Köpråd Däck till mtb för cykling i Stockholmsområdet

08Shredder

Medlem
Hallå alla mtb:ers!

Har en fråga gällande däck. Har en Norco FS2 trail (130 fram, 120 bak), det är den enda dubbeldämpade jag haft och även om den är tung och lite otymplig så har jag kört den i Stockholmsområdet de senaste 3 åren och har haft massa fantastiska turer med den.

Är ingen meckkille eller intresserad av utrustning utan bara kör. Senaste turerna dock har jag fått punka bak och det visade sig att bakdäcket är helt utslitet. Ska således köpa nytt men som med allt idag är det en enda stor djungel. Hade samma däck fram och bak, de som följde med cykeln, Macxis Dissector Maxterra Eco 29* 2,4 och har varit jättenöjd. Men som med cykeln så har jag inget att jämföra med.

Kör runt i Stockholmsområdet (Hellas, Ursvik, Fiskartorpet) och som ni vet är det ju väldigt stökigt. Stenar, rötter och mycket upp och ner så vill ha nåt som greppar och dämpar bra. Kör relativt sällan; under höst och vinter kanske 2ggr/månad och sommar kanske 1gång i veckan. Kör relativt hårt, inget pro men gillar att tänja på mina gränser.
Är ganska tung själv (85-90kg) och med min tunga cykel (16,5) är det en del vikt.

Så, nån som har några tips? Vill inte lägga alldeles för mycket heller men ändå nåt som är bra.

Bredd: ska jag gå ännu bredare än 2,4? Ska man köra bredare fram än bak?

Tubeless, är det värt det när man kör så pass sällan?

Compound: ska man gå för dual compound som håller längre eller nåt väldigt mjukt som greppar bättre men slits snabbare?

Tackar på förhand för tips och råd.

Adam

Själv kör jag helstelt och med breda däck, så vad gäller däckbredd är jag kanske inte bäst att komma med tips. Men själv kör jag i Hellas året runt, helst en kväll i veckan (förutom på sommaren då semestrar ställer till det.)
Jag har tidigare kört WTB Vigilante 2.8 både fram och bak.
1730117947392.png

Inför den här säsongen har jag dock bytt till WTB Trailboss 2.6 bak.
1730118036755.png

Vigilante har gett mig sjukt bra grepp och jag har känt att jag kan lita på dem, även på glansis, vilket har gjort mig till en bättre cyklist. Trailbossen har jag inte hunnit testa i riktigt vidriga förhållanden ännu, men de ska ha liknande egenskaper jämfört med Vigilante, bara något mer lättrampade och mer bakhjulsinriktade.

Jag kör tubeless. Skulle jag köra med slang skulle jag få sjukt mycket genomslagspunkor.

Personligen föredrar jag mjuka däck med bättre fästen. När jag använde MTBntill pendling slets de dock väldigt fort pga all asfaltscykling, men nu med annan pendlare så hoppas jag på lite längre hållbarhet.

I sin genre (krallig trail/lätt enduro) är Dissector något av det lättaste som går att uppbåda. Vi har ju ungefär samma terräng här i Göteborg och jag har landat i att Dissector 3C Exo både fram och bak är rätt optimalt för min körning. Forekaster bak är rätt trevligt också, lite mer lättrullat men märkbart sämre grepp — men lite slirigt på sommarhalvåret är ju kul på sitt sätt.

På tubeless är svaret självklart ja.

Jag kör Dissector i MaxxTerra fram och i Dual bak på sommaren kring Stockholm. Jag kör Exo stomme, om det inte räcker så finns Exo+.

Men MaxxTerra verkar blir hårt när det är kallt och dobberna kan spricka. Jag kör Specialized däck på vintern. Ground Control är en trevligt däck, i T7 utförande då med Grid Trail stomme. Lite kralligare är Butcher fram och Eliminator bak. Bak T7 gummi, fram kan man välja T9 om man vill har riktigt bra grepp och dämpning.

Jag håller med Berk här, för årettrunt-däck så verkar Specialized ha ovanligt bra gummi. Jag föredrar grepp framför rull, men har nästan ingen transportsträcka till Nackaskogarna. Butcher t9 fram och Butcher t7 el. Eliminator t7 bak i grid trail tror jag är ett solitt tips, "2.3" el "2.6" efter vikthets/grepphets-"behov" (verkar snarare vara ~ 2,35 och 2,5....)

Senast ändrad:
Maxxis DHR 2 Dualcomp 2,4" (bak) och Maxxis Assegai Maxxterra 2,5" (fram). Tubeless. Kör betydligt oftare än dig men väger mindre (drygt 70 kg). Sliter ut ett bakdäck per år ungefär därav Dualcomp. Annars skulle jag nog köra med ngt mjukare med mer grepp. Men är för snål.

