Köpråd, hardtail till 11-åring
Har helt kört fast i letande efter ny mtb till 11-åringen och skulle uppskatta lite input. Han är 157 cm lång och väger väl en 50 kg sisådär. Har cyklat en del stig, nu senast på en White XC 260 Pro, är inte avancerad men hyfsat säker.
Har tänkt följande:
* Luftgaffel, helst
* Singelklinga
* Hydrauliska skivbromsar
* 27,5 tum (29 blir för stort tror jag, oavsett ramstorlek)
* Ok geometri
Har kollat på Trek Marlin 6 eller 7 men den är så tung, hade gärna köpt en lättare. Och så är det det där med pengar, hade gärna hittat en begagnad men har svårt att hitta en bra. Skulle önska att lägga en bit under 10 tkr, men visst, hellre 10 för en bra som lillbrorsan kan ärva än 5 för något han kör slut på. Har ni några tips?
(Kollar lite på Rock Machine Riff Tr 27 och Superior F.L.Y. men är för mig helt okända märken.)
Har tänkt följande:
* Luftgaffel, helst
* Singelklinga
* Hydrauliska skivbromsar
* 27,5 tum (29 blir för stort tror jag, oavsett ramstorlek)
* Ok geometri
Har kollat på Trek Marlin 6 eller 7 men den är så tung, hade gärna köpt en lättare. Och så är det det där med pengar, hade gärna hittat en begagnad men har svårt att hitta en bra. Skulle önska att lägga en bit under 10 tkr, men visst, hellre 10 för en bra som lillbrorsan kan ärva än 5 för något han kör slut på. Har ni några tips?
(Kollar lite på Rock Machine Riff Tr 27 och Superior F.L.Y. men är för mig helt okända märken.)