Köpråd FS carbon

dennis123

Ny medlem
Köpråd FS carbon
På jakt efter en ny eller begagnad heldämpad mtb i fint skick inte äldre än -16.
Cyklar mestadels Hellas och Tyresta men vill även ha möjlighet till lite mer utför.

Tänker runt 140-150mm slaglängd.
Gaffelvinkel ca 67*.
27.5+ eller 29" verkar vara grejen.
Carbon ram
Är 177cm så Medium i dom flesta märken.

Under 30.000kr är tanken.
Kanske finns någon här, på blocket eller alla sidor på nätet som kan passa.

Tack!

Köpråd FS carbon
dennis123 sa:
På jakt efter en ny eller begagnad heldämpad mtb i fint skick inte äldre än -16.
Cyklar mestadels Hellas och Tyresta men vill även ha möjlighet till lite mer utför.

Tänker runt 140-150mm slaglängd.
Gaffelvinkel ca 67*.
27.5+ eller 29" verkar vara grejen.
Carbon ram
Är 177cm så Medium i dom flesta märken.

Under 30.000kr är tanken.
Kanske finns någon här, på blocket eller alla sidor på nätet som kan passa.

Tack!

Med dom kriterierna kan det nog bara bli en Jeffsy CF är jag "rädd", finns ngr 2016-modeller kvar som klarar din budget: https://www.yt-industries.com/en/products/bike-outlet/

Köpråd FS carbon
27.5 funkar väl också antar jag men den på biketart landar väl på 34.000 med frakt.

Tittade faktiskt på YTs hemsida men såg inte -16 modellerna då.
Den CF Comp 2 är ju både bra utrustad och riktigt snygg, synd att det inte är singelklinga på den.

Köpråd FS carbon
Davewolf sa:

Eller hur!! Den är ju dessutom riktigt bra specad! Den hade ju varit komplett om även framdämparen hade haft ett lager kashima! ?

Köpråd FS carbon
Någon av er som testat 27.5+?
Lite tveksam till om den kommer kännas slö och tung. Absolut inget proffs snarare nybörjare men vill ju kunna hoppa och leka lite ?

Köpråd FS carbon
dennis123 sa:
Lite tveksam till om den kommer kännas slö och tung. Absolut inget proffs snarare nybörjare men vill ju kunna hoppa och leka lite ?

Nej, de har jag inte gjort. Men, lyssnar man på proffsen så säger dom att en plus cykel är en grymt bra första cykel, mer grepp och stabilitet vilket i sin tur kan ge ökat självförtroende ute i skogarna :)

Köpråd FS carbon
Jag har en 27,5+ med nobby nic 3,0 däck på. Klart den är lite trögare än min 29a med rocket ron 2,25 däck men otroligt bra grepp och känns väldigt trygg. Bara du köper en uppsättning 29 tums hjul så har du ju valmöjligheten och två cyklar i en!

Köpråd FS carbon
Enduro Fredrik sa:
dennis123 sa:

Nej, de har jag inte gjort. Men, lyssnar man på proffsen så säger dom att en plus cykel är en grymt bra första cykel, mer grepp och stabilitet vilket i sin tur kan ge ökat självförtroende ute i skogarna :)

Och de som jag pratat med som har lite cykelvana säger att det blir onödigt trögt och sladdrigt så fort tempot skruvas upp och ger något diffus känsla då de stora däcken tar udden av kontakten med stigen. :)

Köpråd FS carbon
Tog upp cyklingen igen förra året efter 10 års uppehåll. Blev bara 10-15 rundor så varken teknik eller flås finns för tillfället. Går nog inte tillräckligt fort för att få den känslan att däcken blir sladdriga ska uppstå.
Klart att det kommer upplevas "trögare" i vissa segment men kanske att fördelarna ändå är fler för en nybörjare, äter sten/rötter och grymt fäste ?

Köpråd FS carbon
Men en pluscykel kan du väl ändå sätta vanliga 27.5or på? På samma fälgar menar jag? Eller såklart, 29" hjul på vissa tom.

Köpråd FS carbon
AX3L sa:
Men en pluscykel kan du väl ändå sätta vanliga 27.5or på? På samma fälgar menar jag? Eller såklart, 29" hjul på vissa tom.

Ja, om inte fälgarna är alldeles för breda. Bör funka bra uppåt 40 mm innerbredd med 2,4-2,5"-däck, men sen blir det nog lite knepig däckprofil om fälgarna är ännu bredare.
Och man vill nog inte ha för små däck heller, för att behålla hyfsad vevlagerhöjd. Men skillnaden är ju inte direkt gigantisk mellan 2,4" och 2,8". Betydligt mindre än steget från plus till 29" i alla fall.

Köpråd FS carbon
Makten sa:
Och man vill nog inte ha för små däck heller, för att behålla hyfsad vevlagerhöjd. Men skillnaden är ju inte direkt gigantisk mellan 2,4" och 2,8". Betydligt mindre än steget från plus till 29" i alla fall.

Är det verkligen så stor skillnad mellan 27,5Plus och 29"?
Nej inte direkt.

