Köpråd Kona Honzo

nordicmonkey

Aktiv medlem
Köpråd Kona Honzo
Letar en ny cykel då jag sålt min Unit X och vill ha något mer stigorienterat. Cyklar mest runt Hellas och Huddinge. Blir oftast 30 min transportsträcka när jag är ute så en HT borde passa bra.

Har fastnat för Honzo och vill helst köpa i butik men kan tänka mig att köpa på nätet också. Har förstått att det är väldigt ont om cyklar överallt.

Det som verkar gå att få tag på just nu är.

- Bra pris
- Oklart om det är samma som 2021 Honzo på Kona's hemsida då den här är svart
- Tråkigt specad. Är 11 delat deore sämre än 12 delat förutom 1 del mindre?

2020 model som jag kan få för 20 000.
- Tror den har bra spec. Något jag ska se upp för?
- Gillar inte färgen.

2020 model som jag kan testa i butik.
- Något jag ska se upp med specen?

Andra cyklar jag har kollat på är
- Specialized Fuse men den verkar inte finnas i Sverige.
- Merida Big Trail får vänta till jan
- Sonder Signal st

Har jag missat någon liknande cykel som jag kan få tag på i höst? Eller någon jag ska tänka på Honzo modellerna ovan?

Senast ändrad:
Köpråd Kona Honzo
Hittar inget om Honzo SE annanstans, men den ha bra komponenter, framförallt för priset, bara gaffeln, som inte är specificerad, är troligtvist billig.

Kona Honzo är en trevlig och bra cykel. Bara gaffelvinkeln är för brant. Jag hade en Honzo ST och har nu bytt till en HT mer flackare gaffelvinkel. Jag skulle montera en angleset för att flacka ut gaffelvinkeln.

Köpråd Kona Honzo
Jag hade Honzon (AL) förra säsongen. Kan inte påstå att den är trail-orienterad original. Bromsarna var kass, däcken mediokra och gaffelvinkeln någorlunda brant. Uppgraderade den med 4-kolvs ok, större bromsskivor, 140mm Pike fram och DHF fram och bak. DÅ blev det en trail HT som fungerade utmärkt utför. Dessförinnan var det en XC-hoj som klarade lättare utförspartier.

Köpråd Kona Honzo
Men det är väl en xc-hoj. Jag har en 2018. Inte för brant gaffelvinkel om man hojar på platten i alla fall. Eller är det en 2017 jag har?

Köpråd Kona Honzo
Men det är väl en xc-hoj. Jag har en 2018. Inte för brant gaffelvinkel om man hojar på platten i alla fall. Eller är det en 2017 jag har?

Honzo är byggt mycket tuffare än en vanlig XC hoj och har också mer slaglängd fram. Den marknadsförs som en trail hoj. Mina Honzo ST med komponenter från en Honzo CR hade också en tuff Revelation gaffel. Enda som var fel var gaffelvinkeln, men det kan man fixa med en angleset.

Köpråd Kona Honzo
Jag köpte min på cyclestores co uk
Jag har 2017 modell och håller med att däcken, bromsarna och gaffel är lite sisådär.
Men tålig och inte för tung cykel för sin prisklass. Jag klarar det flesta runt Stockholm och det jag inte klarar berör nog på cyklisten och inte cykeln.
Gaffelvinkeln enligt Happy kan aldrig vara flack nog, men det är inte Honzos fel :D

Köpråd Kona Honzo
Precis ? och nu från 2021 finns ju Honzo ESD för dom som gillar flacka och långa saker.

Köpråd Kona Honzo
Nu råkade jag beställa en sån Honzo SE :cool:. Alltid velat ha en Honzo. Och den svarta färgen känns mkt roligare än den mossgröna i standardutförande.

Skämt åsido, den är till min fru. Men vi är lika långa så jag också använda den. Tänker att den också kan funka till viss vardagscykling. Tar gärna emot tips på vettiga skärmar (som lätt går att ta av) samt pakethållare.

Köpråd Kona Honzo
Jag skulle varmt rekommendera stål. Det är stor skillnad på stål och alu-ht i fart, grepp, komfort. Bakänden blir mer följsam helt enkelt.

Så för TS skulle jag bara kolla på Big Honzo ST. Den ramen är ju värd att behålla och successivt uppgradera över tid.

Köpråd Kona Honzo
Jag skulle varmt rekommendera stål. Det är stor skillnad på stål och alu-ht i fart, grepp, komfort. Bakänden blir mer följsam helt enkelt.

