Köpråd Citycykel

Tindra

Medlem
Köpråd Citycykel
Hej!
Ska införskaffa mig en damcykel att ha till/från jobb 2km enkel tur, så det är inte jättelånga sträckor. Kommer även hämta/lämna barnet från förskolan (antigen cykelsits eller cykelvagn).
Budget är max 6500kr.

Har kikat på klassiska Monark Karin 3v men tänkte fråga här om det finns andra att rekommendera? Gärna med lågt insteg då jag är kort. Något att tänka på?

Tack på förhand!

Köpråd Citycykel
Är väldigt okunnig kring cyklar och tar tacksamt emot tips på en prisvärd dam citycykel!

Ska användas till/från arbete 2km enkel väg. En cykelstol eller vagn ska användas till barnet. Jag föredrar lågt insteg då jag är kort och det känns tryggare men inte ett krav. Fotbroms. Max 6500kr.

Köpråd Citycykel
Enväxlad med ganska lätt utväxling. Bra stänkskärmar och helst hydrauliska skivbromsar. Klassisk damcykelram skulle jag inte rekommendera då den nog blir ostadig om du drar lastar vagnen tungt.

Köpråd Citycykel
Enväxlad med ganska lätt utväxling. Bra stänkskärmar och helst hydrauliska skivbromsar. Klassisk damcykelram skulle jag inte rekommendera då den nog blir ostadig om du drar lastar vagnen tungt.

Tack för svar! Jag var inne på en klassisk damcykel men insåg snabbt att man kan nog hitta bättre i den prisklassen..
Du nämner enväxlad, finns det fördel? Tänkte mig åtminstone 3 växlar för att underlätta när det blir lite backe när barnet är med. Har du några du kan tipsa om på rak arm? (Märke, namn)

Köpråd Citycykel
För så korta sträckor så skulle jag köpa en treväxlad Skeppshult. Om du inte har jätte uppförsbackar. Skeppshult är nästan omöjliga att ta död på. Eller en Monark Karin.

Köpråd Citycykel
För så korta sträckor så skulle jag köpa en treväxlad Skeppshult. Om du inte har jätte uppförsbackar. Skeppshult är nästan omöjliga att ta död på. Eller en Monark Karin.
Tack för svar! Har kikat på dem men blev osäker på om det inte finns bättre cyklar i samma prisklass? Tänker också på stöldrisken om man svänger förbi affären mm. Hade en Sjösala tidigare, trevlig cykel men upplevde den som rätt tung. Nu kommer även ett barn lastas på..

Köpråd Citycykel
Hej!
Är väldigt okunnig kring cyklar och efter att ha läst ett och annat på nätet blir det inte lättare. Behöver således er hjälp med köpråd. Tidigare haft en klassisk sjösala dam som kändes tung, seg och svårcyklad.

Ska användas till vardags främst till från arbete knappt 3km enkel väg. Cykelvagn ska användas för lämning/hämtning barn. Därav söker jag gärna en "lätt" cykel där det inte blir för svårt/tungt att köra med barn. Ska vara en dam/lägre insteg. Samt pakethållare och stänkskydd. Föredrar mer upprätt sittställning så gärna en där styret går justera i olika höjder. Budget 8500kr, finns det någon cykel ni kan rekommendera?

Köpråd Citycykel
580DEE14-54C5-46CF-A034-9726C3F405B5.png

Låter som perfekta för din användning! Visserligen inte dam-lågt insteg eller fjäderlätt men trots det helt okej. 2-3kg gör ingen större skillnad när man har vagnen tillkopplad.

Köpråd Citycykel

+ skärmar och lampor så har du en cykel som klarar nästan vad som helst
Tack för tips, har kikat lite på denna men ej provkört. Vet du skillnaden på denna och Kona Coco?

En dum fråga kanske men funkar cykelvagn på alla cyklar?

Köpråd Citycykel
Skippa damcykel, köp en unisex eller "herrcykel" i rätt storlek. Damcyklar blir antingen svajiga (vilket stjäl kraft) eller tyngre pga mer material i ramen.

Köpråd Citycykel
Skippa damcykel, köp en unisex eller "herrcykel" i rätt storlek. Damcyklar blir antingen svajiga (vilket stjäl kraft) eller tyngre pga mer material i ramen.
Hade jag kunnat provköra någon i rätt storlek hade det underlättat. De flesta har 51" uppåt här i butik..Är rätt kort, tveksamt om herr hade funkat.

Köpråd Citycykel
Jag köpte en av XXL:s treväxlade varianter till min dotter för ett par år sen..
Velocity White.
Treväxlad Nexus. Enkelt och hållbart.

Köpråd Citycykel
En fundering.. En rätt basic hybridcykel borde vara rätt mycket lättare. Hittar man en sån med pakethållare och skivbromsar i den budgeten kanske det vore ett förvånansvärt ok val? Min sambo har en citycykel och jag lider när jag tagit den ens en kort sträcka på grund av vikten och den usla svängradien. En vagn eller en unge på det vore bleka döden.

Köpråd Citycykel
Lite så ja.. men upplever de som tidigare nämnt tunga/tröga. Har provat Crescent Nikka och Nishiki city 501 och gillade körkänslan på dessa. Så tänkte om det fanns andra prisvärda cyklar.
Visst är de flesta damcyklar ganska tunga och tröga, men viss del av det ligger i just sittställningen. Man har en ganska dålig höftvinkel för att få ner kraften i pedalerna. Prova dig fram till vad som passar. Kona Coco brukar rekommenderas, men kan vara svår att få tag på.

Köpråd Citycykel
Har hittat en Specialized Sirrus 2.0 ST i storlek xs för vettigt pris. Frågan är om den är för liten ? Är 160cm.
Skillnad på den vanliga och x modellen?

Köpråd Citycykel
Att ingen kommit på den briljanta iden att föreslå kolla blocket efter äldre damcykel som tål ett par km.
Nu höjde ju ts budet ett par tusingar i senare inlägg. För denna mellanskillnad kan man få nåt fint på blocket den här årstiden. Det kan jag slå mig i backen på.

Köpråd Citycykel
Visst är de flesta damcyklar ganska tunga och tröga, men viss del av det ligger i just sittställningen. Man har en ganska dålig höftvinkel för att få ner kraften i pedalerna. Prova dig fram till vad som passar. Kona Coco brukar rekommenderas, men kan vara svår att få tag på.
Min sambo trodde länge att hon ville ha just en klassisk damcykel när vi började titta på pendelcykel. Det var hennes idé om hur en cykel såg ut.. "Jag vill inte ha någon räser". När hon sedan fick prova en cykel med något mer "sportiga" vinklar där man får ner kraften i backen på ett annat sätt så släppte hon den tanken ganska fort.

Köpråd Citycykel
En All-City borde ju vara det självklara valet, framgår ju av namnet :-) Men definitivt bortom budget.
Men som föreslagits ovan, titta efter en hybrid bortom de stora märken som tar bra betald för etiketten. Ramarna är i vilket fall hopsvettade på Taiwan av någon av de stora tillverkarna och komponenterna desamma.

Tillbaka
Topp