Köpråd: Landsväg cykel / Racer

erdnaski

Medlem
Hej,
Skidåkare som vill börja cykla för att köra vätternrundan i år eller nästa år beroende hur det går och tålamodet. Försöker hitta en cykel för ett rimligt pris har låg budget men vill ju hitta något som är rimligt som inte gör de för svårt. Kollat på begagnat men inte hitta något. Äger inga cykel saker så de är en del saker att köpa märker jag. Behöver först och främst tips på billig och bra cykel för nybörjare som ändå skulle funka att köra vättern med.

Kollar lite på följande men finns det något billigare, bättre att hitta än detta då min budget är liten.

Allt man vill ha på sig måste till oavsett om det är en ny eller begagnad cykel.
Ganska mycket verktyg och reservdelar behövs också oavsett, iallafall om man vill meka själv, vilket är klart billigast i längden.
Så en fräsch beggad cykel är billigast.
Vill man komma billigt undan vid inköp och siktar på Sverige-cykling inkl VR så är en fräsch beggad cykel med fälgbroms the way to go.

Tre kriterier måste till, för att köra 300km. I synnerhet om man inte är van cyklist, vilket du inte verkar vara.

1. Absolut rätt strl på ramen.
2. En sadel som funkar till ditt arsle. För det lär kännas i baken. Garanterar!
3. Vxl som ligger i medium.

Ett stort lycka till!

Tre kriterier måste till, för att köra 300km. I synnerhet om man inte är van cyklist, vilket du inte verkar vara.

1. Absolut rätt strl på ramen.
2. En sadel som funkar till ditt arsle. För det lär kännas i baken. Garanterar!
3. Vxl som ligger i medium.

Ett stort lycka till!
För att köra 300 km (/h) hade jag absolut köpt en motor också. Kan bli riktigt tungt i längden annars. ?

Begagnat är helt självklart i det här läget, tycker jag. Säg att du köper en 10-30 år gammal landsvägscykel som är i gott skick. Du får en proffsmaskin till samma pris som en billig skräpcykel, eller billigare. Lägg till en tusenlapp och låt en verkstad serva hojen - sen är det bara ut och trampa.

Lycka till!

Hej,
Skidåkare som vill börja cykla för att köra vätternrundan i år eller nästa år beroende hur det går och tålamodet. Försöker hitta en cykel för ett rimligt pris har låg budget men vill ju hitta något som är rimligt som inte gör de för svårt. Kollat på begagnat men inte hitta något. Äger inga cykel saker så de är en del saker att köpa märker jag. Behöver först och främst tips på billig och bra cykel för nybörjare som ändå skulle funka att köra vättern med.

Kollar lite på följande men finns det något billigare, bättre att hitta än detta då min budget är liten.

Har du kollat Tradera?
https://www.tradera.com/category/343696?sortBy=TimeLeft

Senast ändrad:
För att köra 300 km (/h) hade jag absolut köpt en motor också. Kan bli riktigt tungt i längden annars. ?
Asch, med starka ben och rätt utväxling ordnar det sig säkert.
IMG_2378.jpeg

Cykling är en relativt dyr sport. Jag skulle fundera på om du verkligen ska hålla på med cykling om du inte har några pengar. Med det sagt, kolla om någon kan låna ut en hoj några veckor fram till vättern. Den hojen du kollar på har fyra generationer gamla växlar och har i princip NOLL andrahandsvärde. Det är bättre att köpa en begagnad bra racer av känt märke. Då kan du i alla fall sälja den om du ledsnar. Facebook marketplace har lite cyklar som inte är jättedyra. Kolla om det finns kvitto. Typ den här:
Utrustning finns det säkert massor av som folk inte använder. Har du dåligt med stålar, så åter igen kan du ju fråga runt bland kompisar och släktingar. Brallorna vill man ha nya. Lycka till!

Hej,
Är du ute efter en snabb tid eller mer att ta dig runt utan alltför stor ansträngning?

Tillbaka
Topp