Köpråd första Hardtail

Adelco

Medlem
Köpråd första Hardtail
Tjenare står i valet och kvalet för en aggresiv hardtail då jag tänkt börja köra lite i de lokala trailsen. Är inte blyg för ev uppgraderingar framöver men vill gärna ha så mycket som möjligt för pengarna "out of the box". Om jag missat någon modell som klassar dessa så informera mig gärna.
Funderar mellan dessa:

Vitus Sentier 27 VR

Stoic 2/3

Kona Honzo SE

Orbea H30

Marin San quentin 1

Tack på förhand :)

Köpråd första Hardtail
Du har missat Allebike MB31 Rescue TR:

Tråden:

Köpråd första Hardtail
Ns eccentric
Primal
Chameleon AL
Big trail 200
Norco fluid ht.
Fuse
Bird zero 29

Sentier känns möjligen lite gammal men funkar väl ännu

Köpråd första Hardtail
Missade helt att nämna att budget är runt 15k just nu, skulle det vara helt banbrytande skulle jag kunna gå upp till allebikens pris. Men helst en så robust hojj kring 15 är planen :)

Köpråd första Hardtail
Om priset på MB31 känns okej så hade det definitivt varit mitt val av ovanstående. Känns som en otroligt allsidig hoj som också är uppe i en komponentnivå där det inte är någonting som behöver uppgraderas och inte heller där det blir speciellt mycket bättre med bättre/dyrare komponenter bortsett från hjul och möjligtvis dämpare.

Alla andra är väl lite sådär när det kommer till komponenterna och dämparna skulle nog egentligen behöva uppgraderas om man vill ha det lite bekvämare även om det inte är någonting man skulle behöva göra direkt. Geometri-mässigt så är nog alla ungefär likvärdiga förutom San Quintin som är lite flackare och mer åt enduro hållet.

Köpråd första Hardtail
Tjenare står i valet och kvalet för en aggresiv hardtail då jag tänkt börja köra lite i de lokala trailsen. Är inte blyg för ev uppgraderingar framöver men vill gärna ha så mycket som möjligt för pengarna "out of the box". Om jag missat någon modell som klassar dessa så informera mig gärna.
Funderar mellan dessa:

Vitus Sentier 27 VR

Stoic 2/3

Kona Honzo SE

Orbea H30

Marin San quentin 1

Tack på förhand :)

Orbean finns på rea här: https://sundstorpscykel.se/orbea-cyklar-reservdelar/orbea-laufey/orbea-laufey-h30-2022.html

Jag skulle ta den av de du listat pg pris och 29” hjul.

Köpråd första Hardtail
Trek Roscoe!
Nya från Roscoe 7 är med 29 tum
Äldre Roscoe rullar på 27.5 (Roscoe 6 säljs fortfarande ny men är förra generationen)

Vinner kanske inte komponentmatchen men kompetent och framförallt ger fortroende till nybörjare

Köpråd första Hardtail
Trek Roscoe!
Nya från Roscoe 7 är med 29 tum
Äldre Roscoe rullar på 27.5 (Roscoe 6 säljs fortfarande ny men är förra generationen)

Vinner kanske inte komponentmatchen men kompetent och framförallt ger fortroende till nybörjare
Är faktiskt mer inne på 27.5" då jag tycker 29orna känns så stora. är ramen värd att ev uppgradera på om stunden kommer? :)

Köpråd första Hardtail
Är faktiskt mer inne på 27.5" då jag tycker 29orna känns så stora. är ramen värd att ev uppgradera på om stunden kommer? :)
Ja, Roscoe ramen är bra.
Geometrin skiljer sig från nya och gamla, men fortfarande bra. (Finns säkert många Roscoefans som kanske uppgraderar om du är ute efter lätt beg)
Roscoe 6 är en kompetent instegshoj, är väl mest fjädringen som är lite ”billig” men också lätt att uppgradera senare

Köpråd första Hardtail
Mellan en Ragley och Stoic så har Ragleyn bättre finish men mer ömtålig lack.
När jag pajade ett växelöra på Ragleyn i Lindvallen tog det 4-5 veckor att få hem ett nytt från Wiggle under brexit. Vet inte hur det är idag?

Köpråd första Hardtail
187cm men har alltid gillat mindre hjulen.. men kanske dax att ge 29 en chans :)

Jag är 179 cm och tycker att mina 29" hjul är små. Dom verkade riktigt stor när jag bytte från 26" till 29", men man vänjer sig snabbt. Jag tycker om att slänga runt cykeln i stök. Mindre hjul är kanske bättre då, men i stök rullar större hjul mycket bättre. Funderade igår om en mullet med 32" fram och 29" bak skulle vara optimalt. Men då blir framhjulet kanske för tung. Och det måste inte blir för enkelt att köra i stök!

Köpråd första Hardtail
Jag är 179 cm och tycker att mina 29" hjul är små. Dom verkade riktigt stor när jag bytte från 26" till 29", men man vänjer sig snabbt. Jag tycker om att slänga runt cykeln i stök. Mindre hjul är kanske bättre då, men i stök rullar större hjul mycket bättre. Funderade igår om en mullet med 32" fram och 29" bak skulle vara optimalt. Men då blir framhjulet kanske för tung. Och det måste inte blir för enkelt att köra i stök!
Varje gång jag testat 29" bakhjul på hardtail har jag tyckt att det varit hårt och stötigt, jämfört med 27,5 2.8" oftast med inlägg som jag kör på min stök-ht.
Däremot är det rätt egalt fram mellan 27,5+ och 29, så man kan med gott samvete köra mullet, en ram för 29" lämpar sig väl för det, jag skulle bara vilja bekräfta att jag kunde köra 2.8"-däck bak...
29+ bak skulle jag nog gilla, men det passar inte på min nuvarande ht och den kommer jag inte byta ut förrän jag kör sönder den och Mattias Hellöre inte kan fixa den. (Det är som trasigt och gaffatejp).

Köpråd första Hardtail
Ett 27.5 plusdäck blir ju lika stort som 29 och det är klart att plusdäck blir mindre stötiga då. Men det finns baksidor oxå som sämre kantgrepp, speciellt i lervälling eftersom de har en rundare profil. Är de möjligen lite tyngre oxå (bara gissar)?

Roscoe har gått en medelväg med 2.6 tum breda 29:or. Stoic har däremot "bara" 2.35 (Schwalbe) men det finns plats för 2.6.

Köpråd första Hardtail
Jag har en Marin San Quentin 2 2022. Vet inte om dom ändrat nåt. Men dropper och luftdämpare + modern geometri, var det avgörande för mig. Kostade 12 på rea, och då gick den på 16 vid normalpris.
Nöjd, speciellt sen jag bytt till lättare slanglösa däck.

Tillbaka
Topp