Köpråd [lvg]:Bättre hjul

Gorby

Aktiv medlem
Eftersom tomten nu bara hade plats för små kuvert åt mig i säcken så undrar jag vad Happy kan rekommendera för prisvärda hjul åt mig. Sitter Fulcrum Racing Sport på idag som jag tänkte slänga på vinterhojen eller eventuellt ha som träningshjul. Är inte jättekräsen eftersom det inte var tjocka kuvert:)

Har ett 11 Ultegra set idag och det får gärna matcha upp det?!?. Hur är Shimanos Ultegra hjul i jämförelse med... tja säg ni? Har en 3-4-5k att spendera men gärna i det lägre segmentet om möjligt. Cyklar mest på platten men behöver väl hjälp uppför som de flesta.
//Gorby

Där stack du till direkt i plånboken :), har faktiskt spånat på Fulcrum 3 tidigare. Skulle du säga att jag får mer hjul för tomtepengarna om jag tar RS81 före Fulcrum 3? F3 är ju tom lite lättare.

btw Fulcrum 3 finns även i slanglös, skulle det kunna vara nåt?

Gorby skrev:
-------------------------------------------------------
> Där stack du till direkt i plånboken :), har
> faktiskt spånat på Fulcrum 3 tidigare. Skulle du
> säga att jag får mer hjul för tomtepengarna om
> jag tar RS81 före Fulcrum 3? F3 är ju tom lite
> lättare.
>
> btw Fulcrum 3 finns även i slanglös, skulle det
> kunna vara nåt?

Fulcrum Racing 3 är riktigt prisvärda hjul.
Dock är priset på "syskonet" ännu bättre.

http://www.wiggle.se/campagnolo-zonda-hjulset-for-kanttradsdack-1/

Novatec har fått bra betyg i de recensioner jag läst. Framförallt superfly.
Några i klubben kör cx på sprint och är nöjda.
Velar själv mellan sprint och jetfly.

Jag kör ett par Novatec JetFly Disc på Crossen. Efter att ha kört dem på crossen en säsong skulle ett par Sprint eller Impulse hänga löst för rajsern. Styva.

Gorby skrev:
> Där stack du till direkt i plånboken :), har
> faktiskt spånat på Fulcrum 3 tidigare. Skulle du
> säga att jag får mer hjul för tomtepengarna om
> jag tar RS81 före Fulcrum 3? F3 är ju tom lite
> lättare.
>
> btw Fulcrum 3 finns även i slanglös, skulle det
> kunna vara nåt?

Nja, jag är ju inte direkt expert när det gäller hjul (heller)... Men jag har ett par RS81 C35 i garaget och kvalitén är det definitivt inget fel på. Lite tyngre än Fulcrum 3. Men jag vill ändå tro att RS81 är ett bättre hjul. Sen kan det förstås vara så att det är svårt att skilja dem åt. Rent prismässigt, så ligger är ju RS81 2000kr dyrare (rek. pris). men jag kan inte avgöra om det är för att Shimano är dyra och/eller Fulcrum billiga.

Novatec hjulen som länkas till (Impulse) är säkert inte dåliga på något sätt. Jag har en kompis som kör på Jetfly och han är väldigt nöjd med dem.

Har nån knasig ide om att köpa hyffsade "låg/mellanbudget" nu för att senare kanske knalla upp en nivå. skulle då Novatec Jetfly HD vara ett bra köp för tills att man känner att man behöver (eller inte?) nåt bättre. Frågar som den novis man är och ... vill ju få ut det mesta av slantarna. Dessa ska vara något stabilare och det verkar som om vanliga Jetfly flexade lite i nåt test så jag kanske kan offra lite vikt mot styvhet?

Mina Jetfly Disc har samma fälg och ekerantal som HD tror jag. De flexar inte för mig när jag trycker på för fullt med mina 90 kg. Väljer du dem lär inte flex vara en fråga. Jag har kört pendling, grusrace, Pelotoner, randolopp +ANNAT med mina. Baknavet har visat sig ha en sårbarhet i maskinlagren som behöver bytas ibland. De går på std maskinlager och är hyfsat lätta att byta.

Säsongen bästa köp för mig.

Fjärdebrunn skrev:
> Mina Jetfly Disc har samma fälg och ekerantal som
> HD tror jag. De flexar inte för mig när jag
> trycker på för fullt med mina 90 kg. Väljer du
> dem lär inte flex vara en fråga.

Kör du Jetfly Disc med fälgbromsar?

