Köpråd första "riktiga" cykel - Hybrid?

Chappe

Medlem
Hej!

Då jag insett att mitt knä inte är byggt för löpning har jag beslutat att börja cykla till våren, men är helt grön på området. De cyklar jag tidigare haft är begagnade femhundrakronorscyklar från Blocket.
Jag vill kunna använda cykeln för konditionsträning, men även till vardags för att t.ex. cykla till jobb och i Stockholms innerstad. Jag har sökt runt på nätet om olika hojar och tog ett besök till XXL och rådgjorde med en i personalen om val av cykel. Jag tror jag landat i att jag troligtvis bör börja med en hybridcykel för att på sikt kanske avancera till en racer/landsvägscykel om jag vill ta cykelträningen upp en nivå och kanske köra lopp etc. Tankar om detta? Låter det vettigt?
Jag skulle även vilja höra om ni har några tips på val av hybridcykel. Kan jag som instegscykel köra på en White från XXL (se länk nedan) eller är det dumsnålt? Bör jag istället satsa på en lite dyrare variant och i så fall varför?

Stort tack på förhand för svar! :)

Mvh,
Chappe

JAG tycker att hybridcyklar är tråkiga och JAG får ont i handlederna av att cykla längre sträckor på cyklar med rakt styre. Det är roligare, skönare och går fortare med bockstyre. Även om man nu nästan alltid håller på hoodsen så blir det en naturligare och bekvämmare ställning.

En annan tråkig sak med hybrider att de ofta har drivlinor med stora steg och det är tråkigt och obekvämmare om man tränar - tycker jag.

Om bockstyre känns jobbigt så funkar det väl bra med en hybrid som ett första steg. Håller med om att rakt styre kan vara trevligt i stan, specillt om man inte är så van cyklist. Men ska man cykla längre sträckor (>1h) som träning är det skönt med bockstyre.

Hur ser parkeringsmöjligheterna ut på jobbet? I centrala stockholm vill man helst inte ställa en dyr cykel utomhus.

Tätare växlar på SC Lite med Alivio, vilket kan vara trevligt vid träning för att kunna hålla föredragen kadens. Kasetter är också billigare, ifall man vill byta till en ännu tätare 11/12-32T kasett (32T är officiellt sett minsta kasett för Shimano Alivio RD-M3100-SGS).

Shimano Altus CS-HG200-9 11-36T (bw): 11-13-15-17-20-23-26-30-36T
microSHIFT ADVENT X CS-H104 11-48T: 11-13-15-18-21-24-28-34-40-48T

Båda White SC Lite är bra cyklar, men den stora poängen med dem är de återkommande reorna. Till ordinarie pris så finns det andra hybridcyklar med LVG komponenter som klarar av mindre kasetter som har tätare mellan växlarna och som lämpar sig bättre till träning.

För vardagscykling och träning är White GX LTD svårslagen. Slutsåld i Stockholm, men storlek S finns bland annat i Västerås, Norrköping & Örebro.

Senast ändrad:
Tätare växlar på SC Lite med Alivio, vilket kan vara trevligt vid träning för att kunna hålla föredragen kadens. Kasetter är också billigare, ifall man vill byta till en ännu tätare 11/12-32T kasett (32T är officiellt sett minsta kasett för Shimano Alivio RD-M3100-SGS).

Shimano Altus CS-HG200-9 11-36T (bw): 11-13-15-17-20-23-26-30-36T
microSHIFT ADVENT X CS-H104 11-48T: 11-13-15-18-21-24-28-34-40-48T

Båda White SC Lite är bra cyklar, men den stora poängen med dem är de återkommande reorna. Till ordinarie pris så finns det andra hybridcyklar med LVG komponenter som klarar av mindre kasetter som har tätare mellan växlarna och som lämpar sig bättre till träning.

För vardagscykling och träning är White GX LTD svårslagen. Slutsåld i Stockholm, men storlek S finns bland annat i Västerås, Norrköping & Örebro.
Tack för tips!
När brukar XXL ha dessa återkommande reor?

Tack för tips!
När brukar XXL ha dessa återkommande reor?
XXL har väl någon form av REA nästan hela tiden. Cyklarna brukar vara nedsatta under våren, sommaren och hösten framförallt. Kolla White AX tråden, där nämns det nästan varje gång just den modellen är nedsatt, då går det att få någon form av uppfattning om hur ofta de har REA på sina cyklar.

Tack för svar!
Ser att SC Lite från XXL finns i olika storlekar: M, L och XL. Är det storlek på själva ramen?
Vilken storlek rekommenderar ni för mig som är 183cm lång och väger 78 kg?

Har som du börjat flänga runt på tvåhjuling - utan motor - och gick på en hybrid, har inte alls samma uppfattning om cykeltypen som flera uttrycker ovan utan tycker det är en bekväm hoj (har en Merida Speeder) som funkar fint i stan och på lite längre pass, inte alltför rejsig position och är lätt att modda om behovet uppstår (det gör det) och ger mycket för rimliga pengar.

Har en del grusvägar hemmavid så funderar på att komplettera med en gravel, kunde säkerligen ha kört enbart på en sån men vem vill inte ha flera hojjar??

Är det storlek på själva ramen?
Det stämmer att det är ramstorleken.
Vissa MTB cyklar har 27,5" hjul på små storlekar och 28/29" (622) hjul på större storlekar. Medan hybridcykelar normalt sett har 28" (eller på vissa modeller 27,5") på alla storlekar.

Vilken storlek rekommenderar ni för mig som är 183cm lång och väger 78 kg?
Large på alla nya cyklar ifrån XXL. Om du skulle hitta en av förra generationens GX så är det dock troligtvis medium som passar bäst, då de var stora för storlekarna.
Screenshot_20240124-100553~2.png

Köp en hybrid till att börja med, eller ännu hellre en hoj med stel framgaffel (för fjädrande gafflar ska ha service - vill du pyssla med det eller betala för att leja bort jobbet?)

Nej, det är inte den "coolaste" cykeln, men det är ofta jäkligt prisvärda cyklar istället. Komponenterna brukar vara av enklare slag, exempelvis Shimano Sora eller Altus, och dom kostar inte mycket att byta ut om något skulle gå sönder.
Vidare är slitdetaljer som kedjor och drev väldigt billiga, så det blir enkelt att ha cykeln i drift.
Det man kan bränna sig på när man köper en enklare cykel är hjulen. Kolla att alla ekrar verkligen är dragna och att inga sitter löst. "Knäpp" på dom med fingrarna, sitter dom inte fast ordentligt så be handlaren fixa det innan du betalar för cykeln.

Hela grejen med en första cykel är att det är en första cykel. Jag tror inte ens du tänker att du ska ha kvar den för alltid, utan det handlar om att se om det här är något du gillar. Då är det inte läge att slänga ut massor av tusenlappar "på prov".

Jag skriver det här av egen erfarenhet. Min första hoj i vuxen ålder köpte jag... det var nog 2016. En hybrid. Rakt styre. Ville inte ha bockstyre. Ville inte ha clipless-pedaler. Den cykeln träningsplågade jag mig på tills jag kunde cykla flera mil (!) och då var jag jättemallig!
Sedan blev det fler cyklar, och idag har några stycken och har byggt ett par. Det går fort att utvecklas om man tycker det här är kul. Enda cykeln där jag har vanliga pedaler och rakt styre är idag min mountainbike. De andra är bock och SPD-pedaler.

Gillar du cykling kommer du utvecklas helt automatiskt. Börja enkelt.

Tillbaka
Topp