Köpråd ersätta min Radon HT med FS

peffen

Medlem
Jag har idag en Radon ZR Race 29er 5.0 20" från 2013 (HT).
Jag skulle vilja skaffa mig en heldämpad FS och undrar vad det finns för alternativ? Några tips?
Jag är 195cm lång, väger ca 98kg.

Min nuvarande cykel är aningens liten och jag upplever vinkeln på framgaffeln lite för rak så jag fegar alltid ur i branta partier nedför. Tycker jag fastnar lätt med, vet inte om det beror på vinkeln eller tekniken. Jag behåller dock cykeln till sommarstugan.

Jag vill ha dropper på sadel, kunna låsa framgaffel från styret. Punkteringsfritt verkar ju hett nu, vet inte om man kan få det redan vid inköp? Jag vill ha lite mer vinkel på gaffeln än idag (vet ej vad jag har idag...) för branta partier, men samtidigt ska den gå att använda på grus med utan att den blir för seg. Vet inte vad mer för krav man ska ha...

När jag köpte Radon 2013 var de kända för att vara prisvärda, vet inte om det riktigt stämmer idag? Finns det bättre alternativ?
De har t.ex. en Radon Skeen trail CF 9.0 22" men lite i dyraste laget kanske, 2600 euro. Finns bättre alternativ?

de är nog fortfarande prisvärda. Jag vet inte, kanske annars kolla på Canyon, men jag tror knappast det är bättre

Reactorn är nog snäppet fetare än skeen - men ja, jag vill också ha en.

Cyklarna brukar levereras med slang men redo för TL

Kan lägga till att det är 29" jag är ute efter. Jag har inte så mycket koll på storlekar men tänker att om jag klarat mig på 20" i just Radon i 7 år så borde en 22" inte vara för liten? Hade för mig man sa de var stora i storlekarna på den jag köpte sist... Sen måste det ju inte vara just det märket heller. Att jag köpte 20" sist var för att jag trodde jag vara kortare än vad jag var samt att 22" precis tog slut så jag intalade mig att 20" skulle funka (inte lika dyr som nu).

Det ska även gå att beställa den nu så man kan börja använda den så snart som möjligt. NP reactor verkar vara över 30000kr så det går bort.

Förutom canyon så kan du ju kolla på cube stereo men jag tror inte de är bättre än skeen. Inte bättre i betydelsen modernare ialla fall

Skeen är ju inte super kort men föll under mitt krav på min 500 mm i reach. Jag gick på Occam och är nöjd men hade inte skadat om den hade varit lite längre. YT Jeffsy i XXLvar jag också lite sugen på.

I år får du nog vara glad om du hittar en heldämpad cykel under 30 000:- i rätt storlek. Är extremt tomt i lagren då många velat köpa mtb pga Corona.

"Marathon" är bike-discounts egen benämning av XC-cyklar med mera slaglängd. Brukar även kallas "trail" eller "down county" beroende på vilken PR-avdelning...

Är Radin fel modell för mig då den kallas Marathon? Då är den kanske nästa samma som jag har idag i geometri?
Svårt att hitta något om geometrin på din nuvarande. Har du cykeln nära dig är det ganska lätt att mäta up så kan du jämföra. Jag skulle nog försöka testa en Mordern större hoj då det känns som det är först nu dom börjar komma i våra storlekar.

Får man inte med låsning av dämparna via styret i denna prisklass? På bilden av styret ser man inget sånt på Skeen. Om jag satsar hårt på ett segment eller liknande brukar jag på nuvarande köra med fri dämpning i nedförpartierna sen låser jag framgaffeln när uppförsbacken kommer. Känns livsfarligt att göra sånt i farten om man ska släppa styret för att låsa fram och eventuellt bak?

Av en slump kom jag direkt in på denna tråd med samma fråga. Verkar inte finnas så ofta tydligen:

Vilken cykel är bäst materialmässigt av Skeen 9.0 som är länkat i första inlägget samt Nukeproof Reactor? Samt vilken borde passa mig bäst som är 195cm/98kg?

-Skeen verkar gå på knappt 2800kr med frakt enligt valutaomvandlare på google, kanske mer när man väl betalar på riktigt? Reactor går på 30000kr med frakt från wiggle/chainreaction.
-Skeen är viss del kolfiber, reactor tyngre.
-Skeen verkar lite mindre i storlekarna vilket gör att jag tvekar lite men vet egentligen inte.
-Reactor onödigt stora dämpare om man itne kör 100% stigar? Går dock att ställa om cykeln lite med den där skruven om det blir mindre stig?
-Reactor 1 veckas leverans, Skeen 1 månads.

