Köpråd gravel till nybörjare

Akleja

Medlem
Hej!
Jag är en nybörjare som skramlat runt på en gammal Skeppshult i några år nu (med betoning på skramlat...). Var sugen på att köpa något vettigare redan förra året och ångrar mig djupt att det inte blev av med tanke på tillgången till cyklar nu. Men det är som det är.

Hur ligger priserna nu i förhållande till före corona? Är det vansinne att köpa en ny cykel just nu rent ekonomiskt, eller är det bara tillgången som är begränsad?

Funderar förstås också på modell. Min budget ligger på c:a 10 000 kr.
Underlag: mix av grusväg, asfalt och enklare stigar
Längd: 165 cm
Övrigt: Cyklar hellre långt än fort. Har tänkt att ge mig på lite leder (t ex Kattegattleden) längre fram, så gärna möjlighet att spänna på lite packväskor också.

Jag har spanat på en Nishiki Rush: https://www.cykelkraft.se/gravelbike-nishiki-rush-bla
Vad tror ni om den i förhållande till prisklass och vad jag vill få ut av cykeln?

Jag är inte heller på det klara över vilken sittposition som är att föredra, och ännu mindre hur man ser på cykeln vilken som är lämplig i förhållande till modellen. Jag har en halvkass rygg och gissar att en mer upprätt position är att föredra då – är det korrekt tänkt?

Tar tacksamt emot alla råd. :-)

Det är generellt dyrare med cyklar i år. Ekonomiskt vansinne...nja att cykla är väl knappast vansinne jämfört med många andra saker man kan lägga pengar på. Enligt vad man hör så är det ju minst 1 år tills vi har möjlighet att få en bättre tillgång på cyklar så risken är ju att man får vänta länge om man väljer att vänta.

Om du vill ha en cykel med rakt styre så tycker jag Nishiki-cykeln ser vettig och prisvärd ut. Jag hade nog önskat mig en gaffel i kolfiber för det priset men det är väl som det är i år. Tycker den ser ut som något som skulle passa min jobb-pendling perfekt.