Köpråd Kona Honzo

Köpråd Kona Honzo
Köpråd Kona Honzo
Tack för all input. För min del spelar inte alu eller stål så stor roll. Mina tre senaste cyklar har varit stål men vet inte om jag känner så stor skillnad. Var och provade Big Honzo DL idag som jag länkade ovan. Den kändes trevlig men fick bara cykla inomhus eftersom det regnat ute precis så det är svårt att bedöma vad jag tycker när jag kommer ut i skogen. Jag kan få köpa den för för 20 300 nånting vilket kändes som en bra deal. Det enda som talar emot är just hjulstorleken. Tror att 29 tums däck med 2.4-2.5 bredd blir perfekt för det jag kör så blir kanske en Honzo SE istället så får jag uppgradera delar om något känns tråkigt nästa år.

Köpråd Kona Honzo
Obs att gamla Honzo ram bara tar upp till 29x2.3. Nya billigaste Honzo har en lite annorlunda ram med 3 mm längre kedjestag. Kanske tar den 29x2.4, men jag vet inte. Big Honzo tar upp till 29x2.6.

Köpråd Kona Honzo
Jag har 2,3”-däck i min honzo 2018. Det är väldigt gott om utrymme kvar. Jag tänkte nu testa 2,6”. Det borde funka bra tycker jag.

Köpråd Kona Honzo
honzo_al.jpg
Här är en 2018 Honzo AL med Ardent 2.25 däck, set inte ut att det finns utrymme till bredare däck (det är ett skäll varför jag köpte en Honzo ST)

Köpråd Kona Honzo
Lägg gärna upp en bild när du har packat upp den.

Två snabba bilder. Typ mattsvart färg, en smal skogsgrön dekal på ovanröret. Det tillsammans med Minion DHF, kort styrstam och dropper gör att det känns väldigt mkt skogsmoppe, en hardtail för stök och bröt. Är själv van vid lite rejsigare cyklar så lite ovant med den ngt kortare reachen (känns iaf så). Men överlag bra intryck! Ska bli spännande att testa lite riktig stig.

Bilagor

• 86C940FB-35CE-47AC-B509-6EACED64D062.jpeg
    86C940FB-35CE-47AC-B509-6EACED64D062.jpeg
    1 MB · Besök: 305
  • 0FE106F4-7C10-47B2-9840-6AA47BD20E34.jpeg
    0FE106F4-7C10-47B2-9840-6AA47BD20E34.jpeg
    798.5 KB · Besök: 305
Köpråd Kona Honzo
Den är riktigt snygg med den gröna och svarta färgen. Såg även att Vitus cyklar för 2021 har börjat ramla in. Blir kanske den här istället. Något jag bör tänka på som talar emot Sentier vrs?

Ser fin ut! Snäppet bättre komponenter än vanliga Honzo, men såklart lite dyrare... och ingen KONA.... :sneaky:

Senast ändrad:
Köpråd Kona Honzo
Jag hade Honzon (AL) förra säsongen. Kan inte påstå att den är trail-orienterad original. Bromsarna var kass, däcken mediokra och gaffelvinkeln någorlunda brant. Uppgraderade den med 4-kolvs ok, större bromsskivor, 140mm Pike fram och DHF fram och bak. DÅ blev det en trail HT som fungerade utmärkt utför. Dessförinnan var det en XC-hoj som klarade lättare utförspartier.

@yonsson funkade det bra med en 140 mm gaffel? Påverka på geon, BB height, etc? Funderar på att uppgradera min, vet inte om jag ska kika på 120mm gaffel eller 140mm funkar ocskå

Köpråd Kona Honzo
Aggro-ht är roligt asså, bakänden studsar hej vilt och man får be till gudarna att man får lite grepp mellan rötter och stenar :D

Bifogar en bild på min transmitter byggd på delar som blivit över som inspiration
IMG_20200913_125514386.jpg

Köpråd Kona Honzo
Ok, vart ute på en sväng med Honzo SE. Fin, trailig cykel, 11x1 Deore räcker till mig. Om än välbalanserad så lite tung. Just nu sitter ett par WTB ST i30 TCS med ngt Shimano nav på. Vad är det för hjul? Gissar att de bidrar en del till vikten...

Köpråd Kona Honzo
@yonsson funkade det bra med en 140 mm gaffel? Påverka på geon, BB height, etc? Funderar på att uppgradera min, vet inte om jag ska kika på 120mm gaffel eller 140mm funkar ocskå

Honzo är för brant. Jag byte från 120 mm till 130 mm, enbart fördelar, men då var min Honzo ST med 67,5 grad gaffelvinkel utan sag (69 grad med sag) fortfarande för brant. Kör nu Bardino med 65 grad gaffelvinkel (66,5 grad med sag), mycket bättre!

Köpråd Kona Honzo
Kona Honzo SE levereras med Maxxin Minion DHF monterat, 2.5 (!) fram och 2.3 bak. Har testat att byta framdäck till Maxxis Rekon Race 2.35 (slang och tubeless), och enligt HappyRide reglementet så har jag såklart tagit både bilder och vägt.

Minion DHF 2.5, slang och bromsskiva: 2575 gram
Rekon Race 2.35, slang och bromsskiva: 2256 gram
Rekon Race 2.35, tubeless och bromsskiva: 2024 gram

Än så länge ingen tubeless vätska i däck så räknar med plus ca. 60 gram för sista alternativet.

Såklart helt olika typer av däck, men tror att Rekon kan passa mig bättre. Sparar också ca. 500 gram per däck, dvs. totalt ca. 1kg.

minion DHF.jpg
slang.jpg
tubeless.jpg

Köpråd Kona Honzo
Kona Honzo SE levereras med Maxxin Minion DHF monterat, 2.5 (!) fram och 2.3 bak. Har testat att byta framdäck till Maxxis Rekon Race 2.35 (slang och tubeless), och enligt HappyRide reglementet så har jag såklart tagit både bilder och vägt.

Minion DHF 2.5, slang och bromsskiva: 2575 gram
Rekon Race 2.35, slang och bromsskiva: 2256 gram
Rekon Race 2.35, tubeless och bromsskiva: 2024 gram

Än så länge ingen tubeless vätska i däck så räknar med plus ca. 60 gram för sista alternativet.

Såklart helt olika typer av däck, men tror att Rekon kan passa mig bättre. Sparar också ca. 500 gram per däck, dvs. totalt ca. 1kg.

Nästa steg blir såklart att fixa nya hjul. I original sitter 30 mm fälgar på, med min åkstil känns det lite att i, vill hellre ha cykeln lite mer åt XC/trail hållet och funderar på något kring 25mm. Tänker att HUNTs XC wide borde passa fint, men just leverans först i november...

Tillbaka
Topp