Så för TS skulle jag bara kolla på Big Honzo ST. Den ramen är ju värd att behålla och successivt uppgradera över tid.

Låter bra! Men man måste lägga på nästan 10 000...

Köpråd Kona Honzo
Låter bra! Men man måste lägga på nästan 10 000...
Det är inte heller jämförbara hojar, jag tänker själv aldrig mer köpa en alu-ht. Så jag skulle säga att det är värt det. Om det är +10 med samma spec kan du ju dock köpa alu komplett och köpa dig en lös stålram från ex Stanton om du vill, och sen sälja aluramen. Men även Honzon har bra geometri så jag hade lagt på det för att få stål.

Köpråd Kona Honzo
Det är inte heller jämförbara hojar, jag tänker själv aldrig mer köpa en alu-ht. Så jag skulle säga att det är värt det. Om det är +10 med samma spec kan du ju dock köpa alu komplett och köpa dig en lös stålram från ex Stanton om du vill, och sen sälja aluramen. Men även Honzon har bra geometri så jag hade lagt på det för att få stål.
Vad är de egentliga fördelarna med stål upplever som gör mellanskillnaden klart värt det?

Köpråd Kona Honzo
Vad är de egentliga fördelarna med stål upplever som gör mellanskillnaden klart värt det?

Som jag skrev ovan. Klart mer grepp i både torrt och väta, skönare landingar, mindre stötig, -> snabbare och skönare att cykla på. (Dessutom snyggare).

Skillnaden blir mindre om man kör plusdäck med lågt tryck bak på alu-ht. Men då får man andra nackdelar med rullmotstånd och svajande däck/diffus kurvtagningskänsla. Och du har fortfarande inte flexet i framtriangeln heller utan stötigheten fortplantar sig framåt genom ramen.

Köpråd Kona Honzo

Många säger att stål har mer komfort, men jag kan inte ser att ramen flexar mer än några mm, medan däcken deformerar några cm, så jag tror inte det har märkbart effekt.

Jag hade en Kona Honzo ST. Det är en fin ram, men jättetyngt. Också är gaffelbikneln för brant. Kör nu en Nordest Bardino, också stål, som är mycket lättare. Övervägde Big Honzo ST, för att köra med 29", men som jag skriv tidigare skulle jag sätta på en angleset. 69 grad gaffelvinkel med sag är mycket för brant till stökig stig.

Köpråd Kona Honzo
Många säger att stål har mer komfort, men jag kan inte ser att ramen flexar mer än några mm, medan däcken deformerar några cm, så jag tror inte det har märkbart effekt.

Jag hade en Kona Honzo ST. Det är en fin ram, men jättetyngt. Också är gaffelbikneln för brant. Kör nu en Nordest Bardino, också stål, som är mycket lättare. Övervägde Big Honzo ST, för att köra med 29", men som jag skriv tidigare skulle jag sätta på en angleset. 69 grad gaffelvinkel med sag är mycket för brant till stökig stig.
Jag har ägt flera alu-hardtails och är nu på min tredje stålhardtail. Jag tror inte utan anser mig veta att stålet ger högst märkbar effekt. Har testat med samma däck och däcktryck under förra året när min sambo körde alu-HT f ö. Det var en chockartad upplevelse att gå tillbaka till alu.

Mina hardtails nu har dynamisk gaffelvinkel 67,5 (statisk 66,5) resp 65 (statisk 63). Håller helt med om att du inte vill ha 69 dynamiskt. Så om Konas geotabell är statisk geometri skulle jag överväga ett angleset, eller att köpa en ram med rätt dynamisk gaffelvinkel från början. Honzo har dock en fördel om man gillar korta, lekfulla kedjestag.

Stanton Switch9er eller Ragley Big Wig har fin geometri dynamiskt. Stanton Sherpa V3 om du vill ha mer ren stig/downcountry.

Köpråd Kona Honzo
"broscience"? skulle gärna se något riktigt blindtest på det. samma geometri, samma vikt, samma komponenter, samma däck, maskerad ram. kan det vara den extra vikten som gör att cykeln upplevs gå lite jämnare, av samma anledning som elcyklar sägs vara bekväma?

