Köpråd fulldämpad

Köpråd fulldämpad
Jag hade kollat på yt, har haft canyon men är inte supernöjd med deras kundtjänst. Och skulle du tex förstöra kedjestagen så kan du inte köpa bara det, utan måste köpa ny ram till "kompispris". YT däremot säljer alla lösa delar till ramen..

Köpråd fulldämpad
Radonen är säkert jättebra, har den tidigare versionen av skeen med 100mm slag, den går som tåget på stig och grusväg. Yt Jeffsy (har även en sådan) skulle jag inte valt om tid kommer spenderas på grusväg.

Köpråd fulldämpad
Muyfa666 sa:
Känns som YT är mycket mer renodlad?

Inga andra tips eller åsikter?
Med din beskrivning av användade har inte yt något som passar.

Du är nog ute efter något med runt 120 slag bak max, vad det låter när du har med grusväg i beskrivningen, men i den klassen finns det stort varierande utbud för alla inriktningar. Inte ren DH, men allt från nästan enduro värdigt, till cykelvasan racer nästintill.

Du får prioritera vad som är viktigast för dig. Är grusvägen bara transport till stigen, eller en viktig del av trampandet för dig? Är det så, då kan yt jeffsy vara något för dig, är grusvägen viktigt, då har yt inget. Mer detaljer om vad du vill/ska cykla så får du bättre svar tror jag.

Köpråd fulldämpad
Jag gillar ju mest att cykla stig, men då och då blir det lite längre åkning på skogsvägar och då vill jag inte behöva köra hem och byta cykel emellan.

Köpråd fulldämpad
Köpråd fulldämpad
Muyfa666 sa:
Väcker liv i tråden igen...
Hittade "Superior MTB RACE XF 999 Di2" på Cykelkraft.
https://superiorbikes.eu/se/2018/mtb-race-xf/xf-999-di2/matte-dark-grey-black-neon-red
Verkar väldigt prisvärd för sin spec, dock vet jag inget särskilt om Superior. Är det bra eller dålig skit?
Bra cyklar. Deras Race XF 999/979/969 av 2018 års modell är alla väldigt "välbalanserade" i val av komponenter och riktigt prisvärda. I år har cyklarna fått nya moderna 25 mm M462 fälgar istället för förra årets omoderna 20 mm X392 fälgar - äntligen! Alla har helt ok DT370 3-pawl nav och lätta (klena) Sapim ekrar för att spara vikt. Boost fram/bak är modernt och bra. Alla har M6000 bromsar vilket är funktionellt och bra. Alla har Monarch RT3 120 mm och Reba RL 120 mm vilket är bra grejor. RoRo/RaRa 2.25" i Performancegummi är ok men inte toppklass Evo Addix, vilket är lite dumsnålt.

Det enda som skiljer modellerna är växlarna. XF 999 har XT Di2 1x11 med 34T fram SunRace 11-46T bak, bra vald utväxling! XF 969 har XT 1x11 med mekaniskt SLX reglage, samma vev/drev och kassett och är 6000 kr billigare. Vem f-n är beredd att betala 6000 kr extra för ett elektroniskt 1x11 reglage? Mellanmodellen XF 979 har 2x11 med XTR bakvxl, XT framvxl, 36/26T vev och reglage, SunRace 11-42T kassett och 3000 kr dyrare/billigare än de andra två.

Nästa fråga är om cykeltypen är rätt för dina behov? Det är en FS XC racer för tävlingsklass (inte elitklass) som är byggd för att vara lätt och snabb i måttligt teknisk terräng. Brant 70° HA, bara Ø32 mm gaffel, hjul med lätta ekrar etc. Är det vad du söker?

