Köpråd första heldämpad

Köpråd första heldämpad
Fan alltså, ny sport, ny (bra) hoj, början på säsongen.. livet leker för TS ☺️
Japp. Livet leker ändå tills om en månad ungefär när TS kraschar med nya hojen och bryter valfritt ben i kroppen. Sen återkommer TS i ”misär”-tråden och får gnälla tillsammans med oss andra griniga MTB-gubbar och gummor. Välkommen till stigcyklingens underbara värld! 😉

PS. Jag är faktiskt hel nu så för tillfället är jag inte så gnällig. Men det kan ändras fort!

Köpråd första heldämpad
Svårt att jämföra. En Scale är en XC-modell med relativt flack sadelrörsvinkel och brant styrörsvinkel. Med långa stammen tror jag att avståndet mellan sadeln och styret är långre på en Scale än på en Izzo. Izzo har dock en klart längre hjulbas.

Izzo har en relativt kompakt geometri för en stigcykel med 140 mm slag fram.
Det är bara relevant att jämföra med stack och reach. Nu vet jag inte vilken modell av Scale det rör sig om, men jag förutsätter att Izzo är större...

Köpråd första heldämpad
Det är bara relevant att jämföra med stack och reach. Nu vet jag inte vilken modell av Scale det rör sig om, men jag förutsätter att Izzo är större...

Nej, det är det inte. Sadelrörsvinkel spelar också i. Moderna stighojar har 77-78 grad sadelrörsvinkel, då behöver man några cm längre reach för att sitta bra jämfört med 75-76 grad sadelrörsvinkel.

EDIT: det berör på om vi diskuterar storleken som i vad som passar åkeren eller storleken som i hur lång cykeln är.

Köpråd första heldämpad
Du står ju upp på en stigcykel när det spelar roll hur den ska hanteras. Stack och reach säger då hur stor cykel är. Sadelrörets vinkel och längden på överröret spelar ingen roll.

Köpråd första heldämpad
Svårt att jämföra. En Scale är en XC-modell med relativt flack sadelrörsvinkel och brant styrörsvinkel. Med långa stammen tror jag att avståndet mellan sadeln och styret är långre på en Scale än på en Izzo. Izzo har dock en klart längre hjulbas.

Izzo har en relativt kompakt geometri för en stigcykel med 140 mm slag fram.
Tack för värdefull input! :)

Köpråd första heldämpad
Du står ju upp på en stigcykel när det spelar roll hur den ska hanteras. Stack och reach säger då hur stor cykel är. Sadelrörets vinkel och längden på överröret spelar ingen roll.
Jag har en lite äldre FS, 130/120, slag med ganska flack sadelrörsvinkel. Reach är bra för mig, ca 46 cm, passar min längd 177 cm med kort apindex. Jag har 45 mm stam och sadeln så långt fram som det går. Hade gärna haft brantare sadelrör så sadeln hamnat någon cm längre fram.

Sitter så ofta stigen tillåter för att spara benkraft. Droppern använder jag lika ofta som växlarna. Cyklar ofta över 2-3 mil stig (2-3 timmar), så att kunna sitta och trampa effektivt är helt avgörande för att orka de tunga tekniska partierna.

Det finns med andra ord olika åsikter om hur viktigt sadelns läge i förhållande till vevparti och styre är. Stigcykling är olika saker för olika personer. Trail är väl mer utförscykling i Amerika, men i Sverige är det ofta småkuperat och mycket trampa.

Edit: Lade till 'är'.

Köpråd första heldämpad
Det finns med andra ord olika åsikter om hur viktigt sadelns läge i förhållande till vevparti och styre är. Stigcykling är olika saker för olika personer.

Ännu mer, stigcykling kan vara olika saker för samma person. Jag köpte en XL ram med flak gaffelsadelrörsvinkel för att bygga en helstel singlespeed. Mycket för stor till sittcykling. Men jag ståcyklar på den 100% av tiden på stig, så den passar bra. Med sadeln permanent sänkt (utan dropper) kan jag sittcykla på transportsträckor. Jag har just köpt en FS i liknande kategori som Izzo. Den är nästan lika lång, men har en brant sadelrörsvinkel så jag kan sittcykla bekväm på den. Viktigt på den typ av cykling jag gör på denna cykel, som är "bara" 50% ståcykling.

Senast ändrad:
Köpråd första heldämpad
Jag körde på en XL, har ganska lång överkropp och breda axlar så det fick bli så
Har läst en hel del i olika trådar och forum, och det är ungefär 50/50 på L och XL vad folk tycker och rekomenderar.

I värsta fall så får vi byta med varandra då 😂
Samma här, köpte mig en beggad Izzo förra veckan och valde XL, är 184cm. Skulle säga att det inte alls upplevs speciellt stor, ska dock byta till en kortare styrstam (60mm idag). Men klart som det skrivs ovan, en något mindre cykel blir ju lite lättare och lite smidigare att knixa runt i skogen.
Har bara hunnit köra en runda på cykeln men jäklar vad kul den är, riktigt rapp och livlig!

Köpråd första heldämpad
Varför fick jag ett habegär på Core III då? 🤔😅
Är dessa jämförbara med de dyrare märken såsom Specialized, Santa Cruz och Yeti t.ex?

Köpråd första heldämpad
Varför fick jag ett habegär på Core III då? 🤔😅
Är dessa jämförbara med de dyrare märken såsom Specialized, Santa Cruz och Yeti t.ex?
Om jag kunde få en Santa Cruz Tallboy i rakt utbyte mot min YT så hade jag tagit det, men jag vill ju inte betala vad en Santa Cruz kostar. Det som jag tycker är dåligt med Izzo är kabel/slag-dragningen genom baktriangeln och att man får plastgrejeri som toppcap och distanser till styrröret. Det är rätt få kronor att fixa det senare. Jag skulle också misstänka att Santa Cruz (och Medelklassalized) tål crasher bättre... När det kommer till geometri och länkage tycker jag YT gör ett jättebra jobb.

Köpråd första heldämpad
Hej allihopa och tack för alla svar!

Fått cykeln nu. Mycket nöjd men är lite rädd att L är precis på gränsen till att vara för litet för mig(185cm). Finns det något sätt att justera handtaget så de kommer längre upp eller liknade istället för att behöva lämna tillbaka och hoppas dom går med på att byta?

Köpråd första heldämpad
Hm, både hade varit intressant att testa! Går det att utan att byta ram?
Var bor du? Jag bor i Stockholm och har en längre stam (60mm) om du vill prova med den.
IMG_1713.webp

Köpråd första heldämpad
Om din förra cykel var på gränsen till för stor och nu en större cykel är för liten så är det ju värt att fundera på om det är dina preferenser eller vad du har blivit tillsagd som är grunden för detta. Jag hade börjat med att höjja styret innan jag testade längre styrstam. Om du har en distans kvar i styrlagret kanske du först kan testa att flytta den, annars är det nog enklast att skaffa ett nytt styre med mer rise. Du kan få 18 mm till med ett nytt Fatbar.

Tillbaka
Topp