köpråd gravel/pendling cykel

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 56217
  • Start datum Start datum
D

Deleted member 56217

Guest
Hej tänkte köpa mig en cykel för att "pendling" till stan (10km) och närområdet.
kommer tillbringa mestadels tid på banvall, grusväg och lite landsväg.
har hittat 2 cyklar jag fastnat för och undrar vilken som är bästa valet eller om det kanske finns något bättre val?
Commencal fcb https://www.commencal-store.co.uk/fcb-c2x31379400
Vitus mach 3 vrx https://vitusbikes.com/collections/city-bikes/products/vitus-mach-3-vrx-urban-bike-apex
för/nackdelar på dessa två, är denna sorts cykel jag är ute efter.

tacksam för svar och hjälp då jag är ny inom detta ämne :-)

Hej tänkte köpa mig en cykel för att "pendling" till stan (10km) och närområdet.
kommer tillbringa mestadels tid på banvall, grusväg och lite landsväg.
har hittat 2 cyklar jag fastnat för och undrar vilken som är bästa valet eller om det kanske finns något bättre val?
Commencal fcb https://www.commencal-store.co.uk/fcb-c2x31379400
Vitus mach 3 vrx https://vitusbikes.com/collections/city-bikes/products/vitus-mach-3-vrx-urban-bike-apex
för/nackdelar på dessa två, är denna sorts cykel jag är ute efter.

tacksam för svar och hjälp då jag är ny inom detta ämne :-)
Personligen gillar jag Commencalen bäst av de två du länkar till. Den kostar ju dock lite mer och om den är värd merkostnaden eller inte har jag svårt att avgöra, men det är lite irriterande att Vitus inte specar vikten på den cykeln du länkar till. Någon annan kan säkert komma med en detaljanalys av komponenterna.

Liknande cyklar i samma stil som kan vara intressanta att kika på är Cube Hyde eller Kona Dew, eller varför inte en Kona Sutra, om du kan acceptera bockstyre.

Nu har jag inte kollat mer på de cyklar du länkar till mer än på bilderna så kan inte råda gällande deras specifikationer. De såg fina dock fina ut. Jag hade satsat på något med bockstyre istället. Jag har tidigare försökt mig på att jobbpendla ca 10 km enkel väg med en bra hybrid men det var aldrig kul. Tidigt i våras köpte jag en begagnad cyckelcross och nu cyklar jag i stort sett alltid. Bockstyret gör oerhört mycket för komforten/sittställningen.

och bockstyre går helbort för mig vid användning i blandad trafik inne i en stad. osmidigt och otäckt. smaken är olika. men bor du vid kusten så du får ständig motvind vid pendling in mot land både morgon och kväll kan det ändå vara värt. om det är betydligt längre än dina 10km.

en lågt placerad ryggsäck minskar förresten luftmotståndet nästan som att ligga i bocken:)

leveranstid är en faktor att beakta. på commencal står det juli..

eftersom du funderar på en 1x drivlina på en pendlarcykel är kostnaden att ersätta bakhjulets växlingskassett en faktor. för du kommer ligga en hel del på smådreven bak, och då slits det snabbt.

Jag är heller inte övertygad om att bockstyre är bättre vid kortare pendling. Kör själv med ett Jones-styre, så något med mycket sweep tycker jag är hur bra som helst.

Commencalhojen är fet som bara den och jag har också övervägt att köpa ramen och bygga själv.
Vitusen var jäkligt fin, men synd att £899 blir 13500:- när man köper från wiggle.se...

Jag har själv fastnat för Cube SL Road som jag tycker känns vettiga. Tyvärr slut överallt som allt annat, men har mailat och frågat om eta för nya. Det enda jag kommer göra om jag köper en sådan är som sagt att byta till styre med mer sweep, samt riva bort framväxeln och köra singelklinga. 50/34 fram på en hybrid är ju löjligt...
^^ Finns en billigare med Tiagra och en dyrare med Ultegra också

Skall du ändå riva bort framväxeln kan du kanske ta en Cube Hyde Race för samma pris och få en Alfine med Gates Carbon istället.

För pendling vill jag definitivt ha skärmar (men bägge cyklarna har säkert bra fästen för såna). Sen är jag inte superkräsen vad gäller detaljer. Det mesta funkar för pendling (men kanske ställer "pendling" mer krav). :)

Blir det inte lite tokigt att köpa en cykel som tillverkas i EES- och Schengenlandet Liechtenstein från UK?

Blir det inte lite tokigt att köpa en cykel som tillverkas i EES- och Schengenlandet Liechtenstein från UK?
Tänker du på Commencal? Det är faktiskt så att de har en uk-adress för deras eu-shop. Var ingen som reflekterade över det pre-brexit. Dags att byta nu kan man tycka.

De skickar ju från Frankrike så de har ju till och med en varning för britterna att de åker på tull :)

(och de är från andra mikrolandet Andorra)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp