Köpråd gravel till motionär

Grusgrinder

Aktiv medlem
Jag är inne på att införskaffa mig en Orbea terra H40, men vill ha era synpunkter först. Kom gärna med förslag på andra cyklar också.

Jag vill ha en cykel med:
2x10,11 eller 12
Hydrauliska skivbromsar
Vill köpa i butik, ej online. Begagnat går bra också, då vill jag dock inte lägga lika mycket pengar, om det inte är ett kap eller liknande.

Budget: så låg som möjligt, max 20 000

//Grusgrinder

Inga åsikter mer än att jag avbeställde min Canyon Endurance Allroad idag pga leveranstid och beställde en Terra H40 från TCM Cykel istället. Nedsatt till 18.690kr och med hel GRX-grupp så kändes det som ett bra val.

Valet av Canyonen var mest för att den var billig (11.990kr) och att jag redan har 2st canyon i garaget.

Edit: tog bort onödiga ord 🤣

Inga åsikter mer än att jag avbeställde min Canyon Endurance Allroad idag pga leveranstid och beställde en Terra H40 från TCM Cykel istället. Nedsatt till 18.690kr och med hel GRX-grupp så kändes det som ett bra val.

Valet av Canyonen var mest för att den var billig (11.990kr) och att jag redan har 2st canyon i garaget.

Skriv gärna här sedan vad du tycker om den, sen när du har fått hem den och kört lite. Tyckte också att det kändes som att man fick mycket för pengarna, och Shimano GRX inte kändes helt fel om jag jämför med vad jag har nu,

Jag är inne på att införskaffa mig en Orbea terra H40, men vill ha era synpunkter först. Kom gärna med förslag på andra cyklar också.

2x10,11 eller 12
Hydrauliska skivbromsar
Vill köpa i butik, ej online. Begagnat går bra också, då vill jag dock inte lägga lika mycket pengar, om det inte är ett kap eller liknande.

//Grusgrinder
Ingen som har åskiter?

//Grusgrinder

Du får nog fler och mer relevanta svar om du gör rubriken mer generell och beskriver hur du har tänkt att använda cykeln.

Om du trots allt kan tänka dig att köpa på nätet så har jag ett konkret tips.

Skriv gärna här sedan vad du tycker om den, sen när du har fått hem den och kört lite. Tyckte också att det kändes som att man fick mycket för pengarna, och Shimano GRX inte kändes helt fel om jag jämför med vad jag har nu,
Absolut, det gör jag. La beställningen igår så borde komma denna veckan!

Sen är väl gruppen GRX400 en motsvarighet till Tiagra, dvs inga supergrejer, men det känns ändå lite bättre än nya Cues som satt på Allroaden (och på billigaste Grizln).

Endurance Allroad har Cues med dess märkliga spann på kassetterna och en som det verkar ganska utsträckt sittposition är kanske inte ett klockrent val. Hittar ingen geo för H40.

Absolut, det gör jag. La beställningen igår så borde komma denna veckan!

Sen är väl gruppen GRX400 en motsvarighet till Tiagra, dvs inga supergrejer, men det känns ändå lite bättre än nya Cues som satt på Allroaden (och på billigaste Grizln).

GRX 400 är enl min uppfattning bättre än Tiagra och absolut tillräckligt bra.

Du får nog fler och mer relevanta svar om du gör rubriken mer generell och beskriver hur du har tänkt att använda cykeln.

Om du trots allt kan tänka dig att köpa på nätet så har jag ett konkret tips.
Om det inte är någon dunderdeal på nätet så köper jag gärna i butik,
Jag har möjlighet att få en bra deal på en orbea terra H40 genom ett rabatterat pris på min LBS tack vare cykelssällskapet jag är med i.

Nybörjare här på happy, hur ändrar man Rubriken? Kändes verkligen inte bra att ställa en så dum fråga...

Tanken jag har kring användning av cykeln är:
Motionär
Alla typer av pass, Distans, Strukturerade pass (intervaller), ev. motionslopp, återhämtningspass
Både inomhus och utomhus.
Varierat underlag, mest fina grusvägar och asfalt, men även fina stigar eller motionsspår med tillåtelse för cyklar

186 cm, 89 kg

Lägger gärna till ytterligare information om något saknas!

Tack!
//Grusgrinder

Om det inte är någon dunderdeal på nätet så köper jag gärna i butik,
Jag har möjlighet att få en bra deal på en orbea terra H40 genom ett rabatterat pris på min LBS tack vare cykelssällskapet jag är med i.

Nybörjare här på happy, hur ändrar man Rubriken? Kändes verkligen inte bra att ställa en så dum fråga...

Motionär
Alla typer av pass, Distans, Strukturerade pass (intervaller), ev. motionslopp, återhämtningspass
Både inomhus och utomhus.
Varierat underlag, mest fina grusvägar och asfalt, men även fina stigar eller motionsspår med tillåtelse för cyklar

186 cm, 89 kg

Tack!
//Grusgrinder
Är det ffa en H40 du tänkt dig så är ju inte rubriken fel. Och du har ju beskrivit bra i första inlägget vad du letar efter.

Jag kommer använda min som träningscykel som alternativ till min Speedmax tempohoj när den nu sitter på trainern i källaren. Kommer dessutom införskaffa ett par kolfiberhjul för att slänga på en uppsättning gp5000 på så man kan köra lite snabbare pass även på graveln under de lite varmare månaderna.

Nu är trådnamnet ändrat så att jag (kanske) får bredare svar, tack till administratören för snabb korrigering. 2 minuter från skickat PM till fixat. Wow!

Fick även veta att jag ha lite begränsningar då jag räknas som ny medlem, därav kunde jag inte åtgärda själv.

Är det ffa en H40 du tänkt dig så är ju inte rubriken fel. Och du har ju beskrivit bra i första inlägget vad du letar efter.

Jag kommer använda min som träningscykel som alternativ till min Speedmax tempohoj när den nu sitter på trainern i källaren. Kommer dessutom införskaffa ett par kolfiberhjul för att slänga på en uppsättning gp5000 på så man kan köra lite snabbare pass även på graveln under de lite varmare månaderna.
Jag kommer använda den till alla typer av pass som sagt, och det behöver inte vara just en H40, det är bara för att den var inom budget och att hade den utrustningen jag sökte, och för att en kompis rekommenderade den, men får gärna in andra förslag också.

Sammanställning av önskemål och info:

2x10,11 eller 12
Hydrauliska skivbromsar
Vill helst köpa i butik, ej online.
Begagnat kan funka

Om det inte är någon dunder-deal på nätet så köper jag gärna i butik,
Jag har möjlighet att få en bra deal på en Orbea terra H40 genom ett rabatterat pris på min LBS tack vare cykelssällskapet jag är med i.

Motionär
Alla typer av pass, Distans, Strukturerade pass (intervaller), ev. motionslopp, återhämtningspass, själv och i klunga,

Vår, sommar, sensommar.

Både inomhus och utomhus i framtiden, men nu i början utomhus.

186 cm, 89 kg

Tack!
//Grusgrinder

Sammanställning av önskemål och info:

2x10,11 eller 12
Hydrauliska skivbromsar
Vill helst köpa i butik, ej online.
Begagnat kan funka

Om det inte är någon dunder-deal på nätet så köper jag gärna i butik,
Jag har möjlighet att få en bra deal på en Orbea terra H40 genom ett rabatterat pris på min LBS tack vare cykelssällskapet jag är med i.

Motionär
Alla typer av pass, Distans, Strukturerade pass (intervaller), ev. motionslopp, återhämtningspass, själv och i klunga,

Vår, sommar, sensommar.

Både inomhus och utomhus i framtiden, men nu i början utomhus.

