Köpråd endurohoj

Köpråd endurohoj
Satfläsk vad nya Capra Uncaged ser fet ut, får hoppas på att ortopeden lyckas karva till handen så det går att cykla utför igen.

170mm cranks känns rätt udda på en sådan hoj men förutom det ser den ju grym ut som park-hoj.

Patienten: Kommer jag kunna spela piano när det läkt?
Doktorn: - Ja, det tror jag absolut.
Patienten: Cool, det kunde jag inte innan.

Köpråd endurohoj
170mm cranks känns rätt udda på en sådan hoj men förutom det ser den ju grym ut som park-hoj.

Patienten: Kommer jag kunna spela piano när det läkt?
Doktorn: - Ja, det tror jag absolut.
Patienten: Cool, det kunde jag inte innan.
170 för långa?

2a delen må vara ment för en annan tråd eller =) ?

Köpråd endurohoj
Lånar tråden. Har gått i tankarna att köpa mig en heldämpad hoj nu till våren.
Har alltid cyklat på hardtails men det kommer ju med begränsningar. Hardtailen kommer få stå kvar, så det jag är ute efter är en cykel att få bröta på och ha skoj med. Storlek XL och gärna 29".
Skulle behöva hjälp att sålla bland alla alternativ, som verkar bli fler och fler nu i och med alla reor.

Har kikat på Vitus Escarpe cr, Propaine Tyee(i den lägre prisklassen), Norco Fluid fs2

Köpråd endurohoj
Prooain Tyee är mer en endurohoj medans de andra rör sig i landet kring trailhoj. Så vill du ha en större skillnad på din HT och andra hojen så kommer nog Tyee vara det. Du har även nukeproof Mega som är mer som Tyeen: https://www.bikester.se/nukeproof-mega-290-comp-alloy-intl.-M1293522.html?vgid=G1921527

Kör du på Tyeen så får du vänta dig minst 3 månaders väntetid. De säljer ut nuvarande modellen då det troligen kommer en ny i vår.

Köpråd endurohoj
Har alltid cyklat på hardtails men det kommer ju med begränsningar. Hardtailen kommer få stå kvar, så det jag är ute efter är en cykel att få bröta på och ha skoj med. Storlek XL och gärna 29".
Skulle behöva hjälp att sålla bland alla alternativ, som verkar bli fler och fler nu i och med alla reor.

Har kikat på Vitus Escarpe cr, Propaine Tyee(i den lägre prisklassen), Norco Fluid fs2
All of the above, Canyon Spectral kan man ju lägga till för en sån har jag. Och om man inte behöver coolaste märket så har nya Merida One Forty fått väldigt bra recensioner, och snygg är den med. Sen verkar det lite oklart huruvida de får tummen ur och faktiskt får ut dem ur fabriken.. https://www.merida-bikes.com/en-au/p/product-news-bikes/one-forty-570.html

Senast ändrad:
Köpråd endurohoj
Prooain Tyee är mer en endurohoj medans de andra rör sig i landet kring trailhoj. Så vill du ha en större skillnad på din HT och andra hojen så kommer nog Tyee vara det. Du har även nukeproof Mega som är mer som Tyeen: https://www.bikester.se/nukeproof-mega-290-comp-alloy-intl.-M1293522.html?vgid=G1921527

Kör du på Tyeen så får du vänta dig minst 3 månaders väntetid. De säljer ut nuvarande modellen då det troligen kommer en ny i vår.
Det ser helt klart ut som ett bra alternativ. Den långa väntetiden på en Tyee är ju en lite av en deal breaker måste jag erkänna. Tack för tipset!

Köpråd endurohoj
All of the above, Canyon Spectral kan man ju lägga till för en sån har jag. Och om man inte behöver coolaste märket så har nya Merida One Forty fått väldigt bra recensioner, och snygg är den med. Sen verkar det lite oklart huruvida de får tummen ur och faktiskt får ut dem ur fabriken.. https://www.merida-bikes.com/en-au/p/product-news-bikes/one-forty-570.html
Har inte alla nya Merida höljedragning via styrlagret? ? men i övrigt ett underskattat märke helt klart. Nya endurohojarna såg fina ut, men hoppar pga ovan anledning.

