Köpråd DH-cykel Max 25lök för gröngöling

Vid jämförelse av reach, kolla gärna skillnad i hjulbas också!
M=1151mm (130mm styrrör)
L=1185mm (150mm styrrör)

34mm längre är large än medium om du har styret i samma nivå dvs!

/E

Kan ju alltid köra en L med kort stam

1325865662377-1pme1wwgjyc24-670-70.jpg

Okej, otroligt bra med all info, tack! låter ju som om att medium bör vara bättre då för mig? Svårt svårt m eller L Handlarna rekar L men de kanske bara går efter nån tabell? Lurigt värre de där när man inte kan prova. Kommer nog inte köra på stenhårt utför i vilket fall antar jag så ja måste ha större ram.

Jag hade nog kört en M, dendär ramen är verkligen lång som ett ösregn ser jag nu när jag tittar närme på geometrin. Precis som Odbro skriver är enduron i M i stort sett lika stor som en Spitfire i L.

Det är vad du föredrar personligen såklart som gäller!
Jag hade nog resonerar så här; 1:föredar du dh o hög fart utför/brantare åkning + ev framtida medverkan i endurorace = välj Large med en kort styrstam.. mer stabilitet/säkerhet

2:föredrar du stigcykling kombinerat med slope/freeride = välj medium. mer lek/kvick

Mao kanske det är användningsområdet som bestämmer vilken cykel du kommer ha roligast på..

eller...
Är du livrädd för att åka över styret så fort det är en nedförsbacke?
Välj en lång cykel med KORT styrstam.

eller...
Har du problem att rycka upp framhjulet över tex. diken?
Välj en kort cykel med KORT styrstam.

eller...
Blir du förvirrad av alla goda råd?
Välj den du tycker är snyggast, montera en KORT styrstam och anpassa dig efter den cykel du köpt.

ErikH skrev:
-------------------------------------------------------
> Det är vad du föredrar personligen såklart som
> gäller!
> Jag hade nog resonerar så här; 1:föredar du dh
> o hög fart utför/brantare åkning + ev framtida
> medverkan i endurorace = välj Large med en kort
> styrstam.. mer stabilitet/säkerhet
>
> 2:föredrar du stigcykling kombinerat med
> slope/freeride = välj medium. mer lek/kvick
>
> Mao kanske det är användningsområdet som
> bestämmer vilken cykel du kommer ha roligast
> på..

+1
Bättre sammanfattning får du inte. :)

Jag brukar alltid välja en längre storlek och använda kortare styrstam, det ger trevligare åkegenskaper än tvärtom. Stabilare i fart, bättre för klättring och ändå pigg i styrningen (tack vare kort stam)

Hehe ja lite förvirrad blir man, men väldigt tacksam för alla råd å tips då jag e kass på läsa ut geometri på ramar och dra slutsatser utav det. Kona unit 29 ja beställt och inte hämtat än köpte jag i 18"

ErikH. Hög fart och brant blir det inte i första taget, kommer bli utför men nybörjare på denna typ av cykling så tar man de väll vackert i början, kommer cykla stig oxå och på vandringsleder i fjället med mera ibland.

Såg nu de skiljer på vissa mått på enduro comp och enduro evo, och de är Evo modellen som ja tänker köpa. Grund top, stack med mera som e högre värden på evon. Säger mig inget. Men en large med styrstam som på bilden verkar ju vara en ide. Svårare än ja trodde detta.

Jag tror att en stam som är 35 - 50 är tillräckligt kort.
Men den där konstiga stammen skulle vara lite kul att testa.

Det skall tilläggas att jag var halvironisk, den stammen finns ej att köpa, det är en prototyp-stam som Mondraker inför (Mondraker Center stem) på en modell 2013..

Reach och stack är, precis som Odbro skriver, i stort sett som en L spitfire på enduro evo i M (tom lite större), och spitfiren är satt som "180-193 cm" för L, och många som är något längre än trådskaparen tycker den är lagom stor.

Utifrån siffrorna hade jag valt en M, och jag är 183 cm, men så har Odbro inte låtit mig cykla runt något på hans L stumpy heller...

Ja som ni skriver med era erfarenheter verkar ju M vara att föredra, bara man inte behöver ja längre styrktas och sadeln i topp för de ser styggt ut! ;)

Nån som cyklat i fjällteräng med enduron? Stumpjumper evo e kanske å föredra då men en lekman som mig som ska ha en cykel som komplement till Uniten så e väll enduron å föredra? Ska man säga de finns alltför mycket cyklar haha och för få att prova.