186 cm, 89 kg

Tack!
//Grusgrinder

Bra beskrivning av behovet. Du beskriver ett brett användningsområde och då kommer en cykel alltid att bli en kompromiss. Några exempel:
- Ramens geometri kommer att påverka känslan. Det är ganska olika egenskaper man vill ha för tex klungcykling och stigcykling. Beroende på hur du viktar så kan både en gruscykel och en komfortracer funka. Notera att kategorierna ibland är överlappande
- Beroende hur snabb och stark klungan är, din kapacitet, din känslighet för förstora steg i utväxling mm kan utväxlingen som GRX400 har vara för gles och och tyngsta växeln inte tung nog
- utväxlingen kan vara för gles vid lopp, men det är individuellt

Så länge du är medveten om att det blir en kompromiss och den återspeglar dina preferenser så kan Orbean vara ett vettigt val. Jag hittar tyvärr ingen info om geometrin, som är det viktigaste vid köp av racer och gruscykel, men köper du av en handlare så får du förhoppningsvis adekvat hjälp och de avråder om sittpositionen verkar olämplig för dig. GRX400 som grupp är bra.

Vill du titta på beg så är en White GX LTD av 2022-års modell en vettig cykel som borde kunna köpas ganska billigt. Jag har använt min till landsväg, grus, pendling och alpcykling. Jag har även "fina" kolfibercyklar. Det är viktigt att det inte är 2021 års modell. De har tyvärr samma färgsättning, men helt olika geometri.

Örebro. Har bra erfarenhet av Norra cykel och Skidor, tror jag de heter nu (de har bytt namn 3-4 ggr senaste 3 åren)
Örebro har jag dålig koll på butiker, men du verkar veta var du ska ta vägen.
Efter en liten titt på deras hemsida kan jag rekommendera Nishiki Gravel Master. Jag har en Motobecane Team Champion själv, och det ska vara precis samma ram på Gravel Mastern. Och kollar jag specarna är det i princip samma cykel. Och jag är asnöjd med min (och är nybörjare på grushojar).

Jag är inne på att införskaffa mig en Orbea terra H40

186 cm, 89 kg
Örebro har jag dålig koll på butiker, men du verkar veta var du ska ta vägen.
Efter en liten titt på deras hemsida kan jag rekommendera Nishiki Gravel Master.
Jmf med Orbea Terra H40 verkar den helt klart sämre, men det är helt utan hänsyn till hur bra geometrin passar cyklisten.
Men priset är en stor skillnad, enl länken kostar Nishikin hela 20.995 SEK,
medan Orbean annonseras för över 4.000 SEK mindre hos TCM
och Nishikin har även en annonserad vikt på hela 11,3 kg, vikt är långtifrån allt och jag hittar ingen vikt för Orbean men gissningsvis är den 0,5-1,5 kg lägre
Orbeans ram har även andra fördelar eftersom den även skall klara 584-hjul med upp till 55mm däck, 584-hjul är en tynande nisch men förhoppningsvis går det att hitta beg och då kan 622-hjulen användas för ren lvg-cykling och då gärna även med bättre lämpade däck och kassett än 10-delad 11-34, varför inte 12-28 och 32mm GP5000-däck?
Oavsett det bör du skaffa bra pedaler, sådana är tex Shimano PD-ES600 SPD

Men det är @Grusgrinder som cykeln skall användas av och det är hen som skall bli nöjd med sitt köp.

Ska tillägga att jag är en (ganska) van cyklist, har åtta-tio år på MTB sedan tidigare, och har sedan november en Nishiki Detour, Därav vet jag lite vad jag är ute efter, exempelvis bättre växlar o bromsar, fler växlar,
Oavsett det bör du skaffa bra pedaler, sådana är tex Shimano PD-ES600 SPD
Har kört med Spd länge, med shimano M520.

Ngt som din lokala cykel verkstad har delar till och kan utföra service på. Synd nog är man själv tok såld på cannondale och tämligen långt till närmaste handlare. Så långa väntetider och service av lefty gaffeln kommer dom sända den till Danmark.

Orbeans ram har även andra fördelar eftersom den även skall klara 584-hjul med upp till 55mm däck, 584-hjul är en tynande nisch men förhoppningsvis går det att hitta beg och då kan 622-hjulen användas för ren lvg-cykling och då gärna även med bättre lämpade däck och kassett än 10-delad 11-34, varför inte 12-28 och 32mm GP5000-däck?

Däcksrekommendationen skriver jag under på direkt. Kassettrekommendationen gillar jag generellt, men undrar om den verkligen blir bra på GRX400? Shimano specar min 32T.

