Köpråd juniorcykel för skolpendling 4 km/dag

niskabike

Aktiv medlem
Om någon har tid att ge mig tips på prisvärda cyklar för skolpendling 4 km/dag (2 km dit, 2 km hem) så vore jag tacksam. Det är cykelväg hela vägen. Jag är ute efter en ny eller bättre begagnad cykel. Jag tänker budget 4-7000 kr så att den inte är alltför stöldbegärlig, eftersom den kommer vara parkerad utomhus vid skola för jämnan. Cykeln får gärna ha hydrauliska skivbromsar och vara lättväxlad. Ram i aluminium är okej. Cykeln måste inte vara jättesnabb. Stabil och säker är viktigare. Förra årets modeller på rea går också bra, men det kanske inte är rea på cyklar just nu?

Längd: 150 cm
Grenlängd: 72 cm

Jag är osäker på vilken ramstorlek som är bäst för ovanstående mått.

Det här är några jag tittat på (framförallt MTB, eftersom jag tror det är det som mitt barn önskar):
https://www.biltema.se/fritid/cyklar/mountainbike-mtb/x-trail-26-16-vaxlar-2000043630 (men ramen kanske är för stor?)
https://www.bike-discount.de/ (jag har svårt att hitta passande cyklar - går ej att söka på grenlängd)

Någon som har tips?

Senast ändrad:
Jag skulle köpa en cykel utan dämpad gaffel: billigare, lättare, mindre underhåll och kanske också mindre stoldbegär.

Tack för tipsen! Jag lutar åt Merida Matts ändå. Men kan man få bättre för samma peng om man exempelvis beställer från någon annan, tex bike-discount.de? Jag har svårt att hitta något där.

Köp en Frog 26" (modellen heter 73) med stel framgaffel som det redan tipsats om. Lätt och rullar fint. Brukar gå att hitta begagnat till bra pris.

Tack för tipset. Verkar vara slutsåld, och hittade den inte begagnad heller. Men specen var lik Merida Matts. Någon särskild anledning att du tycker att Frog 73 är bättre?

Tack för tipset. Verkar vara slutsåld, och hittade den inte begagnad heller. Men specen var lik Merida Matts. Någon särskild anledning att du tycker att Frog 73 är bättre?
Meridan ser ju också fin ut! Mina barn har i stort sett alltid kört Isla eller Frog så vet att de gör bra lätta barncyklar.

Tillbaka
Topp