Köpråd /frågor ang LVG: Merckx, Wilier, Bianchi, Specialized mfl.

Spikethebike

Ny medlem
Hallå!
Efter att Bianchi tråden dog ut snabbare än vad jag hade tänkt mig, så får jag väl inte vara så trångsynt att bara spana in ett märke, vill ha lite flöde i tråden liksom.
Efter att ha kikat X antal timmar på cykel, varit i olika butiker, gjort lite efter sökningar så är jag inte framme vid beslut om vilken ännu, ett av de svåraste valen i mitt liv haha.
Men det jag mest är ute efter är en hoj med riktigt bra ram, en hoj man slipper byta ut nästa säsong.
Jag är mycket nyfiken på hur dessa cyklar/märkena står sig mot varandra, egna erfarenheter samt synpunkter, så det bara smäller om det!!
Bör tilläggas att detta kommer bli min första racer igenom tiderna, men målet är att börja tävla. '
Dessa är cyklarna jag spanat in som jag är mest spekulant på i nuläget:

Bianchi Impulso
http://teamsportiaonline.se/bianchi-impulso-ultegra-2015

Bianchi Vertigo
http://teamsportiaonline.se/bianchi-vertigo-2015

Bianchi Sempre Pro 2014
http://teamsportiaonline.se/bianchi-b4p-sempre-ultegra-2014

Specialized Tarmac SL4 Sport
http://www.erlan.se/2015-ars-specialized-tarmac-sl4-sport-105--p-10280-c-2714.aspx

Specialized Roubaix SL4 Sport
http://www.erlan.se/2015-ars-specialized-roubaix-sl4-sport-105--p-10269-c-2714.aspx

Wilier GTR
http://www.cykelmagneten.se/racer-c-626_696_705/-p-4887.html

Eddy Merckx EMX-1
http://www.ubyk.se/eddy-merckx-emx-1-shimano-105-2015/21505?gclid=CI6br4jkrMUCFUOzcgodhx4A4w

Är absolut ingen hejare på ämnet men skulle inte tro att kvalitet/funktion skiljer sig nämnvärt mellan modellerna, förutom att några är mer åt race-hållet och andra är sportive, i alla fall inte inte för någon på din nivå, eller din kommande nivå de närmsta åren. Välj den cykel du sitter bästa på. Få hjälp av någon att avgöra vilken cykel du sitter bäst på. Tex CykelCity där bikefit, värdecheck att handla grejer för och framför allt fri service ingår. Det är värt en hel del, både finansiellt över tid och mekaniskt då du kan hålla cykeln i bra skick. Köp i en butik NÄRA dig. Lycka till!

P.S. Jag köpte en Bianchi mest för den är snygg. Har inga tävlingsambitioner alls.

Köp en beggad billig hoj så vet du om det är något för dig eller inte. Oavsett vad du köper kommer du alltid att vara sugen på något nytt och har du aldrig kört racer är det ju svårt att veta vad man letar efter när det kommer till sittställning, känsla osv

Med reservation för fritt-ur-minnet-minnen: Den dyra Bianchin är det väl flera som klagat på hur svajig och sladdrig den är. Merckxen å andra sidan något av det styvaste som någonsin byggts enligt tester.
Spezarna är skitfula.

Jag skulle vilja ha Merckxen...

Är styv automatiskt bra?
bojsänke skrev:
-------------------------------------------------------
> Med reservation för fritt-ur-minnet-minnen: Den
> dyra Bianchin är det väl flera som klagat på
> hur svajig och sladdrig den är. Merckxen å andra
> sidan något av det styvaste som någonsin byggts
> enligt tester.
> Spezarna är skitfula.
>
> Jag skulle vilja ha Merckxen...

RM skrev:
> http://dinvelo.se/shop/2015-merckx/eddy-merckx-emx
> -1/
>
> Här hittar du åtminstonde 1 av hojjarna till ett
> betydligt bättre pris (EmX1 med ultegra) för
> strax under 20K.
> Själv köpte jag en EMX3 av dom och är väldigt
> nöjd!.

Jag köpte en EMX 3 förra året med duraace för drygt 18 000
På Dinvelo och väldigt nöjd med allting.
Fick väldigt bra pris på pedaler och skor, men det får man
På dom flesta ställen antar jag...

