Köpråd Enduro

Köpråd Enduro
Hej! Dags för ny typ av cykel. Jag behöver tips och råd på en cykel som passar 75% utför i flowleder/downhillbackar med lift. 15% stigar hemma i skogen och 10% ledare i ungdomsgrupp.
Det blir ingen ren DH cykel men gärna något tips på cykel som tål lite röda och svarta leder, kanske några hopp i någon rolig park. Har inga problem med att det i denna ekvation kommer gå lite jobbigare uppför på stigcyklingen 😀
Tittat på YT Carpa, Cube Stereo, Canyon Spectral... men ddttakänns som djungel.
Kör idag Canyon HT och får ju hjärnskakning när ddtbörjar gå fort nerför.

Hjälp mig med detta, får bli något begagnat då budgeten är typ 25000

Köpråd Enduro
Habit LT 2 har bra geo även för oss "långdrasuter" (y)

Skulle definitivt tänja budgeten så långt möjligt och köpa nytt. Det här är en kategori cyklar som slits så det finns ytterst lite att tjäna på att sitta och vänta på nåt guldkorn.

Köpråd Enduro
Om man gillar bikepark och hellre kör utför än uppför, skulle ni då rekommendera en lite för "stor" cykel eller lite för "liten"? Men min längd hamnar man ofta precis mittemellan M och L på framestrl.

Köpråd Enduro
Om man gillar bikepark och hellre kör utför än uppför, skulle ni då rekommendera en lite för "stor" cykel eller lite för "liten"? Men min längd hamnar man ofta precis mittemellan M och L på framestrl.
Jag är 180 cm och min Specialized Enduro är ”S4” — L på Specializedspråk. Jag hade nog ärligt talat haft mer kul på en S3. Den är onödigt stor för mig. Det blir stabilt, visst, men också lite obäkigt. Om du är mellan storlekarna och värdesätter stabilitet och ”rakt framåt”-fart över lekfullhet och manöverförmåga hade jag nog rekommenderat den större storleken.

Köpråd Enduro
Man kan sikta på en medium och istället gå på en cykel som är mer utförsorienterad också typ Meridan som Jonte länkar till. Cannondale har Jekyll också, kan man leva med färgen så finns den här:

Köpråd Enduro
Man kan sikta på en medium och istället gå på en cykel som är mer utförsorienterad också typ Meridan som Jonte länkar till. Cannondale har Jekyll också, kan man leva med färgen så finns den här:
Vilket pris! Men oj vad osnygg 😄
Vad är bra med deras sätt att dra kedjan upp på extradrev? Vad kallas det? Nytt för mig

Köpråd Enduro
Lite mindre ”utför” men den senaste LTn sägs vara bra både på det och som stigcykel. Kan med lite letande hittas med ännu bättre pris:

Köpråd Enduro
Merida är också 470 i medium.

Ska man bara åka utför så kan ha råd med en mindre smidigare cykel. Ska man cykla hemma också måste msn kolla upp att man har plats att sitta ner

Köpråd Enduro
Hej, har haft en fs med 150/140 de senaste fyra åren och i måndags slog jag till på en ny Canyon Spectral under deras sensäsongsrea. Blev en AL 5 i storlek M och mullet (27,5” bak och 29” fram). Testade en sån på Cykeltestarhelgen i Hellas i våras och den passade mig perfekt.

Är 177 cm på 74 kg. Cyklar stig och en hel del utför. Har insett att min sweet spot för dämpning ligger på ca 150/140 eller max 160/150. Testade en kompis 170/170 i Flottsbro men upplevde den som lite för mycket för min smak. Visserligen stabil i stök (typ Enduro-spåret) men inte alls så poppig och lekfull i hoppen. För mig kändes det tråkigare.