Köpråd endurohoj
Den där one-fortyn verkar ju cool! Fräckt att kunna byta storlek på bakhjul. Flex-stay på alu-versionen t o m, hur funkar det egentligen?
Vete fan, grabbarna nere på bikefixx har nog rätt bra koll på den biten. Det var även de som började skratta (ingalunda otrevligt dock) när jag klev in och ville titta på nya One Fortyn i höstas ? ”Det sägs finnas en demohoj som just nu är i England” förklarades det sen.

Köpråd endurohoj
Den där one-fortyn verkar ju cool! Fräckt att kunna byta storlek på bakhjul. Flex-stay på alu-versionen t o m, hur funkar det egentligen?
Jag personligen hade aldrig valt det. Handlar ju om utmattning av materialet. Kanske ok på en cykel som rullar mest platt. Kanske är ok på annan cykel också men materialet utmattas ju så till slut går det inte. Jag vill kunna byta delar och ha min cykel i 10år iaf men så kanske inte andra tänker.

Scott t.ex. har det på några cyklar och har så sjukt dåliga garantiregler att det är omöjligt att kunna använda garantin efter några år.

Köpråd endurohoj
När jag läser på Meridas hemsida så står det följande:
Using a flexstay design means a back end that’s stiffer in all the right places, plus fewer bearings mean lower weight and less maintenance. That’s on both our carbon and aluminium frames. Both have been tested by the ZEDLER Institute, so they are made to last. And before you worry about the longevity of repeatedly bending metal, the frame design and suspension configuration is based on minimal deflection when going through the travel, making the use of aluminium possible. The ONE-FORTY is tested to the Category 4 all-mountain and enduro standard, and we back that up with a lifetime warranty, despite the demanding usage category.

Ska man läsa det som att staget flexar mindre på alu-versionen? I sådana fall måste det samtidigt innebära att dämperiet funkar bättre på kol-versionen.

Specialized har ju flex-stay på sin kol-stumpjumper men FSR-länkage på alu-varianten vilket känns som en rimligare lösning.

Köpråd endurohoj
Using a flexstay design means a back end that’s stiffer in all the right places, plus fewer bearings mean lower weight and less maintenance. That’s on both our carbon and aluminium frames. Both have been tested by the ZEDLER Institute, so they are made to last. And before you worry about the longevity of repeatedly bending metal, the frame design and suspension configuration is based on minimal deflection when going through the travel, making the use of aluminium possible. The ONE-FORTY is tested to the Category 4 all-mountain and enduro standard, and we back that up with a lifetime warranty, despite the demanding usage category.

Ska man läsa det som att staget flexar mindre på alu-versionen? I sådana fall måste det samtidigt innebära att dämperiet funkar bättre på kol-versionen.

Specialized har ju flex-stay på sin kol-stumpjumper men FSR-länkage på alu-varianten vilket känns som en rimligare lösning.
Läser det som att de tror på vad de gör och att de menar att mängden flex är så liten att det inte borde påverka livstid enligt deras tester. Andra ramar flexar ju också men inte på samma ställer eller riktning. Man kan tänka att Merida konsernen som väl äger Specialized borde tänka långsiktigt.
Känns ändå konstigt för mig men de har förmodligen rätt. Men är t.ex. garantin bara första person är chansen liten att den kan utnyttjas efter några år ändå.

Köpråd endurohoj

Nej, jag läser det inte som länkaget skiljer sig mellan kol och alu. Länkaget är designad så att böjningen staget är lågt. Men det har Kona också gjort med Hei Hei, och den går av.

Köpråd endurohoj
Jag menar att kol förmodligen kan böjas mkt mer än alu och eftersom Merida då har valt samma design för de två materialen, så är min gissning i varje fall att denna flexstay-designen har begränsad nytta. Eller i varje fall ersätter de inte fullt ut en extra pivotpunkt. Varför skulle annars Specialized valt FSR-länkage för sin alu-Stumpjumper?