Att gå upp till 11-40 har jag fått att funka utan problem. En polare lyckades inte, men vi hann aldrig kolla på det under resan.

Om jag har förstått rätt så är risken med färre tänder än specen föreskriver att växlingarna blir sämre på de lägsta (lättaste) växlarna och en ökad risk för att kedjan går över största drevet. Stämmer det? Är det främst en teoretisk risk eller även en reell?

Screenshot 2025-09-03 232455.webp

Däcksrekommendationen skriver jag under på direkt. Kassettrekommendationen gillar jag generellt, men undrar om den verkligen blir bra på GRX400? Shimano specar min 32T.

Att gå upp till 11-40 har jag fått att funka utan problem. En polare lyckades inte, men vi hann aldrig kolla på det under resan.

Om jag har förstått rätt så är risken med färre tänder än specen föreskriver att växlingarna blir sämre på de lägsta (lättaste) växlarna och en ökad risk för att kedjan går över största drevet. Stämmer det? Är det främst en teoretisk risk eller även en reell?

Visa bilaga 791597
Av vad jag kan hitta på andra from, så hittar jag flera som skriver att de testat att köra 12-28 trots att grx 400 inte är specad för det, och av vad jag har hittat ser det ut att funka, men att du måste skruva lite mer på B-skruven för att det skulle funka lite smidigare vid växling till de yttersta dreven, men det är väl ingen garanti. antar jag.

Hej! Har du hunnit testa än? Är riktigt nyfiken på tankar och känslor efter en eller ett par rundor.
Hej!

Tyvärr inte. Har pga barn och kvällsjobbande sambo blivit förpassad till källaren och Zwift 🤦‍♂️😂

Endast kört en väldigt kort runda på gatan, och den känns förvånansvärt rapp och responsiv när man trycker på lite.

Riktiga premiären blir imorrn eller torsdag, även det pga ovan nämnd anledning.

Tjena!

Idag kördes så premiärturen. 25km varav 20 på torr grusväg. Är nöjd med cykeln. Kändes lätthanterlig och stabil, samtidigt som jag upplevde den bra i klättringar. Hade inga bekymmer att trycka till när jag stod upp och när jag låg nere i bock gick benen av bara farten. Däcken har väl inte bästa greppet men för rundan jag körde nu funkade de fin-fint. Distinkta växlar och var enkelt att hitta rätt växel för bra kadens. Skönt styre.

Ska höja sadeln lite till och sänka däcktrycket en aning, blev studsigt nu.

Vet inte vad du vill veta men bara att dra iväg en fråga så svarar jag efter bästa förmåga.

Edit: jag är 191 lång, 89 i innerbensmått och tog en XL. Hittade en bra, bekväm sittställning. Förutom att sadeln ska upp nån cm till då 🙈

Senast ändrad:
Tjena!

Idag kördes så premiärturen. 25km varav 20 på torr grusväg. Är nöjd med cykeln. Kändes lätthanterlig och stabil, samtidigt som jag upplevde den bra i klättringar. Hade inga bekymmer att trycka till när jag stod upp och när jag låg nere i bock gick benen av bara farten. Däcken har väl inte bästa greppet men för rundan jag körde nu funkade de fin-fint. Distinkta växlar och var enkelt att hitta rätt växel för bra kadens. Skönt styre.

Ska höja sadeln lite till och sänka däcktrycket en aning, blev studsigt nu.

Vet inte vad du vill veta men bara att dra iväg en fråga så svarar jag efter bästa förmåga.

Edit: jag är 191 lång, 89 i innerbensmått och tog en XL. Hittade en bra, bekväm sittställning. Förutom att sadeln ska upp nån cm till då 🙈
Kul att du blev nöjd!
Det är precis det jag är efter, inga bekymmer, inga problem att trycka på, och självfallet bra i klättring, bor ju ändå nära kilsbergen. Skönt med bra växlar, precis det jag vill ha med andra ord.

