Köpråd gravel till nybörjare

Akleja

Medlem
Hej!
Jag är en nybörjare som skramlat runt på en gammal Skeppshult i några år nu (med betoning på skramlat...). Var sugen på att köpa något vettigare redan förra året och ångrar mig djupt att det inte blev av med tanke på tillgången till cyklar nu. Men det är som det är.

Hur ligger priserna nu i förhållande till före corona? Är det vansinne att köpa en ny cykel just nu rent ekonomiskt, eller är det bara tillgången som är begränsad?

Funderar förstås också på modell. Min budget ligger på c:a 10 000 kr.
Underlag: mix av grusväg, asfalt och enklare stigar
Längd: 165 cm
Övrigt: Cyklar hellre långt än fort. Har tänkt att ge mig på lite leder (t ex Kattegattleden) längre fram, så gärna möjlighet att spänna på lite packväskor också.

Jag har spanat på en Nishiki Rush: https://www.cykelkraft.se/gravelbike-nishiki-rush-bla
Vad tror ni om den i förhållande till prisklass och vad jag vill få ut av cykeln?

Jag är inte heller på det klara över vilken sittposition som är att föredra, och ännu mindre hur man ser på cykeln vilken som är lämplig i förhållande till modellen. Jag har en halvkass rygg och gissar att en mer upprätt position är att föredra då – är det korrekt tänkt?

Tar tacksamt emot alla råd. :-)

Det är generellt dyrare med cyklar i år. Ekonomiskt vansinne...nja att cykla är väl knappast vansinne jämfört med många andra saker man kan lägga pengar på. Enligt vad man hör så är det ju minst 1 år tills vi har möjlighet att få en bättre tillgång på cyklar så risken är ju att man får vänta länge om man väljer att vänta.

Om du vill ha en cykel med rakt styre så tycker jag Nishiki-cykeln ser vettig och prisvärd ut. Jag hade nog önskat mig en gaffel i kolfiber för det priset men det är väl som det är i år. Tycker den ser ut som något som skulle passa min jobb-pendling perfekt.

De flesta som ska cykla långt vill ju gärna ha bockstyre, för att kunna variera hur man håller händerna. Men då blir det tyvärr svårt att hitta något likvärdigt i den här prisklassen, t ex får man inte hydrauliska skivbromsar.
Ett alternativ i prisklassen om man vill ha bockstyre kanske är en cykel från Decathlon om den går att få tag på?
Men då tycker jag Nishikin känns roligare.

Hur kattegatt-leden ser ut vet jag inte men personligen ska det vara väldigt släta stigar för att jag ska kunna cykla stig på en gravel, men vet att en del cyklar rätt stökig stig på dessa cyklar.

De flesta med lite halvkass rygg brukar vilja sitta mer upprätt men det finns personer som tycker tvärt om. Nishiki har lite dålig presentation av måtten på cykeln så jag kan inte på rak arm bedöma hur pass upprätt eller framåtlutad man sitter på den här cykeln. Man kan kolla på måtten reach och stack för att jämföra cyklar mot varandra men det kräver nästan att man har en liknande cykel som man har tillgång till i verkligheten som referens. Att jämföra med en Skeppshult blir nog svårt då det blir väldigt olika sittposition, man kommer alltid att sitta betydlligt mer framåtlutad på en gravel.

Stort tack för svar! Vet att det finns mängder med nybörjar-trådar så jag uppskattar verkligen att du tog dig tid.

Jag har aldrig testat bockstyre, så vet egentligen inte vad jag väljer bort. Men det kommer bli betydligt fler korta rundor än långa så det får nog gå ändå. Decathlon-cykeln lyckas jag inte hitta att köpa, men ändå intressant att ha något att jämföra mot.

Just Kattegattleden är mestadels asfalt som jag förstått det. Däremot bra att ha i åtanke om stigarna oavsett. Jag cyklar stig ibland i nuläget, men det är med försiktighet och kommer så förbli. Så det kan nog funka ändå gissar jag. Vad gäller sittpositionen verkar det som att det är testa och se således, vilket också är bra att veta.

Jag ska se om det går att få in Nishikin till butiken så att det går att provcykla. Håller tummarna för att inte någon annan köper de få ex som är kvar före mig.

Jag köpte mig en race/asfalt-hybrid som jag sedan byggde om till Gravel. Hade inte heller provat bockstyre innan men kände på mig att det skulle bli bättre. Det blev det också.

Cyklar man mer än en timme tycker jag man vinner på bockstyre då man kan variera greppet mer så att man inte får så ont i händer och handleder. Mina handleder tycker dessutom mycket bättre om att vara "framåtvinklade" som på ett bockstyre än "sidvinklade" som på ett rakt styre. Jag behöll 120 mm-styrstammen vilket ger en mer framåtlutat och lite aggressiv ställning jämfört med det raka styret men man kan ju köra med kortare för en mer avslappnad upplevelse.