Testade en Trek eCaliber (kol) för ett par år sedan och tittade noggrant på flexstay o det rör sig ganska friskt där. Jag kan inte tro att aluminium kan röra sig på samma sätt utan att mattas ut.

Köpråd endurohoj
Jag menar att kol förmodligen kan böjas mkt mer än alu och eftersom Merida då har valt samma design för de två materialen, så är min gissning i varje fall att denna flexstay-designen har begränsad nytta. Eller i varje fall ersätter de inte fullt ut en extra pivotpunkt. Varför skulle annars Specialized valt FSR-länkage för sin alu-Stumpjumper?

Testade en Trek eCaliber (kol) för ett par år sedan och tittade noggrant på flexstay o det rör sig ganska friskt där. Jag kan inte tro att aluminium kan röra sig på samma sätt utan att mattas ut.

Ja, aluminium mättas ut av böjning, kolfiberkomposit inte.

Köpråd endurohoj

Ska du ta med den till en bikepark; då är det bara Tyee som gäller bland de där. Annars är det en rejäl pjäs som funkar utmärkt på stig, men de andra är ju mer stighojar och då hade jag nog valt Norcon.

Köpråd endurohoj
Ska du ta med den till en bikepark; då är det bara Tyee som gäller bland de där. Annars är det en rejäl pjäs som funkar utmärkt på stig, men de andra är ju mer stighojar och då hade jag nog valt Norcon.
Jag har ju fått känslan av att Tyee kanske kommer skänka det största léendet, men om det är värt att vänta tre månader, spendera några tusen extra eller köpa en nedread Nukeproof Mega 290 istället?

Nog ska man kunna köra lite park med 15kg vitus...Ska vara en fin cykel den senaste
De säger ju detta. Sen är den ju jäkla snygg också.

Köpråd endurohoj
Jag har ju fått känslan av att Tyee kanske kommer skänka det största léendet, men om det är värt att vänta tre månader, spendera några tusen extra eller köpa en nedread Nukeproof Mega 290 istället?

De säger ju detta. Sen är den ju jäkla snygg också.
Megan är väldigt lik Tyeen helt klart, tror den är toppen också. Jag får snart min Tyee-ram som jag köpte på rean i november (25%).

Behöver du även en 10% kod för Bikester (om den funkar på den hojen) kan jag skicka en i PM

Köpråd endurohoj
Bara en undran från en ovetande. De här med kategorier som t ex Canyon o Propain kör med - är detta officiella kategorier? D v s är det en gemensam standard?

Jag hade bestämt för mig att när Canyon introducerade sitt system så var det bara deras egna sätt att beskriva hojen (o hantera garantier antar jag). Men nu verkar det komma hos fler tillverkare.

Köpråd endurohoj
Bara en undran från en ovetande. De här med kategorier som t ex Canyon o Propain kör med - är detta officiella kategorier? D v s är det en gemensam standard?

Jag hade bestämt för mig att när Canyon introducerade sitt system så var det bara deras egna sätt att beskriva hojen (o hantera garantier antar jag). Men nu verkar det komma hos fler tillverkare.
Det är ju isf ett ganska godtyckligt system, t ex kategori 4 som är typ ”ok att köra park, men inte hela tiden” ?

Köpråd endurohoj
Nej, 140 /150 och 15kg ska man så klart undvika att ta ut i nåt bröt.

Antingen tål den väl ett drop eller inte? Ska garantin ta hänsyn till om msn åkt lift eller inte?

Var hittar ni att vitus är oroliga för att den ska spricka som en spectral?

Have room in your life for just one bike but want to ride ALL the trails? You're looking at the right bike.

Köpråd endurohoj
Megan är väldigt lik Tyeen helt klart, tror den är toppen också. Jag får snart min Tyee-ram som jag köpte på rean i november (25%).

Behöver du även en 10% kod för Bikester (om den funkar på den hojen) kan jag skicka en i PM
Den ser så jäkla bra ut Tyeen, och särskilt i raw, men vilken väntetid. Hoppas du blir nöjd!

Schysst av dig, men Megan är nedread rätt ordentligt på bikester nu fram till den 27e och det går väl inte att kombinera rabattkod med en cykel som redan har reducerat pris?