Har varit förkyld med feber till och från i tio dagar, så har ej tagit mig iväg och provkört en likadan på LBS än, men du verkar riktigt nöjd. tänker att jag ska provköra både L och XL, är 185-186, så ligger precis på skarven mellan storlekarna, utan att ha mätt innerbensmått, skulle jag tippa på en xl, då det fortfarande är möjligt att ja växer lite till, och känns enklare att göra en stor cykel lite mindre än en liter cykel större, men vad vet jag?

Har även varit inne på att vänta lite tills våren nästa år, är inne på att ge min nuvarande cykel lite kärlek och även köpa en annan kassett, och byta från 11-42 till 11-36 nu, kostar 200 spänn för den kassetten, så kändes värt, men vi får se...

Det ska bli intressant att testa cykeln när jag nu tar mig till butiken, förhoppningsvis inom de närmaste dagarna.

Tjena @Grusgrinder

Hur går det för dig? 😄
Tja!

Jag har inte tagit något beslut riktigt. Har väl snarare lagt hela iden med cykelbyte på is.

Jag har istället köpt en trainer och inte tänkt så mycket mer än att: Om jag köper en ny, då är det en Orbea Terra H40 jag vill ha. Har varit och kollat i butik, men inte provsuttit eller kört. Såg riktigt trevlig ut.

Jag har inte direkt bråttom att köpa ny, och tänker kanske vänta till i vår. Jag har isåfall tänkt sälja mina båda cyklar (Hardtrail MTB och min nuvarande gravel) för att "finansiera" den nya.

Hur hade ni tänkt?

Känns det fortfarande lika bra för dig @Streby ?

Tja!

Jag har inte tagit något beslut riktigt. Har väl snarare lagt hela iden med cykelbyte på is.

Jag har istället köpt en trainer och inte tänkt så mycket mer än att: Om jag köper en ny, då är det en Orbea Terra H40 jag vill ha. Har varit och kollat i butik, men inte provsuttit eller kört. Såg riktigt trevlig ut.

Jag har inte direkt bråttom att köpa ny, och tänker kanske vänta till i vår. Jag har isåfall tänkt sälja mina båda cyklar (Hardtrail MTB och min nuvarande gravel) för att "finansiera" den nya.

Hur hade ni tänkt?

Det verkar som du har låst dig vid Terran. Jag tycker att du borde provcykla den nu medans det är torrt så att du vet att du verkligen vill ha den resp att den funkar för din kropp.

På hösten är priserna lägre, vad som netto skulle bli bäst för dig är svårt att sia om.

Tja!

Hur hade ni tänkt?

Har du redan en hardtail och en gravel kan du ju vänta, men överlag är väl priserna något bättre nu på hösten. Tyvärr innebär väl det oxå att du kanske inte får lika mycket för nuvarande cyklar.

Ja jag är fortfarande nöjd. Varvar 2-3 zwiftpass i veckan med 1-2 gravelrundor. Terran känns riktigt bra för pengen. Snabbvaxade kedjan inför första rundan och la keramiskt lackskydd jag har till bilarna på ramen och nu räcker det att spola av hojen med trädgårdsslangen så är den i nyskick igen 😄

Sen håller jag med Bele, prova Terran nu så du vet om den passar eller om du ska leta vidare.

Sitter själv och spanar på den spanska solen, Terra.

Men hur agresiv är körställningen? Vad jag kan läsa ut av geom är att tex stack är bra mycket lägre än en Trek Checkpoint tex.

Cyklar trail/enduro mest, men har en Nishiki Sld som jag är ute på vägarna med.
Är lite orolig att det blir för mycket framåtlutad körställning.

Vad har ni för input på den omöjliga fråga.

Kolla in min geo-undersökning:

Men hur agresiv är körställningen? Vad jag kan läsa ut av geom är att tex stack är bra mycket lägre än en Trek Checkpoint tex.

Checkpointen är ju väldigt hög i framänden, inte nödvändigt att jämföra med just den.

Jämföra ram som används med platt styre och bockstyre (Pro SLD och Terra) så får du tänka på att ett bockstyre har reach 65-100 mm. Så Terran blir lite lägre och mycket längre än din Pro SLD. Det behöver inte betyda att du sitter obekvämt, och 20mm spacers är verkligen ingen fara att köra om du vill komma upp en liten bit.