Tubeless, är det värt det när man kör så pass sällan?
Om du inte får punktering med slang kanske slanglöst känns onödigt? Slanglöst och lågt tryck brukar leda till buckliga fälgar.

Definitivt roligare att cykla med slanglöst. Bättre grepp och liten risk för punktering, men det är lite mer underhållsmek.

Vad kör folk med för tryck i däcken då? Med tubeless och ned slang?
Beror ju på fler omständigheter.
Fram/bak, däckskorv, xc<->dh-stomme, bredd, typ av cykling, plats för cykling, smutt<->brutal cyklist.
Från 0,5-2,0 bar "mellan tummen och pekfingret".
Edit: För en 100 kg systemvikt som kör relativt hårt och i steniga Stockholmsskogar...
Vet inte, moderna däck är seriöst tunga för någorlunda kraftiga stommar. Jag skulle alla gånger köra slanglöst och med däckskorv bak. Förutsatt det: Börja testa med 1,5 bar fram och bak och känn efter.

Senast ändrad:
Håller med. Däcktryck är verkligen en smaksak. Och väldigt beroende på vad man kör. Var nån i världscupen i Enduro som körde med 20 PSI i däcken (extremt lågt) och Sam Pilgrim är ju känd för att köra 60 PSI.

Personligen ligger jag ofta på ca 24-25 bak och 22-23 fram (PSI). Något lägre om det är riktig blött. Och högre vid downhill/enduro eller hoppträning. Ofta då runt 27-28 PSI. Kör jag Urban/street med kidsen klämmer jag gärna in dryga 30 för att slippa punkteringar.

Tycker den här kalkylatorn är rätt ok om man vill ha ett värde att utgå från. Sen kommer vissa vilja ha mycket högre och vissa lägre. Men ger väl en bollpark ändå.

Beror ju på fler omständigheter.
Fram/bak, däckskorv, xc<->dh-stomme, bredd, typ av cykling, plats för cykling, smutt<->brutal cyklist.
Från 0,5-2,0 bar "mellan tummen och pekfingret".
Edit: För en 100 kg systemvikt som kör relativt hårt och i steniga Stockholmsskogar...
Vet inte, moderna däck är seriöst tunga för någorlunda kraftiga stommar. Jag skulle alla gånger köra slanglöst och med däckskorv bak. Förutsatt det: Börja testa med 1,5 bar fram och bak och känn efter.

Håller med det här.

Låg tryck ger mer grepp, bättre komfort och lägre rullmotstånd. Gränsen är där däck börja vika eller man får genomslag för ofta. I XC worldcup kör man 1,2 bar nuförtiden med korv bak (på relativt flimsiga däck). Jag kör HT utan korv kring Stockholm och har nogrann linjeval. Körde 1,1 bar fram och 1,4 bak. Nu kör jag lite hårdare och med 1,2/1,5 bar. Lite mer bak i bikepark eller när jag ska köra högre drops.

Slang skulle jag aldrig köra igen. Då behöver man för hög tryck för att undvika genomslag. Jag bytte sonen upp tidig från 24" till 26" för att kunna cykla slanglöst: bort punka varje månad och mycket bättre komfort och grepp.

Senast ändrad:
Jag har länge vurmat för Conti MountainKing. Den nya versionen är jag inte lika övertygad om. Tveksamt våtgrepp.

Fram: XR4 Team Issue 2.4, slang, kan nästan trycka in till fälg med båda tummar (ca 1,0 bar?).

Bak: Forecaster 2.35, dual exo, slang, ca 0.1-0.2 bar mer än fram, trycker tummar halvvägs till fälg, (1,2 bar ?).

Däcken väger runt 725 gram. Lättviktsslang, typ Conti MTB Light eller liknande.

Cyklar mest hällar och barrstigar med relativt lite rötter, finns inte så mycket spetsiga stenar, inga större steg/dropp (max lite över knähöjd, brukar gå att rulla det mesta).

Utslitna däck, funderar på att testa Specialized 2.4 T7 GRID, oklart vilka. Ground Control eller något steg tyngre? Kanske testa slanglöst, men har inga större problem med punktering så vet inte om orkar krångla med det.

Edit: fix bredd på fc.

Ah ok både fram och bak?
Jag körde kombinationen Shorty och HR2. Shorty ger väldigt bra drivning bak, men drar med sig väldigt lera vid inbromsning som hamnar i vevpartiet. När det är väldigt lerigt är det trevligt med ett däck glider omkring så lite som möjligt. Kör klenare mönster under den torrare perioden.

Tillbaka
Topp