Spikethebike skrev:
> Eddy Merckx EMX-1
> http://www.ubyk.se/eddy-merckx-emx-1-shimano-105-2015/21505?gclid=CI6br4jkrMUCFUOzcgodhx4A4w

Jag älskar produkttexten! :-)

Den EMX-1 är den perfekt lopp cykel för att upptäcka kol. Om du har ridit avancerade aluminiumramar eller bara sugen på att göra steget upp till kol, steg upp till EMX. Inte bara någon gammal kol, men några av de bästa i branschen, Merckx cykler. Ramuppsättningen är stel och ljus med en perfekt geometri för längre turer som definieras av komfort. Det är det perfekta sättet i Merckx varumärke, deras legendariska innovation och ras dokumenterad framgång. Det är en cykel för alla årstider, alla evenemang, inklusive racing eftersom det är UCI tävling vikt lagligt, i linje med andra cyklar i området. Den EMX-1 är väl utrustad med Shimano 105 för dem som en budget men saknar någon av ridningen prestanda eller kvalitet EMX-5 eller nya cyklar i området, San Remo 76 och Mourenx 69.
Egen sourcing och noggrann materialval är avgörande för att leverera de bästa high-end ras cyklar. Eddy Merckx Cycles introducerade CL + - och OSR-teknik som härrör från en djup förståelse för olika fiberegenskaper och baseras på mycket specifika materialval. Carbon Laminat + process, som utvecklats av och för Eddy Merckx Cycles, monterar kolfiber arken på ett sätt som maximerar styrkan och styvheten hos ramen. Resultatet? Optimerad prestanda, komfort och vikt. Den EMX-1 2015.
Cyklarna är utrustade med super värde och pålitlig Shimano 105 groupset, som körs på de utmärkta Vittoria däck, som är en väg favorit här på Ubyk.
En utmärkt värde för pengarna cykel som kommer att hålla din passion brinner länge genom vintern och i de långa sommardagar.

Vem vill inte ta steget upp till kol liksom?

bojsänke skrev:
> Merckxen å andra
> enligt tester.

De testerna skulle vara kul att läsa.
Har du ngn länk till styvhetstesterna av Merckx EMX?

/Håkan

RM skrev:
> -1/
>
> Här hittar du åtminstonde 1 av hojjarna till ett
> betydligt bättre pris (EmX1 med ultegra) för
> strax under 20K.
> Själv köpte jag en EMX3 av dom och är väldigt
> nöjd!.

Beställde du via hemsidan eller var du i fysiska butiken?
Checkade lite på hemsidan, verkar inte som man kan välja storlek på hemsidan? :S

Vet redan att jag vill utöva cykling så begagnat det går bort direkt iaf när jag är såpass färsk inom det.
Så kör kolfiber hoj direkt så slipper jag eventuellt byta upp mig nästa säsong.

Men verkar som Merckx bara säljs på ett fåtal ställen?

Hur står står sig Campagnolo Athena mot Shimanos Ultegra och 105?

Spikethebike skrev:
> Så kör kolfiber hoj direkt så slipper jag
> eventuellt byta upp mig nästa säsong.

Det är långtifrån säkert att en cykel med kolfiberram är bättre än en i alu,
inte ens en dyr kolfiberram.
Kolla tex dessa tester
http://happymtb.org/forum/read.php/1/2580101/2580926#msg-2580926
http://happymtb.org/forum/read.php/1/2656931/2658509#msg-2658509

> Hur står står sig Campagnolo Athena mot Shimanos
> Ultegra och 105?
I det här testet kan du jämföra dem och flera
http://happymtb.org/forum/read.php/1/2649950/2663080#msg-2663080

/Håkan

Det är svårt att veta vad man vill ha om man aldrig har ägt, eller kanske ens testat, en racer. Det faktum att du tittar på hojar som har väsentligt olika sittställning tyder också på att du inte riktigt vet vad du letar efter. Specialized Roubaix och Tarmac är t.ex. två ganska olika cyklar. Lite som att välja mellan en sportbil och en kombi.

Mina råd får bli:

1. Bestäm dig för om du vill ha en race- eller komfortram. Åk gärna till en butik och testa.
2. Bestäm dig för vilken komponentgrupp du vill ha. Shimano 105 eller Ultegra brukar rekommenderas men Sram och Campagnolo finns ju också. Är nog mest en smaksak. De flesta nya grupper är 11-delade men några av de du länkat till ovan har gamla 105-gruppen som är 10-delad. Kan vara värt att tänka på.
3. När du vet vad du vill ha kan du börja fundera på vad du vill betala. Därefter börja leta efter specifika cyklar. Ofta får man mer cykel för pengarna om man köper online, men då får man å andra sidan inte hjälp att ställa in cykeln, fri service eller annat som kanske erbjuds om du köper i en fysisk butik. Vad dessa saker är värda för dig vet bara du.