Förutom bockstyret är det främst bredare däck som är den stora skillnaden. Gick från 32 mm till 38 mm med mer mönster. Det ger dels förbättrad komfort (lägre tryck, mer volym) och dels mycket bättre grepp på grus, speciellt när det svänger.

Jag cyklar kanske 60/40 asfalt/grus och jag skulle inte vilja köra på 1x-drivlina. Har 2x10 och det skulle jag absolut rekommendera om du ska spendera någorlunda mycket tid på asfalt. Med 1x12 (som Nishikin har) så blir stegen mellan växlarna ganska stora så du kan inte pricka in den perfekta växeln i alla lägen. Här ska ju 12 växlar täcka behovet från utförslut på bebiskindslen asfalt till 15% uppför på gropigt grus. Med 2x10, eller 2x11 till och med, så har du i princip 10/11 växlar för asfalten (stora klingan) med täta steg och 10/11 växlar till gruset (lilla klingan), också med täta steg.

Inte så mycket svar på din fråga kanske, men lite funderingar och erfarenheter i alla fall.

Erfarenheter och funderingar är väldigt värt, jag tackar ödmjukast! Med min kunskapsnivå så vet jag ju inte vad jag ska fråga om eller kolla på ens, så det är bra att få lite tankar även utanför frågorna. Och det tvingade mig att läsa på lite mer om drivlinor. ;-) Med tanke på min utgångspunkt så kommer nog 12 växlar kännas gott nog under rätt lång tid framöver. Men ska se om jag blir ytterligare lite klokare på det en annan dag. Om jag får drista mig till en nollkoll-fråga: är det skillnad i underhåll på 1x och 2x?

När det kommer till styret så får jag nog tänka ett extra varv. Mina handleder tar en del stryk på jobbet, så kanske är det värt att prioritera. Att snåla in på ergonomin är ju knappast lönsamt på lång sikt.

Om jag får drista mig till en nollkoll-fråga: är det skillnad i underhåll på 1x och 2x?
Nja, lite mer justering med 2x kanske, lite fler prylar att rengöra och underhålla, men 1x har oftast lite dyrare enstaka prylar. Men det beror också på från vilken serie komponenterna kommer.

Fördelen med rakt styre jämfört med bockstyre är att det är lättare att byta enskilda reglage och lite billigare komponenter då kombiberade växel/bromsreglage (sti-reglage) är dyra, och lättare att byta vajrar och slangar.

Erfarenheter och funderingar är väldigt värt, jag tackar ödmjukast! Med min kunskapsnivå så vet jag ju inte vad jag ska fråga om eller kolla på ens, så det är bra att få lite tankar även utanför frågorna. Och det tvingade mig att läsa på lite mer om drivlinor. ;-) Med tanke på min utgångspunkt så kommer nog 12 växlar kännas gott nog under rätt lång tid framöver. Men ska se om jag blir ytterligare lite klokare på det en annan dag. Om jag får drista mig till en nollkoll-fråga: är det skillnad i underhåll på 1x och 2x?

När det kommer till styret så får jag nog tänka ett extra varv. Mina handleder tar en del stryk på jobbet, så kanske är det värt att prioritera. Att snåla in på ergonomin är ju knappast lönsamt på lång sikt.
Ergonomin är absolut viktig så försök prova olika cyklar och se vad som passar dig.

Vad gäller underhåll är det såklart en aning mer med 2x. Du har ju en framväxel, kabel och kabelhölje och reglage som behöver lite omsorg. Dessutom två klingor istället för en som kan behöva rengöras.

Framväxlar är dock inte lika känsliga som bakdito och kräver inte så mycket för att vara glada. Enklare att justera vid behov då det i princip bara är två ändlägen (och nåt trimläge) samt kabelspänning. Det som är lite knepigare är just rengöring mellan klingorna, men med rätt redskap är det inte ett problem i praktiken. Den är inte lika utsatt för våld vid eventuella olyckor heller.

Jag ska helt klart läsa på mer innan jag köper något. Men det känns som jag fått lite mer av ett hum om var jag ska börja i alla fall och väldigt värt att ni listat både för- och nackdelar med alternativen. Stort tack! ?

Känns som du fått bra svar från föregående, gällande just rakt vs. bockstyre skulle jag försökt testa hur det känns med bockstyre. För vissa kanske det inte gör så stor skillnad men för min egen del är det två olika världar. Rakt styre funkar på korta sträckor och jag har det på hojen jag cyklar till affären men, men det är för min egen del uteslutet att ha på en cykel för längre rundor och nöjescykling. Jag tycker helt enkelt det är direkt obekvämt efter en stund. Lycka till!