Visst det går ju, men det känns ju som att tillaga ärtsoppa i stekpanna :-)

emmer skrev:
> Fjärdebrunn skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Mina Jetfly Disc har samma fälg och ekerantal
> som
> > HD tror jag. De flexar inte för mig när jag
> > trycker på för fullt med mina 90 kg. Väljer
> du
> > dem lär inte flex vara en fråga.
>
> Kör du Jetfly Disc med fälgbromsar?
>
> Visst det går ju, men det känns ju som att
> tillaga ärtsoppa i stekpanna :-)

Ok, inte precis samma då.
Samma profil, ekerantal och vikt.

Fjärdebrunn skrev:
> emmer skrev:
> -----
> > Fjärdebrunn skrev:
> >
>
> > -----
> > > Mina Jetfly Disc har samma fälg och
> ekerantal
> > som
> > > HD tror jag. De flexar inte för mig när jag
> > > trycker på för fullt med mina 90 kg.
> Väljer
> > du
> > > dem lär inte flex vara en fråga.
> >
> > Kör du Jetfly Disc med fälgbromsar?
> >
> > Visst det går ju, men det känns ju som att
> > tillaga ärtsoppa i stekpanna :-)
>
> Ok, inte precis samma då.
> Samma profil, ekerantal och vikt.

Aha, då är jag med.
Problemet med ev. flex är ju att det ligger och skaver mot bromsen när man bryter som värst.

Länka gärna till det test där de hittat flex i Novatec-hjulen. Lite sugen på Sprint eller Impulse för den låga vikten. Iofs möjligt att jag behöver 24/28 men det skulle vara kul med sub 1500 gram.

På denna nivå är ju DA och Fulcrum Zero mer exklusiva och dyra alternativ.

Den brännande frågan är väl förvisso vad HåkanC hade plockat ihop för denna budget?

Tack för länken. Kul att Jetfly kom ut så bra.

Nu kör jag 24 ekrar fram och discversionen, om det gör skillnad. Min framgaffel flexar långt innan framhjulet gör det.

Tur att HD-versionen finns om man vill få stbilt mothåll när man mosar på för fullt

Om man nu ska välja mellan Novatechjulen, ska man vara förståndig och ta HD för stabiliteten/hållbarheten eller vara lite wild'n crazy och gå på de lättare?
Tänker mest på att jag väger runt 78-80 nu men har en målvikt på 75 i vår. Och jag lär ju inte heller vara den starkaste uppför så jag kanske inte känner av flexen som nämndes i testet?

Skulle jag väga 75 hade jag gått på ett av de lättare alternativen. Se ev flex som ett tecken på att du ligger på rätt sida om viktgränsen :)

Kan starkt rekommendera Udo's handbyggda hjul på Superlight Bikeparts. Har själv köpt Corima tubhjul på Tune nav från honom, 20 ekrar fram, 28 bak.

Dessa skulle kunna passa dig?
http://superlight-bikeparts.de/Lauf...Sprint-Aluminiumfelge-Drahtreifen-Laufradsatz
Passar in i din prisbild. Om du tar 24/28 ekrar lär det hålla gott och väl för dig.
Finns ju förstås flera andra så det är bara att kolla runt :)

Senast ändrad:
Hakar på här.

Såg Prime cycling´s Novatech CXD disc på mässan och blev sugen. Med 10% off pratar vi ju ca 3700 kr.
14xx gram klarar alla axlar. Kan fås snabbt.

Nackdelen som jag ser det är att de inte är så breda (men samtidigt har jag ju Axis hjulen som är lite bredare)
Sen är det 6-bults fäste. Har fått för mig att CL är "bättre"

De ska köras som ett lättare alternativ till mina Axis 4.0 och ska användas som sommarfälg med vittoria corsa.

Har letat ett tag och de mest intressant är
JRL´s egna nav med Pancenti SL25 - 6-bults
Hunt wheels Aero Light Disc - CL

JRL går ju att få hem på nån vecka. Hunt får jag vänta på till början av maj.

Sen är det ju prisskillnaden till Primes fördel.

Vad säger ni?

micro553 sa:

CL är bara bättre när man monterar skivan och kanske marginellt lättare. Växlar man mellan olika hjul och dessa inte har skivan på exakt samma ställe så måste man justera bromsen då man byter hjul. Med 6-bult kan man shimsa skivan istället.

JT sa:
micro553 sa:

CL är bara bättre när man monterar skivan och kanske marginellt lättare. Växlar man mellan olika hjul och dessa inte har skivan på exakt samma ställe så måste man justera bromsen då man byter hjul. Med 6-bult kan man shimsa skivan istället.

Tack för info. Då behöver jag inte hänga upp mig på CL vs 6-buklt.

Har du testat CLX Multi Disc?

Följdfråga
- Går grafiken att ta bort? I mitt tycke skulle de göra sig mycket bättre i svart bara.

Tillbaka
Topp