Köpråd: Kolfiberram från 2008

alof

Medlem
Hej!

Hjälper en kompis att köpa sin första landsvägscykel och snubblade över en Supersix från 2008, men har lite funderingar som är över min kunskapsnivå. Hur bör man tänka med en så pass gammal karbon-ram, är det osmart att köpa när man inte vet hur den skötts?

Det finns ett märke på baknavet som jag misstänker är färg som strulat på en fog. Är den "skadan" något att oroa sig för eller mer troligen endast kosmetisk?

Någon som vågar sig på att värdera cykeln? Cannondale Supersix från 2008, med dura-ace.

Allt gott,
A

Bilagor

• Skärmavbild 2021-09-09 kl. 15.55.51.png
    Skärmavbild 2021-09-09 kl. 15.55.51.png
    899.7 KB · Besök: 265
2008 borde det väl vara dropouts i alu och skarven mot cf där vid lacksprickan?
Så skulle det ju absolut kunna vara! Ska se om jag hittar någon mer info kring det. Tack för svar!

Just eftersom sprickan är så "perfekt" så känns det ju som att det är vid en fog. Och då tänker jag att det lutar mot kosmetiskt skada mer än att det är något farligt? Någon som tänker annorlunda och/eller har andra tips på hur man bör tänka? :)

Så skulle det ju absolut kunna vara! Ska se om jag hittar någon mer info kring det. Tack för svar!

Just eftersom sprickan är så "perfekt" så känns det ju som att det är vid en fog. Och då tänker jag att det lutar mot kosmetiskt skada mer än att det är något farligt? Någon som tänker annorlunda och/eller har andra tips på hur man bör tänka? :)
Att leta sig uppåt i årsmodellerna och kanske välja en enklare hoj för att hålla budget.
Risk att mycket är slitet på en hoj från 2008.

Försök bedöma skicket på kassett och framklingor. Kostar en del att byta. Köper han cykeln ska han nog börja med en rengöring. Den ser skitig ur och finns det sand i oljekletet så slits allt onödigt fort.

Kassetten är inte uppenbart slut (ser ut att ha ok bredd på taggarna och ok form). Med det sagt kan den vara rejält sliten trots allt. Slitaget är inte alltid lätt att se.

Ja, en rejäl rengöring hade jag bjussat kompisen på om han köpt cykeln, men kanske är värt att kolla efter nyare för att slippa riskera något.

Tack så mycket för alla svar!

Känns dumt att lägga mer än några hundra med tanke på det. Jag gillar gamla cyklar men slitna delar kostar att byta och i värsta fall är reglage och växlar trötta i fjädrarna och då är då ramen kass så har man egentligen bara skrotvärdet kvar. Äldre cyklar (90-talet och tidigare) är ofta så enkla att få saker kan gå sönder. I värsta fall byter man slitdelar och en backväxel. Just nu är tex alla sti-reglage väldigt dyra imo och alla slitdelar med - även de från 00-talet.

Men det är bara mina 5 cent. Hade sprickan inte funnits hade det ju kunnat vara kul att ha cykeln som ett långtids renoveringsprojekt för din vän men får bilden av att det inte är vad hen vill ha?

Förutom det som tagits upp här redan så tänk på plats för däck. Inte säkert att något bredare än 23 mm funkar på den där, *kanske* funkar 25 mm. Och hellre ny fungerande enklare grupp än sliten dåligt fungerande higher-end.

Näe, det får bli pass på denna helt enkelt. Känns som att det är några frågetecken för mycket!

Kolfiberram. Snälla.

Haha, totalt hjärnsläpp. Det kändes något märkligt att skriva det, men var samtidigt helt säker på att karbon var ett svenskt ord. Att jag helt glömde av att det heter kolfiber, ja, det finns ingen ursäkt! :geek:

Tack alla som svarat för bra input!

Tillbaka
Topp