När de blir nog enduro men storleken verkar vara vara svårare än svårt läst på engelska sidor om enduron och storlekar och många runt min längd 179-184 verkar köra på large, känner sig hoptryckt på medium, mycket smaksak antar Ja.

jag tror som sagt också på en L till dig, jag är ju 5 cm kortare än dig och jag kan verligen köra vilken som...

kolla om du inte kan få provköra någons i ditt område... eller är det helt omöjligt att hitta så ta ett besök i någon större stad och prova där.... någon storstadstripp skall du väl ändå göra?

:-)

Ja de känns mer sade å gå på large och lite kortare stam på nå vis, då kan mina gamle far ta en tur på den med på skogen.

> perp. Entouragen ser ju flådig ut riktigt fin deluxen , men e nog tråkig på stigar fjäll? Billigare än Evon med.

Är väll bara Sthlm som kan tänkas ha evo i lager, evalsmtb med mera, och ja bor i har minst 30 mil till störrestad. Är väll inga lagercyklar direkt de här verkar de som, huserar i Kalmar mestadels å där e de bara racer. Bor även i Hälsingland och där finns inga med såna cyklar i lager.

Är det någon som har cyklat evon? Eller compen i fjällteräng, eller allmänt hur de upplevs att klättra med? Fortfarande inte lyckats bestämma mig om stl, pust!!!

Jag har klättrat min evo uppför hafjell, lite över 800 höjd meter och sedan trampat omkring uppe bland de andra topparna. Fungerar fint, helt ok trameffektivitet, men visst det gungar lite. Vägen ner genom bikeparken är rolig också, men har inte lika kul som på en dh, nu har jag iofs inte kört den något med ordentliga däck vilket gör väldigt stor skillnad i just utförsmomentet.

Edit: Stumpjumper Evo, kanske var enduron du fundera över. Inte läst allt.

Senast ändrad:
Okej :) kapp var mer enduro eko ja tänkte som jag e nära att köpa men var lite rädd om den blir tungjobbad uppför motför vanliga enduro comp, modeller under evo.

Något sista råd, enduro comp eller expert evo, alt stumpjumper evo. Enduro evon får ja betala 26000 för med egna pengar, enduro comp 15000. Och sj ego ca 13000.

Vad e ert tips, är det total overkill med enduro evon? Antar compen räcker men har ingen aning hur dämparna är, sj Evon klart billigast då.

Ska köra på large iaf, tänkte få iväg beställning så cykeln finns när ja kommer hem till Sverige i mars

Är det dessa vi pratar om?
Comp: http://www.specialized.com/us/en/bc/SBCProduct.jsp?spid=62189&scid=1100&scname=Mountain

Evo: http://www.specialized.com/us/en/bc/SBCProduct.jsp?spid=62191&scid=1100&scname=Mountain

För i så fall är ju compen bättre specad? Eller är det en Expert Evo vi pratar om?

Jag föredrar ju specen på Compen (luft är lätt och trevligt att trampa runt hemma med och funkar också i parker). För 10 000 kan du ju uppgradera gaffel och dämpare till minst samma nivå som evo expert, det du inte får i så fall är ju den porriga lacken på ramen..

Kapp det är enduro comp, enduro expert ego, och sen stumpjumper fsr comp evo, stumpjumper eko e ju billigast ,en vet inte om den klarar bikepark så värst.

Den dära enduro evon verkar ju funka riktigt bra till allt! Jag är ganska trött på att putta uppför i 5 min för att köra 30 sekunder ner med min DH. Så funderar på att sälja nästa vinter och köra på en typ evo ist.
Är detta en bra ide tro? Klarar man sig en vecka i Åre med en sån eller blir det bara massa åk på shimanoleden?

Alltså, tittar man på vad man cyklar utanför vår lilla ankdamm i Sverige ser man ju att det vi kallar AM är ju snarare XC i större del av världen, och våra DH-banor skulle man oftast kunna köra med en riktig AM-hoj.. Bara att se lite videor från enduro-tävlingar etc. Däremot kan man kanske inte rejsa på som man kan med en DH-hoj, men det är ju en helt annan fråga.. Om man inte tänker droppa till platt så är det absolut inga problem, de håller skulle jag säga.