Eller...
Köp en "lärocykel" på prov. Med det menar jag att du kan köpa nästan vilken som helst, så länge du är beredd på att den förmodligen inte blir din drömcykel. Den kan du köra ett eller två år på innan du vet vad du verkligen vill ha.

julgus skrev:
> Är styv automatiskt bra?

Annars är cykeln impotent.

Spikethebike skrev:
> RM skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >
>
> > -1/
> >
> > Här hittar du åtminstonde 1 av hojjarna till
> ett
> > betydligt bättre pris (EmX1 med ultegra) för
> > strax under 20K.
> > Själv köpte jag en EMX3 av dom och är
> väldigt
> > nöjd!.
>
>
> Beställde du via hemsidan eller var du i fysiska
> butiken?
> Checkade lite på hemsidan, verkar inte som man
> kan välja storlek på hemsidan? :S
>
>
> Vet redan att jag vill utöva cykling så begagnat
> det går bort direkt iaf när jag är såpass
> färsk inom det.
> Så kör kolfiber hoj direkt så slipper jag
> eventuellt byta upp mig nästa säsong.
>
> Men verkar som Merckx bara säljs på ett fåtal
> ställen?
>
> Hur står står sig Campagnolo Athena mot Shimanos
> Ultegra och 105?

Jag var i butiken på Ekerö och klämde å provcyklade.
Just nu så suger deras hemsida men att dom har olika storlekar är jag rätt säker på.
Ring å hör dom är rätt trevliga att ha å göra med.

McAdam skrev:
> Det är svårt att veta vad man vill ha om man
> aldrig har ägt, eller kanske ens testat, en
> racer. Det faktum att du tittar på hojar som har
> väsentligt olika sittställning tyder också på
> att du inte riktigt vet vad du letar efter.
> Specialized Roubaix och Tarmac är t.ex. två
> ganska olika cyklar. Lite som att välja mellan en
> sportbil och en kombi.
>
> Mina råd får bli:
>
> 1. Bestäm dig för om du vill ha en race- eller
> komfortram. Åk gärna till en butik och testa.
> 2. Bestäm dig för vilken komponentgrupp du vill
> ha. Shimano 105 eller Ultegra brukar rekommenderas
> men Sram och Campagnolo finns ju också. Är nog
> mest en smaksak. De flesta nya grupper är
> 11-delade men några av de du länkat till ovan
> har gamla 105-gruppen som är 10-delad. Kan vara
> värt att tänka på.
> 3. När du vet vad du vill ha kan du börja
> fundera på vad du vill betala. Därefter börja
> leta efter specifika cyklar. Ofta får man mer
> cykel för pengarna om man köper online, men då
> får man å andra sidan inte hjälp att ställa in
> cykeln, fri service eller annat som kanske erbjuds
> om du köper i en fysisk butik. Vad dessa saker
> är värda för dig vet bara du.
>
> Eller...
> Köp en "lärocykel" på prov. Med det menar jag
> att du kan köpa nästan vilken som helst, så
> länge du är beredd på att den förmodligen inte
> blir din drömcykel. Den kan du köra ett eller
> två år på innan du vet vad du verkligen vill
> ha.

Det här med lärocykel var nog en av de bättre idéerna jag läst, typ en alu hoj kanske? :S
Kanske Bianchi Impulso eller Cannondale caad10?
De är väl hyfsade lärocyklar?
Men känns dock som man skulle gå upp några 1000 lappar till så får man en kolfiber? Och då var man tillbaka till frågan ska man köra på alu eller direkt en kol..
Jag kanske får tänka på att jag behöver alla tillbehör också skor, kläder osv ^^
Vet att det skiljer dem åt, men var dem 2 första cyklarna jag någonsin kikade på.

