Köpråd Gravel som pendlarhoj

Jecke

Medlem
Hej.
Ny på forumet, reggade mig för att köpa en cykel till dottern. Har dock läst på forumet under flera år så vet att här finns gott om expertis.
Nu behöver jag en ny pendlarcykel för året runt pendling i västra Sverige.
Cyklar 17km enkel resa så blir 17 mil i veckan Som jag cyklar. Har under tre år kört en elcykel på vinter och under våren och sommaren har jag gjort det på en gammal racer eller en MTB Vilket funkat bra men tänker att jag vill ha något annat. Är sugen på en gravel och behöver få plats med vinterdäck samt skärmar vid behov. Har kikat runt en del och fastnat för:
Cannondal Topstone 4 samt Nishiki allroad
Är dessa något att ha? Finns det bättre för en budget på 14.000kr? Min längd är 188cm.
Hoppas ni kan hjälpa mig!

En gravel blir ju en utmärkt pendelcykel. Du tänker också rätt med plats för breda vinterdäck och skärmar.

Jag skulle försöka hitta något med hydrauliska skivbromsar, lite tajt med 14000kr då, det jag vet är:

Köper man mekaniska eller semihydrauliska skivbromsar som det är på cyklarna du länkar så skulle jag vilja testa dessa innan köp då jag har lite dåliga erfarenheter av mekaniska skivbromsar och bockstyre-reglage.

Är du van att köra racer kanske det är bra med två klingor fram för lite fler höga växlar?

Att tänka på är också förvaringen vid jobbet (och hemma), en cykel i den här prisklassen vågar man tyvärr inte ställa utomhus på en allmän plats.

Tack för svar Daniel S. Den cykeln du länkade verkar inte finnas i mer än stl. S tyvärr.
Angående förvaring så har vi ett cykelförråd på jobbet och hemma står den i ett garage så den står alltid inomhus. Bromsar klarar jag mig egentligen med vad som helst, bara man har någon bromsverkan? Kört med både hydrauliska och med bromsklossar. Pendlar på landsväg, inte så mycket stopp utan mest uppförsbackar men även nedförsbackar.

1X där fram skulle jag undvika på landsväg.
Här några möjligheter:

Beställ med dry-tech skärmar för elegant utseende och bra funktion.

1X där fram skulle jag undvika på landsväg.
Här några möjligheter:

Beställ med dry-tech skärmar för elegant utseende och bra funktion.
Corratec såg spännande ut. Tack för tipset??

Tillbaka
Topp