En detalj som faktiskt är lite av en deal breaker för mig är att jag inte vill ha kabeldragning via styret. Otroligt bökigt och onödigt IMHO. Vet många som tycker likadant. Så tyvärr går Orbean bort av den anledningen. Samma med Cube. Och jag ville ju dessutom ha mullet så det begränsade mitt urval ytterligare. Men nuvarande Spectralen känns otroligt prisvärd med bla Lyrikgaffel på AL 5. Stor skillnad på komponenter jämfört med tidigare års modell. Går nu för 25.500 (ca 28.000 originalpris).

EDIT. Sen är det ju lite begreppsförvirring vad en "enduro" egentligen är nuförtiden. Bara för några år sen räknade man ofta allt över 150mm fram som enduro men numera kallas det ofta bara för "trail" eller "långslagig trail". Ex Spectralen klassades av Canyon som Enduro tidigare men sedan nåt år tillbaka kallar dom den trail. Samma med en del andra märken. Så när du frågar efter en "enduro" kan det betyda olika för olika personer och att det NUMERA oftast betecknar hojar med slaglängd närmare 170/160 och uppåt. Bara så du är medveten om det. Och du har ju fått förslag på en del såna hojar (som är jättebra men frågan är om det är det du är ute efter?). Det kan bara du svara på.

Senast ändrad:
Köpråd Enduro
En detalj som faktiskt är lite av en deal breaker för mig är att jag inte vill ha kabeldragning via styret. Otroligt bökigt och onödigt IMHO.

Occam har mögligheten att undvika dragningen genom styrlagret (går inte genom styret eller stammen), men det verkar som man i så fall behöver byta i efterhand ...

Men nuvarande Spectralen känns otroligt prisvärd med bla Lyrikgaffel på AL 5.

Det verkar vara en Lyrik Base. Jag undrar hur dämparen i den är. Min son provade en Spectral Hellas, antar samma, men för kort för att uppmärka något.

Köpråd Enduro
Occam har mögligheten att undvika dragningen genom styrlagret (går inte genom styret eller stammen), men det verkar som man i så fall behöver byta i efterhand ...
Ok. Bra att veta. Kände inte till det. Men frågan är vad det kostar?

Det verkar vara en Lyrik Base. Jag undrar hur dämparen i den är. Min son provade en Spectral Hellas, antar samma, men för kort för att uppmärka något.
Alltid svårt att bilda sig en uppfattning om alla komponenter på en cykel under en kort testttur. Men för mig var det framförallt chansen att få testa en mullet som var viktigt. Lånar ju sonens hoj ibland (som är 27.5" både fram och bak) och det är märkbart hur mycket mer lekfull den är. Men något mindre stabil i stök. Känns som att mullet blir en bra kompromiss för mig.

Köpråd Enduro
Ok. Bra att veta. Kände inte till det. Men frågan är vad det kostar?

Om man gör det själva, ingenting, eller kanske två nya oliv.

Alltid svårt att bilda sig en uppfattning om alla komponenter på en cykel under en kort testttur. Men för mig var det framförallt chansen att få testa en mullet som var viktigt. Lånar ju sonens hoj ibland (som är 27.5" både fram och bak) och det är märkbart hur mycket mer lekfull den är. Men något mindre stabil i stök. Känns som att mullet blir en bra kompromiss för mig.

Jag har dåliga erfarenheter av RockShox Motion Control dämpare. Värst var den i en Reba. Lite bättre i en Yari, men körde den utför i Alperna där det verkligen behövs en bra dämpare. MC blir stum på flera slag i rad. Pinkbike skriver positivt om Rush dämpare på en Zeb i en review av Devinci Chainsaw.

Jag undrar hur mycket ett mindre bakhjul bidrar till lekfulheten. För mig skulle lite mer frigång mellan bakhjulet och räven vara bra i branta nedfarter, men antar att mindre feghet också skulle lösa det ;)

EDIT: så gaffeln verkar vara bra, och fördelen med Lyrik är att man senare alltid kan slänga i en Charger.