Sernevi skrev:
> Alltså, tittar man på vad man cyklar utanför
> vår lilla ankdamm i Sverige ser man ju att det vi
> kallar AM är ju snarare XC i större del av
> världen...

DET VAR DET VÄRSTA!!

Gbg-AM är ju erkänt rankad som det absolut tuffaste men kan cykla över huvud taget... många internationella proffs som ex följt med på en av Leo Happy-Easy-turer har ju skadat sig allvarligt på grund av FÖR tuffa spår och aldrig mer vågat komma hit... I hela sydeuropa pratas det ju dagligen om de hjältar som vågar sig hit upp för att pröva. Och de som återvänder får ju mer eller mindre obegränsad stjärnstatus efteråt...

XC... pffffffffff.....

;-)

Men till frågan: Ja, Enduron funkar i Åre (särskilt EVO:n), no worries!

Jag har själv aldrig lyckats hitta någon AM i Göteborg, men väl mycket trevlig trail XC. Jag tror snarare att vi vill kalla det AM beror på att det är mer baggy och vi inte vill förväxlas med lycraspejsare med cykeldatorer, och uttrycket "trail riding" inte riktigt finns i Sverige på samma sätt som i t ex UK där de har riktiga trail centers osv..

Sernevi skrev:
> Jag har själv aldrig lyckats hitta någon AM i
> Göteborg..

Jepp, kanske har du rätt...

Min definition om vad som är Am är om du cyklar runt spåret fortare med en 160mm hoj än med en XC-racer... då kallar jag det för AM..
Vilket skulle medföra att vissa slingor i ex Ängården och delsjön passar in mer som AM, åtminstone i min lilla värld :-)

Men som sagt, en definitionsfråga bara..

Hur som helst, enduron är grym och funkar mer eller mindre överallt, givet köp tycker jag (som har en..)

:-)

Jag cyklar dock mestadels i Vånga och ni som varit där vet att det inte är så snällt mot cykeln om man inte är smutt som en apa. Därför undrade jag på hållbarheten lite :)

xenomorf skrev:
> Sernevi skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Alltså, tittar man på vad man cyklar utanför
> > vår lilla ankdamm i Sverige ser man ju att det
> vi
> > kallar AM är ju snarare XC i större del av
> > världen...
>
> DET VAR DET VÄRSTA!!
>
> Gbg-AM är ju erkänt rankad som det absolut
> tuffaste men kan cykla över huvud taget... många
> internationella proffs som ex följt med på en av
> Leo Happy-Easy-turer har ju skadat sig allvarligt
> på grund av FÖR tuffa spår och aldrig mer
> vågat komma hit... I hela sydeuropa pratas det ju
> dagligen om de hjältar som vågar sig hit upp
> för att pröva. Och de som återvänder får ju
> mer eller mindre obegränsad stjärnstatus
> efteråt...
>
> XC... pffffffffff.....
>
> ;-)
>
>
> Men till frågan: Ja, Enduron funkar i Åre
> (särskilt EVO:n), no worries!

+1 på det!

/C

:) bra med lite respons! Ja enduro expert Evon e est lockande och ser grym ut! Var lite snålheten som lurade sig på lite, satans xxxxx velig bara, ja menar ja lär ju klara ni med en stumpjumper comp evo till 90% antar jag runt om i Hälsingland och funäsdalsfjällen. Sen om jag ska till en park å testa mig lite som ser ut å va riktigt skoj, typ Åre. Järvsö. Gesunda. Då e endurono bättre. De e som vanligt mest cykel och användande för pengen. I Kalmar där ja bor mestadels cyklar jag racer. Cx. Och så småningom med unit 29ern finns ju bara ölansbron å ett Sopberg där i höjdskillnad

Prata med conceptstore och vart rekad stumpy evo istället för enduro evon. Han hade åkt på båda och tyckte att enduro Evon var bra overkill och grov att släpa runt med på fjället å vanlig kuperad Stigcykling. Så lutar åt stump EVo i large då.

Sitter och drömmer vidare om cyklarna. Lön får man ju snart och varför inte välja på en sj fsr expert carbon eko, eller expert carbon enduro, s-works enduro. Carbon enduron borde ju vara lätt lätttrampad uppför med sin vikt iaf Sj evo carbonen lär ju vara en dräpare den med. Vad hade ni kört på

Tillbaka
Topp