Jag kör mest på stigar söder om stockholm ett par mil max inkluderat då en del grus. Ibland är det kul för egot att cykla lite fler mil på grus och asfalt men egentligen ska man väl ha en annan cykel för sånt.

Att jag valde ut just dessa är för att de är max 30 000kr och finns i lager i största storlek.

Skeen snyggare färg glömde jag nämna. Lite tråkig på reactorn...
Det är lite olika cyklar bara men reactorn verkar fin
Vad menar du med olika cyklar? Är det som jag var inne på att reactor är mer renodlad stig? För tråkig på grus som det tenderar bli en del med? Sen om man räknar grus som transport eller en del av cyklingen är lite olika.

Skeen snyggare färg glömde jag nämna. Lite tråkig på reactorn...

Vad menar du med olika cyklar? Är det som jag var inne på att reactor är mer renodlad stig? För tråkig på grus som det tenderar bli en del med? Sen om man räknar grus som transport eller en del av cyklingen är lite olika.
Båda är väl stig men skeen åt xc hållet och reactor åt enduro hållet. Hur mycket roligare skeen är på grus vet jag inte.

Om det är en snabb XC cykel du är ute efter så har du ingen nytta av 120-130 slaglängd på dämpare.
100mm duger gott till brötigare stig också förövrigt. Tycker Canyon Lux, Allebike Majestic och Scott Spark ser mest intressanta ut.

Edit: Orbea Oiz får inte glömmas bort heller, den ser härlig ut :) Orbea Oiz M30 går att få till ett rimligt pris nu.

Senast ändrad:
Jag har funderat lite på hur jag kör nu och tänker att jag nog inte ska ha en cykel med för lång slaglängd. Idag bottnar jag aldrig med min 100mm dämpare fram, sen kanske körstilen kommer ändras med en annan cykel men ändå...
Jag tror runt 120mm är lagom för stigarna utanför Stockholm. Vill inte ha den för slö.

Trek Top Fuel 8 finns i XXL och har 67,5/68 grader framgaffel, 510/515mm reach, 120mm fram och 115mm dämpare bak som går att låsa från styret. Tycker detta låter bra spec. Den finns även i XXL som verkar lagom för mig. 195cm lång är mellan 2 storlekarm, men med grenmått på 96-97cm rekommenderar dem den största. Nackdelar möjligtvis att den är lite tung, samt som vanligt dyrare än tänkt budget.

Finns det några alternativa märken som matchar geometrin som Top fuel har samtidigt som den finns i XXL? Scott Scale 950 är väl en likvärdig modell men finns endast i XL som ofta är i minsta laget generellt på olika märken.

9AA4466F-8BB7-44A2-9855-20317F0B0811.jpeg
Snöa inte in på XXL/XL utan titta på måtten i geometri tabellerna. Börja med reach/stack och jämför där.
Tex NP reactor XL är väldigt lik i måtten som fuel ex i XXL

Nej det är sant att inte XXL är det viktigaste, men jag tycker de med ”kort” slaglängd sällan är +500mm reach som exempel. NP reactor med 140mm tror jag är för mycket slaglängd för att vara nödvändigt i Stockholm även om förstås massavis kör med det. Har för mig NP och YT har större XL-cyklar men båda är långa slaglängd eller lite väl flacka. Därför ställde jag frågan som jag gjorde.

Den som heter Reactor ST? Kommer ihåg jag såg den förut men att den antingen va slut eller nåt med limited... Men det kommer kanske modell 2021 snart. Men såg nåt gammalt pris kring 45000kr så det är ju mer än 10000kr till. För en lite lättare mot Trek? Om det ens går att låsa dämparna sen. Så vet inte, men tackar givetvis för tipsen så man kan jämföra ändå!

Jag mätte min nuvarande Radon nu och den verkar ha kring 71 grader gaffelvinkel och endast 420mm reach. Så nästan allt jag köper kommer vara rätt stor skillnad, alla har ju flera cm längre reach oavsett modell så kanske klarar mig under 500mm med ifall intressantare modeller endast finns med "kort" reach? Gaffelvinkel finns väl viss risk för mätfel, men telefonen visade kring 0 grader mot golvet i alla fall. Om det kommer in lite fler modeller i butikerna snart kanske man måste provsitta lite.

Tillbaka
Topp