Köpråd gravel

Lorentzx

Aktiv medlem
Köpråd gravel
Hej!

Nu är det äntligen dags för mig att utvidga stallet. Har tidigare försökt bygga ihop en carbonda 696 men det projektet lade jag ner då vi fick nytt barn - nu är det storlek lagom på barnet och således lagom timing för en ny cykel :)

Jag är ute efter en gravelhoj, som ska kunna fungera som distansmaskin till lite "allroad" men gärna även iallafall LITE tuffare miljö.

Sitter i dagsläget med en BMC roadmachine från 2021 i stlk 56 som jag tycker passar mig bra, men jag kan också gå en del mer aggressivt utan att det skulle påverka komforten allt för mycket.

Budget gärna under 40k, men då gärna med elektroniska växlar.
Alternativ jag tittar på:

Canyon grail
Canyon grizl
Lauf seigla (rigid)
Focus Atlas 8.9

Vad har ni för tips? Antar att man i princip inte kan bli missnöjd med en cykel i den klassen, men jag har ju också gärna lite pengar kvar på budgeten :)

Köpråd gravel
Nu blir det storm i tråden men ......
Fundera lite på den tyngsta utväxling du behöver på graveln. Min gravel med 2 växlar fram har allt för lätt tyngsta växel om jag cyklar landsväg med andra. Om jag kör själv är tyngsta växeln en mysväxel så fort jag kör på platten utan kraftig motvind. OK, jag har låg maximal cadens trots snabbhetsträning för att höja max cadens.
Cykeln i länken har 40 T.

Köpråd gravel
Nu blir det storm i tråden men ......
Fundera lite på den tyngsta utväxling du behöver på graveln. Min gravel med 2 växlar fram har allt för lätt tyngsta växel om jag cyklar landsväg med andra. Om jag kör själv är tyngsta växeln en mysväxel så fort jag kör på platten utan kraftig motvind. OK, jag har låg maximal cadens trots snabbhetsträning för att höja max cadens.
Cykeln i länken har 40 T.

Bra poäng men jag tänker att det är ett enkelt jobb att öka på. Känner väl generellt att 1x lockar med sin enkelhet!

Köpråd gravel
Vitus Venon tycker jag ser bra ut och skulle nog vara perfekt, frågan är bara om man kan hitta den i lager.

Tillägg: Annars hade mitt val varit MB31 Bramley. Då har du ju även pengar för ett par finhjul om känner för det.

Köpråd gravel
Vitus Venon tycker jag ser bra ut och skulle nog vara perfekt, frågan är bara om man kan hitta den i lager.

Tillägg: Annars hade mitt val varit MB31 Bramley. Då har du ju även pengar för ett par finhjul om känner för det.
Den verkar ju väldigt många tycka om, men hittar endast på wiggle/crc som nu är UK only?

Köpråd gravel
Tidningen Tour testade Vitus Venon Evo-RS Aero i nr 10-23 som en av sju Allroadbikes
vitus-venon-evo

Vitus Venon Evo-RS Aero fick näst sämst testresultat av de sju testade
(tillsammans med Giant Contend AR 1)
staerken-und-schwaechen-vom-vitus-in-der-tour-grafik

Hela testet finns här

Men som alltid: Gå inte på enbart testresultatet, hur testet är gjort är minst lika viktigt
Läs mer om hur Tour gör sina tester här: So testet Tour

Köpråd gravel
Tidningen Tour testade Vitus Venon Evo-RS Aero i nr 10-23 som en av sju Allroadbikes
vitus-venon-evo

Vitus Venon Evo-RS Aero fick näst sämst testresultat av de sju testade
(tillsammans med Giant Contend AR 1)
staerken-und-schwaechen-vom-vitus-in-der-tour-grafik

Hela testet finns här

Men som alltid: Gå inte på enbart testresultatet, hur testet är gjort är minst lika viktigt
Läs mer om hur Tour gör sina tester här: So testet Tour

Tack för input!

