Köpråd, hardtail till 11-åring

HMEL

Medlem
Har helt kört fast i letande efter ny mtb till 11-åringen och skulle uppskatta lite input. Han är 157 cm lång och väger väl en 50 kg sisådär. Har cyklat en del stig, nu senast på en White XC 260 Pro, är inte avancerad men hyfsat säker.

Har tänkt följande:

* Luftgaffel, helst
* Singelklinga
* Hydrauliska skivbromsar
* 27,5 tum (29 blir för stort tror jag, oavsett ramstorlek)
* Ok geometri

Har kollat på Trek Marlin 6 eller 7 men den är så tung, hade gärna köpt en lättare. Och så är det det där med pengar, hade gärna hittat en begagnad men har svårt att hitta en bra. Skulle önska att lägga en bit under 10 tkr, men visst, hellre 10 för en bra som lillbrorsan kan ärva än 5 för något han kör slut på. Har ni några tips?

(Kollar lite på Rock Machine Riff Tr 27 och Superior F.L.Y. men är för mig helt okända märken.)

Rock Machine cykeln verkar ha Altus växlar vilket är utgående samt inte nån höjdare jämfört med relativt nya Cues som sitter på Trek cyklarna och även Superior vad jag kan se, dock är det ju inte nån dämpad framgaffel på Superior cykeln vad jag kan se? Annars är Superior bra, hade en 20" till grabben innan.

Har helt kört fast i letande efter ny mtb till 11-åringen och skulle uppskatta lite input. Han är 157 cm lång och väger väl en 50 kg sisådär. Har cyklat en del stig, nu senast på en White XC 260 Pro, är inte avancerad men hyfsat säker.

Har tänkt följande:

* Luftgaffel, helst
* Singelklinga
* Hydrauliska skivbromsar
* 27,5 tum (29 blir för stort tror jag, oavsett ramstorlek)
* Ok geometri

Har kollat på Trek Marlin 6 eller 7 men den är så tung, hade gärna köpt en lättare. Och så är det det där med pengar, hade gärna hittat en begagnad men har svårt att hitta en bra. Skulle önska att lägga en bit under 10 tkr, men visst, hellre 10 för en bra som lillbrorsan kan ärva än 5 för något han kör slut på. Har ni några tips?

(Kollar lite på Rock Machine Riff Tr 27 och Superior F.L.Y. men är för mig helt okända märken.)
Vill även tillägga att även jag är intresserad ut av tips då det nästa säsong är dags för nytt köp här då grabben vill ha dämpare. Kör idag en Riprock 24" så en 27,5" med gaffel o singelklinga som dessutom är lätt vore såklart av intresse. Men rent spontant känner jag det kan bli svårt att hitta något nice för under 10k men är som sagt också tacksam för tips.

Rock Machine cykeln verkar ha Altus växlar vilket är utgående samt inte nån höjdare jämfört med relativt nya Cues som sitter på Trek cyklarna och även Superior vad jag kan se, dock är det ju inte nån dämpad framgaffel på Superior cykeln vad jag kan se? Annars är Superior bra, hade en 20" till grabben innan.
Ah, stämmer vg gaffeln, har kollat på så många nu att jag blir helt snurrig.

Vill även tillägga att även jag är intresserad ut av tips då det nästa säsong är dags för nytt köp här då grabben vill ha dämpare. Kör idag en Riprock 24" så en 27,5" med gaffel o singelklinga som dessutom är lätt vore såklart av intresse. Men rent spontant känner jag det kan bli svårt att hitta något nice för under 10k men är som sagt också tacksam för tips.
Då är vi i samma läge. :)

157cm så är det vuxencykel så pris / annat är därefter. + att det finns ingen "full mtb" som inte är för fin för att cykla till skolan på.

Billigast är nog Grand Canyon. Allt bör ha singelklinga iom CUES men sen kommer luftgaffel, konad styrhuvud och nav standard.

Tror inte du behöver vara rädd för 29" till nån som är så pass lång...och fortfarande växer. Den räcker lite längre då också...
Vi köpte en Orbea Laufey strl S (2021) till vår minsta 2023 då han var mellan 11 och 12 år.
Den är 29"
Tyvärr har jag ingen längd antecknad på honom från just det året. Jag brukar mäta längd, vikt och fotstorlek inför skidåkning, så följande mått är från vintern/början på åren:
2022 - 146 cm
2023 - tyvärr ingen anteckning från året då vi köpte Laufey'n
2024 - 159 cm
2025 - urväxt och vi sålde den.

Vi hade samma 26" och gick vidare till en White 275 Ane Pro Deore 11 tror jag den hette, minsta storleken på dam-modellen av deras luftdämpade 27.5". Deore-växlar, hydrauliska enkla shimanobromsar (fungerar helt ua) och en Suntour luftgaffel som faktiskt funkar även med 40 kg cyklist.

Vet inte om den finns i utbudet nu men vi fick den till rätt rejält nedsatt pris från de 10k den hade som listpris.

Vi får se vad som händer med XXLs vettiga cyklar nu när det mest verkar vara Sports Direct-grejer hos dem.

Vi köpte en sådan här i storlek S förra året till dottern som då var knappt 160 cm lång. Funkar bra så vitt jag kan bedöma.

Min normallånge 11åring som fyller tolv i höst har en Specialized Rockhopper 27,5 i XS som skolcykel. Börjar bli väldigt liten. Skulle säga att majoriteten av de som tävlar i P11-12 (i XC) kör på 29” . Mina andra söner har börjat cykla 29” small vid 11-12 års ålder utan problem.