Hej, hoppar på denna tråden då jag söker en cykel för liknande behov!

Söker också en cykel som kan användas på landsvägar, grusvägar, stigar, cykelvägar i stan. Kommer bli ganska mycket pendling inne i stan, längre turer samt förmodligen även använda den ibland för att träna på. Ska vara kul att cykla på men med hyffsad komfort ändå för del ängre turerna. Verkar som att en gravel bike passar perfekt för detta ändamål men är ju lite av en djungel att hitta en prisvärd gravel.

Kollat på Nishiki's gravel bikes, framförallt då Rush. Verkar bra men är lite tveksam till att den inte har bockstyre då det känns rätt viktigt för mig. Skulle det gå att byta till bockstyre eller sitter man för upprätt på den modellen för att ha användning av det?

I övrigt tänker jag drivlina gärna 1x, men 2x okej också.
28" 40mm tubeless-däck.
Övriga komponenter har jag dålig koll på.
Budget ca 7000-10 000.

Tar tacksamt emot tips på andra modeller/märken och annat att tänka på när det kommer till att köpa en gravel bike. Kollar mest på begagnat-marknaden.

Hej, hoppar på denna tråden då jag söker en cykel för liknande behov!

Söker också en cykel som kan användas på landsvägar, grusvägar, stigar, cykelvägar i stan. Kommer bli ganska mycket pendling inne i stan, längre turer samt förmodligen även använda den ibland för att träna på. Ska vara kul att cykla på men med hyffsad komfort ändå för del ängre turerna. Verkar som att en gravel bike passar perfekt för detta ändamål men är ju lite av en djungel att hitta en prisvärd gravel.

Kollat på Nishiki's gravel bikes, framförallt då Rush. Verkar bra men är lite tveksam till att den inte har bockstyre då det känns rätt viktigt för mig. Skulle det gå att byta till bockstyre eller sitter man för upprätt på den modellen för att ha användning av det?

I övrigt tänker jag drivlina gärna 1x, men 2x okej också.
28" 40mm tubeless-däck.
Övriga komponenter har jag dålig koll på.
Budget ca 7000-10 000.

Tar tacksamt emot tips på andra modeller/märken och annat att tänka på när det kommer till att köpa en gravel bike. Kollar mest på begagnat-marknaden.
Håller med om att en gravel verkar bra för ditt behov!

En cykel med rakt styre är i allmänhet gjord för rakt styre och det blir inte bra med bockstyre. Om du byter så blir cykeln antagligen för lång. Till ett vanligt styre har du en styrstam på ca 10cm men på bockstyre har du dessutom en reach på 6-7 cm i styret (fram till reglagen).

Jag skulle rekommendera 2x för en cykel som ska köras några längre sträckor på asfalt, jag har en gravel med 1x och så länge jag cyklar grusväg fungerar det bra men vid träning på längre asfaltssträckor skulle jag vilja ha lite tätare steg mellan växlarna.

Tyvärr räcker 7-10k inte så långt om du vill ha en gravel med bockstyre, gravel ligger generellt rätt högt i pris. Vill man köpa nytt så är väl den länkade Decathlon-cykeln det billigaste man kommer undan.

Jag vet inte riktigt vad ni åsyftar när ni säger stigar, själv tänker jag då mtb med rötter, stenar och skit ute i skogen. Eller tänker ni på typ en anlagd grusstig? Jag tänker att cykeln ska vara anpassad efter en kombination av det underlag man ser fram emot att cykla på och tycker är roligast samt fungera bra på det underlag man spenderar mest tid på. Om det är så att det krävs någon avstickare på någon anlagd grusstig och någon grusväg för att få ihop en runda som främst består av landsvägar skulle jag säga att även en vanlig landsvägscykel kan fungera så länge den har skivbromsar och därmed kan ta bredare däck, säg 32-33 mm. Om ni vill kunna cykla skogsstigar med massa bråte krävs helt andra grejer. Som ovan nämnt, med den budget kan det vara svårt att hitta någonting som täcker hela behovet kan inte komma på något bättre än decathlon alternativet. Men det är nog en klok idé att kolla begagnat marknaden också.

Funderar förstås också på modell. Min budget ligger på c:a 10 000 kr.
Underlag: mix av grusväg, asfalt och enklare stigar
Längd: 165 cm
Övrigt: Cyklar hellre långt än fort. Har tänkt att ge mig på lite leder (t ex Kattegattleden) längre fram, så gärna möjlighet att spänna på lite packväskor också.

Kanske en Kona Rove AL? tror den ligger på strax under 10. Ganska bekväm sittställning.

edit: http://www.fixmybike.se/kona-rove-al-2021/

Håller med om att en gravel verkar bra för ditt behov!