Köpråd gravel
Jag har en Grizl och utifrån din beskrivning i första inlägget så känns den som för mycket äventyr för din smak även om jag gillar den som komplement till min lvg och mtb.

Jag hör ju till dom som gillar 2x på gravel just för att få både omfånget och täta steg.

Köpråd gravel
Jag har en Grizl och utifrån din beskrivning i första inlägget så känns den som för mycket äventyr för din smak även om jag gillar den som komplement till min lvg och mtb.

Jag hör ju till dom som gillar 2x på gravel just för att få både omfånget och täta steg.
Grizl är på min topplista utan tvekan. Jag är lätt oroad att den känns trög, men det kanske inte alls är fallet ?

Jag har kanske nedspelat mängden ”normal gravel” jag tänkte köra hör ute i Vallentuna kring hästarna, men vill gärna trycka på lite också.

Hur upplever du din?

Köpråd gravel
Trådkapning. Jag är 183 centimeter och har 93 centimeter innerbenslängd samt långa armar. Blir large i minsta laget?

Vevpartiet skulle gärna bytas till Force 177,5 millimeter.

Köpråd gravel
Grizl är på min topplista utan tvekan. Jag är lätt oroad att den känns trög, men det kanske inte alls är fallet ?

Jag har kanske nedspelat mängden ”normal gravel” jag tänkte köra hör ute i Vallentuna kring hästarna, men vill gärna trycka på lite också.
Då är det nog Grail du ska hålla dig till. Canyon säger ju själva att Grizl är "byggd för turer på tufft grus" (har inte provat själv). Tyvärr är ju nya lite över budget om du vill ha eTap.

Köpråd gravel
Trådkapning. Jag är 183 centimeter och har 93 centimeter innerbenslängd samt långa armar. Blir large i minsta laget?

177,5 mm, varför? Jag är 190 cm och kör betydligt kortare. Jag förstår om man vill ha långa på en fixie men på en cykel med växlar förstår jag inte. Sök lite på Youtube så hittar du massor av trådar för korta vevar.

Köpråd gravel

Den stora skillnaden mellan L och XL är ju stack så det är väl det du får förhålla dig till. Du kan ju alltid köra lite längre stam om L känns för kort.

177,5 mm, varför? Jag är 190 cm och kör betydligt kortare. Jag förstår om man vill ha långa på en fixie men på en cykel med växlar förstår jag inte. Sök lite på Youtube så hittar du massor av trådar för korta vevar.
Jag skulle gissa att det är för att han har ganska långa ben. 93 cm måste vara långt över medel för någon som är 183 cm lång.

Köpråd gravel
Då är det nog Grail du ska hålla dig till. Canyon säger ju själva att Grizl är "byggd för turer på tufft grus" (har inte provat själv). Tyvärr är ju nya lite över budget om du vill ha eTap.

Är det verkligen så mycket skillnad? Geon är väldigt lik även grail gen 2 tycker jag..?

Finns väl argument för att hellre ha mer clearance än ”för lite” men 42mm bör klara i princip alla underlag i mitt huvud, om än lite bumpigare än 50 ?

Bilagor

• IMG_0605.jpeg
    IMG_0605.jpeg
    133.1 KB · Besök: 77
Köpråd gravel
Är det verkligen så mycket skillnad? Geon är väldigt lik även grail gen 2 tycker jag..?
Skillnaden är säkert inte superstor men om man går efter vad Canyon säger så ska ju Grail vara snabbare och mer race:ig, du skrev ju själv att du vill ha den för allroad-cykling. Det kan ju vara andra skillnader än geon också.

Finns väl argument för att hellre ha mer clearance än ”för lite” men 42mm bör klara i princip alla underlag i mitt huvud, om än lite bumpigare än 50 ?
Det är ju alltid trevligt att ha möjligheten, men om du inte ska ut på stigar och mtbterräng så räcker 42mm enligt mig. Jag kör själv på 38:or (i vekligheten lite över 40) och jag funderar på att gå ner i bredd för min cykling på mestadels vanliga grusvägar.

