Köpråd cx, bygge eller begagnad.

Hensu

Medlem
Hej. Total nybörjare här
Tänkte börja cykla framemot våren för att hålla åldern/vikten i schack. Tänkte då också passa på att ge mig en hobby nu i vinter.
Jag vill således bygga en cx eller liknande som jag motionera antingen på väg eller skogsvägar.
Men som nybörjare har jag ingen aning om vad/vart jag ska köpa dom olika komponenterna.
Väger ca 100kg och är 182cm.
Eller är det bättre att köpa en xxl hoj på rea för att börja med?
Hur ska man tänka på storlekar/växlar?
Helst ska inte bygget dra iväg över 15k.

Senast ändrad:
CX slaglängd? Menar du XC?

Hur som helst.
Eftersom skillnaden mellan en riktigt billig hoj och motsvarande med samma modellnamn närmre pristaget oftast (nota bene ofta så jämför spelarna) bara är påskruvade komponenter så varför inte köpa en billig version, skruva av det som känns för billigt (och ha som reservdel) och skruva på det du vill ha.
Dels lär man sig lite när man skruvar av, dels får man lite reservdelar om det kniper och dels så kan man ta det lite pö om pö...

Ja, det blir billigare. Fast är det fs så måste man kanske upp i en modell där man är skapligt nöjd med dämpning från början.

emmer sa:
CX slaglängd? Menar du XC?

Hur som helst.
Eftersom skillnaden mellan en riktigt billig hoj och motsvarande med samma modellnamn närmre pristaget oftast (nota bene ofta så jämför spelarna) bara är påskruvade komponenter så varför inte köpa en billig version, skruva av det som känns för billigt (och ha som reservdel) och skruva på det du vill ha.
Dels lär man sig lite när man skruvar av, dels får man lite reservdelar om det kniper och dels så kan man ta det lite pö om pö...

Ändrade nu. Terminologi jag fått om bakfoten.

Aha då är frågan vilken "billig" cykel som är värd att uppgradera sakta men säkert.

Vi landade på cx? Om det är samma som mtb så blir det dyrare att bygga även om du hittar en billig ram. Och då räknar jag ändå inte med verktyg. Ska det funka ska man nog hitta en del av de dyrare komponenterna begagnade till bra pris samt ha ett intresse att bygga.

Möjligen blir kalkylen lite annorlunda eftersom du inte behöver dämpare.

Instämmer med ovan. Alltid billigare att köpa en komplett cykel man är nöjd med än att försöka trixa ihop något med lösa komponenter.

Undantaget är om man gör som jag ofta gör och enbart köper helt omoderna komponenter för kaffepengar och sedan bygger en väldigt omodern cykel. Då kan man få en ok cx för 5-6 tkr.

Det bygger dock på att man har alla verktyg som behövs, lite tur, mycket tid och har koll på exakt vad man behöver. Men den är då hopplöst omodern.

I praktiken innebär det att jag ofta kör runt med cyklar med top of The line-saker som är 10-20 år gamla. Det är kul men de presterar ungefär lika bra som moderna Middle-end / middle-low-end saker. Så egentligen tror jag att jag hade tjänat på att köpa budgetcyklar för 10-15 tkr. Då hade jag fått mycket mer för pengarna.

Men det är kul att leta, klura, meka, modda etc. Och gillar man det och förstår att resultatet sällan är prisvärt så är det ju bara att köra :)

Senast ändrad:
Det tråkiga svaret är köpt en beggad cx/gravel. 15k räcker väldigt långt där.

Alternativt nåt billigare "Internetmärke" typ Planet-X.

Kinahojj vet du nästan aldrig vad du får, om om du ska ha ett märke som du vet vad du får så blir det inte så fasligt mycket billigare. Lite sämre andrahandsvärde dessutom.

kroem sa:
Det tråkiga svaret är köpt en beggad cx/gravel. 15k räcker väldigt långt där.

Alternativt nåt billigare "Internetmärke" typ Planet-X.

Kinahojj vet du nästan aldrig vad du får, om om du ska ha ett märke som du vet vad du får så blir det inte så fasligt mycket billigare. Lite sämre andrahandsvärde dessutom.

Ok.
Tackar för svaren.

Jag får ändra frågeställning. Vad ska man leta efter på beg marknaden. Här är nog budgeten 5 till 10k.
Vilka komponenter är viktigast? Blir jag gladare över en cykel som bara väger 8kg vs 12kg tillexempel?

Hensu sa:
Vilka komponenter är viktigast? Blir jag gladare över en cykel som bara väger 8kg vs 12kg tillexempel?
a/ Ram (geometri först och vikt sedan) b/ Sadel, stolpe, styre, tapp (ger komfort, kontrollerbart och stryktålighet), c/ Däck (bekvämlighet och kontrollerbart) d/ Hjul (ger fart och kontrollerbart), e/ Utväxling (fart och uthållighet) f/ Skor, kläder och pedaler (ger uthållighet och kontrollerbart) g/ Bromsar (ger bekvämlighet, fart och kontrollerbart) och sist (imho) h/ växelgrupp (bekvämlighet och underhåll).
Eftersom allt utom a/ är lätt att påverka (och g/ om man snöar in mer på typ än optimering), och möjligen att d/ är en lite större engångsutgift, så styr det val när jag köper något.
Resten är lätt att byta så att man gillar det.

Tycker jag då då :-)

Viktigast på beg marknaden är tyvärr att dubbelkolla med prisjakt.nu. I det här prissegmentet hittar hittar man ofta samma modeller billigare i nån nätbutik eller hos någon lokal handlare som rear ut fjolårsmodeller.

Det är ingen jätteskillnad på komponenterna. Köp heller en cykel som passar din kropp bra och som är snygg.

Skulle också tipsa om att köpa ett par extra hjul med landsvägsdäck och en extra kassett, så att du lätt kan ställa om till landsvägscykling. T ex om det finns en klubb i närheten som kör sällskapsrundor och du vill hänga på.

Tillbaka
Topp