Köpråd/internetcykling FS-ram

• Trådstartare Trådstartare SGS
  • Start datum Start datum

SGS

Aktiv medlem
Hej Happy,

Funderar på att slänga ihop en FS under hösten. Aldrig ägt en heldämpad förut så krävs ingen värstingram direkt.

Kommer i så stor grad som möjligt använda mig av befintliga grejer från nuvarande cykel. Kravprofilen lyder:

1. Koniskt styrrör
2. 73mm BSA
3. 12x148mm bakaxel
4. Icke-boost vevparti
5. 31,6mm sadelstolpe

Helst 29" och geo gjord för 130-150mm gaffel. HTA 65-67 grader och STA på 74-75 grader är önskvärt. Modern stigcykel helt enkelt. Undviker gärna intern kabeldragning om möjligt.

Har kollat runt lite på de vanligaste webshopparna men inte hittat något sådär jätteintressant.

Tackar. Cortex var en riktig tilltalande ram måste jag säga.

jonte987 sa:
Icke boost vev? Funkar lika bra/dåligt i alla boost ramar?

Nu är jag inte alltid någon större fena på det tekniska, men har ett GX Eagle, icke-boost vevparti jag vill använda. På ramar som är gjorda för singelklinga och 52mm snarare än 49mm kedjelinje riskerar väl mitt vevparti att ta i ramen? Iaf om jag vill köra lite större klinga.

SGS sa:
Tackar. Cortex var en riktig tilltalande ram måste jag säga.

jonte987 sa:
Icke boost vev? Funkar lika bra/dåligt i alla boost ramar?

Nu är jag inte alltid någon större fena på det tekniska, men har ett GX Eagle, icke-boost vevparti jag vill använda. På ramar som är gjorda för singelklinga och 52mm snarare än 49mm kedjelinje riskerar väl mitt vevparti att ta i ramen? Iaf om jag vill köra lite större klinga.

Möjligen beroende på klingans storlek. Det som var oklart för mig var att det finns boost ramar för icke boost vev.

Hur som helst har sram samma vevar men olika offset på klingan. Så byter du till 3mm offset då får du rätt linje.

jonte987 sa:
Hur som helst har sram samma vevar men olika offset på klingan. Så byter du till 3mm offset då får du rätt linje.
Ja med lite tur så har du GX-vev med "direct mount" klinga. Om det inte funkar med 49 mm kedjelinje så är det bara att sätta på en annan klinga med 3 mm offset istället för den 6 mm offset som troligen sitter på.

Japp, direct mount. Mycket bra, då har jag lärt mig något nytt och behöver inte känna mig lika låst i kravbilden s.a.s.

Tillbaka
Topp