En cykel med rakt styre är i allmänhet gjord för rakt styre och det blir inte bra med bockstyre. Om du byter så blir cykeln antagligen för lång. Till ett vanligt styre har du en styrstam på ca 10cm men på bockstyre har du dessutom en reach på 6-7 cm i styret (fram till reglagen).

Jag skulle rekommendera 2x för en cykel som ska köras några längre sträckor på asfalt, jag har en gravel med 1x och så länge jag cyklar grusväg fungerar det bra men vid träning på längre asfaltssträckor skulle jag vilja ha lite tätare steg mellan växlarna.

Tyvärr räcker 7-10k inte så långt om du vill ha en gravel med bockstyre, gravel ligger generellt rätt högt i pris. Vill man köpa nytt så är väl den länkade Decathlon-cykeln det billigaste man kommer undan.
Inser också nu efter att ha gjort lite mer research att det inte skulle bli bra att byta till bockstyre, dyrt skulle det också bli, så Rush går nog bort.

Tack för input om 1x vs 2x! Har läst rekommendationer att köra på 1x för att minska risk för att kedjan hoppar, mindre underhåll etc. men iom att det säkerligen blir en del landsväg för mig, mer än hård terräng, så är nog 2x vettigt.

Jag vet inte riktigt vad ni åsyftar när ni säger stigar, själv tänker jag då mtb med rötter, stenar och skit ute i skogen. Eller tänker ni på typ en anlagd grusstig? Jag tänker att cykeln ska vara anpassad efter en kombination av det underlag man ser fram emot att cykla på och tycker är roligast samt fungera bra på det underlag man spenderar mest tid på. Om det är så att det krävs någon avstickare på någon anlagd grusstig och någon grusväg för att få ihop en runda som främst består av landsvägar skulle jag säga att även en vanlig landsvägscykel kan fungera så länge den har skivbromsar och därmed kan ta bredare däck, säg 32-33 mm. Om ni vill kunna cykla skogsstigar med massa bråte krävs helt andra grejer. Som ovan nämnt, med den budget kan det vara svårt att hitta någonting som täcker hela behovet kan inte komma på något bättre än decathlon alternativet. Men det är nog en klok idé att kolla begagnat marknaden också.
Jag tänker mig ganska upptrampade, bredare stigar eller avstickare. Ser också att jag kommer cykla en hel del på större grusvägar. Det plus att gravel har något bekvämare sittställning och möjlighet till bredare däck för mer komfort under längre turer gör att jag är mer inne på en gravel än racer.

Inser också nu efter att ha gjort lite mer research att det inte skulle bli bra att byta till bockstyre, dyrt skulle det också bli, så Rush går nog bort.
Det går att byta till bockstyre och beroende på var du får delar ifrån så behöver det inte vara snordyrt. Dock tror jag det kräver att ramen har lite "utrymme" för längre reach (alltså en ramstorlek i den nedre änden av vad som passar dig) och att det inte är kostnadseffektivt på en ny cykel.

Känns som du fått bra svar från föregående, gällande just rakt vs. bockstyre skulle jag försökt testa hur det känns med bockstyre. För vissa kanske det inte gör så stor skillnad men för min egen del är det två olika världar. Rakt styre funkar på korta sträckor och jag har det på hojen jag cyklar till affären men, men det är för min egen del uteslutet att ha på en cykel för längre rundor och nöjescykling. Jag tycker helt enkelt det är direkt obekvämt efter en stund. Lycka till!
Tack! :) Jag blev tipsad om att kombinera rakt styre med barends för att kunna variera greppet. Funderar på om det kan vara ett bra mellanläge för att balansera ergonomi och ekonomi?

Det finns ju produkter som försöker fixa åtminstone bromsåtkomst för bar ends.

Hela handtag:

..eller clip ons:

Det finns ju produkter som försöker fixa åtminstone bromsåtkomst för bar ends.

Hela handtag:

..eller clip ons:
Haha, gillar webbplatsens namn! ?
Och det här tror jag kommer funka bra för mig. Tack!

Aha, bra att veta att det finns två varianter. Tack @Stumpy och @Argos
Borde gå att vänja sig att skifta grepp för att komma åt växlar och bromsar eller?
Ja det fungerar. Förr så cyklade man grävel med HT-mtb med inner barends. Tror banne mig att det var snabbare än många av dagens grävlingscyklar. Dels bättre aetodynamik och dels effektivare drivlinor.

Ja det fungerar. Förr så cyklade man grävel med HT-mtb med inner barends. Tror banne mig att det var snabbare än många av dagens grävlingscyklar. Dels bättre aetodynamik och dels effektivare drivlinor.
Dagens innerbarends är ett snäpp bättre, rent ergonomiskt.

MTB med stel gaffel, 3x7-växlat och 15 cm drop från sadel till styre?
Min GT Tequesta är alltså det optimala gravelvapnet. :)

Tillbaka
Topp