[Köpråd hjälm] MET Parachute

MangeO

Ny medlem
Funderar på att skaffa mig en lämplig fullface-kruka med löstagbart skydd för nunan, och har kikat lite på MET Parachute. Någon som har en sådan och har lite erfarenheter att dela med sig av? Bra köp för de pengarna? Kostar runt 1.300:- på CRC, men eftersom jag vill titta och klämma lite på den innan jag slår till så kan det nog vara värt ett par extra hundralappar att köpa den i någon butik här i stan.

Jag ställde samma fråga för en tid sedan. Till slut blev det att jag köpte en riktig DH-kruka istället. Frågan är vad du ska ha den till? Vittnesmål finns att Parachuten gör sitt jobb vid hårda smällar men att den som alla XC-hjälmar då är körd (vare sig den har spruckit eller ej)

Har en och är relativt nöjd. Lite tråkig kvalitet på limningen mellan skal och innanmäte på min men det kan vara ett måndags ex.

Fö. så behöver du inte betala mer för den än 1300 även om du vill känna och klämma.
Jag tror att tex sportex har den för det priset.

Hej, hade sönder min met parachute i en olycka där jag landade på hakan snett ovanifrån. Det som hände var att hakskyddet helt enkelt åkte upp och så fick min haka ta smällen ändå. Så inte helt ok... Till vanlig XC är hjälmen bra, väldigt bra ventilerad, men jag skulle inte köpa den för hakskyddets skull, vill du ha det så är det andra krukor som gäller, helst riktiga full-face som Dainese eller Giro Remedy (som jag köpte). De är mycket säkrare och sitter mycket mer, men tyngre och mycket varmare och så blir man nästan döv ;)

Ett annat tips är Cascos Viper Mx, en hjälm som jag är sugen att prova själv. Mycket robustare konstruktion än Met Parachute, men verkar ändå inte lika varm som en DH hjälm. Evalds verkar ha den:
http://evaldsmtb.jetshop.se/default.aspx?main=ShowProduct.aspx&prodid=7801

TCM cykel i Tyresö har en sån kvar i storlek M, tyvärr för liten för mig....

Mvh /Y

Hjälmar med löstagbart hakskydd är bra i Hellas eller annan teknisk XC-terräng. För högre farter och därmed större smällar är det riktig fullface som gäller.

Moderna fullfacehjälmar har samma frigolitkonstruktion som normala XC-hjälmar och ska därmed också skrotas efter en smäll mot backen.

Dirtpottor är de enda hjälmarna som är designade att ta flera smällar.

Jag totalskrotade min efter en krasch. 1300 spänn per krasch känns lite steep va. Köp en riktig fullface och en xc-hjälm och välj efter vad du ska cykla för dagen istället!

Tack för svaren so far - Det är just till cykling i Hellas, runt Gömmaren, osv som jag har tänkt mig den hjälmen. Teknisk körning, lite stigcykling och lite stökigare XC. Brukar ju finnas gott om hårda saker att slå sig på i den typen av terräng, även när det går riktigt sakta, och har man otur så har man. Så det är en XC-hjälm med lite extra skydd för nunan som jag är ute efter.

Grejen är att parachuten är den enda XC-hjälm med löstagbart hakskydd som jag har hittat hittills (eller vet namnet på, har sett andra modeller), men det kanske finns bättre/mer prisvärda hjälmar av samma typ?

smurfrox skrev:
-------------------------------------------------------
> men det kanske finns bättre/mer prisvärda hjälmar av samma typ?

Casco Viper MX har ju redant nämnts, men jag nämner den väl igen då.

Vilken av dem som är bäst är nog en fråga om passform. Casco har ju lite normalare färgsättning i år i varje fall: http://www.casco-helme.de/en/default01.htm (klicka på Viper MX, går inte att direktlänka)

viper-mx_3.jpg

Giro hade sin Switchblade, men den är kass. Och skulle du mot förmodan hitta en på hylla någonstans bör du komma ihåg att den passerat sitt bäst före datum redan.

parachuten kör jag både lvg och mtb med, kanonskön helt enkelt...

1300 per krasch är iaf mitt huvud lätt värt för mig :-)

Jag lånade en MET Parashute förra sommaren. Han väl med 1,5 dag ungefär innan den gjorde sitt jobb och därmed blev pensionerad. (Den gick i två delar, diagonalt från hakskyddets fäste.)
Om man nu kan bedöma en hjälm på så kort tid så tycker jag att den var helt ok. I Åre hade jag kanske velat ha något kralligare, men till XC är den nog kanon. Hakskyddet var bara i vägen när jag skulle dricka, annars märkte jag inte av det förrän det gjorde sitt jobb. I övrigt kändes den som en helt vanlig XC-hjälm.

Westman: Du vet väl att det är krasch-garanti på många hjälmmärken inkl. MET? I METs fall innebär det att under förutsättning att hjälmen är mindre än 3 år gammal får du köpa en ny med 70% rabatt mot att du lämnar in den mosade tillsammans med en beskrivning av vad som hände....

the_TnT skrev:
> Casco Viper MX har ju redant nämnts, men jag nämner den väl igen då.

Ojdå, lyckades visst hoppa förbi flera inlägg, hehe. Man ska vara försiktig med webbläsarens back-knapp, tror jag. Ska kolla igenom det jag missat.

Cascon ser i alla fall väldigt trevlig ut, ska kolla närmare på den tror jag. Men då har jag en del alternativ, Parachuten och Viper MX är en bra början.

Blev för övrigt påmind om hur trevligt det vore med lite extra skydd när jag slirade omkring på rötterna i skogen runt Hammarbybacken ikväll. Conti Explorer är rent ut sagt livsfarliga när det är blött ute... Håller med Stef, 1300:- per krasch är ett ganska bra pris för att bevara huvudet in working order, brukar ju ändå inte stå på öronen allt för ofta.

Den känns för "tunn" på något sätt. Jag vill gärna ha lite mer rejäla hjälmar i cross stil som känns lite säkrare. De känns i alla fall bra då. Sen om de ventilerar sämre är en annan sak...
Eller gör som många andra, köp en billig bellistic o byt ut när den är repig eller skrotad.

Senast redigerad av en moderator:
Freeskier skrev:
> I övrigt kändes den som en helt vanlig XC-hjälm.

Det är en vanlig xc-hjälm, utan hakskydd heter den Anaxagore 2 och kostar inte alls lika mycket. Man får betala rätt bra för den plastbiten.

> en ny med 70% rabatt mot att...

När jag kraschade min MET förra året var det 50 % rabatt, tror inte det är ändrat.

iMats skrev:

> > en ny med 70% rabatt mot att...
>
> När jag kraschade min MET förra året var det 50
> % rabatt, tror inte det är ändrat.

Konstigt, för det var förra sommaren Cykloteket erbjöd 70%... Kanske är dom som ger mer rabatt, men det har jag lite svårt att tro?
Ganska mycket billigare ändå...

Hej!

Jag säljer faktiskt en Met parachute hjälp som är i mycket gott, den är i grått och svart. Jag ska lägga upp den på Blocket.se för 1100:- men om ni vill ha en snabb affär kan ni få den för 950:- intresserad?

MuRiLLo skrev:
> Jag säljer...

Fräckt att hitta en fem år gammal tråd :) Blocket i all ära, men lägg in en annons på K&S vetja!

Tillbaka
Topp