Köpråd, Cykeldator

Dragkroken

Aktiv medlem
Köpråd, Cykeldator
Hej.

Är på jakt efter en cykeldator som skall ersätta telefonen för loggning av mina turer.
Det jag vill att den skall göra är att logga rundor med så bra noggranhet som möjligt, något som jag tycker att min telefon är extremt ojämn med.

Känner inget jättebehov av en massa annan information då jag med största sannolikhet inte kommer att kolla på den under tiden jag kör. Kunna synka mot Strava är ett krav, "finns det inte på strava så.."

Garmin 130 kändes som en bra produkt till detta, dock många fler funtioner än vad jag kommer att använda.

Några tips?

Köpråd, Cykeldator
Hur vet du vad du kommer att använda om du aldrig har provat? Du låser ju upp så mycket som du inte kan göra på din smartphone lika enkelt.
Vill du hålla budget så är ju 130 säkert kanonbra.
Har du sneglat på en klocka? Vill du bara ha loggat till strava är det ju kanon, samt att du kan ha den vid tex löpning, kolla notiser från telefonen på den, använda den som vanlig klocka bland mycket annat.
En sån 130 duger nog annars. 530 är riktigt bra och dör har du ju även en karta, men den kanske du har i fickan ihopvikt? ??

Om du köper en klocka så bör den ha barometrisk höjdmätning. Då kostar dom lite mer tyvärr.

Köpråd, Cykeldator
Du säger att du inte vill ha en massa annat, och tycker att även 130 har för många funktioner, vad är anledningen? Är det en tro om att pris är kopplat till funktioner? Dvs, du vill ha något billigare än en 130? Inget fel i det som sådant, men vill du ha en cykeldator som loggar vettigt och synkar med Strava, då är det svårt att skala bort mycket mer än på en 130. Många funktioner får man ju på köpet så fort man byggt en dator med GPS. Det finns billigare datorer men funktionsutbudet är nog detsamma.

Jag hade en Lezyne Micro GPS, den är billigare än en 130 och loggar rundor alldeles utmärkt och det gör min Garmin-klocka också. Men en vettig Garmin-klocka kostar ändå minst som en Edge 130 så är priset en faktor så hjälper inte det.

Ex Sigma och Bryton har ju datorer som uppfyller dina krav, för under tusenlappen, men funktionerna är ju inte färre än en på en 130.

Köpråd, Cykeldator
Du säger att du inte vill ha en massa annat, och tycker att även 130 har för många funktioner, vad är anledningen?

Jag skriver att det är mer funktioner än vad jag kommer att använda. Jag vill helst inte betala mer än vad jag behöver för att få det jag vill ha. Alltså en dator som kan logga mina rundor på bästa sätt och synka till strava. Sen att man får 200 andra funtioner på "köpet" är jag medveten om.

Köpråd, Cykeldator
Det jag menar är att funktionerna "betalar" du kanske inte för, utan det är lika mycket features för 800 eller 2000, sen när man börjar prata förgskärm och navigation kan man nog säga att du får funktioner som kostar mer och som man kanske inte vill ha, ex. en Edge 530

Jag har ingen erfarenhet av Bryton, men kollar man ex. Amazon så verkar den få många positiva reviews, för halva priset av en Garmin 130, kanske är det någon här som använt den

En 10 e (utan kadensmätaren), finns billigt här, https://www.bike24.com/p2267890.html

Sen är det som det är, många mindre kända varianter dras ju ibland med knagglig och dålig mjukvara som straffar i längden. Inte för att Garmin är felfria visserligen :/

Köpråd, Cykeldator
Jag har en Garmin 130. Är i stort sett nöjd med den förutom att den inte har stöd för "structured workouts" och inte heller ens stöd för grundläggande intervaller. Hade jag vetat detta när jag köpte den hade jag gått på en dyrare variant enbart pga detta.

Tillbaka
Topp