Köpråd Kona Honzo
"broscience"? skulle gärna se något riktigt blindtest på det. samma geometri, samma vikt, samma komponenter, samma däck, maskerad ram. kan det vara den extra vikten som gör att cykeln upplevs gå lite jämnare, av samma anledning som elcyklar sägs vara bekväma?
Jag skulle lätt känna skillnaden i ett blindtest så för mig är det lätt värt. Någon annan känner det säkert inte men jag menar att det är tillräckligt för att de flesta märker skillnaden. Det finns en anledning att nästan ingen som gått över på stål går tillbaka och att du inte hittar några stål-är-bluff-trådar.

Och jag tycker inte tyngre cyklar har effekten du nämner heller, men det var länge sen jag cyklade på något som vägde 20+. Det är svårt att jämföra i övrigt identiska hojar på 13 och 20+ kilo eftersom det viktspannet i princip inte existerar i samma genre.

Köpråd Kona Honzo
innan du provade sambons cykel med samma vikt, däck, sadel, sadelstolpe, utstick på stolpe, hjul, tryck, däckinnanmäte (slang/tubeless/korv), hade du hunnit skaffa dig en åsikt att du "gillade stål"? för mänskohjärnan är bra på att vilja bekräfta det den tror sig veta.
Jag provade faktiskt just sambons cykel med samma komponenter, eftersom jag sen bytte ram på den. Styrvinkeln skiljde men reach och kedjestagslängd var mycket lika. Vikten blev några hekto högre. Så nära ett jämförande test du kommer. Det är stor skillnad i praktiken. Hon hade aldrig cyklat stål innan och saknar bias men är helt lyrisk över skillnaden. Den syns även i hennes Strava-tider både uppför och utför.

Du får naturligtvis tvivla hur mycket du vill.

Köpråd Kona Honzo
Jag provade faktiskt just sambons cykel med samma komponenter, eftersom jag sen bytte ram på den. Styrvinkeln skiljde men reach och kedjestagslängd var mycket lika. Vikten blev några hekto högre. Så nära ett jämförande test du kommer. Det är stor skillnad i praktiken. Hon hade aldrig cyklat stål innan och saknar bias men är helt lyrisk över skillnaden. Den syns även i hennes Strava-tider både uppför och utför.

Du får naturligtvis tvivla hur mycket du vill.
geometriskillnaden gör det ju tveksamt att ni kan urskilja materialets inverkan i testet (som dessutom inte skedde samtidigt). det är svårt att komma förbi berks argument om millimetrarna och centimetrarna utan någon riktigt test av någon opartisk som inte "gillar stål". på gamla landsvägscyklar med 19-millimetersdäck och knappt nåt sadelstolpsutstick kanske jag skulle vara mer benägen att lyssna till folks upplevelse av ramflex. men det behövs mer riktiga belägg än folks känslor när det gäller mtb:er med 6 cm fjädring i däcken och långa sadelstolpar. (starta mig inte i frågan om fälgflex!)

Köpråd Kona Honzo
men det är väl inte kontroversiellt? jäklar vad fint och mjukt cykeln går när jag hänger på packning.
Jo, det är inte en etablerad uppfattning att tyngre cyklar "går lite jämnare". Det finns historiskt DH-team som experimenterat med att tynga ner cykeln mha vikter centralt men de har alltid gått från det och det har aldrig dragits några entydigt positiva slutsatser om inverkan av mer fjädrad vikt. Om det varit fallet hade du troligen inte sett utvecklingen mot lättare framtrianglar mm.

Så din egen uppfattning kanske beror på bias, att "mänskohjärnan är bra på att vilja bekräfta det den tror sig veta" eftersom du trodde att det skulle bli så? ;) Om jag inte ska retas tillbaka med dig utan vara allvarlig så har jag inte hört några av mina mtb-bikepackande vänner uttala sig positivt om inverkan av extra väskor och vikt.

Köpråd Kona Honzo
geometriskillnaden gör det ju tveksamt att ni kan urskilja materialets inverkan i testet (som dessutom inte skedde samtidigt). det är svårt att komma förbi berks argument om millimetrarna och centimetrarna utan någon riktigt test av någon opartisk som inte "gillar stål". på gamla landsvägscyklar med 19-millimetersdäck och knappt nåt sadelstolpsutstick kanske jag skulle vara mer benägen att lyssna till folks upplevelse av ramflex. men det behövs mer riktiga belägg än folks känslor när det gäller mtb:er med 6 cm fjädring i däcken och långa sadelstolpar. (starta mig inte i frågan om fälgflex!)
Du har ju bestämt dig snarare än testat, eller skrivbordsteoretiserar om isolerande av testparametrar. Jag har testat och bildat mig en uppfattning på multipla testobjekt över många år. Du är välkommen att göra detsamma, men att tro att det ligger någon stor konspiration bakom min och andras rekommendation av stål som rammaterial på en hardtail finner jag konstigt.