Hej igen! Om du verkligen har tävlingsambitioner så rekommenderar jag dig att köpa en racer omedelbums och tugga mil istället för att lägga fler timmar på hoj-letande, märkesdräglande (noterar att du valt bort tyska postordercyklar med absolut bäst ratio komponent/krona), och annat som ändå inte kommer göra dig till en bättre rider. Som ovanstående och jag sagt; köp hojen i en bra butik där någon kunnig kan hjälpa dig med sådant du inte kan + ut och tugga mil. För visst vore det tråkigt om du anslöt sig till den där skaran som säljer "nästan oanvänd proffsracer (max 20 mil) med komplett Dura-Ace" på Blocket ;). Impulso och CAAD10 med 105-grupp är fina hojar som dessutom tål mindre smidiga växlingar och annat fuffens en novis kan ställa till med.

Rent marknadsföringsmässigt är Impulso är en sportive/komfort och CAAD10 en racer. Du får avgöra själv om det bara är marknadsföring..

Senast ändrad:
HåkanC skrev:
> De testerna skulle vara kul att läsa.
> Har du ngn länk till styvhetstesterna av Merckx
> EMX?

Nix. Hade för mig att det var ett Tour-test, men om du inte känner igen det känner jag mig osäker? En googling ger inget som jag direkt känner igen...

Köp en lokalt som många andra påpekat där du får en bikefit, fri service och lite rådgivning. När du sen har koll på grejerna är det inte lika viktigt.

Jag köpte en begagnad Fuji Team RC och visst fick jag en riktigt bra hoj/kr men meka kunde jag inte. Fick lära mig allt från scratch. Visste hade jag kunnat lämna in den men då hade jag ju aldrig lärt mig något. För mig blev det iaf en tröskel att behöva kolla upp hur man fixade problem x innan jag kunde sticka ut och cykla, vilket dödade glädjen en del.

Tarmac SL4:an ser bra ut om du gillar en mer race-ig geometri. Canyon säljer deras Ultimate CF med liknande spec för 16000 men då kan du inte klämma på den. Kan du det om du köper den via Erlan?

Nya Shimano 105 är klockren, känns nästan som Ultegra i ett blindtest.

Vill du bli en bra cyklist så finns det mycket annat att lägga pengar på utöver cykeln (effektmätare, garmin 500/pulsband, trainer/monark osv). Det kanske låter trist men för att träna så duger den enklaste instegsracer och SL4:an samt alla cyklar du länkat kommer duga till att både träna och tävla på dom närmaste åren :)

bojsänke skrev:
> Med reservation för fritt-ur-minnet-minnen: Den
> dyra Bianchin är det väl flera som klagat på
> hur svajig och sladdrig den är. Merckxen å andra
> enligt tester.
> Spezarna är skitfula.
>
> Jag skulle vilja ha Merckxen...

Att Sempre Pro skulle vara "vajig och sladdrig" har då jag aldrig hört talas om, däremot var ju min Oltre rätt så sladdrig. Min Smepre Pro är just nu en av mina favorithojar och den är bra styv. Kan du peka någonstans där man kan läsa om där de skriver att den är sladdrig?

Mvh

//Fritz

bojsänke skrev:
> HåkanC skrev:
> --------------------------------------------------
> > De testerna skulle vara kul att läsa.
> > Har du ngn länk till styvhetstesterna av Merckx
> > EMX?
>
> Nix. Hade för mig att det var ett Tour-test, men
> om du inte känner igen det känner jag mig
> osäker?

garfunkah skrev:
> Kan vara hörsägen från herr Igino annars?

Inte så mkt att bry sig om alltså. Eller?

Detta säger iofs ingenting om Eddy Merckx EMX-1, men Tour har nyligen testat två nya Eddy Merckx-cyklar;
San Remo 76 och Mourenx 69
normal_Eddy_Merckx_San_Remo_76_TourInt_4_2015.png

normal_Eddy_Merckx_Mourenx69_TourInt_4_2015.png

Inte så imponerande för ramar som kostar 24900SEK styck, enl mig åtminstone
Jmf tex med Rose X-Lite CRS-4000(från samma test), den Ultegra-utrustade X-Lite CRS-3000 kostar från 22500SEK för hela cykeln!)
normal_Rose_X-Lite_CRS-4000_TourInt_4_2015.png

http://www.rosebikes.se/bike/rose-x-lite-crs-3000/aid:753692

HowToReadTheTest_TourInt_4_2015.png

Fler ramtester, och mer om testet, här: http://happymtb.org/forum/read.php/1/2656931/2658509#msg-2658509