Min teori:

27.5" = 584 mm (fälg) / 2 = 292 mm
Plus-däck ca 75 mm
292 + 75 = 367 mm centrum -> ytterkant däck

29" = 622 mm (fälg) / 2 = 311
STD-däck ca 57 mm
311 + 57 = 368 mm centrum -> ytterkant däck

(visserligen kan ju däcket sagga naturligt lite mer på en plus, men ändå)

Jämförelsebild från http://www.mbr.co.uk/news/the-best-plus-bikes-335837

WheelsizeMTB.jpg

Senast ändrad:
Köpråd FS carbon
dennis123 sa:
Tog upp cyklingen igen förra året efter 10 års uppehåll. Blev bara 10-15 rundor så varken teknik eller flås finns för tillfället. Går nog inte tillräckligt fort för att få den känslan att däcken blir sladdriga ska uppstå.
Klart att det kommer upplevas "trögare" i vissa segment men kanske att fördelarna ändå är fler för en nybörjare, äter sten/rötter och grymt fäste ?

En modern heldämpad med lite biffiga däck typ 2.35" och runt 130-140 ger riktigt bra grepp och komfort. Jag har svårt att se fördelarna med 27.5+ om man inte cyklar mycket på lösa underlag vilket vi inte direkt har härhemma.

Nackdelarna av tyngre fälg och däck däremot märker du av för jämnan.
Speciellt som nybörjare är det ju roligare om det är lite rappare och svarar direkt så man även om det bara är korta stunder man orkar får känna på lite fart istället för att bara sitta och spinna sig fram på lätta växlar. Klart jag överdriver lite nu men jag jar själv svårt att se det genialiska för cyklingen här hemma.

Köpråd FS carbon
dennis123 sa:

Har en 27.5+ HT och en FS 29" som även funkar med 27.5+ hjul. Det där trögheten är inte speciellt påtaglig enligt mitt tycke.
Körde HTn i Åre och det funkade förvånatsvärt bra.

Som andra har skrivit så får du ju 2i1 om du köper ett par 29" hjul;)

Köp, bara köp!!

Köpråd FS carbon
Sixten Fors sa:
Av de tre, Jeffsy CF. Utan att tveka.

Marham sa:
Varför helt klart jeffsyn istället för den begagnade stumpjumpern? Jag skulle nog hellre gå på stumpjumpern, men försöka pruta ner den lite till förstås:)

För att Jeffsy'n är ruggigt mycket "Bang-4-Buck'sen" samt att den beggade Stumpy'n (väl) inte har så mycket garanti kvar...

LännaSport-Stumpy'n har 32mm's RS Rev-gaffel ?

Och det här med 27,5+ är ju bara en fluga som kommer att gå över, det vet ju alla ;) Skämt-o-sido, PLUS-däck kan nog funka finfint om hen inte ska allt för brottom och håller till på skogens knögligaste stigar...

Köpråd FS carbon
larsaw sa:
Sixten Fors sa:
Av de tre, Jeffsy CF. Utan att tveka.

Marham sa:
Varför helt klart jeffsyn istället för den begagnade stumpjumpern? Jag skulle nog hellre gå på stumpjumpern, men försöka pruta ner den lite till förstås:)

För att Jeffsy'n är ruggigt mycket "Bang-4-Buck'sen" samt att den beggade Stumpy'n (väl) inte har så mycket garanti kvar...

LännaSport-Stumpy'n har 32mm's RS Rev-gaffel ?

Och det här med 27,5+ är ju bara en fluga som kommer att gå över, det vet ju alla ;) Skämt-o-sido, PLUS-däck kan nog funka finfint om hen inte ska allt för brottom och håller till på skogens knögligaste stigar...

Dock lär väl 29:orna göra jobbet i knölig terräng, samt att det är en del att hämta i dämparna. Nu spekulerar jag ganska mycket men jag tror inte skillnaden är allt för markant mellan 29 och 27.5+

Köpråd FS carbon
Jag har sålt min FS29a å beställt en 27,5+ med 40mm-fälgar, (medföljande Nobby Nic 3,0) tanken är att kränga på ett par Race King 2.2or till cykelvasan. Bör gå fint då dom inte har några större sidodubbar..

Köpråd FS carbon
Beggade spec med 27.5+ och köp tilll lätta 29or eller tvärtom =) beror på vad för hjul du vill köpa. Rovalhjulen är lätta för att vara aluminium. Så kanske lättare att bygga billigare 29or om du vill ha lätta hjul. Sen är väl 35-40mm innermått optimalt för 27.5+ o rovalhjulen är bara 29mm.
Alternativt Jeffsy med Garantier, bättre dämpare i mitt tycke, och köpa till 35mm (innermått) hjul i 27.5. Tycker definitivt du ska gå på comp 1, en mindre sak som kan gå sönder och man klarar sig fint med 10-42. I mina preferencer helsvart och sen pimpa den med fälg och dämparklistermärken och kanske sadelklämma/grepp i någon valfri fet färg, typ guld/orange/rosa =)

Tillbaka
Topp