Köpråd fulldämpad prisklass 20-30k

Hejsan.
Jag skulle behöva höra lite tankar och goda råd kring mitt kommande köp av fulldämpad. 192cm lång och drygt 100 kg tung, så det är XL som gäller och jag har märkt att det är en svår storlek att hitta många modeller i.

Jag tittar just nu på en Merida One-Twenty 7 800, aluminium, för 28k cirka. Cyklar mestadels skog och stig (inte grusväg) i Skåne. Har för närvarande en Giant ht instegscykel, som börjar "ta slut" - både i tanke och rent fysiskt. Vad säger ni? Finns det bättre alternativ eller är jag (mot förmodan) på rätt spår? Min budget maxar på runt 30k, men det finns utrymme både upp och ner.

JonatanEff sa:
Hejsan.
Jag skulle behöva höra lite tankar och goda råd kring mitt kommande köp av fulldämpad. 192cm lång och drygt 100 kg tung, så det är XL som gäller och jag har märkt att det är en svår storlek att hitta många modeller i.

Jag tittar just nu på en Merida One-Twenty 7 800, aluminium, för 28k cirka. Cyklar mestadels skog och stig (inte grusväg) i Skåne. Har för närvarande en Giant ht instegscykel, som börjar "ta slut" - både i tanke och rent fysiskt. Vad säger ni? Finns det bättre alternativ eller är jag (mot förmodan) på rätt spår? Min budget maxar på runt 30k, men det finns utrymme både upp och ner.

https://www.whyte.bike/t130rs

https://www.yt-industries.com/en/detail/index/sArticle/1248/sCategory/508

Scott Scale 710 Plus

Cannondale Habit 4

BMC SpeedFox 03

Trek Top Fuel

Är det inte skitlång leveranstid på Jeffsy i andra storlekar än XXXS? Räcker XL i storlek, har hört att de är små i storlekarna?

Enduro Fredrik sa:
trailmig sa:
Maakus sa:
Innan någon skriver Canyon skriver jag.. Rocky Mountian!

Alu, ingen dropper.
http://www.sportson.se/cyklar/mountainbike/instinct-950.html?

Carbånk framtriangel, ingen dropper.
http://www.sportson.se/cyklar/mountainbike/instinct-930-msl.html?

Är det någon som fortfarande köper Canyons trailhojar? Våghalsigt.

Pewhhhhhh..... ? sann tysk ingenjörskonst!

Bilagor

• Haibike_2017_SEET_FullNine_80.png
    Haibike_2017_SEET_FullNine_80.png
    183.4 KB · Besök: 30
Kanske är så dags nu när du redan bestämt dig, men borde inte strl. XL med kortare styrstam vara att föredra jämfört med strl. L med längre styrstam? Lyckas inte hitta några geometritabeller på Merida nånstans, men känns ju som att XL borde vara att föredra för nån som är 192 cm lång.

Jo, nu hittade jag några tabeller. 450 mm reach på L, 471 på XL. Så en XL med normallång stam borde bli lika lång som en L med lång stam. Förutsatt att sadelröret inte blir för långt eller cykeln för hög känns det som att XL borde vara schysst?

Senast ändrad:
Orwar sa:
Kanske är så dags nu när du redan bestämt dig, men borde inte strl. XL med kortare styrstam vara att föredra jämfört med strl. L med längre styrstam? Lyckas inte hitta några geometritabeller på Merida nånstans, men känns ju som att XL borde vara att föredra för nån som är 192 cm lång.

Jo, nu hittade jag några tabeller. 450 mm reach på L, 471 på XL. Så en XL med normallång stam borde bli lika lång som en L med lång stam. Förutsatt att sadelröret inte blir för långt eller cykeln för hög känns det som att XL borde vara schysst?

Jag håller med dig, men han kanske satt bättre på en L? Eller rentav långa ben... :)

Får happyreklam om kona hei hei trail för 19 000. Den skulle jag köpa tror jag. Pengar över till nya hjul också.

NickPick sa:
Orwar sa:

Jag håller med dig, men han kanske satt bättre på en L? Eller rentav långa ben... :)

Får happyreklam om kona hei hei trail för 19 000. Den skulle jag köpa tror jag. Pengar över till nya hjul också.

Jo, det är klart att det kan vara så att en L är det som blir bäst, och förhoppningsvis är det så.
Blev mest lite fundersam, så att det inte är ännu ett fall där en cykelhandlare rekommenderat det som finns i lager istället för det som passar bäst. Verkar vara 60 mm-stam original, och 90 mm-stam känns som rätt långt på en cykel av den typen i dagsläget.
Att det står "slutsålt hos leverantör" på strl. XL på Meridas hemsida spär ju också på ev. misstankar lite om man är konspiratoriskt lagd.

Senast ändrad:
Det var efter en bikefit som jag blev rekommenderad L. Har sett att det råder en hel del debatt kring det här med styrstammars längd, så jag hoppas att jag fått rätt råd. Mina ben är tydligen lite kortare än normalt och överkroppen lite längre än normalt, vilket enligt handlaren gjorde att jag hamnade på L/XL. Efter en redogörelse över hur jag skulle cykla (skog, stig och bökig terräng i Skåne) blev jag rekommenderad både denna modell och storlek- utifrån min budget. Fick ett hyggligt pris också, så det finns utrymme för nya hjul också.

Jag återkommer ikväll med ett utlåtande om hur den känns. Tack än en gång för all input!

*Uppdatering*
Har fått lite kalla fötter nu efter att ha läst om storlekar och sedan vägt in Orwars "konspirationsteorier" ovan. Kanske ska ta ett extra provåk vid uthämtning och om det inte känns bra så får jag väl häva köpet - kan bli lite surt att eventuellt förlora handpenningen, men men...

Grejen är att jag personligen märker ingen större skillnad på säg en 2cm kortare stam i skogen, men många andra verkar ju göra det...

Hur långa ben har du?

Hoppas jag inte förstörde hela cykelköpet för dig nu. Så länge det känns schysst när du provcyklar så behöver du nog inte oroa dig alltför mycket. Det bästa vore väl så klart om det fanns möjlighet att provsitta både L och XL.

Tänker mig hursomhelst att jag kan ju be om att få behålla den kortare originalstyrstammen, så kan jag mecka av och på den och se hur stor skillnad det gör. Jag är ju långt ifrån ett proffs, men samtidigt vill man ju att det ska vara så roligt som det möjligt i skogen.

Orwar: Absolut inte! Det är ju dumt att förhasta sig när man gör en affär i denna storlek (no pun intended). Är väldigt tacksam för alla tips, tricks och kloka tankar som florerar i detta forum. Jag kör idag på en instegs ht Giant Talon 4, som är en XL (22"). Den känns ok storleksmässigt, men är en såpass enkel cykel att det är svårt att dra några slutsatser.

Precis som du nämnde så har de ingen XL att tillgå, så jag får försöka känna av storleken på parkeringsplatsen. Några tips till´den provkörningen?

NickPick sa:
Grejen är att jag personligen märker ingen större skillnad på säg en 2cm kortare stam i skogen, men många andra verkar ju göra det...

Det där gäller för mig också, huvudsaken för mig är att cykeln är lagom lång, inte för långt eller för kort fram till styret.
Känns det bra och lagom utsträckt att sitta på den så blir nog storleken bra.

Tillbaka
Topp