[Köpråd] Första gravel för långa

Mackieworld

Medlem
Hej forum.

Ber om ursäkt för ytterligare en sådan här tråd men jag behöver lite hjälp på vägen.

Jag skall köpa en gravel för pendling o längre turer på helgerna på asfalt och i skog. Kör just nu på en Specialized Sirrus hybrid från -14 som pendelhoj o det är dax att uppgradera till ngt roligare och mer mångsidigt.

Jag är rätt lång 197cm, 92cm ben, så valet e lite knepigt/smalt.
Budget max 20K som jag tror borde räcka bra för mina behov.
Jag har spanat in Canyon Grail 6 2XL och Rose Backroad 61cm som båda har 2x10 GRX RX400 som verkar ligga på rätt nivå för mig.
Finns det ngra stalltips på vad jag skall titta på för cyklar, alternativt egenskaper. Tex. vädret är ju växlande i vårt land och i framtiden kanske man vill ha skärm, åtminstone bak, kan det monteras på alla cyklar osv..

Lagertiderna är galna så här års, men jag kan vänta till höst för rätt cykel. Canyon kommer verkar finnas i sept och jag har fattat att det är huggsexa om dem.
Någon tipsade även om Merida Silex 400 för oss långa, en annan Kona Rove.
Jag är inte jätteinsatt måste jag medge, tycker det inte är helt enkelt med storlekar och alla cyklar som finns där ute, så därför vänder jag mig till er som är pro's.

Tacksam för alla tips.
mvh Marcus

Ever Given lär ha fått passera Suez nu så med lite tur kan det finnas cyklar till sensommaren-hösten…
XL verkar ha en Ridley i din prisklass som faktiskt går att köpa men om storlekarna passar får man nog kolla på plats.

Behöver du inspiration finns ju https://happyride.se/forum/threads/visa-din-gravelbike.2630128/

Senast ändrad:
Tänkte själv tipsa om Ridley Kanzo fast kolvarianten (som är en Carbonda 696) men xxl hade bara Large som törst som motsvarar en ,58a vilket tror jag kan bli lite för litet för ts.

Canyon Grail 6 2XL borde funka bra för dig. Jag är i din längd och har en sån sedan i våras. Jag är jättenöjd med cykeln, men ska byta styrstammen från 100 mm till 90 eller 80 trots att jag har "högt apindex" (långa armar och ben..). Jag gillar inte riktigt Canyons originalskärmar som jag köpte till. De är lite för smala och ganska platta så mycket grus och skräp hamnar ändå i drivlinan.

Canyon Grail 6 2XL borde funka bra för dig. Jag är i din längd och har en sån sedan i våras. Jag är jättenöjd med cykeln, men ska byta styrstammen från 100 mm till 90 eller 80 trots att jag har "högt apindex" (långa armar och ben..). Jag gillar inte riktigt Canyons originalskärmar som jag köpte till. De är lite för smala och ganska platta så mycket grus och skräp hamnar ändå i drivlinan.
Tack för svar, då känner jag mig tryggare. Va faktiskt så jobbig att jag kontaktade kundtjänst… de lär ju vara rätt trötta på folk som vill extra kolla storlekar :)
Lyckades faktiskt beställa en Grail 6 2xl igår då de dök upp på siten utan förvarning. Ngra timmar senare va de slut.
Nu gäller det bara att hoppas på att Canyon håller leveranstiden, har läst att det kan vara en del problem med den.

Tillbaka
Topp