda din teknik, genom att justera dig ovanför hojen, större hojar är mer tuta och köra, inget jag rekommenderar, blir ju så " enkelt". Roligare att vara så aktiv på hojen som möjligt. Som på snöskotern. Fördela kroppen runt om ramen.
Dessutom är det mer service på Shapeshiftern, mer som kan gå sönder. Spectralen går också i EWS så den lär inte vika ner sig i svensk terräng iaf.

Sitter med pekfingret och tvekar på köpknappen på en Spectral ikväll!
Lider helvetets alla kval över storleken, ligger mitt emellan M och L nämligen.
1,80 lång och typ 87 i innerben!

Inte händelsevis nån happyit som sitter på en spectral i Skåne med omnejd i nämnda storlekar som man skulle provsitta?

Du låter spontant som i längsta laget för en L. Jag är bara 4cm längre och har L på alla cyklar, det känns litet och smidigt.

Tillbaka
Topp