För mig märks skillnaden på stumhet i baktriangeln även vid ett lätt bunnyhop på asfalt på några dm, med 2 bar i däcken. Då deformeras inte däcken några cm.

Köpråd Kona Honzo
Jo, det är inte en etablerad uppfattning att tyngre cyklar "går lite jämnare". Det finns historiskt DH-team som experimenterat med att tynga ner cykeln mha vikter centralt men de har alltid gått från det och det har aldrig dragits några entydigt positiva slutsatser om inverkan av mer fjädrad vikt. Om det varit fallet hade du troligen inte sett utvecklingen mot lättare framtrianglar mm.

Så din egen uppfattning kanske beror på bias, att "mänskohjärnan är bra på att vilja bekräfta det den tror sig veta" eftersom du trodde att det skulle bli så? ;) Om jag inte ska retas tillbaka med dig utan vara allvarlig så har jag inte hört några av mina mtb-bikepackande vänner uttala sig positivt om inverkan av extra väskor och vikt.
hihi, öppet mål för tillbakaretning :) jag är inte känslomässigt investerad i den upplevelsen. det var bara en självklarhet i min hjärna, som säkert kan vara fel. tog bara upp det som en av många tänkbara förklaringar till den där oförklarliga känslan av stål som folk verkar ha.

Köpråd Kona Honzo
Du har ju bestämt dig snarare än testat, eller skrivbordsteoretiserar om isolerande av testparametrar. Jag har testat och bildat mig en uppfattning på multipla testobjekt över många år. Du är välkommen att göra detsamma, men att tro att det ligger någon stor konspiration bakom min och andras rekommendation av stål som rammaterial på en hardtail finner jag konstigt.

För mig märks skillnaden på stumhet i baktriangeln även vid ett lätt bunnyhop på asfalt på några dm, med 2 bar i däcken. Då deformeras inte däcken några cm.
jag känner inte att jag behöver testa, för jag försöker inte hävda något. jag har haft cyklar i både stål, aluminium och kolfiber, men har ingen uppfattning alls om rammaterialens flex, det är för många parametrar som skiljer. jag har också flyttat över alla komponenter från ett material till ett annat, men tycker ändå inte att min känsla är mycket att gå på. olika dagar, olika humör, olika tillverkare, olika geometri, olika vikt.

jag ser ingen konspiration, däremot ser jag en nödvändighet för tillverkare av stålramar att hitta en usp, när de inte kan konkurrera med vikt. det är naturligt att dra till med en diffus känsla som är svår att testa.

hursom, jag är bara skeptisk till hävdningen att stål skulle vara så fantastiskt ur följsamhets/bekvämlighets-synpunkt. det krävs mer konkreta belägg för att övertyga mig.

men jag hejar inte på något material. tvärtom tycker jag stål är intressant av andra anledningar, nämligen att det är mer low-tech och kanke sänker trösklarna för en mer decentraliserad och lokal produktion/reparation av ramar.

Köpråd Kona Honzo
Jag skulle lätt känna skillnaden i ett blindtest så för mig är det lätt värt. Någon annan känner det säkert inte men jag menar att det är tillräckligt för att de flesta märker skillnaden. Det finns en anledning att nästan ingen som gått över på stål går tillbaka och att du inte hittar några stål-är-bluff-trådar.

Och jag tycker inte tyngre cyklar har effekten du nämner heller, men det var länge sen jag cyklade på något som vägde 20+. Det är svårt att jämföra i övrigt identiska hojar på 13 och 20+ kilo eftersom det viktspannet i princip inte existerar i samma genre.

Jag ser inte allt vertikalt compliance av ramen skulle kunna har något effekt när man kör 50-60 mm däck med låg tryck. Däremot finns det troligtvis mer effekt av torsionsflex. Det är liknande diskussion med styvheten av kolfiberhjul. Jag tror att flex i sidled ram och hjul kan har mycket mer effekt. Då kan cykeln anpassa sig mer på stökig underlag och "undvika" sten lite som ger bättre komfort och mer grepp.
Styvheten in olika riktingar är väl enkelt att mätta, men jag hittar ingen mätningar alls från MTB HT ram. Bara lvg ram var gamla alu och stål ram är 1000x styvare än (hårda) lvg däcken. På lvg är det framförallt sadelstolpen som ger komfort, även om moderna kolfiber ram med flexande stag kan kamma ner till 10x styvheten av däck.