Köpråd endurohoj
Jag trodde det var påhitt, men ser nu att Canyon refererar till ISO 4210 som ju verkar "finnas på riktigt".
1676189225557.png

Köpråd endurohoj
Jag trodde det var påhitt, men ser nu att Canyon refererar till ISO 4210 som ju verkar "finnas på riktigt".
Visa bilaga 607791
Såg oxå det. Och läste på lite nu från din länk (utfasad visst, finns en nyare std men det står i princip samma sak i beskrivningen).
"This document does not apply to specialized types of bicycle, such as delivery bicycles, recumbent bicycles, tandems, BMX bicycles, and bicycles designed and equipped for use in severe applications such as sanctioned competition events, stunting, or aerobatic manoeuvres."

Så det är lite märkligt att man inte får tävla med en Spectral även om Adam Larsson tycker annorlunda.

Hur som helst är det väl ändå bra att ngn försöker sig på att standardisera cyklar o deras tänkta användningsområde även om det kanske haltar lite.

Köpråd endurohoj
Den ser så jäkla bra ut Tyeen, och särskilt i raw, men vilken väntetid. Hoppas du blir nöjd!

Schysst av dig, men Megan är nedread rätt ordentligt på bikester nu fram till den 27e och det går väl inte att kombinera rabattkod med en cykel som redan har reducerat pris?
Raw är dessutom slut, en sån jag beställde men fick byta då de inte finns längre.

Ibland går det att kombinera rabattkod + nedsatt pris ?

Köpråd endurohoj
Finns ju många som kör Fuel EX i park men knäcker man den ska man nog inte bli ledsen.

Gillar också formuleringen från Canyon (gäller kategori 5): ”Dessa cyklar kan användas av tekniskt skickliga och erfarna cyklister för att köra i mycket utmanande och brant terräng med ett stort antal hinder.”

Dvs är du ett klantarsle kan du inte räkna med att cykeln håller trots klass 5.

Köpråd endurohoj
Klart du får tävla, men garantin gäller inte.
Vet inte hur det är just i cykelbranschen men överallt annars så gäller ingen form av garanti och produkten används i tävling.
Det stämmer nog. Bara för det ska jag kolla vilken standard som gäller för kategori 5-cyklar... ?

Edit: Kategori 5 bygger på samma ISO-standard som kategori 4 och kategori 3... Orkar inte kolla kategori 2 o 1. ISO-standarden i sig säger nog inte hur mkt stryk en cykel tål.

Senast ändrad:
Köpråd endurohoj
Jag tänker mest att om tillverkaren själv klassar in den i 5 så är den verkligen byggd för det. Vilket iaf ger mig lite mer ”peace of mind” när jag tar mina kassa linjeval och brakar in i ett brötigt segment utför.

Men jag hade fortfarande använt många hojar som inte klassas in i park just där om det råkat bli så att jag köpt en sådan. Men nu valde jag dock Tyee för att den verkligen pallar park också.

Köpråd endurohoj
Klart du får tävla, men garantin gäller inte.
Vet inte hur det är just i cykelbranschen men överallt annars så gäller ingen form av garanti och produkten används i tävling.
Intressant tanke det där. Om man köper sig en Specialized Epic S-Works med Brain för en kappsäck med pengar och deltar i ngt random motionslopp så får det ju ganska stora konsekvenser när/om ngt pajar.

Köpråd endurohoj
Är det så ofta man ser en knäckt ram utöver de som har det som partytrick?
Sen kör väl svettona bara en säsong innan de säljer träningscykeln för 78 000 på happy...Det är kanske köparen som ska oroa sig

Köpråd endurohoj
Är det så ofta man ser en knäckt ram utöver de som har det som partytrick?
Sen kör väl svettona bara en säsong innan de säljer träningscykeln för 78 000 på happy...Det är kanske köparen som ska oroa sig
Nä, det händer väl förhoppningsvis inte så ofta men jag tror det är få som tänker på att garantin upphör (inkl mig själv) när de deltar i ngt lokalt lopp för skojs skull. Klappar t ex Brain-funktionen ihop sedan så kan det bli kostsamt om man är sanningsenlig.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp