Köpråd - dämpare Enduro S-works 29" (2015)

Shadyboy

Aktiv medlem
Hola! Har plöjt tråd efter tråd men inte lyckats få en samlad bild av mitt problem, så testar en ny tråd och hoppas att forumets samlade klokskap ska hjälpa mig i rätt riktning.

Har en 2015 S-works Enduro 29". Sjukt nöjd med hojen (även om jag vet att det hänt lite sedan sist), men nu är det dags för service av dämparna. Hade egentligen kanske velat köpa nya dämpare men det blir fåniga pengar, så det jag funderar på är att i samband med service uppgradera dämparna.

Det som sitter på är en RS Pike Solo Air RCT3 (160 mm) samt en Cane Creek DB Inline (gamla versionen... har fungerat utan problem även om jag vet att folk haft lite utmaningar med första versionerna). Det jag funderar på är om man skulle passa på att konvertera till coil? Dvs sätta in coil i pike-gaffeln (typ vorsprung eller push coil conversion) och göra om dämparen till DB Inline coil även den? Alternativt uppgradera pike-gaffeln (luft, men ny komponenter) och endast uppgradera bakdämparen till nya versionen av DB Inline (luft).

Järvsö hade varit ett smidigt alternativ, men har tidigare skickat till TF Tuned och har goda erfarenheter. Och där finns det mängder (!) med uppgraderingsvarianter när man servar:

Vilket alternativ hade ni valt och varför? Jag kör främst Hellas och stig, och ingen bike park (då hyr jag DH-rigg). Vill ha så plush det bara går utan att bli sjösjuk såklart... dvs trampeffektivt men framför allt bli av med smattret från rötter och sten (större drops och smällar hanterar jag med kroppen, van från att köra helstelt i fornstora dar).

Hit me! Och tack för fantastiskt forum! Stay safe and at home såhär i corona-tider!

Jag har haft precis samma setup som dig innan (-sworks, bara aluram) jag hade behållit dämparen som den är i gammla versionen. Jag uppgraderade min å då kunde jag inte få den tillräckligt hård för att inte bottna för lätt i mitt tycke, väger ca 100kg. Gaffeln körde jag med tftuneds coilkit å den vart bättre iaf. Körde även Fast suspensions 24klicks kit som jag tycker var bättre än coil kitet.

Så om jag varit i din sitts hade jag köpt ny gaffel och bara servat dämparen. Mina val hade varit mellan Dvo Diamond, Formula Selva/35, Sr Durolux lr vad "endurogaffeln" heter, Marz Z1 (den som kan köra både coil och luft utan att sabba insidan). Finns/fanns igår en F36 på kos, den kanske passar? Fox känns för dyrt som nya men helt ok bättre begagnade?

Jag har haft precis samma setup som dig innan (-sworks, bara aluram) jag hade behållit dämparen som den är i gammla versionen. Jag uppgraderade min å då kunde jag inte få den tillräckligt hård för att inte bottna för lätt i mitt tycke, väger ca 100kg. Gaffeln körde jag med tftuneds coilkit å den vart bättre iaf. Körde även Fast suspensions 24klicks kit som jag tycker var bättre än coil kitet.

Så om jag varit i din sitts hade jag köpt ny gaffel och bara servat dämparen. Mina val hade varit mellan Dvo Diamond, Formula Selva/35, Sr Durolux lr vad "endurogaffeln" heter, Marz Z1 (den som kan köra både coil och luft utan att sabba insidan). Finns/fanns igår en F36 på kos, den kanske passar? Fox känns för dyrt som nya men helt ok bättre begagnade?
Tack för grymt svar! Bara så jag fattar... du bytte till coil bak och upplevde att bakdämpen blev för mjuk (läs. bottnade för lätt)? Har ju förstått att det spelar lite roll vad länkaget ger för hävstång och att det kan bli så på vissa hojar. Har ingen aning om endurons FSR-länkage är progressiv eller linjär.

Det finns ju ett alternativ att uppgradera dämparen bak men till nyaste versionen av samma dämpare (luft). Det kanske är rimligaste alternativet.

Just att köpa ny gaffel frestar, men det kostar även därefter... ? Hade ju varit grymt om det fanns något uppgraderingskit som verkligen gjorde skillnad på den. Återigen, stort tack för svar!

Tack för grymt svar! Bara så jag fattar... du bytte till coil bak och upplevde att bakdämpen blev för mjuk (läs. bottnade för lätt)? Har ju förstått att det spelar lite roll vad länkaget ger för hävstång och att det kan bli så på vissa hojar. Har ingen aning om endurons FSR-länkage är progressiv eller linjär.

Det finns ju ett alternativ att uppgradera dämparen bak men till nyaste versionen av samma dämpare (luft). Det kanske är rimligaste alternativet.

Just att köpa ny gaffel frestar, men det kostar även därefter... ? Hade ju varit grymt om det fanns något uppgraderingskit som verkligen gjorde skillnad på den. Återigen, stort tack för svar!

Asså du förstog nästan rätt? Jag hade första cc inline och upgraderade till nyare luft inlinen. Den har anorlunda luftvolym och så så blev sämre för mig som är tung.

Fast Susp kitet gör skillnad och är bra men du har fortfarande en äldre gaffel som kanske är bättre å spara som reserv änn att plöja ner pengar i den.

Jag tycker coildämpare är tråkiga i dom hastigheter man kommer upp i vid stigcykling. Cykeln blir seg och livlös. Krävs betydligt högre hastigheter för att dom skall komma till sin rätt.

Nån kanske sagt det redan, men en Debonair-luftfjäder i din gaffel som uppgradering är väl egentligen allt du behöver. Kostar runt 500kr och är lätt att byta själv. Ja, och se till att dämparen mår okej dvs. Kanske lufta den, det är ju nästan gratis. Bump compliance osv kommer Debonair ge bättre, och imho är det snarare för ökat stöd du borde uppgradera dämpare och det är nåt du skriver att du inte tycker dig behöva. Ironiskt nog kan en ny mer racig dämpare bli obekvämare på stig. Jag tycker t.ex. min gamla 2016 Pike uppgraderad till Debonair är bekvämare och bättre på stig än min nya 2019 Lyrik (som iof har 180mm slag vs 150 på Piken, så jämförelsen haBifoga filerltar iof betänkligt).

Nån kanske sagt det redan, men en Debonair-luftfjäder i din gaffel som uppgradering är väl egentligen allt du behöver. Kostar runt 500kr och är lätt att byta själv. Ja, och se till att dämparen mår okej dvs. Kanske lufta den, det är ju nästan gratis. Bump compliance osv kommer Debonair ge bättre, och imho är det snarare för ökat stöd du borde uppgradera dämpare och det är nåt du skriver att du inte tycker dig behöva. Ironiskt nog kan en ny mer racig dämpare bli obekvämare på stig. Jag tycker t.ex. min gamla 2016 Pike uppgraderad till Debonair är bekvämare och bättre på stig än min nya 2019 Lyrik (som iof har 180mm slag vs 150 på Piken, så jämförelsen haBifoga filerltar iof betänkligt).
Ja jag utvärderar alla (rimliga) möjligheter. Upplever faktiskt inte att jag saknar plattform eller att jag bottnar fram. Har laborerat med nästan löjligt låga tryck och bottnar aldrig, men man känner att det typ vid 55 psi kan bli lite instabilt när det är brant utför och man bromsar istället för släpper på. Vill ju främst ha den så mjuk och känslig som möjligt första centimetrarna, så en vassare luftfjäder kanske hjälper till där. Ska leta runt lite och se vad det finns för alternativ. Tack för svar!

Jag har också en Enduro från 2015 och uppgraderade nyligen Pike'n med en Debonair-fjäder. Inte komplicerat att fixa själv och gaffeln blev rena drömmen efteråt (disclaimer: den sedan länge behövda underbenservicen gjorde nog sitt också)

Och istället för att skicka iväg CaneCreek-dämparen till Järvsö köpte jag en nästan ny Öhlins på Pinkbike för typ samma pengar.

Ja jag utvärderar alla (rimliga) möjligheter. Upplever faktiskt inte att jag saknar plattform eller att jag bottnar fram. Har laborerat med nästan löjligt låga tryck och bottnar aldrig, men man känner att det typ vid 55 psi kan bli lite instabilt när det är brant utför och man bromsar istället för släpper på. Vill ju främst ha den så mjuk och känslig som möjligt första centimetrarna, så en vassare luftfjäder kanske hjälper till där. Ska leta runt lite och se vad det finns för alternativ. Tack för svar!

Luftkappe är ju såklart ett annat alternativ. De flesta säger väl att Debonair är minst lika bra och att LK därför är lite onödigt när det alternativet finns då den dessutom är dubbelt så dyr, men det finns säkert tillfällen då LK är bättre.

Finns små boost kit på ebay för ca 100kr?
Aaah... vi snackar typ spacers för att få ett 100 mm nav på plats i 110 mm gaffel? Måste genast kolla upp! Det omvända är ju omöjligt, dvs få in ett boost-nav i en vanlig 100 mm gaffel osv... Tänkte inte ens tanken att man kan lösa problemet den vägen. Men hamnar bromsskivan rätt då tro?

EDIT: Googlade lite snabbt och givetvis har man 5 mm space för skivan också. ? Detta öppnar ju möjligheter! Tack!

Senast ändrad:
Aaah... vi snackar typ spacers för att få ett 100 mm nav på plats i 110 mm gaffel? Måste genast kolla upp! Det omvända är ju omöjligt, dvs få in ett boost-nav i en vanlig 100 mm gaffel osv... Tänkte inte ens tanken att man kan lösa problemet den vägen. Men hamnar bromsskivan rätt då tro?

I mitt kit var det spacers för axleln och en bricka till skiva å längre skruvar. Tror det kostade 100-130kr m frakt på ebay.

I mitt kit var det spacers för axleln och en bricka till skiva å längre skruvar. Tror det kostade 100-130kr m frakt på ebay.
Såg att Roval har konverteringskit så man slipper extra distanser (annat än för skivan). Känns något mer smutt och krångelbefriat. Att jag inte tänkt på detta innan! Stort tack återigen!

Tillbaka
Topp