Jag skulle slå ett slag för Orbea Alma i storlek S (29"), lätt och rapp. Mina barn körde på en sån från strax över 150cm. Den här kanske? Hydrauliska bromsar, luftgaffel, 12 vxl och dropper post.

"Har cyklat en del stig..." Definiera "stig"...
Är det XC eller Trail ni cyklar? Lätt, snabbt och flowigt eller mycket sten, rötter och lerhål?

Såg din tråd från 2023 där du sökte cykel till 8-åring och den tolkade jag som trail.
Då fick du förslag på bl a junior-versionen av Laufey (27.5)

Big nine och Alma ovan är XC-orienterade.

Laufey är en stigcykel.
Merida har en motsvarande som heter Big Trail.
Trek har/hade Roscoe och Canyon hade Stoic, men de verkar inte finnas längre, men kan ju finnas beg.

Jag snålade kanske för mycket när barnen var små med tanken att de växer ur så fort och att dyrare MTB vågar man inte ställa på skolan och då måste de ha två cyklar...
Ingen av dem har något intresse nu.
Kanske hade mer ändamålsenliga cyklar hjälpt till... svårt att veta ...

"Har cyklat en del stig..." Definiera "stig"...
Är det XC eller Trail ni cyklar? Lätt, snabbt och flowigt eller mycket sten, rötter och lerhål?

Såg din tråd från 2023 där du sökte cykel till 8-åring och den tolkade jag som trail.
Då fick du förslag på bl a junior-versionen av Laufey (27.5)

Big nine och Alma ovan är XC-orienterade.

Laufey är en stigcykel.
Merida har en motsvarande som heter Big Trail.
Trek har/hade Roscoe och Canyon hade Stoic, men de verkar inte finnas längre, men kan ju finnas beg.

Jag snålade kanske för mycket när barnen var små med tanken att de växer ur så fort och att dyrare MTB vågar man inte ställa på skolan och då måste de ha två cyklar...
Ingen av dem har något intresse nu.
Kanske hade mer ändamålsenliga cyklar hjälpt till... svårt att veta ...
Nå, definiera "XC"? Vi (barnen) har kört SweCup XCO på Alman, den gör inte bort sig på något sätt - jag kan garantera att det förekommer mycket sten, rötter och lerhål. Med det sagt så kommer det (om man lyckas) en tid när man behöver köpa både utförs- och uppförs-cyklar 😅

1777987311818.webp

Senast ändrad:
Nå, definiera "XC"? Vi (barnen) har kört SweCup XCO på Alman, den gör inte bort sig på något sätt - jag kan garantera att det förekommer mycket sten, rötter och lerhål. Med det sagt så kommer det (om man lyckas) en tid när man behöver köpa både utförs- och uppförs-cyklar 😅

Visa bilaga 828676
Jo, man kan köra det mesta med vad som helst om man bara är tillräckligt entusiastisk... jag körde mycket teknisk stig med min B1 Drone, 26" årsmodell 1999. Det gick och var kul. Men nuvarande cykel hade nog varit ännu roligare.

Visst kan det finnas stök på en XC-bana. Men cyklar man uteslutande teknisk stig kanske det är bättre att titta på en cykel med lite flackare gaffelvinkel och större slaglängd mm.

Jo, man kan köra det mesta med vad som helst om man bara är tillräckligt entusiastisk... jag körde mycket teknisk stig med min B1 Drone, 26" årsmodell 1999. Det gick och var kul. Men nuvarande cykel hade nog varit ännu roligare.

Visst kan det finnas stök på en XC-bana. Men cyklar man uteslutande teknisk stig kanske det är bättre att titta på en cykel med lite flackare gaffelvinkel och större slaglängd mm.
Absolut, men de cyklarna blir lätt tunga vilket är förödande för den ungdomliga entusiasmen. Jag skulle prioritera låg vikt över lång slaglängd och flack gaffelvinkel.

Absolut, men de cyklarna blir lätt tunga vilket är förödande för den ungdomliga entusiasmen. Jag skulle prioritera låg vikt över lång slaglängd och flack gaffelvinkel.
Det står inga vikter specade. RS-gaffeln på Laufeyn är väger väl knappt 300g mer och så är däcken tyngre och säkert fälgarna oxå eftersom de är lite bredare. Även dropper tillför lite vikt (och funktion!!!).
Den blir säkert ett par tre kg tyngre, men för min hemmaterräng hade jag valt en Laufey före en Alama alla dagar i veckan även till en knatte på 40-45 kg som fortfarande växer så det knakar. Jag tror den är mer skoj och tycker den ser tuffare ut. Men smaken är ju delad och så beror det på vilken terräng man har och hur man cyklar.
Men det är nog bra att TS får lite olika infallsvinklar och tänker till ett varv och sen klickar på nån bra köpknapp :-)

Alma ser väl inte helt hemsk ut för xc. Inte mycket att växa i på längden och rätt lågt bb
Ja, det är ju inte en utförscykel. Victor Koretzky valde ofta Alma över heldämpat (Oiz) om det var mycket klättring när han körde för Orbea. Men ska man framförallt köra stökigt utför och accepterar "traktorkörning" uppför så finns det ju andra cyklar. Men fick inte känslan av att det är det TS ser framför sig.

Min erfarenhet (köpte Alman när mina barn var i den åldern) är att en lätt race-cykel gör underverk med motivationen - att känna sig snabb är kul! Speciellt om man tränar i grupp och kanske till och med tävlar lite.

Tillbaka
Topp