Checkpointen är ju väldigt hög i framänden, inte nödvändigt att jämföra med just den.

Jämföra ram som används med platt styre och bockstyre (Pro SLD och Terra) så får du tänka på att ett bockstyre har reach 65-100 mm. Så Terran blir lite lägre och mycket längre än din Pro SLD. Det behöver inte betyda att du sitter obekvämt, och 20mm spacers är verkligen ingen fara att köra om du vill komma upp en liten bit.
Just det, i ett bockstyre hamnar händer kanske längre fram, inte tänkt på. Dock har väl framförallt gravel en kortare "stem" än landsväg och min SLD har väldigt lång(trots att den är en hybrid)...

Men ang spacers, hur vet jag hur mycket som finns att "ta av" dvs hur högt jag kan sätta styret? Bilder på hemsidor då är det ofta väldigt tight mellan Headtube och högsta punkten på Stem. Brukar det i verkligheten fins mer att ta av dvs att flytta spacers?

@Streby har du någn bild på din?

Just det, i ett bockstyre hamnar händer kanske längre fram, inte tänkt på. Dock har väl framförallt gravel en kortare "stem" än landsväg och min SLD har väldigt lång(trots att den är en hybrid)...

Men ang spacers, hur vet jag hur mycket som finns att "ta av" dvs hur högt jag kan sätta styret? Bilder på hemsidor då är det ofta väldigt tight mellan Headtube och högsta punkten på Stem. Brukar det i verkligheten fins mer att ta av dvs att flytta spacers?

@Streby har du någn bild på din?
Tjena!

Absolut! Kommer här!

Jag är 191-192 med 89 i grenmått. Sitter enligt min egen uppfattning rätt avslappnat.

Edit: haha just fan, XL i storlek på ramen!

Bilagor

• IMG_6306.webp
    IMG_6306.webp
    584.4 KB · Besök: 76
Senast ändrad:

Kanzon har ganska snäll geometri. Terran är aningens högre, men 10 mm längre så mer framåtsträckt. För mycket för min kropp.

Prova en eller gör en bike sizeing är mina tips.

1762711159808.webp

1762711347415.webp

Tjena!

Absolut! Kommer här!

Jag är 191-192 med 89 i grenmått. Sitter enligt min egen uppfattning rätt avslappnat.

Edit: haha just fan, XL i storlek på ramen!
Tack för bilden och det var som jag misstänkte att höjden på styret är bra mycket högre än vilken stack som redovisas. Stack är ju övre måttet på Head tube, inte nödvändigtvis höjden på styret.....
Många spacers där som en kan justerar faktisk höjd på styre/position

Tack för bilden och det var som jag misstänkte att höjden på styret är bra mycket högre än vilken stack som redovisas. Stack är ju övre måttet på Head tube, inte nödvändigtvis höjden på styret.....
Stack är inte alls ett mått på höjden för var styret sitter skulle jag vilja säga.

Men en det tillverkare, tex Canyon använder även "stack+" och "reach+"
som är måtten till "centre of handlebars" i bilden nedan
BIKESIZE_1.jpg

Många spacers där som en kan justerar faktisk höjd på styre/position
Många tillverkare har en gräns på max 2cm distanser på gaffelröret, men det finns undantag.
Kan vara värt att kolla upp.

Jaha, 8 månader senare, från trådstart, har jag nu köpt ny cykel. Blev en Orbea Terra, men inte H40, utan en begagnad Terra M30 från 2021

Väldigt fint skick överlag, för att ha gått 5 säsonger. Skönt att ha hydrauliska skivbromsar igen, något jag har saknat på min gravel (har haft det på mina MTB:er). Bara provkört den idag, 15 km, och sitter väldigt bekvämt på den, tror det blir väldigt bra. Sugen på ett par hjulpar till, för att kunna ha både graveldäck och slicks redo hela tiden.

Första hojen i kolfiber, och den känns väldigt lätt jämfört med min tidigare med alu-ram och alu-gaffel.

Tillbaka
Topp