Köpråd cykelstång

Gushem

Aktiv medlem
Köpråd cykelstång
Är på jakt efter en "cykelstång" med handtag som kan monteras på sadelstagen på lillen cykel, att fästa runt sadelstolpe eller sadelrör är uteslutet då knodden är kort.. Så skulle behöva nå pinne som monteras i kedjestad eller sadelstag. Något tips på produkt eller en egen lösning som är tillräckligt stabil för att hjälpa till att putta på och balansera lite med?

Köpråd cykelstång
Kanske lite off-topic och alla barn är olika.
Men jag vill dela med mig vad som funkade väldigt bra med min dotter.
Hon körde balanscykel tills vi såg att hon lyfte båda fötterna och rullade längre sträckor.
Sen blev det trampor och jag höll henne i armhålorna. Eftersom min rygg inte pallade det några längre sträckor, hade hon inte så mycket annat val än att hålla balansen och trampa själv ;)
Från 3,5 års ålder cyklade hon helt själv till och från förskolan varje dag (lite drygt 1 km enkel väg). Vid 6,5 körde vi 4,5 mil =P

Påstår inte att detta är facit, men jag var själv väldigt nöjd med processen...

Köpråd cykelstång
Likt Cycloid ovan började vi med balanscykel för båda barnen. När de hade balansen gick vi över till trampcykel med stödhjul. Finns ju för och nackdelar med stödhjul men ville att de skulle få in pedal- och bromsvanan.
Sedan tog man en vacker dag körde utan stödhjul med med-spring och under-armen-håll.
Äldsta lärde sig på en dag, den yngre behövde tre eller fyra sessioner.

Pinne att hålla i hade eventuellt varit till hjälp under dessa totalt 5 sessioner á 30-40 minuter men det gick utmärkt utan också.

Köpråd cykelstång
Likt Cycloid ovan började vi med balanscykel för båda barnen. När de hade balansen gick vi över till trampcykel med stödhjul. Finns ju för och nackdelar med stödhjul men ville att de skulle få in pedal- och bromsvanan.
Sedan tog man en vacker dag körde utan stödhjul med med-spring och under-armen-håll.
Äldsta lärde sig på en dag, den yngre behövde tre eller fyra sessioner.

Pinne att hålla i hade eventuellt varit till hjälp under dessa totalt 5 sessioner á 30-40 minuter men det gick utmärkt utan också.
Det är i mångt och mycket en ryggfråga...

Köpråd cykelstång
Jag änvände innebandyklubbskaft buntband och tejp lätt och hållbart för applikationen.
.
Har ett par stycken du kan få om vill såg att du håller hus i Bredäng (hyfsat nära )
Med vänliga hälsningar
Mange

Köpråd cykelstång
Jag körde utan. Tog tag i jackan och puttade/höll balans. Sen sprang jag några km med honom på det viset tills jag märkte att han balanserade själv. Det gick väldigt enkelt.

Köpråd cykelstång
Många bra tips! Min knodd har balans-cyklat obehindrat i typ ett år men har aldrigtrampat någonting. Kanske får sätta honom på trehjuling så han greppar konceptet med att trampa..

Tillbaka
Topp