Köpråd Kona Honzo
Säljer de Kona? Varit inne där några gånger och de verkar extremt icke-kundorienterade.

Nästan OT men kan bekräfta att Älvängens cykel har usel kundhantering.

Frågade vid något tillfälle vad skillnaden var mellan två kedjeoljor dom hade i butiken och fick svaret:
"det får du kolla upp själv innan du åker hit och frågar". ?

Köpråd Kona Honzo
Jag ser inte allt vertikalt compliance av ramen skulle kunna har något effekt när man kör 50-60 mm däck med låg tryck. Däremot finns det troligtvis mer effekt av torsionsflex.

På lvg är det framförallt sadelstolpen som ger komfort, även om moderna kolfiber ram med flexande stag kan kamma ner till 10x styvheten av däck.

Det är helhetens flex i flera riktningar som ger effekten ja, torsionsflex inkluderat. Tänk även på att framtriangeln flexar och där blir totala flexet i absoluta mått större än baktriangelns.

Gällande lvg- ramar med inbyggt komfortflex tycker jag själv att det är lite annat än flex för följsamhet och grepp som på en stål-MTB. För mig är komfortökningen en biprodukt. Notera därför skillnaden mot ex kol XCHT med inbyggt flex i sadelstag/sadelstolpe som enbart är konstruerat för att öka sittande komfort.

Köpråd Kona Honzo

Just Honzo (åtminstone förra generationen) var enligt en del extremt styv, så det där är inget som stämmer generellt. Jag hade systermodellen Explosif, typ en Honzo med mindre hjul, och den var väldigt obekväm jämfört med min nuvarande HT med aluminiumram. Jag köper inte det där med att stål skulle vara bättre. Däremot är det förmodligen oftare flexigt, men det sitter i hur den är konstruerad (smalare rör till exempel), inte materialet som sådant.

Edit: Sen tror jag ju att valet av hjul gör ännu större skillnad, så det borde vara viktigare att ha koll på.

Köpråd Kona Honzo
Tack för input! Som skrivet väntar jag på en i aluminium. Till min fru och som andra/extra hoj tror jag det blir utmärkt för 13 000 kr.
Om aktuellt med uppdatering så börjar jag nog med hjul.
Inte specat vilken RockShox gaffel det är, men på vanliga Honzo sitter Recon RL. Den har väl stålben? :unsure: Men just stål i gaffel är väl bara tungt, så kanske läge för ett senare byte.

Köpråd Kona Honzo
Just Honzo (åtminstone förra generationen) var enligt en del extremt styv, så det där är inget som stämmer generellt. Jag hade systermodellen Explosif, typ en Honzo med mindre hjul, och den var väldigt obekväm jämfört med min nuvarande HT med aluminiumram. Jag köper inte det där med att stål skulle vara bättre. Däremot är det förmodligen oftare flexigt, men det sitter i hur den är konstruerad (smalare rör till exempel), inte materialet som sådant.

Edit: Sen tror jag ju att valet av hjul gör ännu större skillnad, så det borde vara viktigare att ha koll på.

Honzo ST ram är extremt tyng. Verkade också styvt, men jag har svart att jämföra olika HT, då måste man köra dom på samma stig och med liknande hjul och däck. Min Bardino ram är mycket lättare, men har inte märkt om den skiljer sig i styvheten, kanske för att jag kör med breda däck med låga tryck.

Skulle också tänka att effekt av hjul är liknande eller större än ram. Men också där har jag inte uppmärkt någon skillnad när jag bytte från alu till kol (men min kolhjul är inte hårdaste som finns). Vid byte av lvgcykel från alu till kol märkte jag en stor skillnad i komfort, men tror att det framförallt berodde på att gamla kolfibergafflar var för styva.

Köpråd Kona Honzo
Tack för input! Som skrivet väntar jag på en i aluminium. Till min fru och som andra/extra hoj tror jag det blir utmärkt för 13 000 kr.
Om aktuellt med uppdatering så börjar jag nog med hjul.
Inte specat vilken RockShox gaffel det är, men på vanliga Honzo sitter Recon RL. Den har väl stålben? :unsure: Men just stål i gaffel är väl bara tungt, så kanske läge för ett senare byte.
Recon RL funkar om man kör den hårt pumpad, men det är stor skillnad mot exempelvis en Pike.

Tillbaka
Topp