/Håkan

Jag har senaste åren haft två karbon hojar, Trek Madone 5 (2011) och en Cervelo R3 oxå från 2011 (den har jag fortfarande kvar). Råkade vinna en aktion på EBay i vintras och fick hem en ny 2014 CAAD 10 ram för drygt 3000kr. Hade tänkt att bygga en Alu cykel för lite sämre väder och höst/vår. När ramen kom hem visade det sig att den var förberedd för Di2 så jag kunde inte motstå att bygga den med nya Ultegra Di2.... Nu har detta blivit min favoritcykel, snabb, rapp jag har svårt att tycka att de betydligt dyrare ramarna är bättre snarare tvärtom.... Kan varmt rekommendera CAAD 10, brukar finnas begagnat på köp&sälj. Sen kan man ju snöa in och kolla alla byggtrådar på Sub 7kg CAAD och få ett riktigt Alu spjut :-)

Nu svarar jag på lite allt möjligt kanske inte i ordning men.. ;)

På pappret är Rose en bättre hoj, tycker dock dem inte är speciellt snygga... Ingen tysk ingenjörs konst där inte i alla fall inte designen :P ^^

Jodå klart jag vill ha en racerram, vad ska jag med komfort ram till och om jag vill börja tävla? Är ju dessutom ung, så kan sitta lite "obekvämt", sen har jag ju min tant hoj om jag vill cykla mer komfort ;)
Självklart finns andra saker man behöver utöver en cykel om man ska bli en bra cyklist, men antar att en hyfsat bra cykel är en bra grund, även om det är själva "motorn" som gör det störta jobbet?

Vet inte om jag kommer köpa i butik eller på nätet beror på hur många 1000lappar det skiljer men antar att man kan komma överens om ett "paket pris" med cykel handlaren i affären?
Som t.ex där jag bor skiljer det 4k på butiken och på nätet på modellen Impulso, vilket känns ganska mycket, iofs har jag ingen service, men tror jag skulle kunna klara av att mecka själv, om inte googla, skämt å sido.

Tänkte göra en liten roadtrip nästa helg till lite olika butiker runt om där jag bor, bland annat racerdepån i Falköping dem har ganska bra rykte har jag för mig, sen får det blir ett besök hos Cykelcity i götet :)

Någon nämde detta:
"De flesta nya grupper är 11-delade men några av de du länkat till ovan har gamla 105-gruppen som är 10-delad. Kan vara värt att tänka på"

Så vad är skillnaden på 10 och 11 delat? Är skillnaden drastisk, såg att Sempre Pro:n hade 10 delat? Gör det så mycket? Någon som har en bra förklaring på det som är snabb och lätt?

Ja när det påpekades att Caad10 var en racerram och Impulso markandsförs som en komfortram så blir man ju mer sugen på Caad10, ruskigt snygg är den ju också, en sak jag har märkt är att Cannondale jämfört med Bianchi inte har så mycket tillbehör av sitt egna märke, flaskställ, hjälm, kläder osv? :S Roligt och ha matachande tillbehör, eller... ^^

Fått några pikar här att jag ska ut och tugga mil ;)
Kan säga att det gör jag redan men.. Omständigheterna är lite annorlunda för min del, har en 3 växlad tant hoj som jag anser inte vara det optimala valet längre, det går om man vill, sen är jag en del på gymmet och nötar med!
Plus att känns inte så roligt att gå med i lokala cykelklubben med en tant hoj, eller?.. ;)
Men kan med gott samvete tillägga att det är urläcker skönhet att titta på ;)

Av de son du länkat till skulle jag valt Wilieren, Campa Athena är fina grejer. Om du ska till västkusten och kolla in cyklar, åk till Svanesund och besök LO-cykelsport. Han äör mycket kunnig och har fina hojar till bra priser. CC hade jag hoppat över, dom kränger cyklar somm vilka andra nuförtiden.
Som nån annan påpekade, kläder kostar också, kläder+hjälm går på 2-4 tusen sådär ungäfär.

Ni som är nyfikna och undrar hur det har gått för mig, så blev det en roadtrip till racerdepån i Falköping efter några andra ställen runt om, och kan rekommendera dem starkt, efter att ha tagit grundläggande mått så har jag bokat en mer utförlig bikefit på måndag vilket ingick i priset, cykeln blev en svart/röd bianchi vertigo med shimano ultegra. Så på måndag blir jungfru turen! :-) Längtar redan!

Tillbaka
Topp