Köpråd HT XC mtb

4cyberspace

Aktiv medlem
Köpråd HT XC mtb
Hej
Jag skulle vilja köpa en HT XC mtb:

Önskemål
aluminiumram
Shimano drivlina
dropper på 150 mm
dämpare 100-130 mm

finns det något märke och modell ni kan tipsa om ? Har läst att många håller Orbea högt. YT Jeffsy har ingen HT XC mtb. Trek har bytt till Sram på sina 2027 modeller. Cannondale har så rörigt modellprogram. Commencal ser inte ut att ha något. De flesta märkena verkar ha sina HT XC mtb i kolfiber.

Köpråd HT XC mtb
Blir nog svårt att ha dropper längd som krav. Sram / shimano är hit och dit inom samma märke så då får man nog säga vilken budget också.
Ska man ha lina, bromsar och gaffel av rätt märke så.man nästan byta annars blir det inte mycket att välja på.

Med det sagt då uppfyller scott scale large alla krav men ett jävla sätt att välja hoj på. Speciellt om L inte passar

Köpråd HT XC mtb
Blir nog svårt att ha dropper längd som krav. Sram / shimano är hit och dit inom samma märke så då får man nog säga vilken budget också.
Ska man ha lina, bromsar och gaffel av rätt märke så.man nästan byta annars blir det inte mycket att välja på.

Med det sagt då uppfyller scott scale large alla krav men ett jävla sätt att välja hoj på. Speciellt om L inte passar
Budget är jag betalar vad som helst bara jag får min lista på krav på HT XC mtb cykeln. Vad är konstigt sätt att välja hoj ? Jag föredrar Shimano, aluminium och en bra dropper. Inga konstiga krav tycker jag 🙂

Köpråd HT XC mtb
Klassas Radon Cragger 7,0 som en xc eller trail hoj ? Vilken av Radon Cragger 7,0 eller Canyon Grand Canyon 8 är mest xc ? Vart går gränsen för xc ? Bör man kanske gå ned till Radon Jealous 8 istället för att få ännu mer xc (saknar dropper dock).

Köpråd HT XC mtb
Cragger är trail men kan lättas till DC...om man tycker 65 grader och 130mm är DC...

GC 66 grader o 120mm är XC/DC men kan vara trail för de flesta.

Gamla Jealous är gammal XC vet inte om det fortfarande finns nån som gillar det. Troligen lite väl konservativ för att ens kvala som gravel 2023.
Nya är en XC med konservativ geo

Köpråd HT XC mtb
Cragger är trail men kan lättas till DC...om man tycker 65 grader och 130mm är DC...

GC 66 grader o 120mm är XC/DC men kan vara trail för de flesta.

Gamla Jealous är gammal XC vet inte om det fortfarande finns nån som gillar det. Troligen lite väl konservativ för att ens kvala som gravel 2023.
Nya är en XC med konservativ geo
Är det bara vinkel och gaffel som avgör om det är xc/dc eller trail ? Tänker vikt och däck också. Vilken är mer xc/dc av Cragger 7,0 och Trek Roscoe 7 ?

GC liknar Trek Procaliber mycket som klassas som xc hoj. Cragger 7,0 liknar GC ganska mycket som liknar Trek Procaliber som räknas som xc hoj.

Vad menas med gammal xc på jealous ?

Köpråd HT XC mtb
Är det bara vinkel och gaffel som avgör om det är xc/dc eller trail ? Tänker vikt och däck också. Vilken är mer xc/dc av Cragger 7,0 och Trek Roscoe 7 ?

GC liknar Trek Procaliber mycket som klassas som xc hoj. Cragger 7,0 liknar GC ganska mycket som liknar Trek Procaliber som räknas som xc hoj.

Vad menas med gammal xc på jealous ?
DC är inte ett etablerat begrepp. Det kan väl vara en aggresive XC eller en lättad trail. Jag tycker 120-130 men 110 kan så klart vara DC. 140 är väl inte DC för mig.
120 är bra om man vill ha en lättare XC gaffel. DC kan inte har brantare än 67 grader...tycker jag.

Kan 65 grader vara DC? Jag vet inte, antagligen 2026 när det när det väl finns XC som väl nästan går dit.

Gamla Jealouse är väl över 69 grader HTA. Det är tradionell/daterad XC. Kollade igår och orkar inte kolla igen men Jenny Rs Canyon Lux har väl 66 grader. Jag tror inte du kan hitta en FS XC med >68 idag - men hardtail har inte följt med. Otroligt tunnt med moderna hardtail XC. EDIT. Om XC = 100mm börjar komma med 110-120 nu.

Nya procaliber verkar ha 67 grader och 120mm mot GC 66 / 120.
Båda kan vara XC (kanske) båda kan 100% vara DC men PC kan nog aldrig vara en trail.

Jag är fine med 66-67. Har dock aldrig haft nåt med 67 utan 66 och massor av mil på 70+ (ish, jag vet inte exakt).

Var gränsen går på andra hållet vet jag inte. Är 65 grader bra på XC/DC? Vet ej. Dels är jag väldigt okänslig (men känslig för att gå över styret pga 70 grader+) och min gamla enduro har 66 och den kör jag park med.

Det enda jag vet är att min dotters enduro har 64,5 och med feta däck känner t.o.m jag att den vill gå rakt fram.

Tillbaka
Topp