Om lite stökigare stigåka utför står på agendan skulle jag välja en mindre xc-fokuserad cykel. Som Skeen Trail 9 med 68° HA, Ø35 mm RS Pike RC gaffel och Reverb dropper. 4-kolvsbromsar och större skivor, inte lika lättviktsbyggda hjul etc. https://www.bike-discount.de/en/buy/radon-skeen-trail-9.0-582561

Senast ändrad:
Köpråd fulldämpad
Jag tittade lite på framför allt Radon Skeen Trail 10 innan jag hittade Superiorn. Varför 9 gentemot 10?

Efter vad jag läst har iaf 10 ganska smala och dåliga hjul - iofs lätt att byta till fun works, men ändå?

Sen är väl Skeen lite tyngre också? Vet inte om det kvittar när det är så lite dock.

Köpråd fulldämpad
22000 kr för #9 med Ø35 mm RS Pike och DT Swiss M1700 hjul.
27000 kr för #10 med Ø34 mm Fox och Mavic XA Elite hjul.
Pike är styvare och DT bygger rakare hjul. Allt annat är typ samma. 5000 kr mindre för cykeln med prylarna jag hellre vill ha. Enkelt val!

Kolla videon en gång till. En XC-cykel är lättare. Och klenare. Av en anledning. Hur vill Du cykla?

En CF-ram kategori 3 är lättare än en aluram kategori 4. Lättare ekrar är väger mindre än tyngre dito. En dropper väger mer än en vanlig stolpe. En grövre och stabilare gaffel är... stabilare och tyngre. Vad är det som är konstigt?

Senast ändrad:
Köpråd fulldämpad
Har precis köpt en Superior Team XF 29 Team Issue.
Har kör Epic i 3 år och är sjukt nöjd med den nya cykeln. XTR rakt igenom, runt 10 kg. Har nu kört tre rundor och vilken fantastik cykel! Tajt ihopsatt och mycket rapp.

Köpråd fulldämpad
Faluante sa:
Har kör Epic i 3 år och är sjukt nöjd med den nya cykeln. XTR rakt igenom, runt 10 kg. Har nu kört tre rundor och vilken fantastik cykel! Tajt ihopsatt och mycket rapp.

Hur gillar du den begränsade slaglängden fram/bak?

Har funderat på en fs då flera i gänget börjat lämna grusvägarna och cykla lite mer stigar och jag tycker min HT (GC 9.9) är lite störig jämfört med de FS jag testat. Tyvärr är jag inte MTB expert...

Eftersom det mest är vinterträning för att slippa trainern så vill jag inte satsa 50kkr men en SUP på rea är ganska lockande...men vore trist att köpa en med för lite dämpare fram o bak...

Köpråd fulldämpad
DRQ96 sa:
Faluante sa:

Hur gillar du den begränsade slaglängden fram/bak?

Har funderat på en fs då flera i gänget börjat lämna grusvägarna och cykla lite mer stigar och jag tycker min HT (GC 9.9) är lite störig jämfört med de FS jag testat. Tyvärr är jag inte MTB expert...

Eftersom det mest är vinterträning för att slippa trainern så vill jag inte satsa 50kkr men en SUP på rea är ganska lockande...men vore trist att köpa en med för lite dämpare fram o bak...

Jag upplever inte det som ett problem alls. Jämfört med Epic som har braindämpare så är denna DT Swiss bättre för mig av två anledningar.
1. Den är ställbar i tre lägen (som Scott har) så när jag kör "öppna spjäll" så ser jag nog bara begränsningar när det är rejält stökigt, typ stora stenar i hög fart men då närmar man sig downhill och det är t o m svårt att hitta.
2. Gaffel/Dämparen är helt enkelt bättre än det jag haft förut.

Jag kör för tillfället Hans Dampf 2,35 däck slanglöst fram med ganska lågt tryck för bättre fäste och ännu bättre flyt i stöket. Kommer köra det mest och köra något mer race-igt om jag ska tävla eller vill köra snabbare.

Jag måste säga att jag gillar allt med cykeln, kanske att styret är något i bredaste laget men det kan vara en vanesak och går ju att lösa.

Tillbaka
Topp