Köpråd Enduro
Definitivt lite för liten. En liten cykel går att göra större, en för stor är princip omöjlig att göra mindre.
Sedan är ju problemet att man helst bör veta sina "nummer" tex reach, stack och ETT (hur lång den är när man sitter ner).
Vissa märkens Large är tex mindre än andra märkens Medium, det finns ingen standard på måtten så att säga.

Köpråd Enduro
Om man gör det själva, ingenting, eller kanske två nya oliv.

Jag har dåliga erfarenheter av RockShox Motion Control dämpare. Värst var den i en Reba. Lite bättre i en Yari, men körde den utför i Alperna där det verkligen behövs en bra dämpare. MC blir stum på flera slag i rad. Pinkbike skriver positivt om Rush dämpare på en Zeb i en review av Devinci Chainsaw.

Jag undrar hur mycket ett mindre bakhjul bidrar till lekfulheten. För mig skulle lite mer frigång mellan bakhjulet och räven vara bra i branta nedfarter, men antar att mindre feghet också skulle lösa det ;)

EDIT: så gaffeln verkar vara bra, och fördelen med Lyrik är att man senare alltid kan slänga i en Charger.
Grejen med 27,5 bakhjul och lekfullhet är att BB är högre upp i förhållande till bakhjulet, därför lättare att "poppa", bunnyhoppa och får upp i luften. Många verkar tro att det är hjulet i sig som är mindre, det bidrar ju litegrann, men hög BB är för mig den största skillnaden, och som du säger att man inte slår i röva.

Köpråd Enduro
Grejen med 27,5 bakhjul och lekfullhet är att BB är högre upp i förhållande till bakhjulet, därför lättare att "poppa", bunnyhoppa och får upp i luften. Många verkar tro att det är hjulet i sig som är mindre, det bidrar ju litegrann, men hög BB är för mig den största skillnaden, och som du säger att man inte slår i röva.

Ah, om det handlar om att får upp framhjulet då är jag med.

Senast ändrad:
Köpråd Enduro
Spectral känns som ett hett alternativ, liiiite över budget om man tittar på nytt,

Någon som har koll på ramändringar, specändringar under åren på just Spectral? Typ "köp -23 och framåt annars får du den tråkiga gamla geometrin"?
2021 kom den "nya" geometrin som står sig än i dag - mkt låg BB och förhållandevis kort bakända vilket man främst har glädje av på platten kanske, d.v.s. mer avsedd för stigcykling än enduro även om den klarar båda. Kolfibervarianterna har dragits med kvalitetsbrister kopplat till vevlagerinfästningen. Det finns en hel del skrivet i canyontråden om du skummar igenom sidorna från typ 2022 till 2025, typ härifrån.

Köpråd Enduro
Strive är ju rätt snygg och Alpine också

men om vi lämnat riktiga enduro till förmån för spectral så måste man nämna Fuel Ex också
Det är väl lite det som rör till det lite för mig, Enduro/trail/AM alla kallar samma cyklar olika. På lokala cykelhandlarn så sa han "Den här spectral hojen är den bästa Enduron vi har under 30K." Medans många här kallar den Trail 😀. Jag vill ha något som går att köra hårt utför, kanske hoppa lite. Men har provat några DH-cyklar och de blir lite fööör mycket i en pumptrack eller en skogsstig. Därför tänker jag att det är en Enduro jag behöver, men kanske är det en trail? Eller AM?

Köpråd Enduro
Det är väl lite det som rör till det lite för mig, Enduro/trail/AM alla kallar samma cyklar olika. På lokala cykelhandlarn så sa han "Den här spectral hojen är den bästa Enduron vi har under 30K." Medans många här kallar den Trail 😀. Jag vill ha något som går att köra hårt utför, kanske hoppa lite. Men har provat några DH-cyklar och de blir lite fööör mycket i en pumptrack eller en skogsstig. Därför tänker jag att det är en Enduro jag behöver, men kanske är det en trail? Eller AM?
enduro brukar man nog säga är 160-170 fram. Sen har du dessutom super enduro 180+
140-160 kallar väl happy trail. Enduro är det inte i alla fall. Kanske ändå är bästa lösningen så längre man har enduro dämpning fram och back.