Köpråd gravel

Hur upplever du din?
Jag köpte en Canyon Grizl CF SL 7 eTap och älskar den! Härlig och jag använder den till 90% och låter de andra cyklarna stå. Ovanligt lättrullad på landsvägen enligt mina erfarenheter, underbar på grus och helt okej på lättare stigar. Har precis fått hem en till, en Canyon Grizl CF SL 6 AXS till min sambo, och hon vill att det ska vara vår snart... Jag med!

Köpråd gravel
@Lorentzx
XXL har nu nattrea på en av de två cyklar som fick bäst resultat i Tour-testet jag skrev om i #8

Ridley Grifn
e0a1cce48dbd4dcaac5ea896156ac269

staerken-und-schwaechen-vom-grifn-in-der-tour-grafik

Köpråd gravel

Hur upplever du din?
Jag upplever grizln som betydligt mer sävlig/mindre kvick än min lvg. Det beror förmodligen på en kombination av geo, däcksval och tyngre komponenter. Cyklar jag bara på graveln under några veckor så märks det inte men när man tar ut racern på en tur så märks det stor skillnad.

Medelhastigheten för mig skiljer ca 1-2km/h under samma förhållanden (runt 30km/h) men det är väl förmodligen till största delen rullmotstånd?

Kollar man på geojämförelsen mellan grizl och grail som @Lorentzx visar så är väl största skillnaden att framhjulet hamnar längre fram på grail? Det borde väl snarast innebära ännu sävligare beteende? Stamlängd, styre spacers mm påverkar ju också så klart.

Skulle jag bara få ha en cykel kvar så skulle min Grizl vara den som stannar, men jag skulle nog i så fall satsa på ett extra hjulpar med bättre däck för asfalt.

Köpråd gravel
Lutar just nu enormt åt en Grail CF SL 7 AXS. Det känns som en lagom kompromiss och må vara lite seg jämfört med en riktig racer-hoj, men jag tror inte att det kommer vara cykeln som begränsar mig direkt :LOL:

Köpråd gravel
@HåkanC Du som verkar vara van vid tour's betygsättning.. Dom sätter Grizl enligt följande:

1705568643820.png

Och grail enligt:
1705568710275.png

Dvs ganska mycket "trögare" som jag läser det? Kan du hjälpa mig att tolka kanske?

Bilagor

• 1705568685316.png
    1705568685316.png
    143.3 KB · Besök: 88
Köpråd gravel
@Lorentzx
XXL har nu nattrea på en av de två cyklar som fick bäst resultat i Tour-testet jag skrev om i #8

Ridley Grifn
e0a1cce48dbd4dcaac5ea896156ac269

staerken-und-schwaechen-vom-grifn-in-der-tour-grafik

Bra tips på vettig hoj som fortfarande var på rea imorse men nu är det för sent. Kanske kommer fler :)

Köpråd gravel
@HåkanC Du som verkar vara van vid tour's betygsättning.. Dom sätter Grizl enligt följande:
...
Och grail enligt:
...
Dvs ganska mycket "trögare" som jag läser det? Kan du hjälpa mig att tolka kanske?
Ja
Så tolkar även jag bilderna. Men det kanske inte är helt rätt att översätta till "trögare",
utan kanske snarare "känns trygg även i stökiga nedförsbackar med skråsvängar"
Läs även texten de har skrivit, det brukar stå mer utförligt där.

Köpråd gravel
Är det någon här som är crux-frälst?

Detta t ex känns ju som ett alternativ som bör tittas på iallafall?
Tycker det är i överkant för en rivalhoj med 1x och hjul värda ett par tusenlappar tyvärr :) Man betalar skaplig premie bara "för ramen" så att säga. Fick pris på en för 34000 häromåret (nya) men tyckte redan då det var dyrt, men hey, dollarn står högt.

Tillbaka
Topp