Sen bygger några "parkhojar" = DH gaffel och ingen dropper. Vad jag vet så finns det inte färdigt men en del ramar stöder nog officellt dubbelkrona

Köpråd Enduro
Därför tänker jag att det är en Enduro jag behöver, men kanske är det en trail? Eller AM?
Precis! Det du behöver är ju en enduro/trail/am. Solklart. 😉

Om man nu ska vara lite allvarlig (trots att det är fredag...) så är det nog bra om du funderar på slaglängden åtminstone. Räcker det med 140/130, 150/140 eller tror du dig behöva 170/170 typ? Har du provkört några fs med dessa slaglängder så du har något att jämföra med. Svårt att ge konkreta tips annars. Vi har ju ingen aning om du kör Rampage eller gröna flowleder liksom. 😉

Köpråd Enduro

Betäckningar flyter. Vid Enduro WC i La Thuile såg vi några åkare på Santa Cruz HighTower som har 150/145 mm slag. De flesta hade kring 160 mm. Men det du letar efter verkar vara en kombinerad park/skogscykel. Det blir lite svårare.

Commencal Clash är en typisk parkcykel. Jag och sonen tyckte om den i park och branta skogstiger i alperna. Med vi tycker att den var hemsk att cykla uppför med, och även på platten. Vi har dock en i ungdomsgruppen som kör Clash i Hellasgården utan att klaga. Så var gränsen går är personligt. Själva tycker jag om lite slag, men jag är inte nära genomsnittligt (kör också helstel). Min son höjde sin gaffel stegvis från 130 till 160 (eller egentligen 154 mm) och nu tycker han att han inte ska har mer slag fram (bak har han 130 mm). Det funkar perfekt i både Hellas och Järvsö, även om lite mer slag skulle vara bra när han bomber nedför Kristin.

Köpråd Enduro
enduro brukar man nog säga är 160-170 fram. Sen har du dessutom super enduro 180+
140-160 kallar väl happy trail. Enduro är det inte i alla fall. Kanske ändå är bästa lösningen så längre man har enduro dämpning fram och back.

Sen bygger några "parkhojar" = DH gaffel och ingen dropper. Vad jag vet så finns det inte färdigt men en del ramar stöder nog officellt dubbelkrona
Bra input! 👌
Tips på en trevlig Enduro-dämpare?

Köpråd Enduro
Det är svårt att veta vad "hårt utför" är. När du skriver "kanske hoppa lite" går det inte riktigt ihop för mig, om du kör hårt utför så kan du förhoppningsvis hoppa.
Skulle säga att något med runt 150mm i bak klarar sig bra i de flesta svenska miljöer, de är dessutom ganska lätta.
Man kan ju pumpa upp dämpningen hårdare om det känns för svampigt på hemmastigarna också, det ger iaf en illusion av att cykeln är mer kvickhanterlig.

Köpråd Enduro
Det är svårt att veta vad "hårt utför" är. När du skriver "kanske hoppa lite" går det inte riktigt ihop för mig, om du kör hårt utför så kan du förhoppningsvis hoppa.
Skulle säga att något med runt 150mm i bak klarar sig bra i de flesta svenska miljöer, de är dessutom ganska lätta.
Man kan ju pumpa upp dämpningen hårdare om det känns för svampigt på hemmastigarna också, det ger iaf en illusion av att cykeln är mer kvickhanterlig.
skiljer det så mycket i vikt? Är det inte mest däck + annat?
Min enduro vägde väl som minst låga 14 med blandade komponenter och stigdäck. Nu med gravity däck och annat så gissar jag att det närmar sig 16
(vägde den förresten aldrig med XC däck som jag kört med i två somrar nu)

Vad väger en park kittad trail?

Ok, 150 BAK säger du. Ja, det är ju det jag har på en mega 290 men tror inte det gör den så mycket lättare :)

Köpråd Enduro
skiljer det så mycket i vikt? Är det inte mest däck + annat?
Min enduro vägde väl som minst låga 14 med blandade komponenter och stigdäck. Nu med gravity däck och annat så gissar jag att det närmar sig 16
(vägde den förresten aldrig med XC däck som jag kört med i två somrar nu)

Vad väger en park kittad trail?

Ok, 150 BAK säger du. Ja, det är ju det jag har på en mega 290 men tror inte det gör den så mycket lättare :)

Nu kanske jag har en skev bild av vad som är "lätt", men jag tänker typ 13-14kg för en cykel som håller för det mesta? Inte typ 11kg.
Men det känns ändå som när det kryper upp mot 160-170mm i bak att de börjar tjocka på sig lite?
För övrigt så är det väl ändå så att om man säger att man har en "cykel med 150mm" att man menar bak? Annars kan det ju vara en hardtail :)

Jag gör ingenting om jag ska köra park med min cykel, så den väger samma, haha!
Skämt åsido, så är det väl bara däck man skulle behöva byta, om man vill, det blir väl nåt halvt kilo mer.

Senast ändrad:
Köpråd Enduro
Nu kanske jag har en skev bild av vad som är "lätt", men jag tänker typ 13-14kg för en cykel som håller för det mesta? Inte typ 11kg.
Men det känns ändå som när det kryper upp mot 160-170mm i bak att de börjar tjocka på sig lite?
För övrigt så är det väl ändå så att om man säger att man har en "cykel med 150mm" att man menar bak? Annars kan det ju vara en hardtail :)

Jag gör ingenting om jag ska köra park med min cykel, så den väger samma, haha!
Skämt åsido, så är det väl bara däck man skulle behöva byta, om man vill, det blir väl nåt halvt kilo mer.

Nja, om enduro är 160-170 så måste man nog mena fram, annars är inte nukeproof mega 290 en enduro och det blir nog svårt att få ihop.
Däremot skulle jag säga att en HT på 160-170 absolut är en enduro

men det jag egentligen undrade är om det en 140-150 verkligen är lättare än en 160-170? (EDit TYPO)

Lyrik väger väl 100-200g mer och jag har en stor super delux med megneg. Minns inte om meg väger 60g eller nåt sånt.

Google säger att en spectral väger 14,6 - 15.5kg och det var lite det jag trodde.

Köpråd Enduro
Betäckningar flyter. Vid Enduro WC i La Thuile såg vi några åkare på Santa Cruz HighTower som har 150/145 mm slag. De flesta hade kring 160 mm. Men det du letar efter verkar vara en kombinerad park/skogscykel. Det blir lite svårare.

Commencal Clash är en typisk parkcykel. Jag och sonen tyckte om den i park och branta skogstiger i alperna. Med vi tycker att den var hemsk att cykla uppför med, och även på platten. Vi har dock en i ungdomsgruppen som kör Clash i Hellasgården utan att klaga. Så var gränsen går är personligt. Själva tycker jag om lite slag, men jag är inte nära genomsnittligt (kör också helstel). Min son höjde sin gaffel stegvis från 130 till 160 (eller egentligen 154 mm) och nu tycker han att han inte ska har mer slag fram (bak har han 130 mm). Det funkar perfekt i både Hellas och Järvsö, även om lite mer slag skulle vara bra när han bomber nedför Kristin.
Ang. slaglängder; precis den känslan jag fått från det lilla jag tittat på EWC; verkar som om många kör t ex förra Spez Stumpjumper Evo 160/150mm i stället för Spez Enduro, och i övrigt inte alls bara Fox 38/Zeb utan en hel del Fox 36/Lyrik-?

Tillbaka
Topp